PDA

View Full Version : Tanglewood TW-133 en TW-130



Hanzemannetje
30 mei 2010, 15:36
Hoi,

Ik ben nog drukdoende een low-budget bluesgitaartje (OM, folk, parlor?) te vinden, en ik had mijn keuze inmiddels aardig teruggebracht tot de A&L Ami of (beter) de Tanglewood TW-73, tot ik op een Engelse site de Tanglewood TW-130 en TW 133 tegenkwam. In wezen een TW-73, maar dan helemaal in mahonie (althans, het zal wel sapele zijn allemaal). Voor en achter massief mahonie, zijkanten gelamineerd mahonie.

Voor mijn doeleinden ideaal en bovendien ook nog eens aanzienlijk goedkoper dan de TW-73, die in Nederland minimaal 399 euro kost. Enige nadeel: bij Nederlandse en Duitse gitaarboeren kom ik hem nergens tegen en in Engeland staat hij overal als uitverkocht. Heeft iemand de TW 130 of de TW 133 al in handen gehad of heeft iemand een idee waarom hij zo'n stuk goedkoper is dan de tw73? Mindere kwaliteit hardware? Is een massief mahonie top veel goedkoper dan een spruce top? Weet iemand waar ze de TW130/133 hebben?

Op youtube staat 1 filmpje van de Tanglewood 133 (weet niet of ik link mag plakken?)

http://www.youtube.com/watch?v=4Lr92aDoyhY

anders even op youtube zoeken op Tanglewood tw133

Git Aar
30 mei 2010, 19:22
Ik heb ooit de importeur wel eens gemaild voor een gitaar die niet in Nederland te koop was. Die kon toen in principe gewoon besteld worden.

Dus misschien een mailtje naar de importeur?

http://www.electricinstruments.nl/

Ruudj
30 mei 2010, 19:33
Mijn Hohner parlor klinkt echt niet minder dan deze Tanglewood !

Hanzemannetje
30 mei 2010, 20:39
Mijn Hohner parlor klinkt echt niet minder dan deze Tanglewood !


:) Je bent echt blij met je Hohner! Heb je hem geA-Bd met de Tanglewood TW73 dan? Mijn plan was om zeker nog zo'n Hohner te gaan proberen, maar nadat ik die Tanglewood TW133 zag...

Die is dus helemaal van mahonie, en ik vind dat op de een of andere manier de meest perfecte vorm van een bluesgitaartje: kleine body, helemaal mahonie, liefst zo min mogelijk versierselen, beetje donker, 'woody' geluid (slaat deze omschrijving ergens op?).

Ik ben ook een grote fan van de Guild M20 (Nick Drake geluid).

Ruudj
31 mei 2010, 09:15
Ik vergelijk uiteraard de klank van mijn Hohner met die (versterkte)Tanglewood op het youtube filmpje, en daar doet die H. echt niet voor onder. Als je :lovelove: bent op die mahonie T. dan moet je daar natuurlijk voor gaan, lijkt me een prima keus :ok:

rijsberman
31 mei 2010, 12:07
Als je gitaar wel onderdoet voor een youtube-filmpje, dan heb je pas een stuk brandhout in je handen. :stop:

Dus duh, natuurlijk klinkt je gitaar beter dan een filmpje. Ik hoop zelf veeeeel beter... :makeup:

Hanzemannetje
31 mei 2010, 20:03
Ik vergelijk uiteraard de klank van mijn Hohner met die (versterkte)Tanglewood op het youtube filmpje, en daar doet die H. echt niet voor onder. Als je :lovelove: bent op die mahonie T. dan moet je daar natuurlijk voor gaan, lijkt me een prima keus :ok:

Nee, ik ben om, ik bestel die Hohner. Omdat jij het zegt en ook omdat ik er veel positieve reviews over lees. Ik koop hem als gooi en smijt blues gitaartje, voor thuis, in de tuin, vakantie.

Hanzemannetje
2 juni 2010, 21:18
Vandaag de Hohner parlor bespeeld. Was er niet kapot van. Beetje vlak vond ik hem klinken, beetje alsof er een poetsdoek in de klankkast was gestopt. Deze Hohner HW-40 p was ook anders dan de Hohner parlor die op de HohnerUSA site staat. Die heeft volgens de specs Grover tuners (deze waren generiek) en Earvana nut. Die ik bespeelde had gewoon een generiek plastic nut. Wel netjes afgewerkt verder. Beetje grove nerf op het massieve bovenblad.

Ook nog op een Farida parlor gespeeld. Klonk al lekkerder, maar de intonatie was iets minder.

Zaterdag ga ik nog een Aria AP-STD proberen. En nog een keer een (andere) Hohner HW-40 P proberen. Misschien is die wat levendiger. Als dat niets wordt, dan bestel ik alsnog een Art & Lutherie AMI. Ondanks dat vieze plastic Hornbach rozetje rond het klankgat. Die föhn ik er wel af.