PDA

View Full Version : 5 watt versterker



Eric van Esch
1 juni 2010, 14:45
Ik ben me een beetje aan het orienteren op een 5 watt buizenversterker om thuis lekker mee te kunnen spelen. Speelstijl is divers, maar ik neig het meest naar indierock, dikke bluessound, classic rock. Ik heb er 3 op het oog, Marshall MA5, Blackstar HT5 en Orange AD5. Wie heeft welke ervaringen met genoemde versterkers? En mis ik nog interessante versterkers die de moeite waard zijn?

Anti
1 juni 2010, 14:52
Ik heb laatst een topic geopend met een soortgelijke vraag [klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=135805)]. Bij mij is het uiteindelijk de Vox AC4TV geworden. Klinkt echt fantastisch en kost maar €238 bij thomann (ik heb hem €239 betaald in de winkel). De orange die je noemt heb ik getest maar ik vond hem te gecomprimeerd klinken.

Eric van Esch
1 juni 2010, 14:59
Had die Vox niet op het lijstje staan, dank je, klinkt interessant. Zeker omdat die ook nog verder in vermogen terug te schakelen is. Blijft het geluid onaangetast als je het vermogen terug schroeft?

tommus42
1 juni 2010, 15:23
Deze http://www.thomann.de/nl/engl_e315_gigmaster_head.htm is wel wat duurder, maar kan naar 1W geschakeld worden, of helemaal stil. Ook zou je er mee kunnen optreden. Lijkt mij een mooi ding.

Anti
1 juni 2010, 16:05
Had die Vox niet op het lijstje staan, dank je, klinkt interessant. Zeker omdat die ook nog verder in vermogen terug te schakelen is. Blijft het geluid onaangetast als je het vermogen terug schroeft?

Ik heb de indruk dat het geluid iets scheller is op hoog volume (zelfde settings, ander vermogen) maar dat is makkelijk te corrigeren met de tone knop. Je kan de verschillende wattages wel gebruiken om op lager volume een romig or vuil geluid te krijgen want vergis je niet: 4 watt is nog steeds zeer luid.

Exi
1 juni 2010, 17:02
Deze http://www.thomann.de/nl/engl_e315_gigmaster_head.htm is wel wat duurder, maar kan naar 1W geschakeld worden, of helemaal stil. Ook zou je er mee kunnen optreden. Lijkt mij een mooi ding.
Thanks voor de tip, er is nog niet zoveel over te vinden, maar het lijkt me een fijne amp!:ok:

Fireburst
1 juni 2010, 19:31
Vergeet niet naar Blackheart te kijken, ben ik erg tevreden over.

Eric van Esch
1 juni 2010, 22:15
De grap is dat ik nu over een Line 6 POD 2.0 speel om een beetje gevoel te krijgen van de sound die ik zoek. Opvallend vaak staat deze op Brits, wat volgens de POD documentatie gesimuleerd is vanuit een Vox AC30. Ik kom er zo wel een beetje achter wat ik wel en niet mooi vind, maar zou het fijn vinden gebruikers ervaringen van de genoemde versterkers te horen.....

Exi
1 juni 2010, 22:52
Dan zou de eerder genoemde Vox AC4TV ideaal voor jou zijn.
Ik gebruik hier amplitube 3 en ik kom vaak uit bij de Britse Marshall amps, vandaar dat ik nu zit te kijken naar bijvoorbeeld een Blackstar HT-5
Het is handig materiaal om verschillende amps op een redelijke manier te kunnen vergelijken zonder ze allemaal aan te moeten schaffen!;)

Eric van Esch
1 juni 2010, 22:58
Vergeet niet naar Blackheart te kijken, ben ik erg tevreden over.

Kan je toelichten welke Blackheart en waarom dit een lekkere amp is?

Eric van Esch
1 juni 2010, 23:00
Dan zou de eerder genoemde Vox AC4TV ideaal voor jou zijn.
Ik gebruik hier amplitube 3 en ik kom vaak uit bij de Britse Marshall amps, vandaar dat ik nu zit te kijken naar bijvoorbeeld een Blackstar HT-5
Het is handig materiaal om verschillende amps op een redelijke manier te kunnen vergelijken zonder ze allemaal aan te moeten schaffen!;)

Precies! Daarom ben ik begonnen met de POD omdat ik nog niet precies wist hoe en wat. Maar door veel te spelen merk je dat je een bepaald geluid erg mooi vind en dat geeft richting. Wil uiteindelijk wel de versterkers eens proberen met mijn eigen gitaar in een zaak (of meerdere zaken). Kijken of het gevoel dan nog steeds goed is.

Olvert
2 juni 2010, 01:03
Ik heb van Ed's Custom Shop uit Maarssen een Pico Plexi Head. Deze is 1 watt geloof ik en zo klein als een effecten pedaaltje, 1X12 cabje erbij en dit geeft een waanzinnig Marshall Plexi achtig geluid op "thuis" geluids niveau. Nadeel vind ik dat ie niet echt een mooi clean heeft. Hier z'n site: http://www.edscustomshop.com/products.htm

Misschien heb je er wat aan?:lp:

Eric van Esch
2 juni 2010, 23:42
Ik heb van Ed's Custom Shop uit Maarssen een Pico Plexi Head. Deze is 1 watt geloof ik en zo klein als een effecten pedaaltje, 1X12 cabje erbij en dit geeft een waanzinnig Marshall Plexi achtig geluid op "thuis" geluids niveau. Nadeel vind ik dat ie niet echt een mooi clean heeft. Hier z'n site: http://www.edscustomshop.com/products.htm

Misschien heb je er wat aan?:lp:

Ik begrijp hieruit dat dit een preamp is die je op een speaker kabinet zet. Is de lage output dan genoeg om een speaker kabinet te laten klinken???

Olvert
3 juni 2010, 00:40
Het is geen pre-amp, maar een amp met laag wattage. Er zit een 12AX7 buis in het pre-amp gedeelte en een 12AT7 in het power-amp gedeelte. Hij kan mijn 1X12 Cab makkelijk aan, en in een review in het blad gitarist gebruikten ze een 2X12 Cab zie: http://www.edscustomshop.com/test-gitarist.pdf

Ik was oorspronkelijk opzoek naar een Zvex Nano Head om op laag volume thuis toch dat buizen geluid te krijgen. Toen las ik over de Pico Plexi Head en heb deze besteld. Voordeel vond ik dat de Plexi custom, point to point is gebouwd met mooie onderdelen, dat er buizen in zitten die je zelf makkelijk kan krijgen en vervangen. En de Nano Head klinkt een beetje schel en er zit een fan op welke irritant zoemt.

Die Marshall Class 5 ziet er wel gelikt uit, maar weet niet hoe ie live klinkt en wat de kwaliteit is?

Good Luck!

Snoberizer
3 juni 2010, 22:50
Ik zal laten weten hoe de Marshall Class 5 klinkt, ik heb hem volgende week dinsdag. Ik heb hem ff aan het werk gehoord zonder dat ik zelf speelde, en vond het wel lekker klinken. Voor mij is het die geworden omdat het een van de weinigen is waar je een hoofdtelefoon op kunt aansluiten. Perfecte slaapkameramp dus!

Eric van Esch
3 juni 2010, 23:00
Ik zal laten weten hoe de Marshall Class 5 klinkt, ik heb hem volgende week dinsdag. Ik heb hem ff aan het werk gehoord zonder dat ik zelf speelde, en vond het wel lekker klinken. Voor mij is het die geworden omdat het een van de weinigen is waar je een hoofdtelefoon op kunt aansluiten. Perfecte slaapkameramp dus!

Dat zou mooi zijn! Ben benieuwd hoe die je bevalt.

speedmusic
9 juni 2010, 17:01
Ik denk dat vuurvogel deze Blackheart bedoelde:
Blackheart met Filtertron (http://www.youtube.com/watch?v=gFK92VH2cy8)
Blackheart met Humbuckers (http://www.youtube.com/watch?v=mIZyIn7Xq6M&feature=channel)

Fireburst
9 juni 2010, 19:26
@ Speedmusic : ook een fan? Leuke filmpjes.

@ Eric : ik heb zelf een gemodde versie (Rat Valve Amps).
Klinkt zo ongeveer : http://www.youtube.com/watch?v=Dsilgygjinw

Heb ook een Tiny Terror gehad, die klonk toch iets agressiever. De BHeart gaat net iets gemakkelijker van clean naar blues en rock met meer nuance tussenin, de TT was al vlug 'stevig rocken'. Wél een fantastisch scheurgeluid, maar minder veelzijdig zeg maar. De BH heeft mijns inziens wat meer verschillende sounds in zich. Misschien dat de 'powerscaling' mod daar veel toe bijdraagt, maar ik heb nog nooit een 'gewone' met de mijne kunnen vergelijken.

Nu, de heilige graal is het niet hé ! Ik wou gewoon maar aangeven om hem mee te nemen in je "te testen"-lijstje, je oren moeten maar uitsluitsel geven.

speedmusic
9 juni 2010, 19:34
De humor spreekt mij wel aan, samen met Burgermann de leukste effect reviews op youtube. Er is er ook iemand die de gitaren bespreekt die hij verkoopt, een Amerikaan heeft ook humor, ben alleen zijn naam kwijt.

Die blackheart heb ik geloof ik al bijna drie jaar, het is gewoon een heel leuke versterker ik heb de 5 watt top heb alleen dat oerlelijke blackheart logo verwijderd gelukkig ging dat vrij gemakkelijk met twee schroefjes. (recentelijk heb ik voor een hele leuke prijs een Vox Nighttrain op de kop heb weten te tikken, vandaar dat de Blackheart in mijn signature staat)

Mukkez
9 juni 2010, 19:57
Phill X !!

http://www.youtube.com/watch?v=sNj55OOiAt8


Burgermann en Gearmandude zijn ook kewl!

almarvk
9 juni 2010, 19:58
Je zou ook voor een Jet City 333 kunnen gaan. Ook erg leuke versterkers voor verdomd weinig geld.

speedmusic
9 juni 2010, 21:46
Phill X !!

http://www.youtube.com/watch?v=sNj55OOiAt8


Burgermann en Gearmandude zijn ook kewl!

Phill X bedoel ik inderdaad,

Eric van Esch
9 juni 2010, 22:20
Een hoop om te kiezen:crazyhappy:

Eric van Esch
20 juni 2010, 21:25
Ik zal laten weten hoe de Marshall Class 5 klinkt, ik heb hem volgende week dinsdag. Ik heb hem ff aan het werk gehoord zonder dat ik zelf speelde, en vond het wel lekker klinken. Voor mij is het die geworden omdat het een van de weinigen is waar je een hoofdtelefoon op kunt aansluiten. Perfecte slaapkameramp dus!

En? Al wat wijzer geworden? Ben erg benieuwd!

Eric van Esch
22 juni 2010, 20:38
De kogel is door de kerk, ik heb een Vox AC4TV gekocht! Waarom? Zal het uitleggen.

Ik had een aantal versterkers op het oog, Blackstar HT-5C, Marshall Class 5, Orange AD5 en later kwamen daarbij de Fender Vibro Champ XD en de Vox AC4TV. Na een hoop vergelijken (internet en wat ik zelf kon testen) is het dus de Vox geworden. Mijn bevindingen (volledig subjectief!!!!):

Vox AC4TV:
Dit geluid komt het dichts bij wat ik zoek. Ik speel veel over mijn Line 6 POD 2.0 en ik heb meestal de Brit Class A aanstaan (Vox AC30 simulatie). Op zich dus niet geheel vreemd dat de Vox AC4TV hier het dichts tegen aan zit. Bovendien zocht ik een amp met laag wattage als oefen amp zonder de buren rondom te pijnigen. Ook wilde ik zonder koptelefoon kunnen spelen, klinkt toch anders als je zonder koptelefoon speelt. En ik zocht een amp zonder al teveel toeters en bellen. De Vox heeft een attenuator om het vermogen naar beneden te schroeven, een hele pré. Er zijn alleen maar een volumeknop, een tone knop en de schakelaar voor het selecteren van het wattage. Eigenlijk heeft de amp alles wat ik nodig heb en is daarmee de beste optie voor mij. Ik kan mijn POD bovendien nog aansluiten op de amp en heb daarmee een heel scala aan effecten, dus een basis versterker is dan genoeg.

Fender Vibro Champ XD:
Was een goede tweede kandidaat, heel veelzijdig ook. Alleen zat er veel meer op dan ik nodig heb, dus waarom zou ik die dan aanschaffen (combi van POD en versterker levert hetzelfde).

Marshall Class 5:
Vond ik te zompig/wollig in het geluid, de Vox is in mijn oren veel helderder wat mij meer aanspreekt. Bovendien is de Marshall behoorlijk luid, wilde ik de buren niet aandoen, zeker omdat ik zonder koptelefoon wil kunnen spelen.

Blackstar HT-5C:
Vond ik qua geluid dicht tegen de Marshall aanzitten, alhoewel er veel te tweaken valt. Ook hierbij weer veel meer dan ik nodig heb. Had er wel veel goede verhalen over gehoord en ik denk dat de Blackstar voor gitaarspelers van het wat hardere gerne beter past.

Orange AD5:
Op zich voldoet die in eerste instantie aan mijn wensen, geen toeters of bellen gewoon een straigth forward amp. Maar kon deze moeilijk clean houden (breekt snel op) en was ook erg luid.

Ik weet het, er valt best veel afdingen op het bovenstaande, maar ja, ik had al gezegd het is puur subjectief.:soinnocent:

Oja, ik zoek vooral het geluid van de blues met een klein randje, indie rock en (classic) rock. In combinatie met mijn Ibanez AS93VLS is de Vox AC4TV een goede keuze in mijn ogen voor deze sounds. Me is happy!

Fireburst
22 juni 2010, 21:05
Een keuze maken en dan een review schrijven is en blijft subjectief, maar het voornaamste is wel dat jij met je oren beslist en er tevreden mee bent.
Laat iemand anders het niet eens zijn met wat je schrijft, so what ? Als jij 's avonds zit te tokkelen, zonder hoofdtelefoon én met gelukkige buren, ga je daar niet wakker van liggen...:)

Gefeliciteerd !

Eric van Esch
22 juni 2010, 21:36
Laat iemand anders het niet eens zijn met wat je schrijft, so what ?

Zit ik ook totaal niet mee ;), ben oud en wijs genoeg om mijn eigen weg te gaan (doe ik meer dan 45 jaar, ahumm.......)........dit is gewoon mijn ding.

Review heb ik alleen geschreven als afsluiting van van mijn gestarte topic, wie weet heeft iemand er nog wat aan..........

Maar in ieder geval bedankt! Ik zit al lekker te genieten!

smullie
22 juni 2010, 22:15
Zit ik ook totaal niet mee ;), ben oud en wijs genoeg om mijn eigen weg te gaan (doe ik meer dan 45 jaar, ahumm.......)........dit is gewoon mijn ding.

Review heb ik alleen geschreven als afsluiting van van mijn gestarte topic, wie weet heeft iemand er nog wat aan..........

Maar in ieder geval bedankt! Ik zit al lekker te genieten!

het bevestigt alleen maar dat ik er ook een wil...:supercool:

J.B.
22 juni 2010, 22:22
I second that.

Exi
22 juni 2010, 23:06
Gefeliciteerd!
Het valt inderdaad wel te zeggen dat die Vox het dichts bij jouw muziekstijl staat, dus een logische en goede keuze.:ok:

Het zijn echt leuke versterkers. Ik vind het alleen jammer dat ze geen effects-loop hebben. (Had bij een amp zonder reverb wel handig geweest.)

Eric van Esch
22 juni 2010, 23:14
Gefeliciteerd!
Het valt inderdaad wel te zeggen dat die Vox het dichts bij jouw muziekstijl staat, dus een logische en goede keuze.:ok:

Het zijn echt leuke versterkers. Ik vind het alleen jammer dat ze geen effects-loop hebben. (Had bij een amp zonder reverb wel handig geweest.)

Bedankt!

Over effecten, ik heb mijn POD 2.0 op de versterker aangesloten om eens te kijken hoe dat klinkt....nou de mogelijkheden zijn te over! Was ook een beetje de verwachting. Dus als het nodig is kan de POD de nodige effecten verzorgen......

Exi
22 juni 2010, 23:21
Ja, inderdaad. Maar als je de POD in de effect-loop kan zetten, dan kunnen de modulatie-effecten en delay en reverb achter de pre-amp gezet worden. Dat is nog lekkerder, maar op deze manier werkt het natuurlijk ook goed.

Snoberizer
5 juli 2010, 21:09
Oei, topic uit het oog verloren...

Hoewel je er nu waarschijnlijk niets meer aan zult hebben, ga ik toch mijn bescheiden mening over de Class 5 geven.

Ik stond er eerst wat negatief tegenover (370 euro voor 5 watt klinkt wel absurd duur en over the top), maar dat ging algauw weg toen ik hem aanhoorde. Het geluid dat je ermee kan creëren is zo zuiver en warm, dat je gewoon geen miskoop KAN doen! Voordeel bij deze Marshall is dat je een hoofdtelefoon kan aansluiten, iets wat je niet met elke lampenversterker kan. En laat dat in mijn geval nu net een must geweest zijn, de hoofdtelefoon was een van de vereisten.

Ik wens je in alle geval nog veel succes met je VOX-versterker, naar mijn mening een merk waar je zeker ook niets mee verkeerd kan doen!

Het spijt me dat ik te laat was met mijn reactie, heb het de laatste weken erg druk gehad op het werk :)

Eric van Esch
5 juli 2010, 21:18
Oei, topic uit het oog verloren...

Hoewel je er nu waarschijnlijk niets meer aan zult hebben, ga ik toch mijn bescheiden mening over de Class 5 geven.

Ik stond er eerst wat negatief tegenover (370 euro voor 5 watt klinkt wel absurd duur en over the top), maar dat ging algauw weg toen ik hem aanhoorde. Het geluid dat je ermee kan creëren is zo zuiver en warm, dat je gewoon geen miskoop KAN doen! Voordeel bij deze Marshall is dat je een hoofdtelefoon kan aansluiten, iets wat je niet met elke lampenversterker kan. En laat dat in mijn geval nu net een must geweest zijn, de hoofdtelefoon was een van de vereisten.

Ik wens je in alle geval nog veel succes met je VOX-versterker, naar mijn mening een merk waar je zeker ook niets mee verkeerd kan doen!

Het spijt me dat ik te laat was met mijn reactie, heb het de laatste weken erg druk gehad op het werk :)

Geeft niet, kan gebeuren. Ben blij voor je dat je tevreden bent met je Marshall. Het is en blijft allemaal toch smaak en persoonsgebonden, dus geniet er van. Dat doe ik ook elke dag.