PDA

View Full Version : Probleem Fender Tremolux BF



Fistfunk
31 mei 2010, 21:18
Hey!

Ik heb de versterker al een keer weggebracht naar een zogenaamde expert, maar na een wilde autorit zonder mijn toezicht heb ik weer hetzelfde probleem, en ik twijfel nu eigenlijk of het probleem uberhaupt wel is weggeweest in de tussentijd.

Ik heb een Fender Tremolux BF uit '64 in erg goede staat, gekoppeld aan een 4ohm 2x12 kabinet zoals het hoort.

Het probleem:
De ene keer werkt alles prima, de volgende keer lijkt het alsof de buizen beginnen te brommen ofzo. Eerst heel zacht en naarmate de versterker verwarmt wordt het harder. Als hij zo bromt stopt het de ene keer vrijwel onmiddelijk, de andere keer gaat het gerust 5 minuten door, totdat ik de versterker uitzet.

Als ik hem naar stand-by schakel hoor je de brom in de top zelf doorgaan. Zet ik de versterker uit, dan koelt hij af en daarna is de brom weer weg. De ene keer komt die dan vrijwel meteen terug na aanzetten, de andere keer blijft hij weg.

Ik heb geen idee waar het aan ligt. Wat ik wel weet is dat er in dit huis geen geaarde stopcontacten zijn, dus ik vermoed dat het daar misschien iets mee te maken heeft.


En nog een vraag die er misschien wel mee heeft te maken, maar misschien ook niet: De ground-switch die achterop zit. Waarvoor dient deze precies (ik heb wel wat gelezen, maar dat is allemaal in technisch-engels en mijn technisch-engels is om te huilen). Ik lees wel dat de meeste mensen hem elimineren omdat hij voor stroomschokken zou kunnen zorgen. Iemand nog suggesties welke kant deze het beste op kan staan?

Alvast bedankt!

cluseau
31 mei 2010, 23:45
Ik heb geen idee waar het aan ligt. Wat ik wel weet is dat er in dit huis geen geaarde stopcontacten zijn, dus ik vermoed dat het daar misschien iets mee te maken heeft.



Reken er maar niet op dat de oorzaak in een ongeaard stopcontact zit. Logisch is dat dit stopcontact - als het al de oorzaak zou zijn - ongeaard is en ook blijft. De brom zal dan niet zomaar uit zichzelf verdwijnen. Ik denk meer aan een buis welke uitvalt waardoor de eindtrap uit balans is (je hoort dan een voedings rimpel) of een elko welke de geest gaat geven. Ook kan het een koppelcap zijn welke de instelling van de volgende buis beinvloed. In het laatste geval kan het ook gevolgschade veroorzaken. Je ziet, legio mogelijkheden en niet zo te beoordelen zonder gedegen onderzoek. Degene die zeggen dat wel te kunnen zou ik wantrouwen maar dat kun je natuurlijk ook zelf bepalen.

Frans.

edit
Nog een keer je vraag gelezen en zie nu pas dat de brom doorgaat op standby. Lijkt op een mechanische brom. Mogelijk het blikpakket van de trafo. Wat ik ook wel eens heb meegemaakt is dat de (oude) buizen staan te rammelen. Maar dit zal dan toch geen harde brom zijn en ook niet uit je speaker komen. Verder geldt dat ook hier de juiste diagnose pas na onderzoek gesteld kan worden.
/edit

Little Jay
1 juni 2010, 10:46
Mijn Silverface Twin doet dat soms ook, lijkt op een soort heel laag oscilleren of resoneren.... een klap erop en 't is weg.... rock&roll heet dat... ;-)

Serieus: doet 'ie al jaren en ik heb geen idee wat 't is, alle caps en elco's zijn nog erg nieuw, dus lijkt me onwaarschijnlijk dat dat 't is. Buizen zijn ook nog goed. Dus ik wacht nog steeds op de klap en zwarte rookwolk......

cluseau
1 juni 2010, 10:55
Mijn Silverface Twin doet dat soms ook, lijkt op een soort heel laag oscilleren of resoneren.... een klap erop en 't is weg.... rock&roll heet dat... ;-)

Serieus: doet 'ie al jaren en ik heb geen idee wat 't is, alle caps en elco's zijn nog erg nieuw, dus lijkt me onwaarschijnlijk dat dat 't is. Buizen zijn ook nog goed. Dus ik wacht nog steeds op de klap en zwarte rookwolk......


Tja, de klap zal hem er niet beter op maken, je maakt er zo alleen maar storingen bij. Schroef hem een keer open en zoek / los het probleem op. Vind ik een wat elegantere oplossing. Voor je het weet sta je geregistreerd bij de vereniging tegen amp mishandeling.

Frans.

Little Jay
1 juni 2010, 11:26
Tja, de klap zal hem er niet beter op maken, je maakt er zo alleen maar storingen bij. Schroef hem een keer open en zoek / los het probleem op. Vind ik een wat elegantere oplossing. Voor je het weet sta je geregistreerd bij de vereniging tegen amp mishandeling.

Frans.

Je hebt uiteraard gelijk! Maar om bij TS aan te haken is het vreemde dat 'ie het bij gebruik van geaarde stopcontacten nooit doet, maar alleen thuis waar ik geen geaarde stroom heb!

Misschien maar eens bij amps-unlimited langsbrengen :D

cluseau
1 juni 2010, 11:34
het vreemde dat 'ie het bij gebruik van geaarde stopcontacten nooit doet, maar alleen thuis waar ik geen geaarde stroom heb!

Eerlijk, daar heb ik geen verklaring voor. Ligt ook aan de aard van de storing en nogmaals ik kan geen definitief antwoord geven als ik er niet bij zit. Altijd erg moeilijk inschatten wat een gebruiker ervaart en om nou maar zo wat loze kreten het net op te slingeren ;-). Soms wil een soundsample wel eens helpen.

Frans.

edit
Nog over nadenkend.....de klap die je er op geeft bewijst dat er iets aan de hand is en het niet "van buiten" komt.
/edit

Little Jay
1 juni 2010, 13:01
Ik dacht zelf aan een loszittend of slecht contact o.i.d. dat weer op z'n plaats schiet of zo door de mechanische trilling van de klap.... heb al zitten zoeken maar niets gevonden.
Waarom het alleen bij ongeaarde stroom gebeurt is mij echt een raadsel.

cluseau
1 juni 2010, 13:05
Ik dacht zelf aan een loszittend of slecht contact o.i.d. dat weer op z'n plaats schiet of zo door de mechanische trilling van de klap.... heb al zitten zoeken maar niets gevonden.
Waarom het alleen bij ongeaarde stroom gebeurt is mij echt een raadsel.

Nou, als je eens tijd / zin / moed hebt.......


Frans.

guitarnijboer
1 juni 2010, 14:12
Brommen met de versterker op stand-by is: blikpakket voedingstrafo en eventuele andere zaken die mee kunnen trillen in de top.Vooral bij microfonie in de eindbuizen kun je soms mechanische trilling van de trafo gaan horen door de speakers in de vorm van een brom. Deze brom verdwijnt vaak door een klap op de versterker. (of een tikje tegen de eindbuizen)
Slechte contacten kunnen het zelfde effect hebben.

Slechte contacten (buisvoeten en solderingen) kunnen ook periodiek zorgen voor een ongematchte instelling van de eindbuizen waardoor brom kan ontstaan die met een klap te verhelpen is.

Bij Fender versterkers met een Hi/Lo power schakelaar willen de contacten van de schakelaar met name van het omschakelen van de bais spanning (branden niet schoon) nogal een slecht contact maken waardoor de versterker niet goed staat ingesteld en gaat brommen. Dit zal denk ik niet op jou versterker zitten trouwens.

Little Jay
1 juni 2010, 14:46
Thanx guitarnijboer, nuttige info!

Antoon
1 juni 2010, 15:22
Little Jay: Klinkt misschien ongeloofwaardig maar kijk de Stand-by schakelaar eens na. Na lang zoeken bleek die de oorzaak van soortgelijke storingen by de Bassman 100 van onze bassist..

TO: ik zou aan parasitaire oscillatie denken die kennelijk erger wordt als de componenten opwarmen. Als je een oscilloscoop hebt kun je zo controleren

Fistfunk
1 juni 2010, 16:48
Dat is het probleem.. ik heb niks van die aard en nog minder verstand van alle technische afspecten. ;) Lijkt me dus dat ik toch maar weer ergens langs moet gaan om hem ff te laten checken.

Die klap hielp trouwens inderdaad vóórdat ik hem een keer heb laten nakijken, wat dat betreft ben ik er dus alleen op achteruit gegaan..

cluseau
1 juni 2010, 18:22
Die klap hielp trouwens inderdaad vóórdat ik hem een keer heb laten nakijken, wat dat betreft ben ik er dus alleen op achteruit gegaan..

Zou je er dan niet eens mee teruggaan, confronteer de techneut met het probleem en laat hem voor een oplossing zorgen. Ik vind het toch wel normaal dat je een zekere garantie op het uitgevoerde werk geeft. (Niet op de hele versterker natuurlijk hoewel je van de rest van de amp ook wel een zekere betrouwbaarheid mag verwachten)

Frans.

Fistfunk
1 juni 2010, 18:27
Liever niet eigenlijk, ervaring met die man zijn niet echt positief. Versterker heeft o.a. meer dan een half jaar bij hem thuis gestaan omdat hij steeds spoedklussen kreeg, uiteindelijk is hij niet 100% in orde en in de deal die we toen gemaakt hebben zat een 2e versterker inbegrepen uit zijn 2e hands spullen, die nog steeds niet geleverd is.

cluseau
1 juni 2010, 18:43
Liever niet eigenlijk, ervaring met die man zijn niet echt positief. Versterker heeft o.a. meer dan een half jaar bij hem thuis gestaan omdat hij steeds spoedklussen kreeg, uiteindelijk is hij niet 100% in orde en in de deal die we toen gemaakt hebben zat een 2e versterker inbegrepen uit zijn 2e hands spullen, die nog steeds niet geleverd is.

Kijk, zo'n lange tijd is bezopen. Als je zoiets niet binnen een paar weken (redelijke tijd) kan oplossen ben je of heel bekend en zo goed dat je in een hele lange wachtrij staat of hij heeft niet voldoende capaciteit om de storing op te lossen. Als ik zo jouw berichten lees mag je blij zijn dat je hem terug hebt. Op zoek naar een betrouwbaar adres dan maar.


Frans.

Fistfunk
1 juni 2010, 19:38
Nou, dat laatste is dus wel het geval, maar als je een klant aanneemt vind ik dat die evenveel voorrang moet krijgen als ieder ander, tenzij het natuurlijk echt een spoedklus is, maar dat werd die van mij onderhand ook met verschillende 3FM gigs e.d. op de agenda...

Niemand in de buurt van Tilburg toevallig die hier verstand van heeft en er in eerste instantie alleen even naar zou willen kijken?

cluseau
1 juni 2010, 20:45
Nou, dat laatste is dus wel het geval, maar als je een klant aanneemt vind ik dat die evenveel voorrang moet krijgen als ieder ander, tenzij het natuurlijk echt een spoedklus is, maar dat werd die van mij onderhand ook met verschillende 3FM gigs e.d. op de agenda...


Tja, wat is spoed? Als iemand op vrijdagavond met een amp aankomt waarmee hij zaterdagavond moet optreden valt dat in mijn beleving onder spoed en krijgt hij - als het kan - op de eerste hulp een spoed behandeling. Maar een half jaar is komplete onzin, dat bedoel ik ermee.

Als het ook voorkomt in standby lijkt het op het blikpakket van de trafo zoals ik al opmerkte in post#2 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2384867&postcount=2). Dit is zuiver mechanisch en vrij simpel te tackelen (oplossen is een tweede). Betrek dat verhaal maar in je klacht als je een techneut gevonden hebt.

Frans.

matto
2 juni 2010, 15:49
Mijn Silverface Twin doet dat soms ook, lijkt op een soort heel laag oscilleren of resoneren.... een klap erop en 't is weg.... rock&roll heet dat... ;-)

Serieus: doet 'ie al jaren en ik heb geen idee wat 't is, alle caps en elco's zijn nog erg nieuw, dus lijkt me onwaarschijnlijk dat dat 't is. Buizen zijn ook nog goed. Dus ik wacht nog steeds op de klap en zwarte rookwolk......

Pasgeleden had ik een Fender bandmaster reverb op mijn werkbank die op de gekste momenten ook begon te brommen en af en toe (bijna) geen geluid meer gaf.
Omdat ie nog niet zo heel lang geleden was voorzien van nieuwe buizen en elcos zat ik in eerste instantie aan oscillaties te denken.
Oorzaak bleek een kapotte elco (een nieuwe sprague atom cap nog wel )
in de voeding van de preamps te zijn.
Dit is al de zoveelste keer dat ik een storing met behulp van mijn onvolprezen ESR meter heb kunnen oplossen.
http://www.capacitorlab.com/esr-meter/index.htm

Little Jay
2 juni 2010, 16:39
@ Antoon en Matto: thanx! ga ik zeker allebei checken!

guitaraddict
2 juni 2010, 19:15
Handige meter Matto !

Komt die van jou uit australie ?
Mijn meter heb ik in portugal gekocht , het lijkt mij precies dezelfde.

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/esr.jpg


Alf

matto
2 juni 2010, 19:43
Ik heb ook dezelfde en ook uit Portugal.(na een tip van Nico)

guitaraddict
2 juni 2010, 19:46
Meet jij in circuit ? Of haal je eerst de verbindingen los ?

cluseau
2 juni 2010, 21:32
Pasgeleden had ik een Fender bandmaster reverb op mijn werkbank die op de gekste momenten ook begon te brommen en af en toe (bijna) geen geluid meer gaf.
Omdat ie nog niet zo heel lang geleden was voorzien van nieuwe buizen en elcos zat ik in eerste instantie aan oscillaties te denken.
Oorzaak bleek een kapotte elco (een nieuwe sprague atom cap nog wel )
in de voeding van de preamps te zijn.


Dit is een bekend verschijnsel en komt veel voor bij oude elko's. Bij jouw toevallig dus ook bij een nieuwe, kan gebeuren. Maar een uitgedroogde elko los je niet op met een klap en dat is wel het geval bij de amp van LittleJay. Fistfunk heeft al helemaal geen last van elko's want zijn amp heeft de brom ook in standby, mechanisch probleem dus. Dit zijn maar kleine details maar een groot verschil voor een juiste diagnose.


Frans.