PDA

View Full Version : Cosmetisch verouderen?



Geetars
26 april 2003, 18:59
Even om de critici voor te zijn: Ja, sound is belangrijker dan uiterlijk!

Maar:
Weet er iemand welke technieken er zijn om je strat mooi cosmetisch te verouderen. Of weet iemand misschien een goede site waar het op staat beschreven?

Negative K3 fan
26 april 2003, 19:10
ik had laatst iets gevonden met schoenpoets, dat werkte heel goed (ook volgens de fotos) met dat spul kun je je lichte esdoorn neck en headstock een stuk donkerder maken.

Voor de rest moet je hem gewoon een paar keer van een harde stenen trap af smijten voor de mooie krassen en bulten.

hoofd
26 april 2003, 19:14
En iemand van het forum, volgens mij Vulvasonic, kwam met het idee om je slagplaat in ouwe koffie te leggen, voor een vergeelde kleur. In ieder geval is er al een topic over geweest, zoek op relicen (het 'relic' maken van een gitaar).

helleke
26 april 2003, 19:36
Ha, leg m eens een kwartiertje op de BBQ!!Moet je eens zien hoe mooi oud hij wordt.
Wel opletten dat je m om moet draaien:-))

Sicky61
26 april 2003, 19:53
Goedenavond,volgens mij kan je de gitaar het beste eerst een uur of 2 achter de auto hangen.Wel met de kop naar de achterbumper anders slijt íe eraf.Daarna een jaar op de composthoop.Kan je d'r gelijk zo af en toe overheen zeiken.Suck6 ermee.

Geetars
26 april 2003, 19:57
Ik heb begrepen dat "pro's" eerst de lak er lichtjes af schuren en dan met vloeibaar stikstof de body te lijf gaan.

De metalen onderdelen kun je gewoon in de regen buiten laten liggen (op een rekje, zodat het niet in het water ligt, maar vochtig is). Dat duurt wel een paar weken.

Ik heb zelf nog wel een tip voor het vergelen van je plastic onderdelen. Ik heb al het voorstel van koffie gehoord, maar misschien is het ook wel slim om een UV lamp te gebruiken. Het 'vergelen' van papier e.d. gebeurt ook door het langere tijd in de zon te laten liggen, dan is het de UV stralen die het werk doen. Ik heb persoonlijk ook wel eens papier beschoten met een UV-laser, maar da's een beetje lomp, dat brandt weg. Misschien heeft zo'n UV lamp ook genoeg UV-power om in een weekje je plastic onderdelen te 'agen'.

green_day
26 april 2003, 20:13
Op 2003-04-26 19:10, schreef Negative K3 fan:
ik had laatst iets gevonden met schoenpoets, dat werkte heel goed (ook volgens de fotos) met dat spul kun je je lichte esdoorn neck en headstock een stuk donkerder maken.

Voor de rest moet je hem gewoon een paar keer van een harde stenen trap af smijten voor de mooie krassen en bulten.

hey waar heb je dat gevonden van die donkere hals en headstock enzo? die nieuwe stratocasters hebben een veel te lichte kleur

Swan
26 april 2003, 21:36
WAT EEN BULLSHIT IS DAT VINTAGE TOCH OOK

Chris Wolstenholme
26 april 2003, 21:41
had je je gitaar maar 30 jaar geleden moeten kopen :razz:

roppie
26 april 2003, 22:06
of je wacht gewoon dertig jaar!

Anders Destium
26 april 2003, 22:37
Ik begrijp niet dat iemand een gitaar molesteert uit vrije beweging, en hoe komt het dat alleen Fenderfans hier mee bezig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn les paul of JEM moedwillig om zeep helpt...

Kjiratsiekoedel
26 april 2003, 23:05
Op 2003-04-26 22:37, schreef Anders Destium:
Ik begrijp niet dat iemand een gitaar molesteert uit vrije beweging, en hoe komt het dat alleen Fenderfans hier mee bezig zijn. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zijn les paul of JEM moedwillig om zeep helpt...


Ik heb verschillende theorieën:
1: fenders komen zovaak voor dat iedereen uniek wil zijn.
2: vintage is duur => nu lijkt hij duur => jij lijkt vermogend => mensen kijken tegen je op
3: jem's en LP's zijn vintage niet stoer (zijn er vintage jem's?)
4: fenders zijn van origine lelijk => ze moeten veranderd worden

beetje vaag, maar toch

Lacrymosa
26 april 2003, 23:27
Je zou idd ff al je plastic onderdelen onder de zonnenbank kunnen leggen (UV)

je hardware moet je idd een tijdje buiten laten liggen
Je kan er ook een zooi benzine over heen gooien, ff een paar keer goed de fik er in, en dan weer buiten leggen (voor et geval er een minsverstand gaat ontstaan........het fikken doen we OOK BUITEN!!!)

CheerS!!

Anders Destium
26 april 2003, 23:40
Een "relic"-achtige JEM is deze, hij is blank gelakt en daarna letterlijk getorched :smile:

http://www.ibanezrules.com/images/gallery/jem7bsb.jpg

Negative K3 fan
27 april 2003, 00:17
Op 2003-04-26 23:05, schreef Kjiratsiekoedel:
3: jem's en LP's zijn vintage niet stoer (zijn er vintage jem's?)


ik denk dat dat het belangrijkste is... Een relic LP custom zie ik zo niet voor me, die dingen horen gewoon altijd te schitteren enzo. En Jems zijn veel te modern om er oud en gebruikt uit te zien.

Maar die LP bob marley signature is ook wel gaaf gerelict.

Wouter J
27 april 2003, 00:34
Op 2003-04-26 23:40, schreef Anders Destium:
Een "relic"-achtige JEM is deze, hij is blank gelakt en daarna letterlijk getorched :smile:

http://www.ibanezrules.com/images/gallery/jem7bsb.jpg



AAAARRG! Nee, niet zo eentje!

Dat klote ding doet me denken aan de lastigste klant ooit die we bij Knooren hadden. Die man vroeg aan ons of we de hals van zijn Ibanez van een nieuw logo konden voorzien, opzich no big deal; je neemt het logo van een Ibanez kop van een katalogus af, vergroot het en print het uit klaar.

MAAR, meneer wilde het gespoten hebben, dus de schroeven draaier erbij en de hals er af gehaald, logo uitgesneden, op die kop geplat hals afgeplakt en gespoten, krijgen we tehoren dat het Jem logo ontbreekt, dus aangetekende werd opgedragen om dat met een dun penseeltje en witte lak er nog een toe te voegen. Is meneer tevreden?

Nee, want toen hij aangetekende bezig zag met blauwe kleurstof om een bas mee af te werken vroeg hij of we ook meteen even zijn gitaar konden doen omdat het vet uitzag.

Zo gezegd zo gedaan en toen kreeg meneer de rekening...

Hij kon niet begrijpen waarom we zoveel vroegen voor de karwijtjes die we aan zijn gitaar hadden gedaan, ik ging mijn baas' geduld steeds meer bewonderen, ik zelf stond op ploffen. Uiteindelijk heeft hij toch betaald en is vertrokken en gelukkig niet meer terug gekomen, wat een vreselijke twee weken waren dat.

SteavisSmokin
27 april 2003, 11:40
De enige manier om te relicen is je gitaar bespelen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2003-04-27 11:41 ]</font>

Anders Destium
27 april 2003, 11:45
Op 2003-04-27 00:34, schreef Wouter J:


Op 2003-04-26 23:40, schreef Anders Destium:
Een "relic"-achtige JEM is deze, hij is blank gelakt en daarna letterlijk getorched :smile:

http://www.ibanezrules.com/images/gallery/jem7bsb.jpg



AAAARRG! Nee, niet zo eentje!

Dat klote ding doet me denken aan de lastigste klant ooit die we bij Knooren hadden. Die man vroeg aan ons of we de hals van zijn Ibanez van een nieuw logo konden voorzien, opzich no big deal; je neemt het logo van een Ibanez kop van een katalogus af, vergroot het en print het uit klaar.

MAAR, meneer wilde het gespoten hebben, dus de schroeven draaier erbij en de hals er af gehaald, logo uitgesneden, op die kop geplat hals afgeplakt en gespoten, krijgen we tehoren dat het Jem logo ontbreekt, dus aangetekende werd opgedragen om dat met een dun penseeltje en witte lak er nog een toe te voegen. Is meneer tevreden?

Nee, want toen hij aangetekende bezig zag met blauwe kleurstof om een bas mee af te werken vroeg hij of we ook meteen even zijn gitaar konden doen omdat het vet uitzag.

Zo gezegd zo gedaan en toen kreeg meneer de rekening...

Hij kon niet begrijpen waarom we zoveel vroegen voor de karwijtjes die we aan zijn gitaar hadden gedaan, ik ging mijn baas' geduld steeds meer bewonderen, ik zelf stond op ploffen. Uiteindelijk heeft hij toch betaald en is vertrokken en gelukkig niet meer terug gekomen, wat een vreselijke twee weken waren dat.


Dat wist ik natuurlijk niet :wink:

Sucks dude! Ik werk nu onderhand 4 jaar in een winkel en ik begin geloof ik steeds botter te worden als mensen het bloed onder mijn nagels vandaan (proberen te) halen.

PeArLjAm
27 april 2003, 12:23
Je schijnt een witte pickguard een beetje een mintkleur te laten krijgen door hem in zeer sterke mintthee te leggen heb ik ooit ergens gelezen.. Ik heb nog een witte pickguard over ( en een paar zakjes mintthee :grin: ) en ben er nu mee bezig om het mint te maken. Ik heb nu een zwarte pickguard op mn sunburst strat maar ik wou dit toch eens proberen.. Ik post het resultaat vanmiddag wel ff ofzo.

Sicky61
27 april 2003, 12:27
Mijn god,kijk die ibanez dan.Het toppunt van lelijk - en onzinnigheid.Als je een strat relict ben je al vaag,maar een ibanez?

ieme
27 april 2003, 12:31
gewoon een nachtje onder de zonnebank met dat ding en klaar!

Ic3gl0vE
27 april 2003, 12:42
Op 2003-04-27 12:27, schreef Sicky61:
Mijn god,kijk die ibanez dan.Het toppunt van lelijk - en onzinnigheid.Als je een strat relict ben je al vaag,maar een ibanez?


Die is inderdaad lelijk ja.

en dat van die schoenpoets op de hals, is dat er niet zo af? of trekt het echt in het hout. die gitaar op i-net eerst zag er wel mooi uit met die verkleurde hals...

en mensen relicen alleen fenders omdat die toch al lelijk zijn

Static-M
27 april 2003, 13:46
Een Jazzmaster sunburst met enkele butsen en krassen is toch wel errug mooi!

john.3001
28 april 2003, 11:56
Op 2003-04-27 12:23, schreef PeArLjAm:
Je schijnt een witte pickguard een beetje een mintkleur te laten krijgen door hem in zeer sterke mintthee te leggen heb ik ooit ergens gelezen.. Ik heb nog een witte pickguard over ( en een paar zakjes mintthee :grin: ) en ben er nu mee bezig om het mint te maken. Ik heb nu een zwarte pickguard op mn sunburst strat maar ik wou dit toch eens proberen.. Ik post het resultaat vanmiddag wel ff ofzo.


Sommige fender-pickguards verkleuren juist groenig ipv gelig idd...

renier
28 april 2003, 14:44
jesus...een serieuze discussie over het verouderen van je gitaar...

en ik dacht dat ik ALLES al gehoord had ondertussen..

als je een ouwe strat wil, moet je zo'n ding nieuw kopen en er op spelen in rokerige kroegen en vochtige parken, er af en toe in een zatte bui bier over morsen en peuken tussen de snaren zetten. DAS pas relic.

alhambra
28 april 2003, 15:28
Kan je de titel niet even aanpassen, ik dacht dat het over Roadkill ging :sad: .

Antal
28 april 2003, 19:37
Beetje jammer. Heb je een mooie nieuwe gitaar, ga je die op die manier verneuken.

Grote kans trouwens dat als je het doet het nooit zo mooi wordt als je het in gedachten hebt. Die mensen die die fender relics maken hebben vast ook tientallen gitaren verneukt voordat ze wisten hoe het moest. Dus veel succes met het verneuken van de jouwe. Ik ben benieuwd...

Lacrymosa
28 april 2003, 22:07
Op 2003-04-28 15:28, schreef alhambra:
Kan je de titel niet even aanpassen, ik dacht dat het over Roadkill ging :sad: .


HEHEHEHEHHEHE,
uuuhhhhh......alhambra........jij ben ook oud......en ambtenaar.......ik weet nie wat erger is

CheerS!!

alhambra
29 april 2003, 08:59
Op 2003-04-28 22:07, schreef Lacrymosa:


Op 2003-04-28 15:28, schreef alhambra:
Kan je de titel niet even aanpassen, ik dacht dat het over Roadkill ging :sad: .


HEHEHEHEHHEHE,
uuuhhhhh......alhambra........jij ben ook oud......en ambtenaar.......ik weet nie wat erger is

CheerS!!

He Lacrymosa wat maak je me nou, lees ik net op musicfrom.nl dat je nog steeds verlieft bent op mij (jouw alhambra) dacht ik "ach wat lief" en dan lees ik dit :grin: .

Lacrymosa
29 april 2003, 09:02
Et enige verschil is dat er uit mijn alhambra mooi geluid komt.......
Uit jou heb ik echter nog nooits iets zinnigs horen(zien) komen, laat staan dat je nog mooi ben op je ouwe dag.........

maaruh.......wanneer ga je nou met pensioen?

CheerS!!

Nocki
29 april 2003, 10:30
ron huizen had een tokai strat (voor zn line6hout) en hij verstelde dat hij er schoensmeer op had gedaan en ook in de over had gelegd (alleen de body) en toen weer in elkaar had geschroefd. die gitaar zag er heel vintage uit.

dit zou die ook eens met die variax moeten doen...

Nocki

Swan
29 april 2003, 11:46
ik heb nog n vergeelde strat slagplaat liggen :grin:

Ibanez RuleZ
29 april 2003, 17:24
Op 2003-04-27 12:27, schreef Sicky61:
Mijn god,kijk die ibanez dan.Het toppunt van lelijk - en onzinnigheid.Als je een strat relict ben je al vaag,maar een ibanez?


ik vind dat juist echt een mooie gitaar. Volgens mij is het ook niet te bedoeling dat ie gerelict was, maar gewoon als "finsish"

Harrald