PDA

View Full Version : Gitaar in je pc?



crowdsurfer
27 april 2003, 08:46
Hallo,

Ik heb van iemand gehoord dat je je gitaar op je pc kan aansluiten en dan kan opnemen. Weet iemand hoe dit werkt? Als je hem zou aansluiten op je pc dan heb je toch geen versterker en klinktie voor geen meter of zie ik dit verkeerd?

crowdsurfer

Kjiratsiekoedel
27 april 2003, 09:32
Dat is juist, tenzij je gitaar actieve elementen heeft. Je moet je gitaar eerst in een voorversterker pluggen: POD, guitarport (speciaal voor de computer, maar veel te duur), line out van je gitaarversterker. En dan moet je nog een goede geluidskaart hebben.

crowdsurfer
27 april 2003, 09:56
Waaraan zie ik dat de elementen actief zijn? Ik heb een POD 2 dus dat zou eventueel wel kunnen of niet?

Fvddungen
27 april 2003, 10:43
Als je actieve elementen hebt, zal er een batterij in je gitaar moeten.

Een pod aansluiten op je pc gaat perfect met de juiste kabeltjes.

Maiden Michiel
27 april 2003, 11:07
Ik ga altijd via mijn Zoom 505 de computer in, dan is het geluid heel behoorlijk

crowdsurfer
27 april 2003, 11:17
Op 2003-04-27 10:43, schreef Quint:
Als je actieve elementen hebt, zal er een batterij in je gitaar moeten.

Een pod aansluiten op je pc gaat perfect met de juiste kabeltjes.


Waar kan ik die krijgen? bij de gewone gitaarwinkel?

Fvddungen
27 april 2003, 11:25
Geen idee. Zelf in elkaar solderen misschien?

Je moet toch van 2 x mono phone jack naar 1 x stereo minijack? Misschien dat Conrad die heeft.

JackDanielz
27 april 2003, 12:00
Je dowload cool edit pro 2002 van kazaa!
Zet een sm 58 microfoon voor je versterker.
Mic sluit je aan op een mengpaneel en
stel je het geluid af zoals je dat wilt hebben.
Dan gebruik je de rec out van je mengpaneel en sluit je die aan op de mic ingang van je geluidskaart van de pc werkt erg goed.
En je kun je geluid ook bewerken met delay en dat soort dingen.
Geluid van een opname is het mooist als je 3 mic's voor je speakerkast zet.
Je kunt ook opnemen zonder microfoon en mengpaneel. dan moet je de line out van je gitaar versterker aan sluiten op de line in van je geluidskaart maar dat klinkt erg bagger. succes ermee greetzzz jackdanielz

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: JackDanielz op 2003-04-27 12:02 ]</font>

Kjiratsiekoedel
27 april 2003, 15:04
Je dowload cool edit pro 2002 van kazaa!
-het is cool edit 2002 (cool edit pro=iets anders), maar dit heb ik

Zet een sm 58 microfoon voor je versterker.
-heb ik ook

Mic sluit je aan op een mengpaneel en
stel je het geluid af zoals je dat wilt hebben.
-probeer ik

Dan gebruik je de rec out van je mengpaneel en sluit je die aan op de mic ingang van je geluidskaart van de pc werkt erg goed.
-nee, ik heb teveel ruis (soort van distortion)

En je kun je geluid ook bewerken met delay en dat soort dingen.
-ja, ok...

Geluid van een opname is het mooist als je 3 mic's voor je speakerkast zet.
-heb ook nog 2 SM xx (weet niet meer, een type lager dan de SM 58)

(((Je kunt ook opnemen zonder microfoon en mengpaneel. dan moet je de line out van je gitaar versterker aan sluiten op de line in van je geluidskaart maar dat klinkt erg bagger. succes ermee greetzzz jackdanielz)))

------------------
Ik heb het zo geprobeerd om klassiek gitaar op te nemen:

Klassiek gitaar => opklik element => mengpaneel/versterker => line out => mic in van geluidskaart

Maar dit geeft dus die ruis+distortion+beetje van het gewenste geluid (maar van een zo slechte kwaliteit dat het bijna niet te bewerken is)

Ik heb het ok zo geprobeert om te controleren:

SM 58 => mengpaneel/versterker => line out => mic in van geluidskaart

Maar dit het hetzelfde resultaat.

Ik heb het zelfs met een 2e mixer/versterker geprobeerd, maar het hetzelfde resultaat.
Ligt het dan aan mijn geluidskaart??? Het is een 16MB kaart.

Maiden Michiel
27 april 2003, 15:37
Ik heb dus alles rechtstreeks via de Zoom, maar dat geluid klinkt echt best ok

JackDanielz
27 april 2003, 16:20
hey hallo koedel


Kan aan je geluidskaart liggen, maar stuur je het geluid niet te hard de pc in?? daar kun je ook ruis van krijgen.
Misscien neem je het te hard op dan gaat de boel oversturen.
Ik gebruik de rec out van het mengpaneel waar je normaal een minidisk of wat anders op aansluit van 2tulp-stekers naar een kleine jackplug voor in de geluidskaart
Wat raar dat het bij jou niet wil
groetjes Jack

Ic3gl0vE
27 april 2003, 16:36
Op 2003-04-27 09:32, schreef Kjiratsiekoedel:
Je moet je gitaar eerst in een voorversterker pluggen: (line out van je gitaarversterker.


wacht even... dat lijkt me niet! je kunt de line out van de versterker op je geluidskaart aansluiten . Dat wordt hier waarschijnlijk bedoeld.

En een soundblaster Live is goed genoeg, gewoon even de KX drivers downloaden http://kxproject.spb.ru/

Kjiratsiekoedel
27 april 2003, 17:00
Op 2003-04-27 16:20, schreef JackDanielz:
hey hallo koedel


Kan aan je geluidskaart liggen, maar stuur je het geluid niet te hard de pc in?? daar kun je ook ruis van krijgen.
Misscien neem je het te hard op dan gaat de boel oversturen.
Ik gebruik de rec out van het mengpaneel waar je normaal een minidisk of wat anders op aansluit van 2tulp-stekers naar een kleine jackplug voor in de geluidskaart
Wat raar dat het bij jou niet wil
groetjes Jack



1. ik ben er achter dat het NIET aan mijn geluidskaart ligt, ik heb mijn discman direct in de mic-in geplugd, en dit is een helder geluid.

2. een opname heeft bijna geen amplitude, dus het geluid is niet overstuurd, nu klinkt het alsof ik door een sok praat.

3. ik heb in de line out van de mixer een koptelefoon gedaan, dit klinkt goed.

4. bij de line out staat: phone 600 ohm. Dit zalwel een schrijffoutje zijn. een koptelefoon van 600 ohm moet volgens mij nog worden uitgevonden.

Slowhand41
27 april 2003, 17:06
Je moet dus de 'LINE IN' van je geluidskaart gebruiken en niet de 'Mic In' want deze heeft een preampje en daar komt dus ruis vandaan. Je kunt heel simpel met een POD opnemen door de koptelefoonuitgang met de 'line in' van de geluidskaart te verbinden, werkt over het algemeen goed met allerlei effectbakkies zoals de POD.

Kjiratsiekoedel
27 april 2003, 17:21
ik heb geen line in, wel mic in.

of in iedergeval werkt deze niet. mijn geluidskaart heeft: speaker out 1 en 2, een mic in, en een vierde ding (de line in???) maar deze werkt dus niet. Ik heb al vanalles geprobeerd met de windows mixer.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kjiratsiekoedel op 2003-04-27 17:55 ]</font>

Slowhand41
27 april 2003, 22:04
Weet je zeker dat je de mixer voor de opnameregeling hebt?? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een probleem want de mic-ingang (de naam zegt het al) is alleen geschikt voor een microfoon en pept een line-signaal teveel op --> vervorming en ruis treedt dan al snel op.

hoofd
27 april 2003, 22:22
Op 2003-04-27 17:21, schreef Kjiratsiekoedel:
ik heb geen line in, wel mic in.

of in iedergeval werkt deze niet. mijn geluidskaart heeft: speaker out 1 en 2, een mic in, en een vierde ding (de line in???) maar deze werkt dus niet. Ik heb al vanalles geprobeerd met de windows mixer.


Ja, dat probleem heb ik ook, errug kut. Zo'n beetje alles wat ik probeer op te nemen klinkt geragd, anders had er allang een mp3tje van me op het forum gestaan :grin:.

Kjiratsiekoedel
27 april 2003, 23:16
Mijn vader roept dat hij het kan oplossen. Hij heeft namelijk met deze spullen LP's overgezet op de PC. Maar het kost ff regelen (daar was ik ook al achter).

Volgens hem heeft het te maken met het verschil tussen Hi-Fi (digitaal) en analoog geluid.

Fvddungen
27 april 2003, 23:21
uh... hifi en digitaal hebben niks met elkaar te maken, hoor. hifi (High Fidelity) bestond al voor het digitale tijdperk is eigenlijk niets anders dan een aanduiding voor klasse audio apparatuur.

Waar het probleem hem gewoon in zit (en dat is al paar keer aangegeven) is dat je een line-out op een mic-in aansluiting zet en dat kan gewoon niet. Daar zit nogal een impedantieverschil in met alle gevolgen van dien.

Wat jij moet hebben is een geluidskaart met een line-in aansluiting. Als je die niet hebt, heb ik nog wel een sblive voor weinig voor je.

MegaDrive
27 april 2003, 23:58
Op 2003-04-27 11:25, schreef Quint:
Geen idee. Zelf in elkaar solderen misschien?

Je moet toch van 2 x mono phone jack naar 1 x stereo minijack? Misschien dat Conrad die heeft.


Nee. Als je alleen de linker output van de POD2 gebruikt met een grote stereo plug heb je automatisch een stereosignaal. Wat je dus moet hebben is een kabel met 1x stereo jack groot en 1x stereo jack klein. Doe ik ook, met een POD2 en een SBLive. Binnenkort ga ik eens een aansluiting via MIDI uitproberen. Iemand hier ervaringen mee?

Fvddungen
28 april 2003, 08:18
In 9 van de 10 gevallen is midi niks anders dan kabel inprikken en werken.

Ik heb eventueel nog wel een midi kabel voor een SB kaart te koop. Als je interesse hebt, mail me maar.

Kjiratsiekoedel
28 april 2003, 11:25
Op 2003-04-27 23:21, schreef Quint:
uh... hifi en digitaal hebben niks met elkaar te maken, hoor. hifi (High Fidelity) bestond al voor het digitale tijdperk is eigenlijk niets anders dan een aanduiding voor klasse audio apparatuur.

Wat jij moet hebben is een geluidskaart met een line-in aansluiting. Als je die niet hebt, heb ik nog wel een sblive voor weinig voor je.


uhm... sorry, mijn fout.

wat moet die kaart dan kosten??

Bouke
28 april 2003, 12:59
Hey,

...oke, dan typ ik wel weer een stukkie.

De POD is idd een erg handig apparaat voor het verbinden van gitaar met pc. Niet alleen los je hiermee inputverschillen op, maar heb je ook nog eens de beschikking over amp-simulatie en eventueel effecten.

Ik las hierboven dat je linker output van de POD stereo is?!? Da's niet waar. Links is de gecombineerde monouitgang, dus als je de pod gebruikt voor een (mono)amp.

Ik gebruik een verloopkabeltje van 2x RCA (tulp) naar 1x minijack. Op de tulpjes heb ik verloopstekkers naar jack. Als je zelf een kabel maakt sla je de tulpjes uiteraard over.

Vanaf de koptelefoon kan ook, maar als 'iets' in de phones-uitgang steekt, geeft de POD je altijd een geoptimaliseerd geluid voor een... koptelefoon. Het werkt dus wel maar je hebt meer controle over je geluid als je de 'echte' outputs neemt.

NIET op de mic-in aansluiten. Gemaakt voor mic's en niet voor line-apparatuur (zoals een pod in dit geval). En idd, die vierde aansluiting (net boven/onder de mic-in) is de line-in.

Klik rechtsonderin de taakbalk op je luidsprekertje. Nu komt het menu volumeregeling naar boven. Als in dit 'mengpaneeltje' geen fader staat voor 'lijn-ingang of 'line in' dan klik je op opties > eigenschappen. In het onderste rijtje selecteer je de line-in en nu staat 'ie ook in je mixer. Kijk wel even of de line-in niet op 'dempen' staat want dan hoor je nog nix.

Als je bovenstaande hebt gedaan, dan moet je geluid hebben. Als je stereo effecten gebruikt zelf stereo! Mooi he!

Cool edit is leuk voor opnemen, maar er zijn nog veeeeel meer leuke programma's zoals ProTools, Nuendo, VST, Sonar, Logic Audio ehh... genoeg keus dus als je geld hebt.

Oh ja, en als je de volgende keer vragen over opnemen ook nog in het juiste rubriekje op dit forum zet, is het helemaal top! :grin:
Bouke

Edit: Oh ja, de midi aansluitingen zijn alleen om te editen en niet voor geluidsoverdracht.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bouke op 2003-04-28 13:02 ]</font>

Kjiratsiekoedel
28 april 2003, 13:43
[quote]
Op 2003-04-28 12:59, schreef Bouke:
Hey,

...oke, dan typ ik wel weer een stukkie.

De POD is idd een erg handig apparaat voor het verbinden van gitaar met pc. Niet alleen los je hiermee inputverschillen op, maar heb je ook nog eens de beschikking over amp-simulatie en eventueel effecten.
-ok

Ik las hierboven dat je linker output van de POD stereo is?!? Da's niet waar. Links is de gecombineerde monouitgang, dus als je de pod gebruikt voor een (mono)amp.
-zalwel

Ik gebruik een verloopkabeltje van 2x RCA (tulp) naar 1x minijack. Op de tulpjes heb ik verloopstekkers naar jack. Als je zelf een kabel maakt sla je de tulpjes uiteraard over.
-ik heb mijn minijack-minijack kabel van mijn speakers gebruikt en er een verloopstukje op gezet, maar heb ook nog tulpen,etc.

Vanaf de koptelefoon kan ook, maar als 'iets' in de phones-uitgang steekt, geeft de POD je altijd een geoptimaliseerd geluid voor een... koptelefoon. Het werkt dus wel maar je hebt meer controle over je geluid als je de 'echte' outputs neemt.
-das dus lastig

NIET op de mic-in aansluiten. Gemaakt voor mic's en niet voor line-apparatuur (zoals een pod in dit geval).
-ik heb geen POD, maar een flextone. en wil klassiek (akoestisch) spel opnemen. Hiervoor heb ik in principe 4 microfoons (SM 58, 2x SM 48 en een elementje), deze moeten toch echt in een mixer, niet in een POD of gitaarversterker, emn deze moet dan dus in line-in die niet werkt, dus dan blijft de mic-in over.

En idd, die vierde aansluiting (net boven/onder de mic-in) is de line-in.
-naast de mic!!!

Klik rechtsonderin de taakbalk op je luidsprekertje. Nu komt het menu volumeregeling naar boven. Als in dit 'mengpaneeltje' geen fader staat voor 'lijn-ingang of 'line in' dan klik je op opties > eigenschappen. In het onderste rijtje selecteer je de line-in en nu staat 'ie ook in je mixer. Kijk wel even of de line-in niet op 'dempen' staat want dan hoor je nog nix.
-heb ik al gedaan, maar line in doet niets

Als je bovenstaande hebt gedaan, dan moet je geluid hebben. Als je stereo effecten gebruikt zelf stereo! Mooi he!
-prachtig

Cool edit is leuk voor opnemen, maar er zijn nog veeeeel meer leuke programma's zoals ProTools, Nuendo, VST, Sonar, Logic Audio ehh... genoeg keus dus als je geld hebt.
-tuurlijk zijn er meer programma's. ik heb ervaring met 2: cubase VST en cool edit 2000. Cubase snap ik niet. En cool edit is heel wat duidelijker.

Oh ja, en als je de volgende keer vragen over opnemen ook nog in het juiste rubriekje op dit forum zet, is het helemaal top! :grin:
Bouke
-IK heb een vraag hierover staan in het juiste forum. En daar wordt (bijna) op gereageerd, ik ben maar (handig) ingespromngen op dit onderwerp.

Kjiratsiekoedel
28 april 2003, 16:27
Hhmmmmzzzzz.... ik heb nu toch de line-in aan de praat gekregen. Dalijk ff kijken of ik er ook iets mee kan opnemen.

hoofd
28 april 2003, 16:33
Hey, hoe is je dat gelukt dan?

Kjiratsiekoedel
28 april 2003, 17:13
Weet ik niet, ik probeerde voor de derde keer de line in aan te zetten met de windows-mixer (bureau-assecoires->entertainment->mixer) en toen deed hij het.

Minder is dat ik nogstteds niet kan opnemen, en ik merk geen verschil tussen mic-in en line-in.

Kjiratsiekoedel
28 april 2003, 22:09
Ik heb het geheel nu aan de praat.

IK gebruik nu maar cool edet pro 2.0 :grin: :grin:

maar ik kan niet strereo opnemen :sad: Mijn stereo geluidskaart maakt van een stereo signaal een mono signaal. Ik moet dat nu nog uit zien te zoeken. Suggesties??

Horus
29 april 2003, 15:19
Ik heb wel ervaring met Cubase, moet je ff leren kennen maar je kan er zooooo veel mee!

Wat ik doe is gewoon een jacksnoer van mijn line-out van mijn versterker aansluiten op mijn geluidskaart. Ik heb een Terratec 2496 kaart, das geen standaard SoundBlaster ding. Kost 200 euro maar dan heb je ook wat. Die heeft tulpstekker ingangen dus d'r moest wel ff een verloopstukje tussen. Geluid klinkt wel wat dun (omdat ik geen mic gebruik) maar goed genoeg. Ik denk dat een DI-box ertussen al heel wat helpt en met een beetje equalizen en wat chorus kom je een heel eind.