PDA

View Full Version : Fender BLues Deluxe 1993



GlobalWarming
30 mei 2010, 21:47
Hey mensen,

Wat is eigenlijk het verschil tussen een fender blues deluxe en fender blues deluxe reissue ? Is er een geluid/uiterlijk verschil?

Hoeveel zouden jullie een fender blues deluxe uit 1993 in prijsschatten?

Alvast bedankt !

GlobalWarming
2 juni 2010, 13:31
Niemand die iets van die versterker weet of advies kan geven ?

Little Jay
2 juni 2010, 13:54
Ik heb een Blues Deluxe uit '93. De andere helft van mijn gitaarduo Hear2Play heeft de moderne re-issue (een 2007 geloof ik).

Er zijn wat verschillen, de oude serie had wat euvels die zijn opgelost in de reissue:
- de inputjacks op de reissue zijn van betere kwaliteit;
- de 470k keramische weerstanden in de oude versie waren dusdanig (verkeerd) gesoldeerd dat op die plek vaak breuken in de soldering optraden (omdat de "pootjes" van de weerstand meteen op de weerstand zelf naar beneden waren gebogen en een zeer scherpe knik op de weerstand naar de print hebben, hetgeen met plaatselijk hoge temperatuur leidt tot spanningen in de weerstand en soldeersels). De allereerste versies hadden hier trouwens nog 330k weerstanden maar dat heeft Fender toen zelf al snel aangepast;
- de reissue wordt in Mexico in elkaar gezet, de oude was Made in USA;
- de reissue heeft een metalen beschermrooster rond de eindbuizen.

Ik vind de reissue kwalitatief wat degelijker. Omdat de oude made in USA was roept iedereen meteen dat die beter was en warmer klonk, maar dat hoor ik totaal niet (we treden regelmatig op met beide versterkers). Weliswaar klinkt de mijne een pietsje minder helder maar er zitten ook verschillende merken buizen in, dus het is veel waarschijnlijker dat het daar aan ligt, naar mijn weten hebben ze in het schema niets veranderd en hebben alle componenten dezelfde waarden. Sterker nog, de oude versie heeft euvels - die wel te verhelpen zijn, maar toch...

Als ik de keuze had ging ik voor de moderne reissue!

Om bovenstaande redenen zou ik daarom voor een '93er niet meer willen betalen dan voor een 2e hands reissue!

GlobalWarming
2 juni 2010, 14:36
Beste,

Dank u voor het antwoord, er is iemand die er 675-, euro voor vraag misschien dat ik beter dan de reissue koop voor 750 euro eerste hands ?

Little Jay
2 juni 2010, 15:39
Het gaat om de oude versie voor 675 begrijp ik? Vind ik zeker aan de (te) hoge kant, IK zou 't er niet voor over hebben.

Als je niet zeker bent van je zaak, dus als je niet weet of 'ie 100% is (euvels verholpen/gereviseerd) en als je zelf niet wil of kan sleutelen en solderen, zou ik zeker voor een nieuwe ("eerste hands") gaan. Ik weet inmiddels waar ik op moet letten, dus als er flink wat van de prijs af zou gaan is 't voor mij 't overwegen waard een oude versie te kopen (ik zou 450-500 nog net redelijk vinden) en dan maak ik zelf de aanpassingen (zoals ik heb gedaan bij de mijne).

Voordeel van een nieuwe: je hebt garantie en er zitten dus wat verbeteringen in t.o.v. de oude versie. Let wel: beide amps hebben printplaten met buisvoeten en potmeters direct op de print gesoldeerd. Bij normaal gebruik en voorzichtig vervoer gaat dat vast heel lang goed, maar de kans is groot dat op den duur soldeersels breuken vertonen. Maar bij de nieuwe versie is die kans volgens mij zeker kleiner.

Dus tenzij de verkoper van een oude versie aantoonbaar en op vakkundige wijze de versterker op de door mij genoemde punten heeft verbeterd (beter jackpluggen, nieuwe keramische weerstanden, soldeerverbindingen rond pots en buizenvoeten in optimale conditie gebracht), zou ik inderdaad voor een nieuwe gaan, zeker bij deze prijs.

Scrollcock
8 juni 2010, 12:50
misschien is het topic al te oud, maar ik heb mijn made in usa blues deluxe voor 500 euro gekocht, 2e hands in goede staat, alles in orde etc. dus 675 is denk ik wel erg duur, ik zag ze regelmatig voor 500/550 opduiken op MP.


Mart