PDA

View Full Version : beste specs voor bepaalde sound..?



jimihattricks
31 mei 2010, 10:37
Hoi mensen,

Ik ga waarschijnlijk binnenkort een akoestische gitaar bouwen onder begeleiding van een instrumentbouwer. Ben afgelopen weekend es gaan kijken en lijkt me een hele leuke uitdaging.
Ik zit bij het kiezen van materialen en bodyvormen wel een beetje vast aan het aanbod vd gitaarbouwer, hoewel er eventueel van afgewijkt kan worden.

Liefst wil ik een gitaar construeren die:
1 - zich leent voor fingerpicken
2 - veel volume heeft
3 - een ronde romige klank op de onomwonden snaren (b/e) heeft, zonder dat daar de helderheid op de omwonden snaren onder lijdt (kan dat uberhaupt wel..?)

Ik zal mss nog wat youtube links posten met gitaarsounds die ik mooi vind, maar voor nu zullen jullie het moeten doen met de beschrijving hierboven.

Welnu, de specs waar ik uit kan kiezen zijn als volgt:
- bodyvorm:
1 (Martin 028-achtig)
http://www.fretbase.com/images/uploaded/guitars/000/001/344/large/0-28VS_f.jpg
2 (Martin OM-achtig)
http://www.drumza.com/images/MartinOM21.jpg
3 (Mini jumbo)
http://www.johnhenrys.com/images/news/0905_gibson_CJ-165.jpg

- hout top:
1 fichte
2 ceder
(3 mahonie evt.)

- hout zijkanten/back:
1 indisch palissander
2 mahonie
3 cypres
4 walnoot
5 esdoorn (evt. gevlamd)

- hout hals:
1 mahonie
(2 esdoorn evt.)

- hout toets:
1 palissander
2 ebben

Ohja, het zal duidelijk zijn dat ik voor een steelstring ga.
Bracing wordt verder in samenspraak met de cursist afgestemd op klankwensen en finish is politoer.

---

Dus, met deze opties, wat zouden jullie kiezen om het dichtst bij mijn gewenste klankbeeld in de buurt te komen..?

LaurentB
31 mei 2010, 10:59
Voor fingerpicking zijn al die modellen wel geschikt. Zo'n 028 is natuurlijk een stuk kleiner, en zal een wat lichter geluid hebben dan die andere modellen.

Ik weet dat maple/esdoorn zij- en achterkanten (alhoewel voor het oog erg mooi) tot een heel helder geluid met niet zoveel diepte kunnen leiden, dus dat lijkt me minder geschikt voor jouw wensen.
Ceder voor het bovenblad geeft vaak wel een wat rondere klank (bemerk je vaak bij Seagulls), maar dat kan ook met sparren (bemerk ik op mijn eigen zelfbouwkit; sparren/palissander dreadnought). Met sparren hou je dan toch iets meer hoog erbij.

Men zegt dat mahonie als zij- en achterkant tot een wat directer, middenachtig geluid leidt, en palissander (rosewood) een wat sprankelender effect geeft.

jimihattricks
31 mei 2010, 14:06
ok, wat ik zelf ervaar bij mijn Cort mini jumbo (sparren top, mahonie zij/achterkant) is dat er juist iets aan warmte EN diepte mist wanneer vergeleken met veel palissander backed acoustics...?

voor mij is moeilijk vast te stellen waar dat aan ligt:
de bodyvorm?
het feit dat de gitaar uit solid wood is opgebouwd (zowel mahonie zij/achterkant als sitka sparren top)? ik heb begrepen dat dergelijke gitaren een langere 'inspeeltijd' nodig hebben...??
sitka (bij mijn mini jumbo) vs. ceder (zoals gezegd meer warmte)?
de kwaliteit vh bovenblad top op mijn gitaar (afstand tussen jaarringen en regelmatigheid daarvan)

ook ben ik erachter gekomen dat een kleiner model logischerwijs minder volume zou moeten produceren, maar in de praktijk blijkt dit ook niet altijd het geval.. :noob:

in ieder geval ben ik natuurlijk van plan om bij de gitaarbouwer in kwestie een aantal gitaren te bespelen om tot een betere selectie van toonhouten te komen..
een dreadnoughtmodel behoort daarnaast ook tot de opties, maar daar zou dan een aparte mal voor moeten worden gemaakt, zou dus iets bewerkelijker zijn.
Op het eerste gezicht ben ik overigens erg gecharmeerd van het OM-model.

p.s. voor de duidelijkheid: spruce = sparren = fichte.. correct?
p.p.s. mooi bouwproject Laurent, respect!

LaurentB
31 mei 2010, 14:25
ok, wat ik zelf ervaar bij mijn Cort mini jumbo (sparren top, mahonie zij/achterkant) is dat er juist iets aan warmte EN diepte mist wanneer vergeleken met veel palissander backed acoustics...?

voor mij is moeilijk vast te stellen waar dat aan ligt:
de bodyvorm?
het feit dat de gitaar uit solid wood is opgebouwd (zowel mahonie zij/achterkant als sitka sparren top)? ik heb begrepen dat dergelijke gitaren een langere 'inspeeltijd' nodig hebben...??
sitka (bij mijn mini jumbo) vs. ceder (zoals gezegd meer warmte)?
de kwaliteit vh bovenblad top op mijn gitaar (afstand tussen jaarringen en regelmatigheid daarvan)


Nou, vergeet ook niet het bracing patroon en de dikte en vorm van de bracings, dat is ook erg belangrijk.



in ieder geval ben ik natuurlijk van plan om bij de gitaarbouwer in kwestie een aantal gitaren te bespelen om tot een betere selectie van toonhouten te komen..
een dreadnoughtmodel behoort daarnaast ook tot de opties, maar daar zou dan een aparte mal voor moeten worden gemaakt, zou dus iets bewerkelijker zijn.
Op het eerste gezicht ben ik overigens erg gecharmeerd van het OM-model.

p.s. voor de duidelijkheid: spruce = sparren = fichte.. correct?
p.p.s. mooi bouwproject Laurent, respect!

Dank je wel! En ja, spruce=sparren=fichte.

jimihattricks
31 mei 2010, 15:08
Nou, vergeet ook niet het bracing patroon en de dikte en vorm van de bracings, dat is ook erg belangrijk.

Ja inderdaad. Wat zijn jouw ervaringen hiermee..? Bij een steelstring is X-bracing toch een beetje de conventie denk ik?
Ik vind het zo moeilijk om te weten hoeveel scallop je bv. nodig hebt of waar je de bracings precies moet plaatsen voor een bepaalde sound.. ik bedoel, dat kun je toch pas echt bepalen als alles in elkaar zit en je de gitaar bespeelt?

maar zijn er mbt bracing 'regels' die kunnen helpen bij het toewerken naar een specifieke sound?

Wat heel grappig is, is dat ik eigenlijk van plan was een elektrische gitaar te bouwen, realiseer mij nu pas hoezeer dat verschilt vh bouwen ve akoestische gitaar!

LaurentB
31 mei 2010, 15:13
Ja inderdaad. Wat zijn jouw ervaringen hiermee..? Bij een steelstring is X-bracing toch een beetje de conventie denk ik?
Ik vind het zo moeilijk om te weten hoeveel scallop je bv. nodig hebt of waar je de bracings precies moet plaatsen voor een bepaalde sound.. ik bedoel, dat kun je toch pas echt bepalen als alles in elkaar zit en je de gitaar bespeelt?

maar zijn er mbt bracing 'regels' die kunnen helpen bij het toewerken naar een specifieke sound?

Wat heel grappig is, is dat ik eigenlijk van plan was een elektrische gitaar te bouwen, realiseer mij nu pas hoezeer dat verschilt vh bouwen ve akoestische gitaar!

Ik heb ook alleen maar een Martin HD-28 nagebouwd hoor, met voorgevormde braces. Steelstrings hebben inderdaad vrijwel altijd een x-bracing, voor zover ik weet.
Maar, dat soort dingen zal je cursusleider je precies weten te vertellen, lijkt me zo.
En de diverse ontwerpen zijn denk ik ook vooral via trial en error tot stand gekomen.

Dat scallopen deed Martin voor de oorlog, daarna een tijd niet meer en toen weer wel. Ook zat het kruis van de X voor de oorlog verder naar het klankgat geschoven, waardoor er meer laag ontstond. nu wordt dat op bepaalde modellen ook weer gekopieerd.

jimihattricks
31 mei 2010, 15:45
Maar, dat soort dingen zal je cursusleider je precies weten te vertellen, lijkt me zo.

Daar reken ik wel op inderdaad. Ik vind het wel fijn om alvast enige kennis op te doen, zodat ik zelf ook een beetje kan meedenken. Dat hoort er ook bij nl., als je zelf iets gaat bouwen, vind ik.

northernlake
31 mei 2010, 15:58
Over braces, de dikte, hoogte, scallopped, tapered, straight, wel of niet forward shifted, etc. kun je boeken vullen.

Laurent geeft de basis goed weer.
Als je echt de diepte in wilt:
http://theunofficialmartinguitarforum.yuku.com/topic/847
(Martin bracings en alles wat daarmee te maken heeft)

Gibson bracing:
http://theunofficialmartinguitarforum.yuku.com/topic/1364

Veel foto's waar je aan kunt zien hoe de scallops eruit zien.

freddy
31 mei 2010, 16:38
Beste Jimihattricks kijk even op Youtube naar, Taylor guitars road show,tonewoods,shapes,en tonewoods en tops, daar word zeer helder uitgelegd hoe de meest gebruikte houtsoorten klinken.
Bedenk wel dat elke gitaarbouwer zijn eigen manier van bouwen heeft en dat dit ook de uiteindelijke klank bepaald bv. een Larrivee met een top van sitka spruce en zij en achterkant van indian rosewood zal anders klinken dan een Taylor,Martin,Lowden,Santa Cruz om een paar topmerken te noemen. Allemaal hebben ze hun eigen klankkarakter ook al zijn ze van dezelfde houtsoorten gemaakt.Daar komt nog eens bij dat het ene stuk hout het andere niet is, kortom hoe het uiteindelijk gaat klinken is nooit 100 procent op voorhand te bepalen.Wel zit je in de goede richting als je de klankeigenschappen van het gebruikte hout kent alsook wat de vorm van de gitaar met de klank doet en de bracing natuurlijk.

jimihattricks
31 mei 2010, 16:42
coole links, thanks!
@ Freddy; ja ik probeer van tevoren zo goed en kwaad als kan mijn materiaalkeuze alsmede de bewerking hiervan te argumenteren. Ik wil niet 'zomaar' ergens aan beginnen, want ik zal er naar verwachting heeel veel tijd in gaan steken. Maar ik realiseer mij ook, zoals jij zegt, dat het geheel waarschijnlijk meer is dan de som der delen.