PDA

View Full Version : Akkoorden met overdrive spelen



Gitaargek
30 mei 2010, 13:41
Ik zit nu het nummer Pieces van Dinosaur Jr. te luisteren en meteen de gitaartab te bekijken. Alles wordt met (open) akkoorden gespeeld terwijl ik een hoop overdrive hoor. Als ik (open) akkoorden speel met overdrive dan wordt het een zooitje. Wat moet ik doen om een ook akkoorden te spelen met overdrive. Minder overdrive gebruiken? Of met een compressor aan de gang?

titzenpitzer
30 mei 2010, 13:43
Yes, minder overdrive.

Zeg, is dat dinosaur jr-gedoe niet sowieso een zooitje?
Ik was vroeger zot van het liedje Freak Scene, ook open akkoorden en dat klonk dan echt vuilll. Loved it.

Ik zou zijn materiaal kunnen posten maar daar ga je weinig mee zijn, me dunkt.

Exi
30 mei 2010, 14:33
Ik ken dat liedje niet, maar inderdaad minder overdrive en dan lekker op de snaren rammen.:ok:

EuroCinema
30 mei 2010, 14:47
Oh man daar heb ik jaren geleden in een pop/rock band ook zo naar gezocht: tegelijk een muur van overdrive en toch die poppy sparkle in het hoog. Mascis doet dat ZO mooi.

De truc is volgens mij dat Mascis de volle akkoorden behoorlijk stevig aanslaat. De topnoten tokkelt-ie dan wat subtieler, waardoor de amp een beetje opschoont. Ik denk dat-ie op de plaat ook wel overdubt, maar live kan hij dat effect ook zeker krijgen.

Mitch
30 mei 2010, 16:01
Veel gain en toch definitie ligt 'm ook voor een deel in de Jazzmaster. Maar goed, iemand klaagt over een brei van geluid en krijgt al volop advies, maar niemand vraagt wat voor gear gebruikt wordt? Jongens toch, foei :D

Plant
31 mei 2010, 09:54
Ik zit nu het nummer Pieces van Dinosaur Jr. te luisteren en meteen de gitaartab te bekijken. Alles wordt met (open) akkoorden gespeeld terwijl ik een hoop overdrive hoor. Als ik (open) akkoorden speel met overdrive dan wordt het een zooitje. Wat moet ik doen om een ook akkoorden te spelen met overdrive. Minder overdrive gebruiken? Of met een compressor aan de gang?

Veel distortion gaat vaak modderig klinken als er veel bas in zit. In pedaaltjes zoals de tubescreamer worden voor het feitelijke distortion circuit eerst de lage frequenties van je gitaar weggefilterd. Die worden dan ook veel minder meevervormd en dat levert zelfs met high gain een veel strakker geluid op. Als het dan te dun klinkt kun je na de vervorming op je amp weer wat bas toevoegen.

hezz
31 mei 2010, 14:29
Multi-amp't die niet gewoon? Eentje met flink wat fuzz de ander wat cleaner met een rand dat het nog wel een overdriven karakter heeft maar sprankel toevoegt bovenop de fuzz-sounds?

Fuhgawz
31 mei 2010, 15:05
Multi-amp't die niet gewoon? Eentje met flink wat fuzz de ander wat cleaner met een rand dat het nog wel een overdriven karakter heeft maar sprankel toevoegt bovenop de fuzz-sounds?

De laatste keer dat ik Dinosaur Jr. live zag speelde hij door drie (!!!) fullstacks. Dit zal er dus inderdaad wat mee te maken hebben. Misschien kun je iets vinden met een blend functie, zoals een VL Sparkle Drive of een T-rex Moller.

hezz
1 juni 2010, 02:02
De laatste keer dat ik Dinosaur Jr. live zag speelde hij door drie (!!!) fullstacks. Dit zal er dus inderdaad wat mee te maken hebben. Misschien kun je iets vinden met een blend functie, zoals een VL Sparkle Drive of een T-rex Moller.

Ja precies, daar dacht ik ooit een foto van te hebben gezien. Drie Marshall fullstacks als dat kan kloppen... pal achter de dude :seriousf:

Ronald.ZaZ
1 juni 2010, 09:45
De manier van spelen maakt ook enorm verschil. Ik speel zelf al jaren heel veel open akkoorden met een flinke bak gain en je moet er echt ook een beetje 'feel' voor krijgen.
Gewoon keihard hengsten klinkt voor geen meter. Weet niet precies wat ik nou eigenlijk doe, maar heb het nu redelijk onder controle. Zal morgen eens proberen op te letten in de oefenruimte wat ik nou precies doe, zodat ik wellicht tips kan geven.

Je moet heel subtiel spelen iig, dan kan je met een hele bak gain en open akkoorden een mooie gruizige edoch definieerbare sound krijgen.

iWishmaster
1 juni 2010, 10:50
Offtopic: Ik kende het nog niet, maar wat een vette band en een vette gitaarsound is dat btw! Bedankt voor de tip :)

hezz
1 juni 2010, 11:54
Wat trouwens ook een beetje kan helpen is om [met plectrum] dichtbij de brug te spelen, daar krijg je een vrij sprankelend geluid.

JelmerOnGuitar
1 juni 2010, 13:35
Erg interessant topic! Ik ken het nummer waar het topic mee begint niet.. Alleen ik heb wel een bepaalde visie over 'akkoorden met overdrive'.. Luister bijv eens naar het refrein van 'cheer up boys, your makeup is running' van Foo Fighters.. Dat is zo'n ontzettend mooie sound, vrij veel gain maar toch heel erg gedefinieerd.. Nu weet je dat dit opgenomen is met duuuure amps.. Alleen ik denk dat zo'n sound ook met pedalen en spel te krijgen is.. Ik heb zelf de Xotix AC booster.. Supermooie overdrive, op je brugelement met akkoorden echt super gedefinieerd! Over je spel, ben t eens met bovengenoemd, rustig spelen, iets dichter bij je brug, je plectrum heel strak vasthouden, probeer dat eens!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

guitaraddict
1 juni 2010, 17:07
Dat nummer "pieces" lijkt mij een gelaagde sound uit de studio met verschillende sporen over elkaar heen.

Om die "gelayerde"sound te krijgen moet je wel een paar gitaarpartijen meer opnemen met verschillende sounds. Clean , gruizig, een ruig randje en evt nog eq'd op andere frequentiegebieden.

Zoals ik het kan horen zou bv de partij door verschillende versterkers ( met diverse cabs) opgenomen kunnen zijn die later gemixed zijn.

Ik denk niet dat je dit als een gitaarpartij moet beschouwen ! Ook dezelfde partij met accorden in andere liggingen opnemen maakt de sound veel breder.

EuroCinema
1 juni 2010, 17:34
Maar zoals gezegd: J. Mascis zet zo'n sound ook live in z'n eentje neer. (Te gekke band om live te zien!)
Even snel gegoogled, misschien niet het ideale voorbeeld, maar hoor:
http://www.youtube.com/watch?v=QriuavB63-U
die hogere nootjes komen er lekker jangly uit terwijl de lagere akkoorden flink de stofzuigersound-kant opgaan.

Dat idee van verschillende amps met verschillende sounds lijkt me plausibel Wellicht dat-ie juist wat hoog uit de zwaar overstuurde amp draait en wat laag uit de cleanere, zodat de mate van overdrive varieert van laag naar hoog? :???: