PDA

View Full Version : simpel recording programma



Keevinkos
30 mei 2010, 21:15
Hallo iedereen!

sinds een tijdje is onze band bezig met het schrijven van eigen nummers, met z'n allen in de oefenruimte komen we op iets leuks en dat werk ik met iemand anders uit. Maar hier heb ik een hulpje bij nodig:

Ik heb het programma audacity ooit gedownload alleen om mezelf na te kunnen horen met gitaar, maar dit programma is verder niet echt wat ik zoek hiervoor (kwaliteit is redelijk, alleen overstuurd alles nogal snel)

Dus, ik ben op zoek naar een niet al te ingewikkeld studioprogramma voor op de pc, waar ik simpel dingetjes op kan nemen, maar bijv ook als ik een maat drums heb die heel eenvoudig kan knippen en plakken achter elkaar. (misschien is een drumcomputer erin ook heeel handig...?)

Wie weet welk programma ik het beste kan gebruiken? Het moet niet al te duur zijn. EDIT

thanx:cooler:

ps om alles op te nemen gebruik ik mijn cube 20xje en de line out ervan. De gitaar en bas gaat gewoon zo, en keyboard en de micro gaan ook zo het cleane kanaal in.

yhcmarc
30 mei 2010, 22:10
Misschien kan je Reaper (http://www.reaper.fm) eens uitproberen. Ik persoonlijk vind het echt een ongelovelijk fijn programma en doe eigenlijk al mijn opnames ermee.

Terminus
30 mei 2010, 22:34
Het feit dat Audacity nogal snel overstuurt heeft niks met Audacity te maken zover ik weet.

Midwolda
31 mei 2010, 06:39
Het feit dat Audacity nogal snel overstuurt heeft niks met Audacity te maken zover ik weet.
Check. Input-level aanpassen. Beste gratis progje evâh.

roger
2 juni 2010, 22:51
Ik heb pas op Marktplaats een originele versie van Cubase LE4 gescoord voor 4 tientjes...daar kun je alles mee, ik vind het perfect werken!

Be@st
8 juni 2010, 15:19
Ik zou Adobe Audition eens proberen, gemakkelijk programma en meteen plug & play zonder dat je eerst alles moet uitvogelen zoals bij cubase of nuendo. Bovendien heeft het veel mogelijkheden met effecten mastering etc.
Je zou een gratis drumprogramma zoals Hydrogen kunnen downloaden: http://www.hydrogen-music.org/

(Windows Installer staat onder aan bij downloads)

Su6

Roman
8 juni 2010, 20:12
Probeer deze's: http://www.wavosaur.com/
free and portable :)

Arvoitus
8 juni 2010, 22:15
Reaper! Gratis, simpel en werkt goed.

kevaho
11 juni 2010, 03:19
Investeren in een goede interface, meer kan ik niet vertellen. Software klinkt niet goed, ook niet slecht... Software klinkt gewoonweg niet! Je moet voor jezelf enkel het onderscheid maken tussen:

- 1. Ben je muzikant?
- 2. Ben je technicus?

1.) Pak Cakewalk
2.) Pak Cubase

Ben je professioneel bezig met recording? Pak dan Nuendo!
Velen zullen mij afstraffen voor "the Nuendo Word", maar dat heeft geen betrekking tot dit topic. Maak één keuze tussen 1 en 2. Ik denk dat u beter voor Cakewalk kan kiezen. Het is aan jou welke versie...

Gr. Kevin

Keevinkos
11 juni 2010, 07:34
- 1. Ben je muzikant?
- 2. Ben je technicus?

-1. Wat je onder muzikant verstaat, ik ga iig proberen er mijn beroep van te maken!
-2 Een beetje technisch ben ik wel, maar geen expert.

Het gaat er mij vooral om dat ik dat programma als hulpmiddel kan gebruiken het songwriten.

Roman
11 juni 2010, 09:27
Ben je professioneel bezig met recording? Pak dan Nuendo!
Velen zullen mij afstraffen voor "the Nuendo Word", maar dat heeft geen betrekking tot dit topic.
Nee hoor, wij zullen niet straffen. Ben zelf een enthousiaste Nuendo gebruiker :)

EuroCinema
11 juni 2010, 14:41
Garageband wat gratis op de Apple zit is een ideaal programmaatje voor de snelle demo, om ideetjes uit te werken etc.
Ik weet niet of er een pc-variant van is...

Psychomantis
11 juni 2010, 19:28
Ik vind het toch vreemd dat Audacity niet helemaal je ding is. In de nieuwe versie (de beta!) kan je plugins toevoegen etc. Als dit te weinig mogelijkheden heeft, zou ik gewoon naar Cubase gaan, maar dat programma kost nieuw 500 euro. Cubase is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt, en omdat het zoveel gebruikt is, vind je op internet veel vraag en antwoord.

dennis_rhcp
12 juni 2010, 00:11
de volledige cubase pakket kost 500 euro,
ik heb cubase Essentials (150 euro) en het verschil is dat je een iets uitgekleder versie hebt (dus iets minder vst bv)

het enige wat ik (tot nu toe) mis in cubase ess is de multiband compressor en een goede reverb

gelukkig heb je daar gratis vst's voor die je gewoon overal kan dowloaden,
dus dat scheelt je 350 euro

yhcmarc
12 juni 2010, 11:18
Reaper!!!. Ik ben van cubase/neundo volledig overgestapt. Reaper is stabieler, sneller, gebruikersvriendelijker (al is het take systeem nogal wennen), er zitten veel gratis en zeer goede plugins bij, de routing is superieur en boven dat kost het een fractie van wat cubase en nuendo kosten. Steinberg can suck it, ze spitten overduidelijk het onderspit wat mij betreft.

Psychomantis
12 juni 2010, 20:35
Steinberg can suck it, ze spitten overduidelijk het onderspit wat mij betreft.
de juist uitdrukking is "het onderspit delven".:cheerup:


de volledige cubase pakket kost 500 euro,
ik heb cubase Essentials (150 euro) en het verschil is dat je een iets uitgekleder versie hebt (dus iets minder vst bv)

het enige wat ik (tot nu toe) mis in cubase ess is de multiband compressor en een goede reverb

gelukkig heb je daar gratis vst's voor die je gewoon overal kan dowloaden,
dus dat scheelt je 350 euro

+1
De gratis VST's zijn heel erg handig; honderden gratis midi instrumenten, effecten,... gratis op internet te vinden.
Zelf wist ik niet dat er een essentials bestond.

yhcmarc
13 juni 2010, 10:20
de juist uitdrukking is "het onderspit delven".:cheerup:

+1
De gratis VST's zijn heel erg handig; honderden gratis midi instrumenten, effecten,... gratis op internet te vinden.
Zelf wist ik niet dat er een essentials bestond.

hehehe idd, het is een beetje een rare zin zo :) Het geeft het nut van nalezen voordat ik op de post knop druk wel weer aan.

Roman
13 juni 2010, 14:04
Reaper!!!. Ik ben van cubase/neundo volledig overgestapt. Reaper is stabieler, sneller, gebruikersvriendelijker (al is het take systeem nogal wennen), er zitten veel gratis en zeer goede plugins bij, de routing is superieur en boven dat kost het een fractie van wat cubase en nuendo kosten. Steinberg can suck it, ze spitten overduidelijk het onderspit wat mij betreft.
mwoh, ik vind Nuendo nog steeds baas boven baas hoor. En "gratis" plug-ins zijn er zat, met name VST plugins. En die kun je dus prima in cubase/nuendo gebruiken.

ewoud
22 juni 2010, 22:07
Ik heb net reaper gedownload, eerst gebruikte ik Audacity, maar dat klinkt gewoon vrij dof en is erg snel overstuurd. Daardoor is de output vrij laag, dit komt denk ik door de 128kbit opname? (hier heb ik geen verstand van, maar ik zie vaak dat mp3's 270 of 320kbit zijn??)

Alleen met audacity kon ik erg simpel overzetten naar mp3, dit kan ik niet zo vinden op reaper, en de 60dollar overmaken via paypall is geen probleem met een nederlandse bank?

Verder klinkt het, na net even 2 gitaar sporen en een drum eronder gespeeld te hebben, erg helder en lijkt het me een verbetering tov audacity.

HaroldA
22 juni 2010, 22:14
mwoh, ik vind Nuendo nog steeds baas boven baas hoor. En "gratis" plug-ins zijn er zat, met name VST plugins. En die kun je dus prima in cubase/nuendo gebruiken.

Niet iedereen kan Nuendo betalen...

Ik gebruik overigens zelf Ardour.

yhcmarc
24 juni 2010, 12:18
Ik heb net reaper gedownload, eerst gebruikte ik Audacity, maar dat klinkt gewoon vrij dof en is erg snel overstuurd. Daardoor is de output vrij laag, dit komt denk ik door de 128kbit opname? (hier heb ik geen verstand van, maar ik zie vaak dat mp3's 270 of 320kbit zijn??)

Alleen met audacity kon ik erg simpel overzetten naar mp3, dit kan ik niet zo vinden op reaper, en de 60dollar overmaken via paypall is geen probleem met een nederlandse bank?

Verder klinkt het, na net even 2 gitaar sporen en een drum eronder gespeeld te hebben, erg helder en lijkt het me een verbetering tov audacity.

Om te exporteren moet je zelf even de lameEnc.dll downloaden en in de Reaper map zetten. Aangezien Reaper die zelf niet standaard mag toevoegen vanwege licenties etc.

Geld overmaken via paypal is geen enkel probleem idd.

yhcmarc
24 juni 2010, 12:20
mwoh, ik vind Nuendo nog steeds baas boven baas hoor. En "gratis" plug-ins zijn er zat, met name VST plugins. En die kun je dus prima in cubase/nuendo gebruiken.

Ik heb zelf redelijk lang nuendo/cubase gebruikt, maar vind Reaper toch echt wel een stuk beter. Ach ja, zo heeft een ieder zijn voorkeur nietwaar.

Keevinkos
1 juli 2010, 19:52
nog een vraagje:

is het mogelijk om van een reaper bestandje (dat programma gebruik ik nu) een mp3 bestandje te maken? En zoja, hoe?

Terminus
1 juli 2010, 22:20
nog een vraagje:

is het mogelijk om van een reaper bestandje (dat programma gebruik ik nu) een mp3 bestandje te maken? En zoja, hoe?

File > Render en dan bij Format MP3 selecteren. Of iets in die richting.

yhcmarc
3 juli 2010, 20:34
Dan moet je eerst wel even zelf een lame mp3 encoder downloaden, reaper mag die standaard niet meeleveren. Op het net staan wel howto's.

ewoud
7 juli 2010, 17:01
ik probeer nu (in mijn ogen uber vette muziek te maken) maar als ik bijv de gitaar er in opneem heb ik altijd wat geluiden vooraf, zoals volume opendraaien en mijn hand in de juiste positie brengen. Nu kon ik in audacity erg eenvoudig het geluid selecteren wat weg moest en dan op een knop drukken en er was een lijntje zichtbaar ipv de amplitudes.
weet iemand hier meer van?

Terminus
7 juli 2010, 18:27
ik probeer nu (in mijn ogen uber vette muziek te maken) maar als ik bijv de gitaar er in opneem heb ik altijd wat geluiden vooraf, zoals volume opendraaien en mijn hand in de juiste positie brengen. Nu kon ik in audacity erg eenvoudig het geluid selecteren wat weg moest en dan op een knop drukken en er was een lijntje zichtbaar ipv de amplitudes.
weet iemand hier meer van?

Je hebt twee opties (vast wel meer): de linker rand (of rechter rand, afhankelijk van waar je wilt knippen) aanklikken en slepen naar het begin van de partij die je wilt houden, of op S drukken waar je wilt splitsen en het deel dat je niet wilt weggooien met Delete.