PDA

View Full Version : hulp om budget amp te kopen aub



jonasvdc
31 mei 2010, 15:44
Hallo iedereen!

Ik ben hier gekomen omdat ik hulp nodig heb om een versterker te kopen voor m'n Fender classic 50s. Ik speel nu al een paar jaar akoestisch en wil nu wat meer elektrisch spelen. Ik heb voor het moment een tweedehands Fender FM 15R.

M'n budget is €300 max, liefst rond de €200-€250 :-).

Ik heb al wat rondgekeken en heb deze gevonden:

- Marshall MG series (30W+) (toffe effecten: flanger, chorus,...)
- Marshall AVT series (20W or 50W) (valvestate technology)
- Fender FM 65R (heb gehoord dat de clean goed is)

Ik speel elektrisch in het genre van: Red Hot Chili Peppers, Aerosmith, Dire Straits, Silversun Pickups, Pink Floyd, Led Zeppelin, Fall Out Boy, Coldplay, Beatles,...

Dus niet echte hardrock of metal, een goeie clean is dus wel belangrijk, met crunch af en toe.

Het is vooral als oefenamp, moet dus wel portable zijn ook.

Kan iemand helpen? Bedankt!

Paragon
31 mei 2010, 15:53
Hallo iedereen!

Ik ben hier gekomen omdat ik hulp nodig heb om een versterker te kopen voor m'n Fender classic 50s. Ik speel nu al een paar jaar akoestisch en wil nu wat meer elektrisch spelen. Ik heb voor het moment een tweedehands Fender FM 15R.

M'n budget is €300 max, liefst rond de €200-€250 :-).

Ik heb al wat rondgekeken en heb deze gevonden:

- Marshall MG series (30W+) (toffe effecten: flanger, chorus,...)
- Marshall AVT series (20W or 50W) (valvestate technology)
- Fender FM 65R (heb gehoord dat de clean goed is)

Ik speel elektrisch in het genre van: Red Hot Chili Peppers, Aerosmith, Dire Straits, Silversun Pickups, Pink Floyd, Led Zeppelin, Fall Out Boy, Coldplay, Beatles,...

Dus niet echte hardrock of metal, een goeie clean is dus wel belangrijk, met crunch af en toe.

Het is vooral als oefenamp, moet dus wel portable zijn ook.

Kan iemand helpen? Bedankt!

Volgens mij is de Fender Superchamp XD wel iets voor jou, volledig buizen, dus mooi geluid, wat ook iets harder kan, veel voicings opties, en een heel typish geluid. Sla deze vooral niet over als je bij de gitaarboer wat gaat testen ;)
Verder kan ik je natuurlijk nog duizenden tips geven, maar ga ook eens langs de gitaarwinkel en probeer daar zo veel mogelijk in jou pricerange, reviews zijn richtlijnen met goede tips, maar een smaak is persoonlijk! :listen:

jonasvdc
31 mei 2010, 16:17
Hmm, die Super-Champ XD ziet er echt wel super uit! Nog niet eens opgemerkt. Leuke FX enzo.

Is die super-champ makkelijk te onderhouden, aangezien het een "Tube Amplifier with DSP" is? Ik weet niet veel af van tubes enzo :-).

Bedankt voor de info paragon!

Paragon
31 mei 2010, 16:51
Hmm, die Super-Champ XD ziet er echt wel super uit! Nog niet eens opgemerkt. Leuke FX enzo.

Is die super-champ makkelijk te onderhouden, aangezien het een "Tube Amplifier with DSP" is? Ik weet niet veel af van tubes enzo :-).

Bedankt voor de info paragon!

Over het algemeen wel, de superchamp gebruikt (net als vele laagwattage amps) de buizen op een manier dat ze zeg maar niet onder 100% druk komen te staan (ze gaan dus langer mee). Het enige is wel dat je er natuurlijk wat voorzichtiger mee moet zijn (ik verwacht dat je de tubes elke 2-3 jaar ofzo zou moeten vervangen als je er veel op speelt en je het beste uit je amp wilt halen, but correct me if im wrong).

jonasvdc
31 mei 2010, 16:58
Over het algemeen wel, de superchamp gebruikt (net als vele laagwattage amps) de buizen op een manier dat ze zeg maar niet onder 100% druk komen te staan (ze gaan dus langer mee). Het enige is wel dat je er natuurlijk wat voorzichtiger mee moet zijn (ik verwacht dat je de tubes elke 2-3 jaar ofzo zou moeten vervangen als je er veel op speelt en je het beste uit je amp wilt halen, but correct me if im wrong).

Ik ben praktisch overtuigd dat die super champ het wel wordt, vooral na het bekijken van tientallen youtube filmpjes :-) Zoveel verschillende voicings is wel nice.

Hoeveel kost zo'n tube vervanging ongeveer? Kan ik het zelf doen eventueel? (binnen 2-3 jaar dan :-))

Exi
31 mei 2010, 17:04
Buisje vervangen kan je zelf doen en een buisje kost ongeveer 20 euro, maar ik denk dat de buizen van een Super Champ wel lang meegaan.

Verder is het natuurlijk een fijne versterker en wat dat betreft wel een aanrader voor jou.

Paragon
31 mei 2010, 17:09
Ik ben praktisch overtuigd dat die super champ het wel wordt, vooral na het bekijken van tientallen youtube filmpjes :-) Zoveel verschillende voicings is wel nice.

Hoeveel kost zo'n tube vervanging ongeveer? Kan ik het zelf doen eventueel? (binnen 2-3 jaar dan :-))

Leuk om te horen, maar vergeet niet hem wel te testen voordat je hem koopt, en ook even een paar andere amps in die price range, het laatste wat je wil is een paar weken na je de versterker gekocht hebt spijt krijgen :dontgeti:

Wat tubes betreft: er zit in: 1-12AX7A, 2-6V6, ik weet niet of dit je wat zegt maar de 12AX7 wordt gebruikt in de preamp, en de 6V6 tubes zijn powertubes. Het ligt er natuurlijk aan welke tubes je er in zet (van welk merk ect.) maar 12AX7 zijn er vanaf 10 euro per stuk, en 2 6V6's kun je krijgen voor 25 euro. Dit zal bij elkaar dus niet heel veel kosten op jaarbasis ;)

jonasvdc
31 mei 2010, 17:17
Ok, bedankt voor alle info! Ik zal wat rondmailen naar lokale gitaarwinkels om te vragen of iemand hem heeft staan :-).