PDA

View Full Version : Speakers bij een JCM900 4100



Mcgryphon
30 mei 2010, 03:11
Hallo allen,
Ik ben sinds een maand of 7 de tevreden eigenaar van een Marshall JCM 900 4100. Hoewel ik dik tevreden ben met de sound, vraag ik me af of er met andere speakers dan de in mijn kast geschroefde Celestion G12-M70's nog meer uit te halen is. Ik zat te kijken naar Eminence Wizards en Governors in een X-opstelling, omdat die naar horen zeggen gearticuleerder klinken en iets minder hoog hebben, wat misschien wel positief kan zijn met een Dual Reverb.
Er zijn echter 2 dingen waar ik sowieso over twijfel.
1. De amp gaat nu al Hard met hoofdletter H, en beide speakers hebben nog een duidelijk hoger rendement dan de Celestions die er nu in zitten. Wordt dat niet over the top?

2. Tussen de twee verschillende speakers zit nog bijna 2dB verschil, gaan de Wizards dan niet vreselijk domineren?

De cab is trouwens een JCM900 1960A.

Alvast bedankt!

svdijk
30 mei 2010, 08:29
Ik heb al een hele tijd een combi van V30 en G12T75 in m'n 1960 kasten zitten, in X patroon.
Ik heb veel met speakers zitten experimenteren, maar deze combi zit er nu al ongeveer een jaar in, en dat wil wat zeggen bij mij!!

Wel vreemd van de speakers die er in jou kast zitten, normaal zitten er G12T75's in.
De M70 speakers ken ik niet, maar dit schijnen niet zo'n geweldige speakers te zijn!

the sure thing
30 mei 2010, 08:49
Ik heb al een hele tijd een combi van V30 en G12T75 in m'n 1960 kasten zitten, in X patroon.
Ik heb veel met speakers zitten experimenteren, maar deze combi zit er nu al ongeveer een jaar in, en dat wil wat zeggen bij mij!! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik ken meerdere mensen die icm met een JCM 900 toch echt voor de G12T-75 gaan en de V30. Beide zijn ook speakers die 2e hands prima te verkrijgen zijn.

Mcgryphon
30 mei 2010, 12:46
V30's vond ik zelf niet echt lekker klinken bij een JCM900, dan heb je zo'n piek in het hoog die voor presence zorgt, maar wekl onaangenaam in het gehoor ligt bij mij. Ik ken mensen die er mee weglopen, maar zelf vind ik het geen prettige sound.

svdijk
30 mei 2010, 14:29
V30's vond ik zelf niet echt lekker klinken bij een JCM900, dan heb je zo'n piek in het hoog die voor presence zorgt, maar wekl onaangenaam in het gehoor ligt bij mij. Ik ken mensen die er mee weglopen, maar zelf vind ik het geen prettige sound.

Dan zijn ze waarschijnlijk net nieuw, dan klinken ze idd vreselijk!!
Toen ik dat voor 't eerst hoorde dacht ik, wat heb ik nou toch voor speakers gekocht, precies zoals jij beschrijft, maar na een aantal optredens en repetities gaan ze echt lekker klinken, zeker samen met G12T's.

Mcgryphon
30 mei 2010, 17:41
Ik zal nog eens kijken of ik ingespeelde V30's kan proberen, maar toch ben ik wel benieuwd waarom de genoemde eminence speakers ongeveer worden genegeerd bij adviezen?

Thijssie
30 mei 2010, 18:03
Ik vond Eminence GB12's het fijnste bij de 4100....

JohnLord
30 mei 2010, 19:05
Greenbacks all the way!

Mcgryphon
30 mei 2010, 23:23
En waarom?
Eminence Private Jacks oid ook een optie?

Ik hoef niet per se eminence btw hoor, verre van, maar zijn vaak vrij aantrekkelijk geprijsd en hoor er op engelse fora vaak goede dingen over.

Mcgryphon
2 juni 2010, 04:14
V30's worden het sowieso niet; die klinken te scherp in combinatie met mijn 900.
Greenbacks, Wizards, Governors, of Private Jacks maken het meeste kans.

2 Wizards en 2 Private Jacks klinkt als een heel leuke mogelijkheid. Wizards hebben meer hoog, meer bass, minder laag-mids. Private Jacks kunnen de balans dan een beetje terugbrengen. Greenbacks in plaats van Private Jacks gaan hiervoor niet echt werken gok ik, die zijn zodanig minder gevoelig dat ze hoogstwaarschijnlijk overstemd gaan worden. Am I right?