PDA

View Full Version : 2 punts tremolo op Squier CV Strat



DaChosen1
29 mei 2010, 18:38
ik zit hier al een paar dagen met genoegen te lezen en te fantaseren over het bouwen van mijn eerste gitaar. Zal waarschijnlijk een kant en klare body en hals worden om mee te beginnen, maar eerst wil ik mijn Squier Classic Vibe Strat eens onder handen nemen.
Voordat ik aan een eigenbouw gitaar begin wil ik me eerst wat meer verdiepen in de mogelijkheden en wat ik precies wil.

Mijn vraag: ik heb dus een Strat met standaard 6 punts vintage tremolo. Dit is zo ongeveer het enige wat me niet bevalt aan deze verder geweldige gitaar. Veel te stroef, vooral vergeleken bij mijn Ibanez met Floyd Rose. Ik heb ooit een andere Ibanez gehad met een SAT II pro brug en dat was echt een superding. Dus ik vroeg me af of ik op mijn CV strat ook iets dergelijks kan zetten. Dus een 2 punts "zwevende" tremolo bv Hipshot of Wilkinson.

Wat ik dus wil weten is of je daarvoor gaten moet boren en of de 6 gaatjes van de oude tremolo daar onder vallen of dat je die blijft zien. Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden of gaat dit bij voorbaat uitlopen op een fiasco? Over de stemvastheid maak ik me niet veel zorgen, mocht het nodig zijn kan ik er nog een set locking tuners opzetten, welke zijn dan aan te raden?

Yoshida
29 mei 2010, 18:56
hm leuk project :)

Ik ga een paar aannames doen. Ongeacht welke tremolo je ook gebruikt, het blok en de zadels zitten altijd op dezelfde positie ten opzichte van elkaar. En voor het veersysteem zijn ook weinig tot geen aanpassingen nodig.
Blijft over: voor een tweepuntssysteem lijkt het me wel dat je studs in moet bouwen. Studs zijn stalen bussen van ca 14mm doorsnede en 2 a 3cm lengte waar je de posts van je tremolo in moet draaien. Dit is vergelijkbaar met een TOM (Gibson-style) brug. Je kan snappen dat de positie van die studs nogal belangrijk is.

Een probleem waar ik op zou letten is of de boor weg kan lopen in één van de oude schroefgaten. Het zou mooi zijn als je de beschikking had over een zware kolomboor waar je je project onder vast kan zetten. Risico bestaat wel dat de lak om het schroefgat heen afknapt. Dit blijf je zien, evenals waarschijnlijk de oorspronkelijke schroefgaten.

In een notendop: het is een zeer leerzaam project waar je een redelijke uitdaging aan zal hebben, en je blijft zien dat de brug niet origineel is. Dit soort aanpassingen zijn wel handige oefeningen voor je eerste zelfbouwer.

DaChosen1
29 mei 2010, 19:41
dank je voor de info, ik las op een ander forum al dat de 2 studs precies in de buitenste 2 gaten moeten, daarvoor zal ik ze wel iets groter moeten boren dus...
Ik heb even snel in paint gemaakt zoals ik hem wil hebben, ik wil alles in het goud uitvoeren, dus ook de schroefjes, uitput plaatje etc.

Heeft iemand tips welke tremolo goed is (merk ,type) en welke locking tuners , liefst tuners die meteen passen.

dit is zoals hij nu is:
http://lh5.ggpht.com/_smhmm-MiRAE/S5PpDSd4IgI/AAAAAAAAB2c/XZG-afTxUvI/0303000505_xl.jpg

zo moet ie worden (maar dan 2 punts tremolo):

http://lh5.ggpht.com/_smhmm-MiRAE/TAFQUVvSiAI/AAAAAAAADKI/cK0hGhaS56E/Squier%20CV%20gold.jpg

G.G.
29 mei 2010, 21:23
Qua locking tuners ben ik zelf erg te spreken over Schaller. Wat betreft de tremelo. Eentje met wtee schroeven is niet perse beter dan een met 6. Kijk eens naar de tremelos van Diego.

Mattia
30 mei 2010, 08:46
Lichtgewicht locking: Sperzel of de nieuwe Hipshots. Klassiek locking: Schaller minis, of als je geld hebt de Gotoh met magnum locking posts. Gotoh (510 serie m.n., maar ook gewone serie) is mijn favo hardware fabrikant.