PDA

View Full Version : Oordoppen of mix?



Charlotte__
31 mei 2010, 00:27
Hoi,

Ik heb sinds een paar maanden gepersonaliseerde oordoppen, en ik was er tot nu toe heel tevreden over. Nu was ik laatst op een festival, en ik stond redelijk vooraan. De band begon te spelen en ik hoorde niet eens met welk liedje ze begonnen. Ik hoorde de gitaar en de zanger amper en de bas overheerste heel erg. De rest had er ook last van, maar bij mij was het soms echt ondraaglijk. Ik merkte al snel dat ik als ik mijn dopjes wat dieper in mijn oren duwde dat het geluid perfect was. Zo hoorde het echt te zijn. Maar dat staat ook maar raar met je vingers in je oren tijdens een optreden.. Ik dacht dat het aan de mix lag, maar bij het volgende optreden was het net hetzelfde. Ik heb mijn oordoppen dan even uitgedaan om te kijken hoe het dan klonk, en het klonk echt stukken beter.

Kan het dat dit aan de mix ligt? Of ligt het dan eerder aan mijn oordopjes? Ik heb ze vlak voor ik vertrok nog gekuist, heb ik hierbij misschien de filter aangetast?

JvD.
31 mei 2010, 00:55
Hoi,

Ik heb sinds een paar maanden gepersonaliseerde oordoppen, en ik was er tot nu toe heel tevreden over. Nu was ik laatst op een festival, en ik stond redelijk vooraan. De band begon te spelen en ik hoorde niet eens met welk liedje ze begonnen. Ik hoorde de gitaar en de zanger amper en de bas overheerste heel erg. De rest had er ook last van, maar bij mij was het soms echt ondraaglijk. Ik merkte al snel dat ik als ik mijn dopjes wat dieper in mijn oren duwde dat het geluid perfect was. Zo hoorde het echt te zijn. Maar dat staat ook maar raar met je vingers in je oren tijdens een optreden.. Ik dacht dat het aan de mix lag, maar bij het volgende optreden was het net hetzelfde. Ik heb mijn oordoppen dan even uitgedaan om te kijken hoe het dan klonk, en het klonk echt stukken beter.

Kan het dat dit aan de mix ligt? Of ligt het dan eerder aan mijn oordopjes? Ik heb ze vlak voor ik vertrok nog gekuist, heb ik hierbij misschien de filter aangetast?

Ik merk sowieso dat je op bijvoorbeeld pinkpop ofzo altijd alleen maar bass hoort. tenzij de band zijn eigen geluidsmannen hebben mee genomen. Die standaard geluids meneren blijven in hun toren zitten en maken de mix perfect voor hun. in het veld is het ruk. pas als je ver van het podium staat hoor je een beetje wat zij er van gebakken hebben.

B_2_the_a
31 mei 2010, 02:01
was vandaag op gipsy festival,
andere technici maakte er echt een pop/rock festival van, als de drums maar goed klinken zegmaar...

Verschrikkelijk, maar dat kan wel de reden zijn van je klacht..

Bates15
31 mei 2010, 07:31
Volgens de makers van die doppen (die ik ken dan) zijn die doppen gemaakt om het geluids beeld on-aangepat te dempen. In de praktijk klinkt het altijd anders. Niets vreemds aan dus. Mijn doppen preces het zelfde.

harrie-beton
31 mei 2010, 11:12
Lage tonen trillen door via je schedel. Dan helpen doppen niet echt. De doppen halen het mid en hoog eruit, de doppen voor muzikanten die 15-20 db dempen zijn ideaal maar met doppen in is geluid altijd anders dan met doppen uit.

Arvoitus
31 mei 2010, 15:40
@Charlotte__: Stop je de oordoppen wel goed in je oren? Als ik links mijn oordopjes in wil doen, dan ga ik met mijn rechterhand over mijn hoofd en trek ik mijn oor omhoog. Zo wordt het gehoorkanaal volgens mij groter en kan je je oordopjes makkelijker dieper indoen.

Ik heb goedkopere Alpine Pro oordopjes, werken super. Maar als ik erop druk als ik ze in heb, dan heb ik ook het gevoel dat het ietsje beter klinkt.


Ik merk sowieso dat je op bijvoorbeeld pinkpop ofzo altijd alleen maar bass hoort. tenzij de band zijn eigen geluidsmannen hebben mee genomen. Die standaard geluids meneren blijven in hun toren zitten en maken de mix perfect voor hun. in het veld is het ruk. pas als je ver van het podium staat hoor je een beetje wat zij er van gebakken hebben.
Tsja, zo'n geluidsman moet toch ergens staan en zijn werk doen? Als er een mix "perfect" wordt gemaakt op 20 meter afstand van het podium dan blijft daar in het veld helemaal niks meer van over.

Charlotte__
31 mei 2010, 18:05
Ik denk wel dat ik mijn oordopjes ver genoeg steek, maar ik zal het ook eens proberen als ik mijn oor naar achter trek.

Vind het wel jammer dat de mix een heel optreden kan verpesten.. Zeker als je dan je best nog doet om je oren te beschermen. Ik heb dikwijls de neiging gehad om ze uit te doen, maar heb ze toch maar laten zitten

Arvoitus
1 juni 2010, 01:09
Ik denk wel dat ik mijn oordopjes ver genoeg steek, maar ik zal het ook eens proberen als ik mijn oor naar achter trek.

Vind het wel jammer dat de mix een heel optreden kan verpesten.. Zeker als je dan je best nog doet om je oren te beschermen. Ik heb dikwijls de neiging gehad om ze uit te doen, maar heb ze toch maar laten zitten
Het vergt een beetje oefening om die dingen goed in te krijgen.

Hier een video van een gast die het voordoet , het oprollen hoef je niet te doen (moet alleen met die goedkope schuim dingen).
http://www.youtube.com/watch?v=SPNPZJingZA (begint bij 2:00).

Bij welk festival en op welke plek stond je?

JvD.
1 juni 2010, 01:12
Ik wil niet geloven dat het aan de doppen ligt. Ik heb van die exinor(ofzo) doppen, de -25db variant. Ik hoor de hele mix beter. Ik kan veel beter live zingen en het is echt een genot.

El Capitain
1 juni 2010, 04:19
Ik merk sowieso dat je op bijvoorbeeld pinkpop ofzo altijd alleen maar bass hoort. tenzij de band zijn eigen geluidsmannen hebben mee genomen. Die standaard geluids meneren blijven in hun toren zitten en maken de mix perfect voor hun. in het veld is het ruk. pas als je ver van het podium staat hoor je een beetje wat zij er van gebakken hebben.

hohoho...voordat er weer allerlei rare vooroordelen de wereld in komen, bij Pinkpop zijn er eigenlijk alleen maar "eigen" geluidsmannen (kunnen overigens ook vrouwen zijn). Hoe groter het podium, hoe kleiner de kans dat de "standaard" technicus staat te mixen.

JvD.
1 juni 2010, 08:23
hohoho...voordat er weer allerlei rare vooroordelen de wereld in komen, bij Pinkpop zijn er eigenlijk alleen maar "eigen" geluidsmannen (kunnen overigens ook vrouwen zijn). Hoe groter het podium, hoe kleiner de kans dat de "standaard" technicus staat te mixen.
Klopt, en zodra je dus bij een klein podium of een opener van de dag staat..

j3r03n
1 juni 2010, 09:52
De grote hoeveelheid bastonen vooraan kan ook komen doordat de basspeakers vaak onder het podium liggen, gericht op de voorste rijen. Op die manier komt vooral de basgitaar en de kickdrum door. Daar is helaas weinig aan te veranderen in de mix (tenzij het hele festival met hoofdtelefoons zou gaan staan luisteren).