PDA

View Full Version : Vooronderzoek/Vraagjes



Basileia
29 mei 2010, 11:28
Hey zelfbouwgoden/halfgoden!

Ik heb nu een paar jaar in het zelfbouwforum rondgehangen en veel gelezen/geleerd. Ik ben steeds meer gaan sleutelen aan m地 gitaren, maar dit geeft niet meer genoeg voldoening. (稚 zal wel een verslaving zijn). Nu heb ik het idee opgevat om in deze zomervakantie (klaar met VWO, 2.5 maanden vakantie) in ieder geval een body te bouwen. Nou heb ik onlangs al mijn squier ge-upgrade met van alles en nog wat, maar het blijft een squier, dus ik zal de upgrade-onderdelen hergebruiken, en de squier body en misschien hals in de open haard flikkeren.

Het plan:
Jem body
Maple top met mooie stain (fineer)
Zwarte/cream binding
1 SD blackout
Piezo brug
Squier of Jem neck erop.
2 aparte circuits in de gitaar. 1 voor de blackout en 1 voor de piezo, en dan dus ook 2 outputs.

Wat ik al heb:
1:1 blueprint van een Jem body
SD blackout+wiring
Schaller 6 in line tuners
Fender strat brug

Is het mogelijk om de strat brug niet op het sustainblok te schroeven, maar direct op de body, de snaren door de body heen te laten lopen als op een tele, en er dan piezo zadels van bijv graphtech in te hangen? Ik ga over een maandje naar californie, waar ik familie heb wonen, dus de piezo/preamp kan ik naar die familie laten opsturen en zelf meenemen, dan ben ik voor $150 klaar.

Verder: Welk bodyhout? Ik speel veel op m地 ibby s670, en die heeft een mahonie body, dus dat was mijn eerste plan. Als er iemand een reden heeft waarom dit niet werkt met blackout danwel piezo, en welke houtsoort beter geschikt is, laat het alstublieft weten.

Dan nog: Welke hals?
Ik kan m地 squier hals overzetten. Niks mis mee, maar het is toch een squier hals, ook een beetje kleine fretjes. Ik kan ook een tweedehands ibanez rg/s/jem hals proberen te scoren. Is wel cool, maar ook weer duurder.

Laatste vraagje: Monkey grip.
Ik vind ze ultiem cool, maar als ik met een maple fineerlaag werk zou ik ook in de monkeygrip een binding moeten aanbregen. Nog tips?

Bvd,
Frank

Cocobolo
29 mei 2010, 11:37
...
Dan nog: Welke hals?
Ik kan m地 squier hals overzetten. Niks mis mee, maar het is toch een squier hals, ook een beetje kleine fretjes. Ik kan ook een tweedehands ibanez rg/s/jem hals proberen te scoren. Is wel cool, maar ook weer duurder.


Is zelf maken (nog) een stap te ver?



...
Laatste vraagje: Monkey grip.
Ik vind ze ultiem cool, maar als ik met een maple fineerlaag werk zou ik ook in de monkeygrip een binding moeten aanbregen. Nog tips?


Binding zou natuurlijk kunnen.

Of geen fineer maar gewoon een dikkere top?

Nog een optie : op die monkeygrip-plaats eerst een dikker blokje maple inleggen in (bijvoorbeeld) het mahonie, daarna pas de fineer eroverheen en als je dan de monkey grip freest dan komt onder het fineer dus dat maple tevoorschijn :)

Basileia
29 mei 2010, 11:40
Is zelf maken (nog) een stap te ver?



Binding zou natuurlijk kunnen.

Of geen fineer maar gewoon een dikkere top?

Nog een optie : op die monkeygrip-plaats eerst een dikker blokje maple inleggen in (bijvoorbeeld) het mahonie, daarna pas de fineer eroverheen en als je dan de monkey grip freest dan komt onder het fineer dus dat maple tevoorschijn :)

Yup, zelf maken gaat me nog net wat te ver met 0 ervaring. Die truc van dat blokje zie ik wel zitten!

snaarplukker
29 mei 2010, 12:40
Dan nog: Welke hals?
Ik kan m地 squier hals overzetten. Niks mis mee, maar het is toch een squier hals, ook een beetje kleine fretjes. Ik kan ook een tweedehands ibanez rg/s/jem hals proberen te scoren. Is wel cool, maar ook weer duurder.

Heeft een JEM geen 24 frets? Dan heb je hier (http://store.guitarfetish.com/flroconeandb.html) nog keus aan redelijk goedkope halzen.