PDA

View Full Version : Mesa Dual Rectifier + Bogner cab?



Nocki
31 mei 2010, 14:35
Hi,

Aangezien er binnenkort een topje gaat komen op mn Bogner 2x12os of Bogner 4x12 straight wilde ik hier even vragen of iemand deze combinatie wat vind.

Omdat ik toch een wat meer budget topje wil ga ik niet verder kijken naar een Mark Iv of Roadster/roadking. Een dual recto 3kanaals is denk ik precies goed en die dingen zijn weer een paar honderd euro goedkoper. Het geld wat dan over is kan naar mn jongensdroom gaan (met natuurlijk wat bijsparen) de ES335...

Kent iemand de combi Recto + Bogner?

Toen ik mn Roadster had vond ik m niet klinken met de mesa 2x12's die ik had. De Bogners hebben dezelfde speakers maar klinken zoveel beter, toch heb ik gemerkt in de korte tijd dat ik deze cabs heb dat niet iedere amp er super mee samen gaat... vandaar dus de vraag.

allochthomas
31 mei 2010, 14:44
Heb zelf mijn dual rectifier gebruikt in combinatie met een slanted 4X12 van bogner met V30 speakers. Bevalt prima, maar je moet wel oppassen dat het niet te donker wordt aangezien bogner cabs van nature vrij donker klinken, al denk ik dat je daar met een moderne recto niet veel last van hebt.

iWishmaster
31 mei 2010, 14:46
Forumlid Allochthomas heeft een 2-kanaals dual recto en een bogner 4x12", waar ik pas over gespeeld heb. Klonk zeer vet en lekker donker! Echt een karakateristieke sound. Maar de modern modes van de recto hadden echt veel en veel teveel lomp laag en een (vond ik) storende 'grit' in het midlaag. Voor mij de reden om hem niet te kopen.

Verder heb ik pas een dagje in een testhokje gezeten met 3-kanaals recto en weer een Bogner 4x12". Stuk minder last van die grit en ook het laag was een stuk beter in balans! Alleen had de driekanaals een enorm vervelende scherpe fizz in het hoog. Echt niet te pruimen zo schel ... Daarom weer de reden die niet te kopen ...

Als er iemand een amp weet die klinkt als een recto, maar dan iets minder lomp laag en iets minder fizz, houd ik me aanbevolen. Overigens waren beide cabs met V30's. Als je de fizz kunt verdragen, zou ik de combi recto+bogner van harte aanbevelen!

edit: thomas was me al voor ...

Arvoitus
31 mei 2010, 15:38
@iwishmaster, kijk eens naar de Bogner Uberschall of iets van Diezel (herbert/einstein?).

Ik neem aan dat je met Recto's en Bogner 4x12's geen knuffelrock spelen?
Een tubescreamer bij een Recto is trouwens wel aan te raden als je met veel gain speelt, zorgt ervoor dat het laag veel strakker wordt en nog een lekkere midboost erbij.

iWishmaster
31 mei 2010, 15:52
Bogner heb ik pas over gespeeld: leuk ding, maar ik was niet bijzonder onder de indruk (en voor dat prijskaartje wil ik dat liever wel zijn ...). Diezel staat op de testlijst: die kreeg Guitarking binnenkort weer binnen. Toch bedankt voor de tips :).

allochthomas
31 mei 2010, 16:19
@iwishmaster, kijk eens naar de Bogner Uberschall of iets van Diezel (herbert/einstein?).

Ik neem aan dat je met Recto's en Bogner 4x12's geen knuffelrock spelen?
Een tubescreamer bij een Recto is trouwens wel aan te raden als je met veel gain speelt, zorgt ervoor dat het laag veel strakker wordt en nog een lekkere midboost erbij.
Precies! De truc met een recto is gebruik maken van een tubescreamer. iWishmaster zat bijna alle gain er uit te draaien in een wanhopige poging om de recto strak te krijgen en dan hou je geen ballen meer over. Ik had al gezegd dat als hij nou gewoon zijn tubescreamer had gebruikt hij een heel ander beeld had van de recto.

iWishmaster
31 mei 2010, 16:34
Precies! De truc met een recto is gebruik maken van een tubescreamer. iWishmaster zat bijna alle gain er uit te draaien in een wanhopige poging om de recto strak te krijgen en dan hou je geen ballen meer over. Ik had al gezegd dat als hij nou gewoon zijn tubescreamer had gebruikt hij een heel ander beeld had van de recto.

Dat is niet de enige reden dat ik niet voor de recto ben gegaan: de rommel / grit in het laag vond ik erg storend. Binnenkort nog wat andere amps, zoals Diezel aan de tand voelen in de hoop dat die beter zijn. Ook een ouwe jcm800 met wat pedalen ervoor ga ik weer overwegen, aangezien 'marshall' toch wel de kern van de sound is die ik juist zo vet vind qua karakter.

allochthomas
31 mei 2010, 16:45
Uiteindelijk ook de rede wat mij uiteindelijk weg dreef bij de recto. Gruwelijke versterker, maar ik had er een beetje een haat/liefde relatie mee. De mark III voor mij een veel prettigere sound en is ook van nature heel erg strak. Staat wel tegen over dat de versterker gewoon wat dominanter is in het hoge register. Eerst dacht ik dat ik me daaraan zou gaan storen, maar dat valt voor de volle 100% mee

Nocki
31 mei 2010, 16:59
Bedankt voor de reacties.

Fizzy tophoog was bij mn roadster idd de reden om m weg te doen. Ook prikte die niet super door de mix in combi met de 2x12 recto cabs.

Ik hoopte dat dat nu minder zou zijn maar ik hoor dat ik er zeker wel voor op moet passen.

Een tube screamer zal ik er zeker wel bij gaan gebruiken... Ik ben er al achter gekomen dat dat een welkome truuc is voor veel amps.

Het zou in mijn geval gaan om de 3 kanaals recto.

Wat belangrijk is zijn de floorcontrolls. Clean, drive en high gain. solo en fx loop.

Zoals bij de roadster hang ik dan een delay in de loop die ik dan in de top bouw. Zo heb ik met alleen de top gewoon alles wat ik nodig heb. Een eventueel pedalboard kan er dan altijd nog bij....

Bedankt voor de posts. als iemand nog wat wil delen hoor ik het graag. Zoals het er nu uit gaat zien schiet het wel op :)

andoni
31 mei 2010, 18:03
Ik speel nu enkele jaartjes tevreden over een 3 kanaals Recto op een Bogner 2x12.
Zoals al gezegd, die fizz is aanwezig, maar valt er goed uit te draaien (presence laag) met de juiste gitaar (combinatie Les Paul + Bogner cab), maar ik gebruik dan ook amper de Modern mode.

Strak laag: tja, ik speel geen thrash/metalcore oid, maar bulderende sludge/doom. YMMV.

Mesa cabs klinken imo scherper, meer metal, Bogner cabs wat meer vintage en wat meer op de achtergrond. Misschien kan dit een beeld te geven wat een Bogner cab kan doen aan het geluid.

dml
1 juni 2010, 08:48
Heb een tijdje terug gespeeld met mijn 3 ch. Triple Recto (kanaal 2 en 3 in Vintage mode!!) over een Bogner 2x12OS. Persoonlijk vind ik het één van de meest overgewaardeerde cab's, laag is erg aanwezig maar enorm ongedefinieerd en totaal niet strak. Daarnaast hoor je voldoende mid-hoog en hoog maar mid-laag en mid zijn totaal niet daarmee in verhouding en echt naar de achtergrond gedrukt.

Als je een Dual Recto hebt en je krijgt de kans om deze op twee Mesa Thiele's met EVM's aan te sluiten, dan doen!!

Nocki
2 juni 2010, 13:01
De EVM's zijn idd geweldig. Beste cabs die ik ooit had. Hadden wel een paar kleine minpuntjes maar verder idd geweldig.
Passen nu helaas niet meer zo in mn sound als toen vandaar dat ik daar niet meer naar kijk.

Tis goed dat je dit negatieve geluid over de bogners even aangeeft want dan kan ik daar rekening mee houden.
Wel blijkt hieruit dat we alletwee een andere smaak hebben en er eventueel voor mij wel wat inzit in die combi.

Bedankt & Groetjes

Nocki

Nocki
30 juni 2010, 12:15
Knoop is doorgehakt ..

Vanavond hoop ik m te hebben... Mesa Dual Rectifier Solo head.
3 kanaals, schakelbare soloboost en schakelbare fx loop.

Zo kan ik met een vast delay pedaal in de loop alles kleine dingen doen die ik wel.

Voor grotere projecten kan ik dan altijd een pedalboard meenemen of eventueel mn rackje uit de kerk halen...

Ik houdt jullie op de hoogte wat ik ermee ervaar...

Braindead
30 juni 2010, 14:34
Ik vind deze wel signature waardig :
Quote Nocki 2010:
"Voor grotere projecten kan ik dan altijd een pedalboard meenemen of eventueel mn rackje uit de kerk halen..."


On topic: De hoeveelste versterker is dat nu van je Nocki? Man ik hoop echt dat dit DE amp voor je gaat worden
maar zo mijn twijfels. :)

Nocki
30 juni 2010, 14:58
Ik vind deze wel signature waardig :
Quote Nocki 2010:
"Voor grotere projecten kan ik dan altijd een pedalboard meenemen of eventueel mn rackje uit de kerk halen..."


On topic: De hoeveelste versterker is dat nu van je Nocki? Man ik hoop echt dat dit DE amp voor je gaat worden
maar zo mijn twijfels. :)


Geen idee welk nummer deze draagt. Is dat belangrijk?
Mn rackje is helemaal mijn sound en geweldig kwa reageren op mn spel en controlle. Ik heb mn sound wel gevonden.
De Mesa Dual Rectifier is maar voor erbij. Beetje voor mn bandje en andere kleine projectjes...

Ik vind het lief dat je hoopt dat dit de amp wordt voor me maar dat denk ik niet hoor. Maar voor een bij-amp en wat ik ermee wil doen is het de juiste tool op de juiste plaats...

Buzzel
30 juni 2010, 16:50
ooo:eek: ik wou dat ik die combinatie echt goed kende....Mesa rules en is duur :(

Braindead
30 juni 2010, 18:21
Your welcome :D . Gaat me ook geen fuck aan hoeveelste amp het van je is maar ben wel nieuwsgierig... Ik wist trouwens niet dat je je sound al wel had gevonden Helemaal niet verkeerd om een rectifier voor erbij te hebben. I wouldn't mind having one either :P


Geen idee welk nummer deze draagt. Is dat belangrijk?
Mn rackje is helemaal mijn sound en geweldig kwa reageren op mn spel en controlle. Ik heb mn sound wel gevonden.
De Mesa Dual Rectifier is maar voor erbij. Beetje voor mn bandje en andere kleine projectjes...

Ik vind het lief dat je hoopt dat dit de amp wordt voor me maar dat denk ik niet hoor. Maar voor een bij-amp en wat ik ermee wil doen is het de juiste tool op de juiste plaats...

macwilliams
30 juni 2010, 18:32
Hi,

Bogner 2x12os of Bogner 4x12 straight

*mompelt iets over het geluid van natte kranten*

Bogner cabs dus. Hoe klinken die dan?

Nocki
30 juni 2010, 18:37
*mompelt iets over het geluid van natte kranten*

Bogner cabs dus. Hoe klinken die dan?

Ik kan je niet vertellen hoe ze klinken maar ik kan je wel vertellen hoe ik ze ervaar naar aanleiding van de andere cabs die ik gehad heb.

Bij veel amps had ik moeite met het karakter van het laag. Het fizzy hoog en de definitie en plaats van het middengebied.

Toen ik de 4x12 straight kocht om zomaar eens te proberen was ik gelijk om.
Waar ik normaal altijd een hekel had aan V30 speaker klonken deze cabs met de gehate v30's in een keer goed. Geen last van die opunten die ik eerder wel hoorde.

Omdat ik bij mn roadster en mark Iv nog niet 100% happy was op de eerder genoemde punten heb ik die toen weggedaan. Dat is de reden waarom ik de Dual recto koop.

Ik verwacht dat de combinatie voor mij gaat werken.

werkt het niet heb ik pech :) komt ie net zo snel weer op marktplaats.
en anders ben ik happy :)

macwilliams
30 juni 2010, 20:34
Veel succes dan maar:ok: en hopen dat deze combinatie werkt.

Nocki
30 juni 2010, 21:08
Hihi... Hij is er... :)
Net even gespeeld... erg leuk om weer op een recto te spelen... Was het al weer kwijt...
morgen eens op lekker niveau...

Braindead
30 juni 2010, 21:23
pics? (tien tekens)

Nocki
30 juni 2010, 21:28
Sorry,

Geen fototoestel... :) Maar er zijn foto's te vinden op dit forum van precies deze set :)

Ondertussen wat meer gespeeld. Het typische recto geluid zit er echt in he :)

Morgen eens rommelen met de buisies...

Clean is beter dan ik had verwacht. idd wat vlakjes maar misschien gaat dat ook veranderen met de andere buizen... we gaan eens lekker het beste er uit proberen te halen...

De sound van Petrucci vliegt er uit....