PDA

View Full Version : Hoeveel Watt (amp)



Morio66
1 juni 2010, 12:42
Wil voor een simpel versterkertje kijken voor mijn Cort CEC 5..
Ibanez heeft wel leuke.. maar hoeveel watt is genoeg voor "op zolder"?

Jilles
1 juni 2010, 12:49
Ik heb zelf een 20 watt als oefenversterkertje en dat gaat bij het jammen wel boven de drums uit, ideaal dus.
Als je zelf dus ook een keer wil gaan spelen met vrienden ofzo, zou ik ook gewoon een 20 watt of misschien iets hoger nemen. Voor op zolder is dat ook geschikt, er zit immers een volumeknop op. :ok:

EDIT: Ik had met mijn slaperige kop alleen eventjes niet door dat ik in het akoestische subforum zat, ik speel met het jammen op een elektrische gitaar.

Morio66
1 juni 2010, 13:55
is een Kustom Sienna 30 wat?

Fenderfan
2 juni 2010, 15:31
Met 20 watt boven de drummer uitkomen? Zal niet mooi klinken.
20 a 30 watt is voor een kamertje voldoende.

Flipkoos
2 juni 2010, 22:58
Volgens mij kun je beter wat meer kopen voor het geval je toch ooit op een podium komt te staan of in bandbezetting tegen de rest moet opboxen.
Ik heb zelf een 100watt Marshall...maar da's ook weer wat overdreven...

Plant
3 juni 2010, 12:16
Het gaat om een akoestische gitaar op zolder, dus wat een 100 Watt Marshall daar moet is mij niet duidelijk. Waarom wil de TS überhaupt een akoestische gitaar op zolder versterken :???:

1) Is het een oefenruimte waar je tegen andere muzikanten moet opboksen? Dan heb je wat meer vermogen nodig.
2) Speel je alleen en wil je soms effekten gebruiken waarvoor je versterking nodig hebt? Dan heb je niet zoveel nodig.

Kortom, wat wil je er precies mee op zolder?

Morio66
3 juni 2010, 13:15
Kortom, wat wil je er precies mee op zolder?[/QUOTE]

Gitaarspelen! ;)
Is niet voor een oefenruimte, gewoon om wat te pingelen.
Heb een Marshall VS 8080 staan en een Fender Champ 25..
Mijn Epi El Rio (staalsnarig) klinkt daar nog best wel aardig op..
Mijn Cort CEC5 (nylon) niet echt.. vandaar...
Champ staat meestal op standje 1, dus (b.v.) 20 Watt zou toch goed moeten zijn (?)..
Vooralsnog geen plannen om op een podium te staan, in de oefenruimte staan al versterkers, neem ik zelf niet mee...

LaurentB
3 juni 2010, 13:19
Ik vind met name nylonsnarige gitaren moeilijk op een overtuigende manier te versterken.

Fenderfan
8 juni 2010, 17:40
Als je gitaar op je Marshall VS 8080 niet klinkt kun je beter je gitaar weggooien, of leren hoe je een versterker afstelt. Je zoek het probleem in de verkeerde hoek lijkt me.

LaurentB
8 juni 2010, 17:46
Als je gitaar op je Marshall VS 8080 niet klinkt kun je beter je gitaar weggooien, of leren hoe je een versterker afstelt. Je zoek het probleem in de verkeerde hoek lijkt me.

Sorry, maar dit is niet waar. Een akoestische gitaar klinkt altijd op zijn hoogst matig door een versterker voor elektrische gitaar, en zeker een nylonsnarige.

Een akoestische gitaar heeft een HiFi-achtige versterking nodig, veel meer zoals een keyboardversterker. Door de PA werkt meestal ook heel goed, zij het met de juiste EQ.

Een versterker voor een elektrische gitaar is in feite een heel raar ding, met een heel merkwaardige frequentiekarakteristiek die echter maatgevend is geworden voor het elektrische gitaargeluid.

hendrix2
8 juni 2010, 18:50
Heb zelf een Kustom Sienna 60 en daar ben ik heel tevreden mee. Kostte ongeveer 250 euro ofzo. Kan lekker luid (heb er al akoestische sets in kroegen mee gespeeld) en stil natuurlijk, is vrij compact, micro aansluiting, aantal effectjes...

Erg leuk versterkertje voor weinig geld.

Morio66
9 juni 2010, 14:20
Had wel wat moois bij Dijkman in Alkmaar gezien, maar kreeg een Kustom Sienna 30 voor een hele mooie prijs aangeboden.. Wat een geluid!! Hoor nu wel dat het een nylon snarige gitaar is... Echt goede amp..

@Fenderfan.. Natuurlijk klinkt het niet slecht als je de instellingen van (b.v.) een Marshall 8080 een beetje begrijpt, maar (is al gezegd), je hoort echt geen nylonsnarige gitaar... je hoort een...... gitaar...

LaurentB
9 juni 2010, 14:41
Aha, mooi zo, gefeliciteerd!