PDA

View Full Version : Jazz fanaten!!



wouwser
28 mei 2010, 19:32
hey!

ik heb een budget van 500 euro en zoek een geweldige jazzbox, mijn favoriet van het moment is een Ibanez Artcore Custom AF125(of 105) en ik hoop die tweedehands te vinden. een andere mogelijkheid is de godin Kingpin maar die heeft geen carve voor upper fret access:( verder houd ik wel van een wat ''bredere dame'' dus een goed formaat klankkast is gewenst!

ik vroeg me af of jullie nog mooie voorstellen hebben! ze worden heel erg gewaardeerd;)

Vadim
28 mei 2010, 19:35
Epiphone heeft ecth té gekke dingen. Als je echt voor jazz en alleen jazz gaat, zal ik eentje kopen met een floating pickup. Probleem bij de epi's is alleen de levering; soms wel 6 maanden geloof ik bij winkels gelezen te hebben. 2dehands zijn er aardig veel te krijgen, gewoon even op marktplaats kijken. Zelf heb ik een Epiphone Joe Pass emperor uit '99. Deze is echt heel goed, maar ik hoorde dat de nieuwere minder zijn. Enige nadeel aan deze gitaar vind ik de pickups en ik had nu eigenlijk liever een gitaar gewild met één floating pickup, in plaats van 2 humbuckers.

Groet.

gorgasm
28 mei 2010, 19:39
epiphone es175

barno
28 mei 2010, 20:03
idd epi
ik zou niet blindstaren op die artcore. ondanks de hype die errond was, heb ik het nooit echt goed gevonden

MichaelSS
28 mei 2010, 20:05
Niet?

Ik vind ze erg goed, die Artcore.

FruscianteFan
28 mei 2010, 20:06
Godin Kingpin II? 2 P90's en een cutaway...

barno
28 mei 2010, 20:25
Niet?

Ik vind ze erg goed, die Artcore.

laten we zeggen dat ik waarschijnlijk door de overdreven goede kritieken overal toch ontgoocheld was toen ik ze probeerde in muziekzaak. neemt niet weg dat ze wsch gewoon goed zijn, zeker voor de prijs

wouwser
29 mei 2010, 12:59
hey bedankt allemaal! ik zat inderdaad al te kijken naar die godins. mooie gitaren, de kingpin II is alleen wat prijzig. epi's vind ik vaak wel goed maar wel net een beetje meer.

ik sta open voor nog meer merken en types!!

EuroCinema
29 mei 2010, 13:17
Ik heb een Washburn J6, voor de prijs een verrassend lekkere jazzbox. Maar die Godins vind ik erook erg smakelijk uitzien!

Luctor
29 mei 2010, 18:48
Voor een "bredere dame" lijkt mij een Broadway van Epiphone geen verkeerde keus. Heb zelf een Emperor, de voorloper van de Joe Pass. Speelt erg fijn. Setje dikke Thomastiks erop en we zijn het heertje....:-)

Nitefly7
29 mei 2010, 20:04
hey!

ik heb een budget van 500 euro en zoek een geweldige jazzbox, mijn favoriet van het moment is een Ibanez Artcore Custom AF125(of 105) en ik hoop die tweedehands te vinden. een andere mogelijkheid is de godin Kingpin maar die heeft geen carve voor upper fret access:( verder houd ik wel van een wat ''bredere dame'' dus een goed formaat klankkast is gewenst!

ik vroeg me af of jullie nog mooie voorstellen hebben! ze worden heel erg gewaardeerd;)


voor 500 zou ik inderdaad ook als shortlist de Epi's, Ibbi's en Godins plakken..
voor minder dan 500 zou ik zeker de Washburn J-series niet uitvlakken, en zelfs -als je ze kunt vinden- de Oscar Schmidt-gitaren (is de Squier/Epiphone van Washburn); dat zijn Washburns met goedkoper materiaal, maar echt heerlijk als jazzgitaar-waar-je-niet-zo-zuinig-op-hoeft te zijn (of als je teveel gitaren, hypotheek, tennisleraar van je vrouw en piano-, saz- en paardrijlessen voor je koters moet betalen..)

de nieuwere Epi Joe Pass modellen schijnen minder te zijn (en verschijnen ook bijna wekelijks 2ehands....!), en de ES-175 vind ik eerlijk gezegd wel aardig klinken/spelen, maar het ziet er zo 'Gibson-kopie' uit (dan zou ik eerder zo'n Ibanez AK-95/AK-100 halen..)

Het beste kun je even in de winkel/kennissenkring rondtesten wat je wilt, ik ben bijvoorbeeld 'begonnen' op een Ibanez PM-35 (Metheny/Artcore) die erg lekker klonk in solo en big band, maar door geringe diepte (minder diep dan de AF-modellen volgens mij) akoestisch wat tammer was (en dus ook minder feedbackgevoelig was)..

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/PM35Sepia.jpg

Deze wilde ik na verloop van tijd wegdoen (beter afstemmen op mijn smaak/genre/veranderd spel) en mijn Godin-collectie uitbreiden (lees: beginnen) door de Kingpin te halen: na Martijn van Iterson te zien/horen spelen op z'n ES-125 vond ik het idee van een single p90 wel te gek.. ook akoestisch vond ik de Godin heerlijk, en weer 'eens wat anders' dan de Artcore..

het 'gemis' van de cutaway is verwaarloosbaar, want in jazz ga ik sowieso niet veel verder dan fret 14 ofzo (met cutaway wel, maar het is voor mij geen 'noodzaak')..

door toeval heb ik de Metheny (met Thomastik flats/.013) kunnen ruilen voor een Epiphone Broadway, uit de Peerless fabriek.. 'and I never looked back since' zegt de Engelsman dan..
de Jazzbak-GAS is gestild, maar 'als ik later groot ben' zou ik toch maar wat graag een Heritage H-575 willen halen...

http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/EpiphoneBroadway-012.jpg

samen met "Godin Collectie deel 1" op de foto..
http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/27052010030.jpg

p.s.
er staat een AF105 op Marktplaats hoor (niet van mij, maar erg smakelijk gitaartje)!

ellisvertellis
29 mei 2010, 20:14
DeArmond schijnt goed te zijn:

Als je snel bent, er staat er 1 op 2dehands.be:

http://www.2dehands.be:80/muziek/muziekinstrumenten/elektrische-gitaar/dearmond-guild-gitaar-74017079.html?qq=

tomdiedom
29 mei 2010, 20:32
op proguitarshop.com is een tweedehands af 105 voor $550 met gratis verzenden.

Fireburst
29 mei 2010, 20:47
http://www.topguitars.biz/Produits/guitare_ibanez_occasion_1.htm

Waalse gitaarhandelaar met erg goede reputatie (nooit goedkoop, maar zijn spullen zijn steeds top !).

timkermans
29 mei 2010, 21:00
Ik heb maande gezocht naar een goeie budget jazzgitaar, en heb gisteren een Hagstrom HJ-500 gekocht voor 575 euro. Vergeleken met anderen, en de beste bevonden....

Epiphone en Ibanez kan niet aan de kwaliteit van deze reeksen van Hagstrom. Check deze zeker voor je iets koopt!!!

Nitefly7
29 mei 2010, 22:35
op proguitarshop.com is een tweedehands af 105 voor $550 met gratis verzenden.

maar dan zit je nog met inklarings- en douanekosten neem ik aan...!

Luctor
29 mei 2010, 23:03
Mooie Broadway, Nitefly7!!
Ik zie trouwens dat je zo'n Jazzmaster Ultralight van Fender bezit.
Daar heb ik ooit nog wel eens aan gedacht bij de zoektocht naar een redelijke jazzamp.
Is het wat, als jazzversterker...?

tomdiedom
29 mei 2010, 23:04
daar zou je best wel eens gelijk in hebben, even niet aan gedacht.

munkie
30 mei 2010, 09:43
De naam Peerless is al gevallen, maken nu ook onder eigen naam fraaie gitaren.

Heeel af en toe zie je nog wel een een Matsumoku Japan jazzer langskomen van eind jaren 70, begin 80: Aria Pro II Herb Ellis, Westone Session. Moet haalbaar zijn voor 500.

Ik blijf er bij dat een ES335 model veel veelzijdiger is dan een dikke jazzer. Bovendien kan je dan op een gewoon 010 setje spelen ipv op die dikke flatwounds.

Little Jay
30 mei 2010, 09:58
Ik speel ook jazz op een ES335-model (Gibson ES333 om precies te zijn) maar met 012 flatwounds klinkt dat echt wel authentieker hoor! Ik heb trouwens ook een aantal archtops (Framus Missouri uit ' 73, Furch G1 en Condor ES175) en het speelgevoel op een archtop is echt anders, ik zou 't omschrijven als meer traditioneel. De ES333 heb ik aangeschaft omdat ik on stage vooral meer groove-jazz speel, met effecten en OD en dan is een 335-model inderdaad veelzijdiger. Als ik uitsluitend en alleen jazz zou spelen zou ik voor een ES125-achtig model gaan, de Godin lijkt me erg interessant. (Overigens houdt een ES335 prima in stand in een meer traditioneel jazzcombo, zeker met 012 flatwounds).

Ik vind de Hagstroms ook een stukje beter dan Iba's en Epi's in dezelfde prijsklasse, hoewel ik nog steeds wel een Epiphone fan ben.

Voor alles geldt: zoveel mogelijk uitproberen en bespelen en kijken wat het beste werkt voor jou!

Nitefly7
30 mei 2010, 11:33
Mooie Broadway, Nitefly7!!
Ik zie trouwens dat je zo'n Jazzmaster Ultralight van Fender bezit.
Daar heb ik ooit nog wel eens aan gedacht bij de zoektocht naar een redelijke jazzamp.
Is het wat, als jazzversterker...?

ja dank je, vind hem/haar zelf ook erg prima ;)

wat betreft de Jazzmaster UL: ik kon deze ruilen (alweer) tegen mijn Koch Studiotone, daar een vriendelijke Vlaming een buizencombo'tje zocht..

(wel off-topic leuk: m'n go-to Godin heb ik geruild tegen een Koch Multitone+Loadbox, de Jazzmaster geruild tegen een Studiotone, en de Broadway tegen een Ibanez PM-35...
prima ruildeals allemaal, en allemaal ontstaan vanuit een '..ik wist niet dat ik zoiets zocht/dat het überhaupt bestond".. en dat wordt dan deel van je standaard setup...!..)

zelf heb ik relatief weinig ervaring met 'jazzamps' (wel eens Polytone en JC-77 achter me gehad, die ook zeker voldoen..), maar voor mij geld vooral dat het een geweldig apparaat voor mijn wensen is, prijs/kwaliteit/draagbaarheid (ik ben 'n mietje wat betreft versterker-slepen):
- de 250w levert clean headroom op die moeiteloos met een big band mee kan, bij andere amps merkte ik dat ik te weinig 'reserve' had, hoewel ik tegelijkertijd moet toegeven dat ik ook geen 100w buizenbak of andere transistoramp met meer dan 60w heb geprobeerd... het clean is echter wel erg strak..!
- de 3,7kg en 6,nogwat kg van head/cab, maakt het erg geschikt om snel om door ons oude 3-verdieping trappenhuis te stormen, of nu met één wandeling (gitaar op rug, klapper+pedalboard in schoudertas, head in schoudertas, muziekstandaard of reserve gitaar in ene hand, cab in andere hand) de relatief steile/smalle 2e verdieping-met-gekke-bocht te beklimmen..
- ingebouwde effecten zijn soms wel handig, voor repetities zonder plankje, of als je een kabel vergeten bent (...); vooral de Vibratone/Leslie is erg geinig..reverbs zijn mwa-mwa, maar zeker bruikbaar

het schijnt dat de Fender, in vergelijking met bijvoorbeeld de Jazzkat en (Henriksen) Jazzamp, wat minder neutraal klinkt en wat 'brutaler' klinkt, maar dat is voor variatie (en smaak-afhankelijk) absoluut geen slechte eigenschap.. de klank van je gitaar is zeker duidelijk, maar er zit een zeker 'sausje' overheen..

desalniettemin durf ik zowel mijn jazzbak, Suhr-strat en Godin-piezo's, met erg fijn resultaat door dit ding te proppen..

het 12" cabinet wordt enigszins beperkt door de constructie (relatief compact en lichtgewicht materiaal), maar dat is nitpicking: het verschil tussen een 'degelijk/goedklinkend cabinet' en een 'geweldig strak en massief laag' (wat je m.i. ook niet uit een Roland JC-55/77/120 haalt).. later dit jaar denk ik er nog een 1x12 aan te hangen van Bogner, Mesa of een andere bouwer met bijv. V30 of G12-65h..
dat cabinet kun je altijd wel vervangen..

als je'm nog kunt vinden, is het zeker het overwegen waard...!
zelf zou ik misschien nog een Jazzamp of Jazzkat willen proberen, puur vanwege het feit dat ik een draagbaar combo meeslepen net zo prettig vind, als een extreem lichtgewicht cabinet..

EuroCinema
30 mei 2010, 12:25
Ik blijf er bij dat een ES335 model veel veelzijdiger is dan een dikke jazzer. Bovendien kan je dan op een gewoon 010 setje spelen ipv op die dikke flatwounds.

Ik heb beide. Kan beamen dat je uit een 335 model moeiteloos vaan goeie jazztoon kan halen (vooral een kwestie van het volume niet helemaal opendraaien). Ik vind .11 snaren op zo'n model een mooie middenweg. Prima te buigen maar ook wat beefier qua toon dan .10. Of je kiest zoals Larry Carlton voor skinny top, heavy bottom (.10-.52 geloof ik). Maar een archtop met een dikke set flatwounds erop is weer een heel ander beestje. Ontzettend leuk om er 1tje in huis te hebben om lekker traditionele jazz dingetjes op te spelen. Draagt ook bij aan je begrip van die oudere stijlen.

Jazz-amps vind ik een beetje gek verschijnsel.. Vrijwel al die beroemde oude jazzgitaarsounds zijn opgenomen met doodgewone buizenampjes (in de Rudy Van Gelder studio waar al die Blue Note, Prestige etc platen zijn gemaakt stond een Fender Deluxe). Wil je de buizen niet te hard horen werken, dan is een Twin de standaard, ook een heel gewone pop/rock amp dus. Polytone etc. associeer ik met de 70s/80s, een periode die bepaald niet bekend staat als "gouden eeuw van de jazzgitaar", zeker niet op tone-vlak. Hoewel zo'n Polytone wel veel meer in huis heeft dan die beruchte "paardendeken over de amp" sound uit de 70s hoor!

wouwser
30 mei 2010, 18:47
hoe hype-volgend het ook is, het is een ibanez AF105 geworden, lange leven marktplaats:D moest er wel 3 uur voor rijden maar dan heb je ook wat! echt een gitaar die zeer smakelijk tussen de collectie staat;)

http://www.mobypicture.com/user/wouwser/view/6674122
http://www.mobypicture.com/user/wouwser/view/6674128

heb er meteen even thomastik Flat's op gedaan en wordt alsmaar meer verliefd, nu nog een naam voor deze mooie dame! iemand een idee? ik heb al een #1, Lucille, Carolin en Bessy:soinnocent:

Nitefly7
30 mei 2010, 19:29
hoe hype-volgend het ook is, het is een ibanez AF105 geworden, lange leven marktplaats:D moest er wel 3 uur voor rijden maar dan heb je ook wat! echt een gitaar die zeer smakelijk tussen de collectie staat;)

http://www.mobypicture.com/user/wouwser/view/6674122
http://www.mobypicture.com/user/wouwser/view/6674128

heb er meteen even thomastik Flat's op gedaan en wordt alsmaar meer verliefd, nu nog een naam voor deze mooie dame! iemand een idee? ik heb al een #1, Lucille, Carolin en Bessy:soinnocent:

mooi bakkie de jazz zeg!
heb je ook nog foto's van je andere meiden?

wouwser
30 mei 2010, 20:02
poe dat word even een fotoshoot doen, geef me een paar minuten;)

Luctor
30 mei 2010, 20:36
Nitefly7, dank voor je uiteenzetting over de Jazzmaster UL. Goed om te lezen. Met name de draagbaarheid wordt steeds meer een factor. Ik speel nu zelf over een Epiphone Blues Custom. Klinkt lekker, twee van die 12'' speakers maar om dat ding even snel van zolder naar beneden te dragen is niet gering. In de toekomst zal er ook zeker een andere komen die wat handzamer is. Zo'n head - cabinet combi is wat dat betreft wat handzamer denk ik. En dan denk ik vooral aan deze Fender Jazzmaser of Hendriksen. Maar alles is toekomstmuziek.

wouwser
30 mei 2010, 21:10
nou hier de groepsfoto's! als je een beetje naar links en naar rechts klikt op die site zie je allerlei foto's, het zonnetje was gunstig gezind een uurtje geleden;)

enjoy!

http://www.mobypicture.com/user/wouwser/view/6674960

ps. die epi blues custom is idd een prachtding met jazz gitaren maar ook een flink gewicht ja, naja, wie mooi wil zijn moet pijn lijden(en dan in muziek termen;)) Fender bakken wegen ook veel!

Luctor
30 mei 2010, 22:36
Mooie verzameling ook!

stikel
30 mei 2010, 23:35
www.mstore.nl/index.php?act=viewProd&productId=1457

Soms is plakken makkelijker dan iets uitleggen.

Groet Jan

oigun
31 mei 2010, 00:17
nu nog een naam voor deze mooie dame! iemand een idee? ik heb al een #1, Lucille, Carolin en Bessy:soinnocent:

Rita?:seriousf:

budje
31 mei 2010, 06:54
Ik zou haar Katja noemen, een lekkere gevulde dame die er zin in lijkt te hebben :blast:

maar nee, gitaren krijgen geen naam

(en indien wel zou ik iedere gitaar katja noemen die een beetje ronde vormen heeft)

wouwser
31 mei 2010, 10:03
een vriend van me stelde Tetjana al voor:D nee zo simpel wil ik het niet houden, maar ik zal er eens over na gaan denken, the fat lady vind ik ook wel verleidelijk klinken:mmmm:

ellisvertellis
31 mei 2010, 10:10
Mijn collega noemt zijn Ibanez artcore nogwat "Mona". Past wel voor een Jazzbak! :)