PDA

View Full Version : HNAD; Ceriatone Overtone Special!



Ash ketchum
29 mei 2010, 08:48
Na een paar maanden rondspeuren op MP, gitaarmarkt en wat navraag her en der om een kloon te bouwen van een Overtone Special kwam ik een Ceriatone versie tegen op MP. Na een paar mailtjes en een telefoontje heb ik een afspraak gemaakt bij een aardige meneer uit Den Haag en h'm gisteren uitgeprobeerd. Met mijn ES als referentie materiaal qua gitaren heb ik h'm dus kort aan de tand gevoel en na een goede eerste indruk meegenomen.
Gisterenavond kwam ik te laat thuis om de versterker op hoog volume/oorlogsterkte uit te proberen dus dat ga ik vandaag ruimschoots goedmaken :soinnocent: Maar dat betekende niet dat er die avond niet nog heel kort over mijn eigen cab werd gespeeld op laag volume 8-)
De eerste korte indruk van de amp is dat een het een levendige versterker is, door de pre-amp, overdrive en poweramp valt er groot scala van oversturing uit te halen. Fenderish clean met een lichte aanslag tot lichte crunch met een beetje doordouwen kwam al snel aan het licht. Hoe dat zich gaat vertalen tijden repetities en optredens word volgens mij wel een leuke maar ook confronterende ontdekkingsreis. Het is duidelijk een heel ander beestje dan mijn Studiotone en ik betwijfel of die nog vaker gebruikt gaat worden ;) De amp heeft wel een onvergevelijke karakter heb ik op laag volume gemerkt, je krijgt alles wat je erin stopt duidelijk voor je kiezen terug. Ook wordt het weer tweaken geblazen om mijn sound te vinden op deze amp, met de studiotone was het vaak een basis-instelling en tijdens soundcheck ietsjes tweaken. Ik heb een gevoel dat het tweaken iets langer gaat duren met een Overtone Special :chicken:
Verder moet ik nog kijken hoe ik het gemis van reverb ga ervaren tijdens repetities en optredens. Het is toch wel een onderdeel van de sound die ervaar onstage, hoewel ik de laatste jaren merk dat de reverbknop steeds lager en lager is komen staan :confused:
Al met al voorlopig is me one happy camper!

Hier alvast een google pic, ik zal vandaag of morgen nog een paar plaatjes schieten icm mijn Koch 2x12;
http://www.verelec.com/catalog/images/Overtone%20Special%2050W.jpg

Op de valreep ook nog een Voodoolab Microvibe meegekregen, die gaan we vandaag ook lekker uitgebreid proberen en dan kijken of we plekje er voor kunnen vinden op één van me pedalboards.
Ik weet niet of je dit leest Kees, maar in ieder geval bedankt!

marc_o
29 mei 2010, 09:24
Nou, veel plezier ermee.
Tweaken is niet erg hoor, dan duurt het maar wat langer, en op een gegeven moment ken je 'm uit je hoofd en gaat het net zo vlot als bij andere versterkers.
Reverb is absoluut niet belangrijk, want als je versterker goed genoeg klinkt is het alleen maar een last en live heb je er niets aan, tenzij je surf speelt.
Ik heb al wel een paar Ceriatones gehoord en vond ze wel okay. De kans dat je iemand tegenkomt met een echte Dumble is niet al te groot, dus dan hoef je 'm ook niet te vergelijken, wat wel zo prettig is.
Veel plezier vanmiddag en ga op zoek naar je TONE!!!


Heerlijk toch, nieuwe versterkers....:ok:

bluegate
29 mei 2010, 10:18
Gefeliciteerd, het zijn leuke versterkers.
Heb 'm zelf ook gebouwd en kan erg lekker klinken.

Zat eraan te denken om weer een soortgelijke versterker te bouwen,
maar sinds mijn overstap naar modeling heb ik geen buizen versterker
meer aangeraakt.

erwin_ve
29 mei 2010, 10:19
Congrats!

Mits goed afgesteld en gebouwd en wat kleine mods staat de Overtone Special probleemloos naast een Van Weelden Twinkleland.

Midwolda
29 mei 2010, 10:58
Prachtig zeg, als je zoiets zelf kunt bouwen... en er dan nog JOUW geluid uit krijgt ook!
Zou ik ook graag willen kunnen en doen maar ik ben niet zo geleerd op buizen-gebied...
dus heb ik ook "maar" een door-iemand-anders-handgebouwde-versterker.
Op basis van welk amp-schema is deze?
Oh, nog heel erg gefeliciteerd met de aanwinst!

bass blom
29 mei 2010, 11:06
kickass :cheerup:
zo iets wil ik ook nog eens :crazyhappy:

nico verduin
29 mei 2010, 12:14
Laatst nog eentje gebouwd voor een klant. Mooi ding. Wel goed opletten met de layout. Verder best te doen. Alleen voor de FX-loop heb je een buffertje nodig (Solid state of buizen i.e. Kleinulator of Dumb*lator oid).

timkermans
29 mei 2010, 18:23
Jaloers!!!!!!!

Ash ketchum
29 mei 2010, 19:20
Zo, lekker een middagje wezen spelen en de amp beter leren kennen. De reverb wordt zowaar niet gemist, het zorgt wel voor extra jus maar is niet noodzakelijk. Met m'n Haar is het een direct geluid en zorgen de veren van de trem voor een klein beetje galm. Bij bepaalde noten gaan ze zelfs lekker meeresoneren. Deze amp word echt een deel van je instrument of in ieder geval een verlengstuk er van.
De ES zorgt niet direct voor een instant Larry Carlton of Robben Ford sound, maar dat zal eerder met mijn muzikale kunsten te maken hebben ;) Wel merk ik dat de sound er wel degelijk uit kan worden gehaald. Ook heeft de ES een heerlijke sustain op het halselement, welke word veroorzaakt door een hele natuurlijk aanvoelende feedback. Deze word dan ook nog eens versterkt door de extra boost. Die is overigens goed is afgesteld, haast perfecte volume en sustain toename op beide kanalen.
Pedalen slikt hij ook goed, ik moet alleen mijn andere board van het repetitiehok halen om die ook uit te proberen. Of nog beter, ik neem de amp mee naar de volgende repetitie.
Deze amp geeft met een ook vertrouwde indruk, het klinkt allemaal lekker eerlijk en ik mis niet eens mijn pedalboardjes. Iets wat de Studiotone me nooit echt heeft laten voelen. Niet dat het een slechte amp is, in tegendeel maar de komt waarschijnlijk door de combobehuizing, die het wel aflegt tov een 2x12 cab.

the sure thing
29 mei 2010, 20:37
(...) die het wel aflegt tov een 2x12 cab. Wat voor speakers heb je in je Koch 2x12?

Ash ketchum
29 mei 2010, 21:03
G12M greenback's, die waren al een eye-opener tov de jensen speaker in de combo.

the sure thing
29 mei 2010, 21:05
G12M greenback's, die waren al een eye-opener tov de jensen speaker in de combo.Dat kan ik mij voorstellen. Goede keus!

E-J
29 mei 2010, 21:28
Ah mooi, weer een Overtone Special hier op het forum.

De mijne komt eveneens samen met een 2x12 cabinetje... hopelijk is hij begin juni klaar!

Waar voor buizen heb je er nu in zitten? In de mijne komen EL34's, wordt het laag wat strakker van als het goed is. Ik vond de 'standaard' Overtone Special al verschrikkelijk gaaf, alleen net iets te basserig :)

Ash ketchum
30 mei 2010, 14:39
Ah mooi, weer een Overtone Special hier op het forum.

De mijne komt eveneens samen met een 2x12 cabinetje... hopelijk is hij begin juni klaar!

Waar voor buizen heb je er nu in zitten? In de mijne komen EL34's, wordt het laag wat strakker van als het goed is. Ik vond de 'standaard' Overtone Special al verschrikkelijk gaaf, alleen net iets te basserig :)

Ik heb er nu 6L6 Tungsol's in de eindtrap en 12AX7 JJ's in de voortrap zitten. Volgens mij worden ze daar standaard mee geleverd. Dat basserig komt me ook bekend voor. Ik dacht dat het aan de cab lag omdat mijn Studiotone ook al vrij veel bas had icm de 2x12 cab. Blijkbaar zijn beide amps basserig, maar door de comboconstructie klinkt de studiotone nogal "klein", daardoor viel het basserige nooit op.
Gisteren heb ik al een eigen sound eruit gekregen, wat nogal inspirerend werkt. Nu maar eerst zien hoe dit in bandsituatie gaat uitpakken. Ben wel benieuwd hoe deze amp omgaat met mijn SG classic. Tot zover klinkt het allemaal lekker met humbuckers en singlecoils. Aangezien p-90's rauw kunnen klinken en de overtone een gitaar heel naturel versterkt ben ik benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

erwin_ve
30 mei 2010, 15:44
Met EVM12L speakers klinkt de OTS niet bassig. Greenback en G12-65 maken de klankleur bassig bij de OTS.

Ash ketchum
30 mei 2010, 16:05
Met EVM12L speakers klinkt de OTS niet bassig. Greenback en G12-65 maken de klankleur bassig bij de OTS.

Ach, er zit gelukkig ook een knop op om het een beetje weg te draaien ;) Niettemin blijft het een (h)eerlijke versterker, ik krijg er maar geen genoeg van. Alles valt nu voor mij op zijn plek qua gitaren, effecten en deze amp.

Je had het trouwens eerder over kleine mods, zou je dat hier of via pb verder willen toelichten ?

@ EJ NL;
Ik had contact met Vernet opgezocht en de wachttijd liep op tot medio augustus. Toen kreeg zag ik deze Ceriatone op MP staan en was de keus snel gemaakt.

Ash ketchum
30 mei 2010, 16:06
Trouwens nog een paar foto's gemaakt met de i-phone;

http://i429.photobucket.com/albums/qq14/asch82/Guitars/IMG_0149.jpg

http://i429.photobucket.com/albums/qq14/asch82/Guitars/IMG_0150.jpg

erwin_ve
30 mei 2010, 16:32
Ach, er zit gelukkig ook een knop op om het een beetje weg te draaien ;) Niettemin blijft het een (h)eerlijke versterker, ik krijg er maar geen genoeg van. Alles valt nu voor mij op zijn plek qua gitaren, effecten en deze amp.

Je had het trouwens eerder over kleine mods, zou je dat hier of via pb verder willen toelichten ?


Ik heb zo'n beetje alles wel geprobeerd met de OTS. EVM12L geeft voor de meeste gitaristen IMHO het geluid wat ze zoeken. Dat is wat anders dan een beetje bas wegdraaien. Maar goed; als je er tevreden mee bent moet je natuurlijk niks veranderen.

De mods in mijn amp komen uit real-life dumble amps(don't ask) en zijn dus geen standaard OTS meer. Het heeft te maken met oa. circuit/component waarden en de manier van bedrading.