PDA

View Full Version : Crate V8 Palomino SPEAKER-OUT (?)



Adqeruin
1 juni 2010, 01:06
Hi,

Lang, lang, lang geleden weleens gepost maar altijd trouwe lezer geweest.

Nu zit ik zelf met een kwestie: ik heb een Crate V8 Palomino en heb zin om er deze zomervakantie een speaker-out aan te knutselen en er een 12" cab aan te hangen. :)

Nu ben ik er al achter dat de speaker die in de Crate zit een 10" 4 ohm speaker is (Celestion tube 10) met een "power rating" van 30 watt.

Ook heb ik al gekeken naar een 12" speaker. De Jensen CH MOD 12-50, een 12" 4 ohm gitaarluidspreker met een power rating van 50 watt. De diameter van de spoel van de Jensen CH MOD 12 - 50 is 1.25", en die van de speaker die al in de Crate zit (de Celestion tube 10) 1.50" volgens de website van Celestion.

- Gaat dit werken? Qua wattages, impedantie enz. enz. ? Zie ik iets over het hoofd?
- Kan ik de output gewoon 'bypassen' d.m.v. een goede 1/4 jack out zodat ik een external output creëer die werkt als ik mijn externe cabinet erin prik en gewoon terug springt naar de speaker die al in de combo zit als de jack niet wordt gebruikt?

Ik ben niet hardcore technisch en kan deze specifieke vraag nergens vinden op andere fora/internet ... hoop dat iemand het weet en me kan helpen!

Bij voorbaat dankkk :strat:

cluseau
1 juni 2010, 08:40
Hi,

- Gaat dit werken? Qua wattages, impedantie enz. enz. ? Zie ik iets over het hoofd?
- Kan ik de output gewoon 'bypassen' d.m.v. een goede 1/4 jack out zodat ik een external output creëer die werkt als ik mijn externe cabinet erin prik en gewoon terug springt naar de speaker die al in de combo zit als de jack niet wordt gebruikt?

Trouwe lezers verdienen ook een antwoord, bij deze:
Ja dat kan heel goed, elektronisch gezien volkomen veilig. De vraag is of je het goed aansluit en mechanisch netjes kan maken maar daar ben je zelf bij.

Frans.

Adqeruin
1 juni 2010, 08:49
Dank, cluseau.

Dus de vuistregel is: als de impedanties maar overeen komen? De wattages tussen de speaker en de versterker maken niets uit - gelijk, of meer watts v.d. speaker ?

Het lijkt me namelijk nogal vervelend om mijn versterker te zien sterven door een suffe fout.

cluseau
1 juni 2010, 08:55
Dank, cluseau.

Dus de vuistregel is: als de impedanties maar overeen komen? De wattages tussen de speaker en de versterker maken niets uit - gelijk, of meer watts v.d. speaker ?

Het lijkt me namelijk nogal vervelend om mijn versterker te zien sterven door een suffe fout.

Je geeft zelf al het juiste amntwoord, impedantie gelijk en vermogen gelijk of meer. Voor het vermogen moet je niet te ver afwijken omdat de speaker wel een beetje in beweging moet zijn wil hij lekker klinken.

suc6, gaat vast wel lukken.....
Frans.

Adqeruin
1 juni 2010, 13:48
Oké, hartstikke bedankt cluseau! Ik heb verder ook niets te doen met de voltage peaks of de grootte van de spoel?

Ga er over een kleine maand mee beginnen. Komt dan naar alle waarschijnlijkheid wel een foto-logje ; )