PDA

View Full Version : Vingerzetting Minor pentatonic scale



rensiemetal
29 mei 2010, 11:35
Beste mensen,
ik loop vast.

ik oefen nu de minor pentatonic scale (ik ben beginnend gitaar speler) en bij de vijfde vingerzetting, die op de 12de fret begint, weet ik niet welke vingers ik moet gebruiken.

ik heb het over dit:

e: 12 - 15
b: 13-15
g: 12-14
d: 12-14
a: 12-15
E: 12-15

Ik weet dus niet of ik bijvoorbeeld bij 12-15 mijn wijsvinger bij 12 moet gebruiken en mijn pink bij 15 of mijn ringvinger op 15.
en bij 12-14 of ik mijn middelvinger of ringvinger op 14 moet zetten.

Kunnen jullie helpen?

humbucker
29 mei 2010, 11:46
Alles wat 12 is pak je met je wijsvinger, elk volgend "vakje" pak je met je volgende vinger.

12: wijsvinger
13: middelvinger
14: ringvinger
15: pink

Dit is de klassieke manier. Het mooie aan het gitaarspelen is dat er geen regels zijn en je zelf mag doen en laten wat je wil. Neem dus de grepen die voor jou het makkelijkst aanvoelen!

Succes!

ellisvertellis
29 mei 2010, 12:07
Alles wat 12 is pak je met je wijsvinger, elk volgend "vakje" pak je met je volgende vinger.

12: wijsvinger
13: middelvinger
14: ringvinger
15: pink

Dit is de klassieke manier. Het mooie aan het gitaarspelen is dat er geen regels zijn en je zelf mag doen en laten wat je wil. Neem dus de grepen die voor jou het makkelijkst aanvoelen!

Succes!

Is juist, maar het aanleren op de correcte manier is wel wenselijk. Ik speel nl een 15tal jaar op mijn manier (lees: 2 vingers) en heb nu de grootste moeite om mijn 4 vingers op "hun" vak te houden als het nodig is.

Ik raad aan om het correct te leren, aanpassen aan je persoonlijke "feel" kan je altijd nog doen, iets wat trouwens vrij automatisch gebeurt op den lange duur.

Orbis
29 mei 2010, 13:52
Ik zou zo snel mogelijk proberen om je pink bij je spel te betrekken. Zelf heb ik dat niet gedaan en moet nu toch een soort inhaalslag maken. Je pink is gewoon van nature slecht bestuurbaar, onafhankelijk van je andere vingers. Maar als je er genoeg mee oefent zal hij steeds controleerbaarder en bruikbaarder worden.
Succes!

Exi
29 mei 2010, 14:16
Probeer hem eens bij de 5e fret te spelen (Am)
Dan zie je dat je die pink wel nodig hebt. Het is uiteraard makkelijker dat je bij elke toonladder dezelfde vingerzetting gebruikt en dus ook bij Em.
Je ziet dat het op deze manier ook makkelijker gaat als je de blue note toevoegt of zelfs de volledige major of minor scale speelt.

en het is trouwens:
b: 12-15 (geen 13-15)
edit: laat maar het is positie 4 van Am pent.:chicken:

Di Stefano
29 mei 2010, 14:36
en A: 12-14

Exi
29 mei 2010, 15:12
Inderdaad
*doh*:chicken:
Ik zie nu dat die ladder positie 4 is van de Am Pentatonic. oeps!

-=JEROEN=-
30 mei 2010, 00:27
12: wijsvinger
13: middelvinger
14: ringvinger
15: pink

Dit is de klassieke manier.
Ik zou beginnen met deze manier en als je die eenmaal in de vingers hebt, pas dan te gaan experimenteren met alternatieven.

terrasbeest
30 mei 2010, 09:36
+1 voor één vinger per fret zoals hierboven aangegeven.
Absoluut aan te raden dit zo op te nemen in je oefenroutine, later in alle toonladders , op alle posities. Om te oefenen is het niet de bedoeling dat je ' muziek' maakt, het is meer een 'drill'.
Het is niet de meest plezierige oefening als je nog niet helemaal vertrouwd bent met je gitaarhals , daarom : begin je gitaardag daarmee en ga dan pas over naar de leukere dingen.

Helemaal goed zou zijn niet de pentatonische toonladders te spelen maar de volledige majeurtoonladders, zeven ipv vijf noten, en het is niet eens moeilijker.