PDA

View Full Version : Gibson Les Paul Standard 2008 model



Emielio
1 juni 2010, 13:48
Goedendag allemaal!

Ik bezit al bijna een halfjaar de gitaar die genoemd is in het onderwerp. Nu had ik een simpel vraagje. De snaren blijven een beetje "haken" in de topkam, en sommige snaren ratelen een beetje. Moet ik de gitaar dan gewoon een afstelbeurtje laten krijgen? Ik wil er sowieso andere snaren op hebben (zitten nu Gibson Brite Wires 0.10 op, die standaarddingen, maar ik wil over naar Ernie Ball skinny top/heavy bottom)
Simpele vraag, ik weet het, maar ik dacht, ik stel hem maar gewoon, voor de zekerheid. Gitaarspelen heb ik al 5 jaar ervaring mee, maar beslissingen betreffende het afstellen van de halspen of uitveilen van de topkam en dergelijke durf ik nog niet aan, en al zeker niet bij een prijzige gitaar als deze.
En verder lijkt het me wel leuk om in dit topic jullie mening te horen over de Les Paul Standard 2008.
Vriendelijke groeten,

Emiel

Tupelo
1 juni 2010, 14:21
Gibson zuigt behalve de ES modellen, zijn we snel klaar mee.

Wat betreft het afstellen.
Sommige mensen hebben twee linkerhanden.
Sommige klusjes zijn doodeenvoudig, volgens sommige mensen.
De mensen met twee linkerhanden, die begrijpen dat van zichzelf vaak wel.
De mensen die doodeenvoudige klusjes uitvoeren niet.

Of te wel, als je twijfelt zou ik het niet eens doen.
Ik breng mijn gitaren ook altijd naar een Luthier voor een afstel beurt.
Doet 'ie prima en het voorkomt een hoop stress.
De tijd dat ik zelf mijn gitaren intoneerde wil ik mezelf niet eens herinneren.
Aldus, breng fijn weg dat ding.
Mocht je jezelf toch gek willen maken, ga dan naar de Aldi voor het starterspakket à € 119,- en stier jezelf daar ziek op.

Ibanez666
1 juni 2010, 14:37
Wat betreft het afstellen.
Sommige mensen hebben twee linkerhanden.
Sommige klusjes zijn doodeenvoudig, volgens sommige mensen.
De mensen met twee linkerhanden, die begrijpen dat van zichzelf vaak wel.
De mensen die doodeenvoudige klusjes uitvoeren niet.

.

Wat nou als je links bent?

Johannes
1 juni 2010, 14:40
Allereerst welkom! Als je geen ervaring hebt met afstellen van gitaren is het verstandig om m naar een gitaarbouwer of een fatsoenlijke winkel te brengen voor een afstelbeurt. De winkel waar je m hebt aangeschaft is vast ook wel bereid je wat service te leveren.

En ja Gibson maakt slechte gitaren, je bent afgezet, het kan nooit wat zijn, zet er een nieuwe hals op..... diepe zucht.

Emielio
1 juni 2010, 14:46
@ tupelo:
Haha, oké dan. Ik heb 2 linkerhanden, en ik weet dat ook van mezelf, dus ik zal hem zo spoedig mogelijk eens bij een expert brengen. Intonatie afstellen durf ik nog nét wel, tenminste, op mijn oude elektrische gitaartje, maar de rest.. nee xD
In ieder geval bedankt voor het antwoord.

En wat de gitaar betreft: ieder zijn eigen smaak, nietwaar? :) Ik ben ook een gigantische Slash-fan, dus dat is één van de redenen van mijn keuze qua gear. Naast deze gitaar heb ik dus een Marshall :P (wel een transistor helaas.. gitaar was zo duur dat ik geen buizenversterker meer kon betalen) :P Maargoed, over smaak valt niet te twisten.

macwilliams
1 juni 2010, 14:49
Wat een bull shit.

Gibson maakt briljante gitaren, beter dan de rest.
Afstellen kun je ook zelf doen als je een tutorial op het www weet te vinden.

Anfängers....

Emielio
1 juni 2010, 14:52
@ johannes:
Bedankt :)
Nou, hij valt op zich wel mee hoor, het geluid is helemaal super, ik heb hem al voor een cd-opname gebruikt en voor een aantal optredens, en hij heeft het prima gedaan. Maar het enige is dat ik er andere snaren op wil en dat ik niet meer wil dat ik steeds tijdens het stemmen van de E, B en G een rukje aan die snaren moet geven na iedere beweging van de stemknop, om te zorgen dat ze niet blijven haken in de topkam. Verder is het een topgitaar, en daar heb ik veel geluk mee, want ik lees vooral de laatste tijd allerlei griezelverhalen over Gibsons, inderdaad. Maar, mits goed geproduceerd en gecontroleerd door de mensen die in de fabriek werken, zijn de Les Pauls supergitaren.

Emielio
1 juni 2010, 14:53
Gibson maakt briljante gitaren, beter dan de rest.


Dat vind ik dus ook, anders had ik er nooit een gekocht xD Vanaf het moment dat ik een beetje serieus werd met gitaren, was ik al verliefd op Gibsons.

Ibanez666
1 juni 2010, 15:21
Wat een bull shit.

Gibson maakt briljante gitaren, beter dan de rest.


Ja vind ik ook!




....sinds een paar maanden ;)

Dick Wolkendeck
1 juni 2010, 15:31
Wat je niet oefent, leer je niet.


Eens een Squier kopen om afstellen op te oefenen?



:seriousf:

RoelTM
1 juni 2010, 16:11
Even on topic, ik heb dan geen Les Paul of 2 linker handen, maar ik heb wel hetzelfde topkam-probleem als TS.
Nu heb ik geprobeerd wat grafiet in de topkam te smeren, iets wat hier vaak aangeraden wordt, maar dit helpt niet. De snaren blijven in de topkam haken.

Wat kan ik hier aan doen?

Mr. Dynamite
1 juni 2010, 16:22
andere topkam? of uitveilen. Dit lijken mij de enige 2 opties :)

Mitch
1 juni 2010, 16:26
Een topkam kan de snaren klemmen omdat er onvoldoende smering is of omdat er te weinig speling is voor de snaren. Ze kunnen dan iets breder gevijld worden, maar het moet ook weer niet te breed. Besteed het liever uit aan een bouwer. Andere topkam van been of grafiet is mijns inziens (bij de huidige topkammen die Gibson gebruikt) te prefereren.
Als er snaren rammelen kan dat eraan liggen dat de hals iets bijgesteld moet worden maar het kan ook zijn dat de topkam in zijn geheel iets te laag is.
Maar als ik lees dat je de gitaar een half jaar hebt en de originele snaren er nog op zitten...eeeh.... dat zou dus ook zo maar domweg een gevalletje te oude snaren kunnen zijn :D

RoelTM
1 juni 2010, 16:31
andere topkam? of uitveilen. Dit lijken mij de enige 2 opties :)
Het gaat hier om een nieuwe topkam, zo'n Tusq geval, dus dat wordt uitvijlen.

Emielio
1 juni 2010, 17:10
Maar als ik lees dat je de gitaar een half jaar hebt en de originele snaren er nog op zitten...eeeh.... dat zou dus ook zo maar domweg een gevalletje te oude snaren kunnen zijn :D

Nou, niet de originele snaren hoor :P Die heb ik al 3 keer vervangen momenteel, elke 2 maanden xD Nee, hetzelfde type snaren, Gibson Brite Wires 0.10 :P Nog niet gewijzigd van type, maar ik wil nu over naar Ernie Ball :D

OJee
1 juni 2010, 17:30
Wel vreemd overigens dat bij een top gitaar op de top kam blijkbaar bezuinigd is. Mijn chinese LC had daar in ieder geval geen last van. Ik zou teruggaan waar ik hem gekocht had en onder garantie/service van de zaak de kam laten aanpassen. Daarvoor koop je een Gibson en daarvoor betaal je de hoofdprijs.

Edit: zie net dat het waarschijnlijk een 2nd hand is, dan zou ik er mee naar een Gibson dealer gaan en het daar laten opknappen.

OJee

Emielio
1 juni 2010, 18:01
Wel vreemd overigens dat bij een top gitaar op de top kam blijkbaar bezuinigd is. Mijn chinese LC had daar in ieder geval geen last van. Ik zou teruggaan waar ik hem gekocht had en onder garantie/service van de zaak de kam laten aanpassen. Daarvoor koop je een Gibson en daarvoor betaal je de hoofdprijs.

Edit: zie net dat het waarschijnlijk een 2nd hand is, dan zou ik er mee naar een Gibson dealer gaan en het daar laten opknappen.

OJee

Ja, dat vind ik ook wel raar, dat die niet helemaal piekfijn in orde is. Maarja, de rest van de gitaar is top, daarom heb ik eerder nog geen vragen over de topkam gesteld hier.
Ik heb hem nieuw bij een winkel gekocht (geen 2dehands dus hoor :p) maar ik heb daar nog een gratis service-beurt te goed, dus het gaat mij geen geld kosten. Dat komt dus wel in orde :)

HaroldA
1 juni 2010, 18:08
Om de topkam van mijn SG ruimer te maken voor mijn 010-060 setjes heb ik er gewoon met een snaar doorheen geragd totdat hij er soepel doorheen ging. :soinnocent:

Dit is overigens een slecht advies, tenzij je net zoals ik haast had, dan is het geen probleem! ;)

bass blom
1 juni 2010, 18:21
Om de topkam van mijn SG ruimer te maken voor mijn 010-060 setjes heb ik er gewoon met een snaar doorheen geragd totdat hij er soepel doorheen ging. :soinnocent:

Dit is overigens een slecht advies, tenzij je net zoals ik haast had, dan is het geen probleem! ;)

ik heb het net ook zo gedaan, ff met het scherpe eind van een vers afgeknipte snaar door het B gleufje van de koelcaster, die klonk open wat raar :D

Mitch
1 juni 2010, 19:26
Wel vreemd overigens dat bij een top gitaar op de top kam blijkbaar bezuinigd is. Mijn chinese LC had daar in ieder geval geen last van. Ik zou teruggaan waar ik hem gekocht had en onder garantie/service van de zaak de kam laten aanpassen. Daarvoor koop je een Gibson en daarvoor betaal je de hoofdprijs.

't Is inderdaad lullig. Teruggaan naar de winkel om de topkam aan te passen weet ik niet of dat nou de beste optie is. Bij de dealer bij mij in de buurt was iemand daar zo handig om effe snel de schroevedraaier eronder te zetten om de topkam los te tikken en die beitelde een prachtige scheur in het halshout, net onder de toets :D Daardoor kon -ie naar de professionele reparatie en heb ik die gitaar uiteindelijk voor een schappelijk prijsje meegekregen, ghehehe...