PDA

View Full Version : queen sound...



Voidhead
26 april 2003, 19:57
hoi ik vraag me af met wat voor amps zou je ongeveer dezelfde klank krijgen als queen in bv. bohemian rapsody en we are the champions... want die gitaren scheuren echt lekker daar.
en ga aub niet zeuren dat je je eigen ding moet doen maar ik wil het gewoon weten want ik vind de klank om te smullen.

wietse
26 april 2003, 20:01
brian may speelt altijd over vox amps, dus lijkt me logisch dat je om dat geluid te krijgen ook over vox moet spelen.

ieme
26 april 2003, 23:44
FOUT FOUT FOUT!!!
Brian may speelt LIVE over vox ac30s maar in de studio gebruit hij 90 procent van de tijd een zelfgemaakte 1watt transistor versterker genaamd de DEACY AMP (gemaakt door queenbassist John Deacon) Er is een copie van deze versterker te krijgen mij vox de brian may special kost maar 250 euro of zo dus best leuk om es te proberen!

Succes

piezo
27 april 2003, 11:56
En Brian May gebruikt een home made gitaar met schakelaars waarmee hij alle elementen in of uit fase kan zetten. In een interview heb ik gelezen dat zijn belangrijkste lead geluid een uit fase geluid is.

De typische Piioeoeoeo klank haal je vrij gemakkelijker uit een transistor amp dan uit een buizenbak, omdat een tranny meer 3e harmonische geeft >>>> halselement, toonregeling op de gitaar dicht, veel distortion.

Ohzoso
27 april 2003, 12:08
Ik heb nog n paar stencils hier liggen met verschillende instellingen van verschillende effectsprocessors voor het geluid van Brian te benaderen.Dit is een aardig uitgangspunt maar je oren en de mogelijkheden van je eigen apparatuur doen de rest.Als je interesse hebt, geef dan maar je meel-adres, dan stuur k ze je wel op.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-27 12:17 ]</font>

marc_o
27 april 2003, 14:35
Op 2003-04-26 23:44, schreef ieme:
FOUT FOUT FOUT!!!
Brian may speelt LIVE over vox ac30s maar in de studio gebruit hij 90 procent van de tijd een zelfgemaakte 1watt transistor versterker genaamd de DEACY AMP (gemaakt door queenbassist John Deacon) Er is een copie van deze versterker te krijgen mij vox de brian may special kost maar 250 euro of zo dus best leuk om es te proberen!

Succes


FOUT FOUT FOUT
Die 1 watt amp gebruikt ie als distortion voor zijn ac-30!!!
In de studio gebruikt hij een mix van die spullen en heel vaak een Hiwatt stack

wanna1
27 april 2003, 15:44
koop een ac 30 en zet hem op 10 dan heb je het geluid.
Richie Sambora gebruikt deze amp ook wel es dan heb je een leuke variant

Nocki
28 april 2003, 10:13
fout fout fout...???

die deacy amp is vaak gebruikt in de studio en de ac30 wordt overstuurt door een treble booster.
het is een combinatie maar de deacy amp wordt niet op het podium gebruikt. veel te gevaarlijk. er is er maar een en john kan er gaan meer maken want de onderdelen zijn er niet en... "hij weet niet meer wat ie heeft gemaakt..."

Nocki

ieme
28 april 2003, 11:51
nou ik zal je sterker vertellen er is 1 orginele deacy en 3 replicas die door Greg Fryer gebouwd zijn dat is diegene die Brian zijn Red Special in 1998 gerestaureerd heeft.

ieme
28 april 2003, 11:53
Hiwatt stack???? nou ik heb al 5 jaar lang me suf gelezen over deze gitaar en ben in contact geweest met mensen die er echt heel veel vanaf weten maar een Hiwatt stack gebruikt brian nooit!

marc_o
28 april 2003, 15:41
live niet, maar in de studio wel

Baker
28 april 2003, 19:10
Zelf ben ik er niet zo kapot van, maar als je perse een queen geluid wil, koop dan een line6 POD Xt. of een line6 Vetta. Krijg je de preset bohemian rapsody er gratis bij. Evenals master of puppets geluid, Plush geluid, money for nothing geluid, eruption geluid, en ga zo maar door. Ik heb zaterdag ff zo'n pod getest, en het moet gezegd, ik was "quite impressed"

MAY
28 april 2003, 22:57
Op 2003-04-28 19:10, schreef mbakker75:
Zelf ben ik er niet zo kapot van, maar als je perse een queen geluid wil, koop dan een line6 POD Xt. of een line6 Vetta. Krijg je de preset bohemian rapsody er gratis bij. Evenals master of puppets geluid, Plush geluid, money for nothing geluid, eruption geluid, en ga zo maar door. Ik heb zaterdag ff zo'n pod getest, en het moet gezegd, ik was "quite impressed"




Wil je perse het queen geluid, moet je dit vooral niet doen!! Want hiermee krijg je zeker niet het queen geluid (ik heb hier ervaring mee).

Ik heb thuis een Burns brian may in combinatie met ENGL screamer, en tubescremer als streblebooster. Ondanks dat dit natuurlijk niet de Brian May setup is, kom ik een eind in de richting.

Hiet is gewoon erg simpel: Wil je het May geluid krijgen zul je gewoon een AC30 met een brian may gitaar moeten hebben. Als je dan ook de treblebooster hebt, heb je zijn geluid (uiteraard niet zijn vingers).

ieme
29 april 2003, 08:55
MAY heeft gelijk dat je dat als setup nodig hebt, maar dan geen BURNS brian may maar een kz's replica http://www.kzguitars.com das pas een echte replica!

ieme
29 april 2003, 08:56
http://www.kzguitarworks.com/ is het trouwens

MAY
29 april 2003, 14:35
Hmm, eigenlijk nooit van gehoord. Zier er inderdaad wel erg mooi uit. Maar ik ben toch dik tevreden met mijn burns BM en kan me niet voorstellen dat die zoveel beter is.

Vai Himself
29 april 2003, 14:57
weet je wat, probeer je eigen geluid te zoeken. als iedereen geluiden zomaar kopieert dan krijg je nooit iets origineels

ieme
29 april 2003, 15:12
Nou deze handgebouwde Kz guitarworks copie en het verschil tussen de koreaanse burns is het zelfde als een aziatische Squier en een Fender Customshop, dus beter hout, betere elementen, met de handvervaardigde hardware: tremolo brug knoppen, de afwerking alles is precies hetzelfde aan die van de orginele Red Special. kost daarom ook 5 keer zoveel

PeteRS
29 april 2003, 20:20
Voor eens en voor altijd:

Het klassieke geluid van Brian May:
Men neme vier AC 30’s. Het signaal van zijn gitaar wordt naar zijn pedalboard geleid en daarna door een treblebooster, een Foxphaser en vervolgens door een tweede treblebooster met een oversturingsschakelaar. Een splitbox stuurt het geluid naar één AC30 die het basisgeluid van de gitaar produceert. De tweede versterker ontvangt het signaal via een sweep-equalizer en een chorus-pedal met een vertraging van 19 milliseconden om een stereo-effect te creëren. De twee resterende versterkers ontvangen het signaal via delay-units of toonregelaars.

May gebruikt altijd dezelfde zelfgebouwde gitaar. Het instrument, dat is gemaakt van eenvoudige materialen, was specifiek ontworpen voor feedback. Daartoe monteerde hij de spoelen van de Burns-elementen met behulp van Araldite- lijm en maakte hij het instrument van massief hout. Verder maakte hij akoestische uitsparingen in de klankkast van de gitaar, waardoor het instrument resoneerde in de middelhoge frequentiegebieden. Doordat de spoelen van de elementen in lijm zijn gevat, geven de snaren feedback zonder dat de elementen gaan rondzingen. Het is interessant om te weten dat Brian May de voorkeur geeft aan een oud Engels muntstuk (sixpenny) boven een standaard plectrum.
Uit: De Gitaar, Ralf Denyer

Je moet er maar opkomen!

dml
1 mei 2003, 12:22
Dan mis ik nog 1 zeer belangrijk ingrediënt voor zijn geluid, misschien wel het belangrijkste: ZIJN VINGERS, zijn manier van aanslaan, enz. Dus alles wat de persoon Brian May maakt. Dus alleen met zijn spullen kom je maar tot 50%, misschien nog wel minder.

V!N
1 mei 2003, 13:51
"of een line6 Vetta. Krijg je de preset bohemian rapsody er gratis bij. Evenals master of puppets geluid, Plush geluid, money for nothing geluid, eruption geluid, en ga zo maar door."

Geweldig ! Dan hoef je dus helemaal nooit meer na te denken over een eigen geluid of een eigen nummer ..

ReinoutV
1 mei 2003, 13:56
Op 2003-05-01 13:51, schreef V!N:
"of een line6 Vetta. Krijg je de preset bohemian rapsody er gratis bij. Evenals master of puppets geluid, Plush geluid, money for nothing geluid, eruption geluid, en ga zo maar door."

Geweldig ! Dan hoef je dus helemaal nooit meer na te denken over een eigen geluid of een eigen nummer ..


Als je het geluid van een ander wil kopiëren, zoals de topicstarter ook wil, is zoiets inderdaad heel handig, en dan hoe je niet over je eigen geluid na te denken. Wil je je eigen geluid maken dan kan je met dat geval ook alle kanten op, je hóeft de presets niet te gebruiken...

Voidhead
2 mei 2003, 10:05
zeg ik dat ik zijn geluid wil kopieren dan? nee... en ik zoek heus wel mn eigen sound hoor dat is veel leuker maar ik was gewoon benieuwd want ik vind die sound van brian may mooi klinken...

ieme
2 mei 2003, 11:21
Wil je z'n live geluid of z'n studio geluid?

Voidhead
2 mei 2003, 12:42
ik weet denk ik wel genoeg nu bedankt voor jullie reacties

ReinoutV
2 mei 2003, 13:51
Op 2003-05-02 10:05, schreef Voidhead:
zeg ik dat ik zijn geluid wil kopieren dan? nee... en ik zoek heus wel mn eigen sound hoor dat is veel leuker maar ik was gewoon benieuwd want ik vind die sound van brian may mooi klinken...


Mijn reactie kwam als opmerking over het belachelijk maken (of iets minder, ok :smile:) van de Vetta en zijn mogelijkheden. Echter als jij vraagt hoe je het geluid van Brian May kunt imiteren, dan denk ik wel dus dat je zijn geluid kopiëren wil, waar op zich helemaal niets mis mee is. Ik heb niets gezegd over het wel of niet zoeken naar een eigen geluid bij jou.