PDA

View Full Version : Kan wel janken. Neckcrack. Schecter 006.



TDZH
31 mei 2010, 00:52
Blijft een vriend van me vanmiddag achter een gitaar haken. Die viel uit z'n standaard. Wil ik net even spelen zie ik dat de nek van m'n Schecter 006 vlak onder de kop een enorme scheur heeft. Alles zit nog op zn plaats maar volgens mij zou ik het zo af kunnen breken nu.

Wat moet ik nu doen? Ik was al aan het sparen voor een nieuwe gitaar en wilde de Schecter misschien verkopen omdat het me een beetje te metal was allemaal.
Heeft het zin om de nek te laten repareren, of er een nieuwe nek op te laten zetten? (Het is een geschroefte nek) Zelf kan ik dit denk ik allemaal niet, ben nog maar ene jaar into the guitars.
Maar ik heb een vermoedde dat dit bijna meer kost dan de gitaar zelf waard is (was).
Sowieso een hap uit m'n budget voor m'n nieuwe gitaar.
Breekt vanmiddag ook de hoge e-snaar van m'n SX strat nog ='(. Je hebt van die dagen.

Wat raden jullie me aan? Hoeveel kost het laten reparen/vervangen van de nek?

p.s. lekker stevig ook trouwens die nek! De gitaar viel geeneens van hoog, of hard.

B_2_the_a
31 mei 2010, 00:54
Breng de gitaar naar een goeie reparateur/bouwer, die kan goed taxatie maken... Dan weet je meer!

Daarnaast, probeer het uit te vechten met de verzekering van je vriend, kost hem niets volgens mij maar scheelt jou een hele hoop..

geert1976
31 mei 2010, 01:03
Ik zag dat deze gitaren nieuw ronde E 350,00 a E 400,00 kosten.

Jouw gitaar is 2e hands, laten we zeggen dagwaarde E 275,00.
Oftewel total loss, want nieuwe nek, demontage oude neck, montage nieuwe neck, intoneren, afstellen, nieuwe snaren.

Bij een reperateur moet je al gauw inclusief materialen rekenen op het bedrag wat jouw gitaar nog waard is.

Jouw vriend kan het beste zijn WA verzekering aanspreken, dan krijg je de schade vergoed.

Laat dit een les zijn om A: je gitaar in een afgeschermde hoek te zetten en B: iedereen te melden niet bij jouw gitaar te gaan staan als dat niet nodig is.

TDZH
31 mei 2010, 02:03
Die vriend van me struikelt nog regelmatig over snoeppapiertjes. Zelfs als de gitaar in een bunker had gelegen had ie hem nog omver gelopen denk ik.
Maargoed ik zal inderdaad eens verder kijken wat betreft die verzekering. Ben zelf 16 dus zal het er met m'n ouders over hebben.

J-P
31 mei 2010, 02:28
Ik heb hetzelfde ook voorgehad met mijn Ibanez Artfield, geen neckcrack maar pure (en diepe) lakschade. Dat is allemaal via de verzekering geregeld, schade ( en gitaar) laten taxeren, bleek een goede 1000 euro schade aan een gitaar van toen 1400 euro, is allemaal goedgekomen. Vergoeding gekregen maar op advies van Dijkman in Breda de reparatie niet uit laten voeren (weet alleen niet meer waarom, is 17 jaar geleden) en dus van de vergoeding maar een gitaar erbij gekocht. De schade-Artfield heb ik nog steeds en die gaat toch nooit weg.

Maw. hij is (als ie minderjarig is) via zijn ouders verzekerd. Laat het dan zo uitzoeken. Schadetaxatie maken en evt. repareren.

smullie
31 mei 2010, 09:49
Ik heb hetzelfde ook voorgehad met mijn Ibanez Artfield, geen neckcrack maar pure (en diepe) lakschade. Dat is allemaal via de verzekering geregeld, schade ( en gitaar) laten taxeren, bleek een goede 1000 euro schade aan een gitaar van toen 1400 euro, is allemaal goedgekomen. Vergoeding gekregen maar op advies van Dijkman in Breda de reparatie niet uit laten voeren (weet alleen niet meer waarom, is 17 jaar geleden) en dus van de vergoeding maar een gitaar erbij gekocht. De schade-Artfield heb ik nog steeds en die gaat toch nooit weg.

Maw. hij is (als ie minderjarig is) via zijn ouders verzekerd. Laat het dan zo uitzoeken. Schadetaxatie maken en evt. repareren.

of, als je hem toch weg wou doen, laten taxeren, verzekering laten uitbetalen, dat geld gebruiken om (mits bijleg wss) een andere te kopen en daarna zelf proberen de crack te repareren. Ik vermoed dat je hier op het forum wel een paar tips daaromtrent kan krijgen om dat zelf te proberen... ;)
Meestal is het allemaal niet zo moeilijk om het te repareren. Daarentegen is het meestal wel heel moeilijk om het mooi te repareren, maar dat maakt dan niet zo veel meer uit he... Dan heb je ineens een gitaarke om eens aan een vriend uit te lenen die wil beginnen, maar er nog niet zeker van is of er nog geen budget voor heeft... :cooler:

beruk
31 mei 2010, 09:58
Herstellen van een scheur in een gitaarhals hoeft geen handenvol geld te kosten. Mijn acoustische is hersteld voor €75 door een gitaarbouwer, lijkt minder ingewikkeld dan dat hele schade verhaal wat ik hier lees. Mijn tip: naar een gitaarbouwer ermee en laat hem/haar een oordeel vellen.

Madcow
31 mei 2010, 11:20
Neckcrack hoeft niet zoveel te kosten mits hij niet opnieuw wordt gelakt.

Manuvdv
31 mei 2010, 11:50
Tgoh, wat een gedoe, verzekering aanspreken etc. Je weet dat je een heel tijdje op je geld kan wachten? En waarvoor? De waarde van deze gitaar hangt blijkbaar nog rond 250 euro.. IMO echt niet de moeite waard. Ongelukjes gebeuren, spijtig. Vraag een bestek voor eventuele reparatie en als dit te duur uitvalt, pech, op naar de volgende. Zo zie ik zulke zaken toch :)

smullie
31 mei 2010, 11:59
Tgoh, wat een gedoe, verzekering aanspreken etc. Je weet dat je een heel tijdje op je geld kan wachten? En waarvoor? De waarde van deze gitaar hangt blijkbaar nog rond 250 euro.. IMO echt niet de moeite waard. Ongelukjes gebeuren, spijtig. Vraag een bestek voor eventuele reparatie en als dit te duur uitvalt, pech, op naar de volgende. Zo zie ik zulke zaken toch :)

Bwaa, beetje moeite doen voor een beetje geld, ook al moet je er een tijd op wachten. Vergeet niet dat de TS 16 jaar oud is. Toen ik 16 was moest ik meerdere maanden sparen voor 250€, dus dan zou ik er zeker en vast achter gaan. Daarvoor bestaat zo'n verzekering ook he... ;)
Het kost ook alleen maar wat moeite he... :)

Ibanez666
31 mei 2010, 12:04
Bwaa, beetje moeite doen voor een beetje geld, ook al moet je er een tijd op wachten. Vergeet niet dat de TS 16 jaar oud is. Toen ik 16 was moest ik meerdere maanden sparen voor 250€, dus dan zou ik er zeker en vast achter gaan. Daarvoor bestaat zo'n verzekering ook he... ;)
Het kost ook alleen maar wat moeite he... :)

Voor Manu is 250 een fooi man, die heeft plenty doekoe!

Mitch
31 mei 2010, 12:13
Tgoh, wat een gedoe, verzekering aanspreken etc. Je weet dat je een heel tijdje op je geld kan wachten? En waarvoor? De waarde van deze gitaar hangt blijkbaar nog rond 250 euro.. IMO echt niet de moeite waard. Ongelukjes gebeuren, spijtig. Vraag een bestek voor eventuele reparatie en als dit te duur uitvalt, pech, op naar de volgende. Zo zie ik zulke zaken toch :)

Wat een onzin zeg. Die knul is 16?? Dit is wel het toppunt van de wegwerpcultuur zeg...

Naar een gitaarbouwer ermee, prijsopgaf laten maken, verzekering inschakelen van die vriend van je, gitaar laten repareren en daarna doorverkopen. Geen probleem.

Cocobolo
31 mei 2010, 12:16
Ik zou eerst de route via de verzekering laten lopen en niets aan de gitaar doen tot de taxatie is geweest (of wat dan ook).

Daarnaast moet je je topic even plaatsen op het zelfbouw-onderdeel van dit forum, daar zitten meerdere bouwers (ik zelf ook)en die kunnen je goed adviseren : maar dan hebben we wel foto's nodig van de schade om het beter te kunnen inschatten.

TDZH
31 mei 2010, 12:18
250 euro is voor mij inderdaad 3 maanden werken bij de Bas van den Hijeden, dus ik wil zeker me geld wel.
Denk dat ik indertussen doorspaar voor een nieuwe gitaar en dan deze laat repareren door mijn opa ofzo, die jaren meubelmaker is geweest en wel meer inzicht zal hebben.
Koop ik van het geld, waarop ik nog wel even zal moeten wachten, wel een nieuwe akoestische gitaar ofzo.

greetzz

Madcow
31 mei 2010, 12:21
Heb je trouwens je snaren eraf gehaald?

Mitch
31 mei 2010, 12:23
Daarnaast moet je je topic even plaatsen op het zelfbouw-onderdeel van dit forum, daar zitten meerdere bouwers (ik zelf ook)en die kunnen je goed adviseren : maar dan hebben we wel foto's nodig van de schade om het beter te kunnen inschatten.
Nee, dat moet -ie niet doen, dan wordt het crossposting.
Hij moet gewoon naar een gitaarbouwer in de regio die 'm later ook gewoon een factuur mee kan geven als het inderdaad verzekeringswerk wordt.

Dick Wolkendeck
31 mei 2010, 12:24
Die vriend zou een prima roadie zijn!

tomdiedom
31 mei 2010, 12:32
Die vriend zou een prima roadie zijn!

Zeker. elke week nieuwe instrumenten op kosten van de verzekering!

snaarplukker
31 mei 2010, 12:33
Ik zag dat deze gitaren nieuw ronde E 350,00 a E 400,00 kosten.
Heh? Nieuw zijn ze nu dik onder de € 200,--. Dus 2e hands zou het niet veel op kunnen leveren. De verzekering zal ook wel naar de actuele verkoopprijs kijken en daar een vergoeding voor berekenen. De crack laten lijmen (door opa) en eventueel schuren en opnieuw in de blanke lak zetten. Voor welke gitaar ben je eigenlijk aan het sparen?

geert1976
31 mei 2010, 12:41
Heh? Nieuw zijn ze nu dik onder de € 200,--. Dus 2e hands zou het niet veel op kunnen leveren. De verzekering zal ook wel naar de actuele verkoopprijs kijken en daar een vergoeding voor berekenen. De crack laten lijmen (door opa) en eventueel schuren en opnieuw in de blanke lak zetten. Voor welke gitaar ben je eigenlijk aan het sparen?

vreemd:???:, ik googlede gisteren op Schecter 006 en kwam op Nederlandse sites prijzen van E 350,00 a E 400,00 tegen, wellicht had ik een verkeerd model te pakken:ok:

geert1976
31 mei 2010, 12:43
Wat een onzin zeg. Die knul is 16?? Dit is wel het toppunt van de wegwerpcultuur zeg...

Naar een gitaarbouwer ermee, prijsopgaf laten maken, verzekering inschakelen van die vriend van je, gitaar laten repareren en daarna doorverkopen. Geen probleem.

Volledig mee eens Mitch ik vind E 250,00 nog steeds een groot bedrag, daar kun je veel dingen voor doen, zeker iemand die 16 jaar is.

En ik denk dat het spreekwoord "Potje Breken, Potje betalen" hier goed van toepassing is.

munkie
31 mei 2010, 12:43
Ik lees toch wel regelmatig dit soort berichten hier, kopbreuken of zelfs een hele nek die bij de body afbreekt, en dat bij betrekkelijk nieuwe gitaren. Met de ouwe Jappen (pre 1985) die ik verzamel heb ik nog niet 1 echt nek probleem kunnen vaststellen, op versleten fretwerk na natuurlijk. Kwaliteits problemen?

Ibanez666
31 mei 2010, 12:50
. Kwaliteits problemen?

Meer zwaartekrachtproblemen ;)

groovieguitarguus
31 mei 2010, 12:56
Inderdaad typisch WA geval. Komt goed. Als je vriend mee werkt.
Geld gebruiken voor een nieuwe gitaar!
Er zijn hier op het forum mensen die dit soort reparaties ook goed kunnen uitvoeren... Ik weet ff zijn naam niet meer maar dacht dat het met een 'G begon en eindigde op 'eert' ;-)

geert1976
31 mei 2010, 13:02
Inderdaad typisch WA geval. Komt goed. Als je vriend mee werkt.
Geld gebruiken voor een nieuwe gitaar!
Er zijn hier op het forum mensen die dit soort reparaties ook goed kunnen uitvoeren... Ik weet ff zijn naam niet meer maar dacht dat het met een 'G begon en eindigde op 'eert' ;-)

Wie?:soinnocent:

Manuvdv
31 mei 2010, 13:11
Wat een onzin zeg. Die knul is 16?? Dit is wel het toppunt van de wegwerpcultuur zeg...

Naar een gitaarbouwer ermee, prijsopgaf laten maken, verzekering inschakelen van die vriend van je, gitaar laten repareren en daarna doorverkopen. Geen probleem.
Ook goed, blijkbaar is het daar de gewoonte om 'zo snel' naar de verzekering te stappen. Ik weet helemaal niet wat de standaard procedure is, wij schakelen gewoon nooit zo snel de verzekering in. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal... Ik zou in dit geval de schade laten opmeten en als de kost niet te hoog ligt het eens bespreken met die vriend. Als ik zelf iets breek of schade aanricht doen we dat ook gewoon, daarna leg ik 't geld op tafel en klaar. Beetje gemakzucht misschien, dat wel :) maar ook gewoon een kwestie van 'gewoonte'.

tomdiedom
31 mei 2010, 13:27
waarschijnlijk ben je gewoon WA verzekerd, waarom er geen gebruik van maken? Je betaald er immers voor.

Manuvdv
31 mei 2010, 13:48
waarschijnlijk ben je gewoon WA verzekerd, waarom er geen gebruik van maken? Je betaald er immers voor.
Waarom? Er is niet meteen een echte reden, 't is zoals ik eerder al zei: gemakzucht en macht der gewoonte, geen zin om ons daar mee bezig te houden als het over kleinere bedragen gaat. Misschien niet meteen de slimste zet maar ach, 't is maar waar je belang aan hecht.

Wiellem
31 mei 2010, 14:12
Ergste wat er is wanneer een ander zoiets doet,en maar achter je geld aan blijven jagen...

Maar inderdaad zoiets is gewoon verzekeringswerk wat die vriend van je eigenlijk moet uitzoeken.

smullie
31 mei 2010, 14:21
Waarom? Er is niet meteen een echte reden, 't is zoals ik eerder al zei: gemakzucht en macht der gewoonte, geen zin om ons daar mee bezig te houden als het over kleinere bedragen gaat. Misschien niet meteen de slimste zet maar ach, 't is maar waar je belang aan hecht.

Als jij het niet mist en je er zo over kan zetten, dan zal jij op die manier wss het gelukkigste zijn... ;)

Ik zou er graag de moeite voor doen, al was het maar om het hersteld te krijgen...

Maw: aan de TS: weet dat het een optie is en doe waar je het meest gelukkig van wordt ... :hippie:

TDZH
31 mei 2010, 14:24
Heh? Nieuw zijn ze nu dik onder de € 200,--. Dus 2e hands zou het niet veel op kunnen leveren. De verzekering zal ook wel naar de actuele verkoopprijs kijken en daar een vergoeding voor berekenen. De crack laten lijmen (door opa) en eventueel schuren en opnieuw in de blanke lak zetten. Voor welke gitaar ben je eigenlijk aan het sparen?

Weet nog niet zeker. Een Fender Telecaster of een Jaguar met Humbuckers of zo iets. In ieder geval iets Fender achtigs met een stevig (Niet persee overdreven zwaar) geluid. Een hollowbody zou ik ook nog wel leuk vinden, mits het geluid niet te niet te schel is.

Maar bovenalles wacht ik gewoon tot ik een gitaar tegenkom die ik helemaa geweldig vind, wat voor merk dan ook :P

Yanniick
31 mei 2010, 16:41
Ik begrijp dat het hier om een Schecter 006 Deluxe gaat? Omdat die geschroefde hals heeft, misschien zou je de neck kunnen vervangen?

FruscianteFan
31 mei 2010, 17:25
Ook goed, blijkbaar is het daar de gewoonte om 'zo snel' naar de verzekering te stappen. Ik weet helemaal niet wat de standaard procedure is, wij schakelen gewoon nooit zo snel de verzekering in. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal... Ik zou in dit geval de schade laten opmeten en als de kost niet te hoog ligt het eens bespreken met die vriend. Als ik zelf iets breek of schade aanricht doen we dat ook gewoon, daarna leg ik 't geld op tafel en klaar. Beetje gemakzucht misschien, dat wel :) maar ook gewoon een kwestie van 'gewoonte'.
Hele idee van die verzekering is dat je er bij dergelijke ongelukjes gebruik van kunt maken.

Wel typisch trouwens, ik zie dat die Schecter een maple hals heeft. Dacht dat die niet zo snel braken? Mijn Strat en Jaguar zijn iig allebei al meerdere keren ongelukkig gevallen, maar nooit meer dan lakschade gehad...

TDZH
31 mei 2010, 17:32
Hele idee van die verzekering is dat je er bij dergelijke ongelukjes gebruik van kunt maken.

Wel typisch trouwens, ik zie dat die Schecter een maple hals heeft. Dacht dat die niet zo snel braken? Mijn Strat en Jaguar zijn iig allebei al meerdere keren ongelukkig gevallen, maar nooit meer dan lakschade gehad...

Ja ach, maar dat zijn wel 2 Fenders.

Tupelo
31 mei 2010, 17:34
Je kunt geluk bij een ongeluk hebben.
Heb het zelf eens met een gitaar gehad.
Mogelijk is er een winkel die 'm als expert volledig wil afschrijven, je een bon cadeau doen zodat die bijna nieuw was, in ruil voor de belofte dat je het bedrag dat de verzekering van je maatje gaat uitkeren daar zal aanbesteden.

FruscianteFan
31 mei 2010, 17:34
De Strat is een Squier. Maar sowieso, het zal meer aan de constructie liggen. Dikkere hals, grotere hoek tussen kop en hals?

TDZH
31 mei 2010, 18:22
Je kunt geluk bij een ongeluk hebben.
Heb het zelf eens met een gitaar gehad.
Mogelijk is er een winkel die 'm als expert volledig wil afschrijven, je een bon cadeau doen zodat die bijna nieuw was, in ruil voor de belofte dat je het bedrag dat de verzekering van je maatje gaat uitkeren daar zal aanbesteden.

Hehe, om eerlijk te zijn hoopte ik ook al op zo iets ja. Kent iemand hier een gitaarboer in de omgeving Rotterdam/Spijkenisse die z'n klanten wel zo'n pleziertje wil doen?:cheerup:

@Frusciantefan

Ehm 't is een middeldikke hals. De scheur zit precies langs 1 van de nerven.

G.G.
31 mei 2010, 18:36
Ehm 't is een middeldikke hals. De scheur zit precies langs 1 van de nerven.

Waarschijnlijk zal het een type superstrat zijn, en dan loopt de scheur langs de scarfjoint. Vaak verzwakt door toplock en trussrod.

Ik zit zelf in Rotterdam Noord en als de verzekering zet dat ie totalloss is wil ik er wel ff naar kijken (of je moet naar een reparateur gaan en flink betalen). Ik durf het na een paar gitaren gebouwd te hebben (o.a. met scarfjoint) wel aan om een poging te wagen.

Stuur maar PM.

EDIT: voordat iedereen brult: SPAMMMMM...... Hoef er niets voor terug hoor.

Il_Falco
31 mei 2010, 19:08
... Hoef er niets voor terug hoor.

Mooi gebaar: maar je krijgt er toch zowieso de ervaring bij :soinnocent:

G.G.
31 mei 2010, 19:31
Mooi gebaar: maar je krijgt er toch zowieso de ervaring bij :soinnocent:

Tuurlijk, da's voor mij inderdaad de winst. Ik heb 1x eerder een neckcrack gedaan en en 3 keer een hals gebouwd met een scarfjoint.

Het is niet heel ingewikkeld. Er zijn een paar eisen:
* Probeer de gitaar onder de zelfde onstandigheden te stallen.
* Houdt de breuk schoon.
* Maak een frame waarbinnen je de hals kan fixeren.
* Zorg dat je bij het klemmen de hals niet kan beschadigen door dat "frame" of de lijmklemmen.
* Maak de boel schoon na het lijmen.

Het is niet heel erg ingewikkeld.

TDZH: als je een paar stevige latten, wat stevig band en lijmklemmen hebt, dan kan ik je er ook doorheen praten/mailen. Het is een leuke klus om te doen en het geeft wel een kick om zelf te doen.

TDZH
31 mei 2010, 19:55
Bedankt voor alle hulp die me word aangeboden.:) Ik ga sowieso eerst ff kijke hoe het loopt met de verzekering enzo. Afhankelijk van hoe dat loopt zullen jullie nog wel van me horen in dit topic! Misschien doe ik nog wel beroep op het aanbod van G.G. Vind het in ieder geval erg vriendelijk!:)

groetuh

TDZH
9 juli 2010, 00:50
Nou, tijdje verder. Ben er eigenlijk alleen maar vooruit gegaan!

Nou wat met de verzekering van die vriend van me geregeld te hebben kreeg ik bijna de gehele aankoopprijs van de gitaar terug.
Dat is sowieso al veel meer dan ik de gitaar voor had kunnen verkopen, wat ik eigenlijk van plan was.

En nu heeft mijn geweldige opa ook nog eens de crack kunnen reparen. Hij is niet gelakt of zo, maar steviger dan ooit en speelt prima.

En als laatste is er ook nog een grote kans dat ik de gitaar nu voor een familieprijsje aan me kleine broertje kan verkopen, die dan een betere gitaar zou hebben dan hij normaal zou kunnen betalen.

Daarbij komt dan ook nog het geld dat ik heb gekregen voor het behalen van m'n diploma.

Kortom, ik ga binnenkort een Gibson SG halen : )

Jan Buurman
9 juli 2010, 09:01
:cheerup::ok::blast:

Rembull1980
9 juli 2010, 09:43
kijk dat gaat er zeker op voorut.. met Gibson SG ga je rocken als een malle

Hiro
9 juli 2010, 09:44
ja goed nieuws kan je je andere buurman ook zelfmoord laten plegen ;)

mesaman
9 juli 2010, 10:29
Je kunt geluk bij een ongeluk hebben.
Heb het zelf eens met een gitaar gehad.
Mogelijk is er een winkel die 'm als expert volledig wil afschrijven, je een bon cadeau doen zodat die bijna nieuw was, in ruil voor de belofte dat je het bedrag dat de verzekering van je maatje gaat uitkeren daar zal aanbesteden.

tis wel op het randje van frauderen is het niet?
Want het is een reparatie van een paar tientjes!'t steld niets voor.wat ook kan??? jij brengt hem weg en je maat haalt hem voor je op, en rekent af.en het is geregeld.Of je schakelt gewoon de verzekering in en doet het netjes volgens hun regels en er is niets aan de hand.zo moeilijk is het allemaal niet

macwilliams
9 juli 2010, 10:38
Mooi dat het nu zo gelopen is en dat je een afgeschreven gitaar nu aan je broertje kan "geven"

En het is geen fraude wanneer de gitaar is afgeschreven. Dat hij het nog doet, doet er niet toe want bij is in zijn waarde nu wel afgeschreven.
Das mijn mening.

TDZH
9 juli 2010, 12:20
We hebben gewoon zo eerlijk mogelijk aan de verzekering laten zien wat er aan de hand was en dit was het resultaat. Niks fraude : )

geert1976
9 juli 2010, 12:47
Mooi dat het nu zo gelopen is en dat je een afgeschreven gitaar nu aan je broertje kan "geven"

En het is geen fraude wanneer de gitaar is afgeschreven. Dat hij het nog doet, doet er niet toe want bij is in zijn waarde nu wel afgeschreven.
Das mijn mening.

Inderdaad,

De gitaar is voor de verzekering niets meer waard en afgeschreven.
Het wrak hoeven ze niet, hebben ze helemaal niets aan.