PDA

View Full Version : Kleine Akoestische Versterker



artnaz
29 mei 2010, 00:04
Voor mijn akoestische gitaar (Ovation/Adamas) zoek ik een versterkertje. Eisen:

- Zo klein mogelijk
- Zo goedkoop mogelijk
- Acceptabele klank
- Betrouwbaar

Het is bedoeld voor kleine huiskamer-optredentjes, samen met een bassist en een zanger/rhythm gitarist. Dus eigenlijk voor gevallen waarbij de zanger zonder microfoon kan zingen en we geen PA nodig hebben. Hij heeft wel veel volume (zowel fysiek als geluidstechnisch :D), dus ik moet nog wel kunnen soleren over hem heen.

Ideeën/tips? :)

Midwolda
29 mei 2010, 08:14
Precies daarvoor heb ik jaren geleden een Laney LA30C Acoustic gekocht.
Misschien iets te veelzijdig en te groot voor jouw wensen op dit moment,
maar ik vond het toen prettig om ook nog wat reserve in huis te hebben.
Prima klank, goede aansluit- en regel-mogelijkheden, stevig, niet zwaar, niet duur.

http://www.dv247.com/assets/products/24442_l.jpg

altheka
29 mei 2010, 08:22
Zoek even op marktplaats op cromacord, er staat er nu 1 echt een top ding.

kidrock
29 mei 2010, 13:30
Het zou handiger zijn als je een max. budget noemt. Aangezien je wel een dure acoustic gitaar hebt, zou ik het logischer vinden om een beetje kwaliteit in huis te halen om het beste uit die ovation te halen. Ovations staan erom bekend dat ze onversterkt niet zo goed klinken (heeft ook te maken met de bouw v.d. gitaar), maar uitversterkt klinken ze waanzinnig, want daar zijn ze eigenlijk voor gemaakt. Ik heb zelf ook een tijdje in een acoustic band gespeeld en in mijn huidige band speelt onze zanger ook acoustic. Van alle acoustic versterkers die ik geprobeerd heb is er maar 1 die mijn heeft kunnen overtuigen en dat is AER. Hij is klein, licht en klinkt als een dijk! Heeft galm en chorus ingebouwd en met zn ingebouwde DI voor optredens overal inzetbaar. AER is niet de goedkoopste, maar voor zn geld wel 1 van de beste.

RoelSmoel
29 mei 2010, 13:37
Ibanez Troubadour?

altheka
29 mei 2010, 14:24
Het zou handiger zijn als je een max. budget noemt. Aangezien je wel een dure acoustic gitaar hebt, zou ik het logischer vinden om een beetje kwaliteit in huis te halen om het beste uit die ovation te halen. Ovations staan erom bekend dat ze onversterkt niet zo goed klinken (heeft ook te maken met de bouw v.d. gitaar), maar uitversterkt klinken ze waanzinnig, want daar zijn ze eigenlijk voor gemaakt. Ik heb zelf ook een tijdje in een acoustic band gespeeld en in mijn huidige band speelt onze zanger ook acoustic. Van alle acoustic versterkers die ik geprobeerd heb is er maar 1 die mijn heeft kunnen overtuigen en dat is AER. Hij is klein, licht en klinkt als een dijk! Heeft galm en chorus ingebouwd en met zn ingebouwde DI voor optredens overal inzetbaar. AER is niet de goedkoopste, maar voor zn geld wel 1 van de beste.

Mag ik raden, cromacord nooit gehoord ?
Nu lul ik ook maar naar wat ik heb gehoord en heb zelf nog nooit een aer gehoord maar ik was serieus onder de indruk van de cromacord.

kidrock
29 mei 2010, 15:58
Mag ik raden, cromacord nooit gehoord ?

Misschien wel, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik heb samen met onze zanger heel wat acoustic amps uitgeprobeerd, waarvan ik de meeste merken en typen niet meer weet. Amps die niet overtuigen blijven bij mij ook meestal niet hangen, zeg maar. Wat ons wel opviel, is dat de wat goedkopere acoustic versterkers vaak min of meer "electrische" klonken. Leuk als je electrisch gitaar speelt, maar niet acoustic. AER stond wel met kop en schouder boven de gros acoustic amps die wij geprobeerd hebben. Toen wij voor het eerst die kleine AER zag staan, toen hadden wij allebei zoiets van... dat kan niet veel wezen... totdat wij het geluid hoorde :mmmm:

schwalbe
29 mei 2010, 16:45
AER is toch wel de beste op de markt vind ik.

Jedeel
29 mei 2010, 16:55
AER is toch wel de beste op de markt vind ik.

Maar toch ook de Schertlers (Unico en de David)?

Eko
29 mei 2010, 21:40
Yep, aan de top zijn er maar een paar merken heel goed. Fishmann Loudbox , Aer Compact 60/2 , Schertler Unico. Vergeet niet dat die dingen ongeveer een instrument op zich zijn ( qua kosten). Alleen , ik begrijp de logica niet om een Ferrari te kopen en er een Mazda motor in te leggen omdat die lekker goedkoop is.
Een Adamas is een zeer goed instrument en als je dat door een Bogey propt kun je het net zo goed niet doen. Klank is belachelijk slecht op die manier.

stikel
29 mei 2010, 21:43
VOX AGA 70, (AGA = acoustic guitar amp)

Niet te groot, Vox kwaliteit en niet te duur, ziet er ook nog eens tof uit. 2 kanalen. 70 watts. Gain schakelaar, Phantom schakelaar. Mute en Chorus schakelaar , regelbare reverb + uitgebreide toonregeling met regelbare anti feedback en dat separaat op beide kanalen. Kanaal 1 geheel transistor. Kanaal 2 met buis in de preamp (ietsje warmer). Prijs Euro 289,- (incl. aflevering aan de deur)

Er is ook een AGA 150 (watts ? ). Wat die kost weet ik niet.

Groet Jan

http://www.voxamps.com/aga/aga70/

artnaz
30 mei 2010, 02:28
Bedankt jongens voor de reacties! :)

Het hoeft dus niet een supergoed ding te zijn. Hij moet compact/licht en betaalbaar zijn. Ja, de Adamas is een geweldig ding en dat moet goed klinken. Maar deze kleine versterker is bedoelt voor kleine spontane optredentjes die niet geweldig hoeven te klinken. Ik moet gewoon het volume van de zanger halen.

In principe wil ik op den duur ook een met de gitaar evenredig goede versterker, maar dat kan later wel. Als we groter optreden hebben we een PA, en dat klinkt goed genoeg vind ik.

Maar ik had al wat getest, en vond de AER Compact 60 en een SWR nogwat het mooist klinken.

In dit geval zoek ik dus een goedkopere versterker die compact is (en niet heel hard hoeft). Als een versterker van 300 euro heel veel beter is dan ééntje van 150 euro wil ik dan best die dubbele prijs betalen.

Ik ga binnenkort denk ik een keer naar Huigens in Hengelo, daar zullen ze vast meer keus hebben dan bij the American Guitar Store in Enschede.

Maar wel fijn om te weten, klinken merken over het algemeen hetzelfde, afgezien van het vermogen en "extra knopjes"? Dus als ik bijvoorbeeld straks een Vox en Marshall test, en ik de Vox mooier vind, is het dan safe om een ander (kleiner?) model Vox te bestellen omdat ze die niet hebben?

En ik zie verder dat AER een Alpha model heeft dat klein genoeg is. Is dat vergelijkbaar met de Compact 60 wat geluid betreft? Dan kan ik die eventueel ook voor de grotere optredens gebruiken (met een microfoon ervoor), geen extra versterker nodig.

Boel gelul van mij, maar in ieder geval nogmaals dank voor de reacties tot nu toe, en nieuwe nieuwe tips zijn nog welkom. ;)

Eko
30 mei 2010, 12:06
Als je per se goedkoop wilt en toch nog een aanvaardbaar resultaat wilt zien te halen , kijk dan even naar een Roland AC 60. Ze komen trouwens op Marktplaats e.d. regelmatig langs.

kidrock
31 mei 2010, 13:38
Maar wel fijn om te weten, klinken merken over het algemeen hetzelfde, afgezien van het vermogen en "extra knopjes"? Dus als ik bijvoorbeeld straks een Vox en Marshall test, en ik de Vox mooier vind, is het dan safe om een ander (kleiner?) model Vox te bestellen omdat ze die niet hebben?

En ik zie verder dat AER een Alpha model heeft dat klein genoeg is. Is dat vergelijkbaar met de Compact 60 wat geluid betreft? Dan kan ik die eventueel ook voor de grotere optredens gebruiken (met een microfoon ervoor), geen extra versterker nodig.

Boel gelul van mij, maar in ieder geval nogmaals dank voor de reacties tot nu toe, en nieuwe nieuwe tips zijn nog welkom. ;)

Ik denk niet dat je zomaar aan kunt nemen dat een kleinere Vox net zo goed klinkt als zn grotere broer. Op zich wel verstandig om naar een grotere muziekhandel te gaan waar ze toch ff wat meer keus hebben.

De AER Alpha heeft iets minder body dan de Compact 60, maar is nog steeds wel een fijne versterker en kan jou zanger prima bijbenen.

stikel
31 mei 2010, 16:33
Ik denk niet dat je zomaar aan kunt nemen dat een kleinere Vox net zo goed klinkt als zn grotere broer. Op zich wel verstandig om naar een grotere muziekhandel te gaan waar ze toch ff wat meer keus hebben.

De AER Alpha heeft iets minder body dan de Compact 60, maar is nog steeds wel een fijne versterker en kan jou zanger prima bijbenen.

TS schreef in zijn openingspost

- Zo klein mogelijk
- Zo goedkoop mogelijk
- Acceptabele klank
- Betrouwbaar

De door jouw genoemde AER voldoet niet aan punt 2. (te duur) De VOX AGA 70 voldoet aan alle 4 eisen. Kan bovendien ook nog eens een micro in en heeft nog 30 wattjes meer ook voor aanzienlijk minder ping-ping. Wel zelf beluisteren aub.

Groet Jan.

TS vraagt in zijn openingspost duidelijk om een aantal eisen maar waait kennelijk ook met alle winden mee. Een Marshall of Fender is dan ook te groot en in dit topic niet interessant. Dus zo maar wat roepen met allerlei (top) merken heeft m.i geen zin. Ik had ongeveer dezelfde eisen als TS en ben bij toeval op genoemde VOX gestuit.

artnaz
31 mei 2010, 18:23
Bedankt jongens voor de hulp, en Stikel voor het begrip.

Maar jij bent dus ongeveer met mijn eisen op de Vox uitgekomen? En weet je nog waar je dat mee vergeleken hebt?

Wat de Roland betreft, ik heb ooit met eentje opgetreden, en dat klonk in principe erg goed, maar dat was niet mijn smaak. Maar ik zal deze zeker nog even testen als ik de mogelijkheid krijg.

En wat die AER betreft, ik weet dat het geweldige dingen zijn, maar ik heb nog wel de blangrijkste eis dat hij klein moet zijn. Dus als ik die Alpha klein genoeg is, en uitversterkt redelijk te vergelijken is met de Compact 60, wil ik dat geld er misschien wel voor uitgeven. Mits ik twee vliegen één klap kan slaan: compact voor het ene doeleinde, en zeer goede klank (uitversterkt) voor het andere doeleinde.

stikel
31 mei 2010, 20:16
Juist, ik ben met jouw eisen op de Vox uitgekomen. Heb ook SR Jam, AER , Roland en Markbass beluistert, maar vond de Vox tenminste voor het geld er te dicht bij zitten. Je moet natuurlijk vooral zelf luisteren en kiezen. Ik ging uit van het eisenpakket in je openingspost.
Als je die eisen later wenst bij te stellen is geheel aan jouw. Succes

Groet Jan

De Vox was overigens nog niet lang op de markt toen ik hem kocht dus testen was niet overal mogelijk. Maar hij valt me elke keer weer mee. Ik speel er op met een solid akoestische gitaar: De Ibanez Talman TMX 20 staalsnaar. en ben erg tevreden voor het geld. (treed er niet mee op, puur huiskamer gebruik). En omdat er ook nog twee combo's staan (een 3x10 en een 4x10) was het devies zo klein en zo goed mogelijk.