PDA

View Full Version : Noodzaak soleren in een band??



remcowinkelhorst
30 mei 2010, 23:26
Gitaristen,

Wij zijn van plan om een bandje op te richten.
Speel zelf een jaar of 5 gitaar, waarvan zo'n 4,5 jaar akoestisch en nu zo'n half jaartje elektrisch.
Nu redt ik me prima met slag technieken alleen met soleren heb ik totaal geen ervaring.

Solo's zijn natuurlijk wel in te studeren maar om een set list vol te moeten studeren en soepel te moeten spelen gaat hem niet worden.

Zijn de nummers ook zonder solo's te spelen??
Hoe doen andere bands dat??

Word er altijd gezocht naar een tweede gitarist voor het soleren?

Graag jullie advies.

Groeten Remco

grayfink
30 mei 2010, 23:35
Ik piel gewoon maar wat weg, ins blaue hinein.
Handig is het daarbij een paar toonladders te kennen, majeur, mineur en pentatonisch volstaat voor mij. Ik heb thuis ook gewoon niet de tijd om de originele solo's in te studeren (coverbandje), hoeft ook helemaal niet.
Vind het ook leuker om een eigen draai er aan te geven.
Daarbij is het wel handig dat je er wat feeling voor hebt en oefening in gestoken hebt.

Harald
31 mei 2010, 08:37
Genoeg muziek te vinden zonder gitaarsolos... (of zelfs zonder gitaristen ;) )

Is maar net wat je wilt spelen lijkt me...

Il_Falco
31 mei 2010, 08:57
Ik zou er gewoon wat melodielijntjes op spelen :seriousf:

EuroCinema
31 mei 2010, 09:35
Hangt nogal van het genre af. Een poprockband a la U2 kan prima zonder "echte" solo's. Een bluesrock- of fusionband zou ik niet doen :seriousf: Er zijn ook punk/new wavers voor wie soleren een vies woord is, veel te macho en contrarevolutionair (weg met de elite!). Meestal zijn dat niet de technisch meest onderlegde gitaristen. :soinnocent:

showband
31 mei 2010, 10:10
99% van het publiek zit niet op solo's te wachten.
Als je de top 2000 lijsten er op naslaat zul je zien dat er veel meer nummers zonder solo zijn dan met.

Uitzondering:
muzikantenkroegen, fusion/jazz/bluesbands.

en vooral in tentfeesten is de regel " als het bier gaat vliegen wordt het tijd voor iets met veel gitaren"

Maar als je gewoon een bandje gaat beginnen is het zaak om met toffe gasten toffe, passende, nummers uit te kiezen. In jouw geval zonder solo.

Je kan trouwens ook kijken of er ergens een loslopende saxofonist te vinden is. Die spelen meestal niet anders en voor het publiek is een sax net zo mooi als een gitaar.

Kortom: doe een team-effort en je hebt geen problemen.

-=JEROEN=-
31 mei 2010, 10:30
Wat voor soort muziek willen jullie gaan spelen?

Tho
31 mei 2010, 11:02
in mijn vorige band was ik de enige gitarist, en speelde elk nummer ook solo's. Zolang de bass door blijft ronken blijft dat live wel staan. Ik had ook niet echt vaste solo's. Vooral improviseren maar op een gegeven moment blijven de grote lijnen wel staan

EuroCinema
31 mei 2010, 11:36
99% van het publiek zit niet op solo's te wachten.


Hmm dat weet ik niet. Veel mensen die geen instrument bespelen houden toch erg van die ellenlange solo's van Hotel California, Stairway to Heaven en van Dire Straits, Clapton, Pink Floyd... Nu staan al die jonge meisjes weer naar John Mayer z'n SRV-solo's te luisteren en ze lijken het niet erg te vinden. :-) Het is wel een beetje theater natuurlijk, zo'n bombastische rocksolo. Zolang je het Grote Gebaar niet schuwt krijg je daarmee een gemiddeld publiek wel mee. Verder is het voor elke band de afweging: wat wil je publiek, maar ook: voor welk publiek wil jij spelen? Keuzes maken.

denblommme
31 mei 2010, 11:37
99% van het publiek zit niet op solo's te wachten.


Daar sla je eigenlijk volledig de nagel op de kop...:cheerup:

Ibanez666
31 mei 2010, 12:05
Daar sla je eigenlijk volledig de nagel op de kop...:cheerup:

Ernaast ja... ;)

denblommme
31 mei 2010, 12:16
u behoort gewoon tot de 1%

showband
31 mei 2010, 12:51
Hmm dat weet ik niet. Veel mensen die geen instrument bespelen houden toch erg van die ellenlange solo's van Hotel California, Stairway to Heaven en van Dire Straits, Clapton, Pink Floyd... Nu staan al die jonge meisjes weer naar John Mayer z'n SRV-solo's te luisteren en ze lijken het niet erg te vinden. :-) Het is wel een beetje theater natuurlijk, zo'n bombastische rocksolo. Zolang je het Grote Gebaar niet schuwt krijg je daarmee een gemiddeld publiek wel mee. Verder is het voor elke band de afweging: wat wil je publiek, maar ook: voor welk publiek wil jij spelen? Keuzes maken.
Ik zeg niet dat 99% er niet van houd.... Ik zeg dat het ze niet kan schelen als het er niet is.

Als je een naakte vrouw op het toneel zet zal een flink deel van het publiek ook genieten. Ze verwachten niet per se dat elke band er een meeneemt. ;-)

Er zijn zelfs zat bands zonder gitarist.

Tho
31 mei 2010, 12:52
u behoort gewoon tot de 1%

Volgens mij is dat geheel genre gerelateerd.

remcowinkelhorst
31 mei 2010, 14:20
Wat voor soort muziek willen jullie gaan spelen?

Te denken valt aan nummers van Green day, Red hot chilipeppers, Pearljam.
Beetje in die richting

EuroCinema
31 mei 2010, 14:25
Er zijn zelfs zat bands zonder gitarist.
Sterker nog, veel van de beste bands hebben/hadden geen gitaar (zeker in de jazz dan). Wel solo's, dat dan weer wel.

Verder: die ene procent in de zaal is wel die gozer die na afloop komt vragen of je een cd hebt, die iets aardigs over je schrijft op z'n weblog, die je plaatje koopt en volgende keer z'n vrienden meeneemt. Ik vind het veel mooier om die gast een te gekke avond te bezorgen, dan om muzikaal behang te zijn voor de rest (wat je als band nou eenmaal ook altijd bent).

Ibanez666
31 mei 2010, 14:27
u behoort gewoon tot de 1%

nah, zolang ik bij concerten nog grote groepen jochies zich vlak voor de solo gitarist zie sharen zal het echt wel iets meer zijn ;)

gorgasm
31 mei 2010, 14:58
Sterker nog, veel van de beste bands hebben/hadden geen gitaar (zeker in de jazz dan). Wel solo's, dat dan weer wel.

Verder: die ene procent in de zaal is wel die gozer die na afloop komt vragen of je een cd hebt, die iets aardigs over je schrijft op z'n weblog, die je plaatje koopt en volgende keer z'n vrienden meeneemt. Ik vind het veel mooier om die gast een te gekke avond te bezorgen, dan om muzikaal behang te zijn voor de rest (wat je als band nou eenmaal ook altijd bent).
akkoord, tenzij ze je zo hard versterken dat een gewoon gesprek niet meer mogelijk is.

Wiellem
31 mei 2010, 15:01
Hangt een beetje van de belangrijkheid van de solo, als die bij bijvoorbeeld Another Brick In The Wall anders gespeeld wordt (zonder die bends zeg maar) vind ik het zonde en wel iets belangrijks van het nummer missen.

Fireburst
31 mei 2010, 19:48
Ik denk dat , zoals steeds eigenlijk, de waarheid in het midden ligt. De overgrote meerderheid zit waarschijnlijk niet te wachten op ellenlange solo's, maar een korte krachtige opstoot weten de meesten wel te waarderen denk ik.
Maar het is zeker ook genre gerelateerd : in bluesmiddens kan de solo niet lang genoeg duren, in pop kan je hem overslaan (bv Coldplay).


Te denken valt aan nummers van Green day, Red hot chilipeppers, Pearljam.

Oei, Pearl Jam weet er soms toch behoorlijk lange solo's bij te sleuren...


u behoort gewoon tot de 1%
Opletten als je dit in motormiddens tegen iemand zegt !:stop:

;)

Bazzey
31 mei 2010, 21:50
Een goed uitgewerkte solo kan een goed liedje naar een hoger plan tillen.
Maar zo kan een slechte solo een goed liedje dus ook kompleet verzieken.
Belangrijkste is dat JIJ je zelf er lekker bij voelt.
Voelt het om 1 of andere reden niet goed voor jou,dan dus ook gewoon niet doen.
Dan gewoon lekker bij die slag gitaar blijven ;)

-=JEROEN=-
1 juni 2010, 18:38
Te denken valt aan nummers van Green day, Red hot chilipeppers, Pearljam.
Beetje in die richting
Tja, als je het nummer in ere wil houden dan zeker bij de chilipepper de solo's uitvogelen, niet al te moeilijk maar oh zo lekker. Sommige solo's zitten gewoon in je kop, je hoort het nummer en meestal weet men precies waar de solo komt en hoe die ongeveer gaat (melodieus gezien). Dat soort solo's kan je eigenlijk niet weglaten. Verder zou mij het een worst wezen als publiek van een cover band, omdat ik lekker mee wil blerren en niet mee jodelen :p