PDA

View Full Version : Floyd Rose afstelling en frustraties!



Out_Of_Tune
31 mei 2010, 14:15
Hallo allemaal.

Even kort mijn probleem uit de doeken doen:

Het betreft deze gitaar: http://kytarovej.cz/img/Jackson%20Guitars/mg_series_dkmg_dinky.jpg

Dit was mijn eerste deftige gitaar met een zwevende brug. Ik heb de brug nooit echt veel gebruikt. Echter heb ik de gekende metal squeels onder de knie gekregen en wil ik deze vanaf nu ook gebruiken. Ik heb deze squeels geleerd op een Ltd M series van een vriend. Beide gitaren (mijn jackson en mijn vriend zijn LTD) zijn voorzien van een Licenced Floyd Rose brug. Beide gitaren kosten ook ongeveer even veel.

Mijn gitaar staat in D gestemd met iets dikkere snaren terwijl de LTD in E staat gestemd. beide gitaren zijn goed afgesteld!!

Echter voelt mijn brug niet zo smooth aan als die van mijn vriend. Om de Squeels te doen moet de G snaar behoorlijk slap worden als de brug ingedrukt wordt. En bij de meeste gitaren is dat ook zo. Bij mijn Jackson blijft de G snaar echter hardnekkig lang onder spanning wanneer ik mijn brug indruk. Alle andere snaren worden slap, maar de G blijft langer onder spanning dan de andere snaren. Hierdoor worden squeels echt lastig om goed uit te voeren.

Kan ik zoiets aanpassen zodat die ene snaar mooi gelijkaardig met de rest slap wordt?

Mijn brug heeft nooit zo goed aangevoeld als deze van mijn vriend. Echter zijn het dezelfde bruggen. Valt zoiets te verhelpen??

Alvast bedankt voor de reacties !!!

Gothra
31 mei 2010, 14:21
Hey, ik heb dezelfde jackson en ik heb daar geen last van, maar die van mij staat ook in C gestemd. Op de jackson zit een jackson licensed FR en die zit niet op de LTD, zijn niet hetzelfde dus.

Heb je toevallig ooit is je G snaar vervangen voor een te dikke?

Orpheo
31 mei 2010, 14:27
dat is allemaal een kwestie van techniek joh. ik krijg op iedere gitaar squeels, met of zonder trem. zelfs met een wound G krijg ik er nog squeels uit. gewoon oefenen dus. de trem is redelijk ok, pickups en gitaar zijn goed. kortom, oefenen.

Out_Of_Tune
31 mei 2010, 14:36
Bedankt voor de snelle reacties.

Mijn snaardikte is 0.12 -0.54. Dus de G snaar is wel wat dikker, maar dit mag geen probleem zijn.

Idd het gaat om techniek, maar dat is mijn punt niet. De snaar blijft te hard gespannen, Punt! verder voelt alles niet zo secuur aan. De flutter techniek gaat bv niet met mijn gitaar terwijl het wel lukt op de LTD (http://www.youtube.com/watch?v=hdMY8Yoz31o) En dit heeft bitter weinig met techniek te maken...

Op beide gitaren staat nochtans licensed Floyd rose?

Greetz

Sanderltd
31 mei 2010, 14:50
De ene licenced floyd is de andere natuurlijk niet. De licenced floyd wordt gemaakt door veel verschillende bedrijven waaronder Schaller (over het algemeen een van de betere), en een aantal Japanse en Chinese bedrijfjes, die dan later de naam van de gitaarbouwer erop drukken (Jackson, ESP, Ibanez, etc.)
Maar dat wilt dus niet zeggen dat de floyds van de Jackson uit hetzelfde fabriek komen als die van ESP.
Daarbij; ook al waren ze van hetzelfde fabriek, dan is het nog steeds mogelijk dat jouw Jackson tremolo van een ander jaar was (= verschil in kwaliteit soms), of dat jouw tremolo gewoon versleten is aan de knife edges.

Orpheo
31 mei 2010, 15:02
Bedankt voor de snelle reacties.

Mijn snaardikte is 0.12 -0.54. Dus de G snaar is wel wat dikker, maar dit mag geen probleem zijn.

Idd het gaat om techniek, maar dat is mijn punt niet. De snaar blijft te hard gespannen, Punt! verder voelt alles niet zo secuur aan. De flutter techniek gaat bv niet met mijn gitaar terwijl het wel lukt op de LTD (http://www.youtube.com/watch?v=hdMY8Yoz31o) En dit heeft bitter weinig met techniek te maken...

Op beide gitaren staat nochtans licensed Floyd rose?

Greetz

nee doh, als je 012-052 hebt, geen wonder dat 't dan lastiger speelt...

flutteren heeft te maken met hoe zwaar je veren afgesteld staan. losser = makkelijker flutteren.

Gothra
31 mei 2010, 15:05
Idd, ik gebruik 011-050 en daarbij gaat de G-snaar ook al minder los dan bij 010 of 009 oid. Maar wel genoeg om een squeel te kunnen doen met harmonic