PDA

View Full Version : Fender Tremolux Blond



Angel
28 mei 2010, 18:31
Beste Heren

Deze blonde tremolux(1963) is me in het oog gesprongen. Wat vinden jullie hiervan de waarde als volgende dingen eraan gedaan zijn:


The only change was:
The power caps... it's a normal job for an 47 year amp.
220v with ground... logical too...
All the components recommended by the Amps Gurus, not cheap pieces....
The 6L6 are NOS russian stock, labelled 1986. The bias is set to get exactly 26w for a warm sound.
And i have inserted a "master volume" to crunch at low ouput. This modification is NON destrictive because there is just 4 caps and a pot inserted between the preamp (after the dephasing) and the power amp.
The HP are brand news, Emminence Texas Heat 12".
The cloth grid is new from Fender.

Enkele foto's:
http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/IMG_0092.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/IMG_0093.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/IMG_0072.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/IMG_0071.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/IMG_0070.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/IMG_0069.jpg

ellisvertellis
28 mei 2010, 20:43
Ik vind 'm prachtig, maar goedkoop zal hij wel niet zijn zeker? :)

Angel
28 mei 2010, 20:52
Ik vind 'm prachtig, maar goedkoop zal hij wel niet zijn zeker? :)

Ik vind hem ook prachtig, maar wil toch weten of hij zijn geld waard is.
Hij zou 1500 euro moeten kosten, maar weet nu niet of dat veel of niet veel is gezien de modificaties die toegepast zijn.

nico verduin
28 mei 2010, 20:59
Geen idee wat hij waard is, maar mocht je hem kopen, gooi er dan wel een paar fatsoenlijke schroeven in die achterplaat ipv. verzinkte houtschroeven die er nu inzitten.:seriousf::seriousf:
Daarnaast lijkt het erop dat er een andere OT in zit (8 ohm EN 16 ohm uitgang). Standaard heeft de Blonde 4 ohm.
Verder lijkt de PT niet zwart. En dat is vreemd. Ik heb tenminste nog nooit een blanke voedingstransformator gezien bij Fender, maar ik kan me vergissen.
Ik zou een zooi foto's van de binnenkant opvragen.

the sure thing
28 mei 2010, 21:06
(...) Daarnaast lijkt het erop dat er een andere OT in zit (8 ohm EN 16 ohm uitgang). Standaard heeft de Blonde 4 ohm.
Verder lijkt de PT niet zwart. En dat is vreemd. Ik heb tenminste nog nooit een blanke voedingstransformator gezien bij Fender, maar ik kan me vergissen.
Ik zou een zooi foto's van de binnenkant opvragen.+1. Het valt of staat toch behoorlijk met deze onderdelen.

Angel
28 mei 2010, 21:10
Bij deze wat ik al heb verkregen:

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/27362111_3.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/27362111_4.jpg

Chris Winsemius
28 mei 2010, 21:48
Uitgangstrafo en voedingstrafo niet stock, smoorspoel niet te zien op geposte foto. Wat weerstanden iig. niet stock.

cluseau
28 mei 2010, 23:17
The only change was:
The power caps... it's a normal job for an 47 year amp.
220v with ground... logical too...


Natuurlijk niet zo belangrijk maar als je nu eens kijkt hoe schots en scheef dat euro chassisdeel er in is gezet vraag ik me af hoe de rest van de mods is uitgevoerd.

Frans.

nico verduin
28 mei 2010, 23:25
Weet niet wie die guru's waren, maar zo te zien is ie aardig verkl...t

cluseau
28 mei 2010, 23:30
Weet niet wie die guru's waren, maar zo te zien is ie aardig verkl...t

En dan nog wat, mischien weet jij dat Nico? Wat betekend NON districtive? Ik ken dat wordt niet maar heb daar dan ook niet voor geleerd. Toch vermoed ik dat ze NON distructive bedoelen. In dat geval.....dat MV gat zit er voor eeuwig hoor.:seriousf:

Frans.

Toaster
29 mei 2010, 02:03
Hi Angel,

Je hebt een PM

nico verduin
29 mei 2010, 08:18
En dan nog wat, mischien weet jij dat Nico? Wat betekend NON districtive? Ik ken dat wordt niet maar heb daar dan ook niet voor geleerd. Toch vermoed ik dat ze NON distructive bedoelen. In dat geval.....dat MV gat zit er voor eeuwig hoor.:seriousf:

Frans.Dat zou "Non destructive" moeten zijn. Wat ze bedoelen is dat hier alles terug hersteld kan worden naar de oude staat. Voor wat betreft dat gat. Heb het wel meer gezien. Dan had je er een 120V outlet in zitten

Angel
29 mei 2010, 08:41
Nog 2 foto's maar de commentaren zijn al heel erg duidelijk:

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/IMG_8988.jpg

http://i289.photobucket.com/albums/ll206/Averechts/IMG_8985.jpg

cluseau
29 mei 2010, 08:45
Nog 2 foto's maar de commentaren zijn al heel erg duidelijk:



Een woord......"AMATEURS"

Frans.

marc_o
29 mei 2010, 09:31
Ik ben geen techneut, dus daarover kan en zal ik me niet uitlaten.


Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen:
Waarom koop je 'm?

A) Om op te spelen en te genieten van het geluid?
B) Om ooit te verkopen en er een financiele slag mee te slaan?
C) Een combinatie van A en B?


Kijk, dat er onderdelen vervangen zijn in een versterker van 47 jaar oud is niet zo vreemd natuurlijk, dat kan gebeuren. Maar als ie nou precies klinkt zoals jij het tof vind, dan maakt dat toch weinig uit?
Verder lijkt het mij dat de verkoper er geen geheimen van maakt en stuurt je toch interne shots.


Mocht je twijfels hebben, vraag dan of 1 van de techneuten hier met je mee wil gaan voor een check....lijkt me niet al teveel moeite.
Ik ben ook wel een aantal maal met een jong forumlid een gitaar en een versterker gaan kopen namelijk.

Fistfunk
29 mei 2010, 19:10
Precies.. Ik heb er zelf een staan uit '64, geen idee wat dat ding waard is en wat er allemaal aan gebeurd is, maar hij klinkt absurd goed! Dus de rest boeit mij echt helemaal niets.

Heeft er misschien ook mee te maken dat hij voor 60 euro ergens op een rommelmarkt is gekocht (zonder cab), maar ik zou er zeker weten net zo goed 1500 euro voor over hebben (al helemaal incl. cab).

Kun je hem ergens testen of staat hij in het buitenland? Aangezien de communicatie in het engels gebeurt. Op afstand kopen maakt het natuurlijk ingewikkelder, maar als je hem kan testen en hij bevalt zou ik het zeker doen.

Eko
29 mei 2010, 21:46
Als belegging absoluut niet doen. Het ding is te veel verbouwd en verkloo... om nog goed te kunnen zijn. In zo`n amp een master bouwen is heiligschennis ( voor mij) . De speakers die er nu inzitten ken ik niet , maar lijken me meer voor een bluesamp dan voor een Piggyback die de holygrail zijn voor bv Rockabilly.
Als je gewoon een piggyback zoekt om te verbouwen / om te bouwen , verklo..... koop dan een Bandmaster VM , die kost iets meer dan de helft en geeft je alle vrijheid.( en je houdt budget over.....)

matto
29 mei 2010, 22:38
Zo te zien is van de binnenkant alleen het eyeletboard nog zo'n beetje origineel ( op wat weeerstanden na).
Als ie goed klinkt zoals ie nu is dan zou ik er rond de 14 a 1500 euro voor over hebben.

Chris Winsemius
30 mei 2010, 00:12
Wat natuurlijk niet bekend is: wanneer de "verbouwing" is gedaan en hoe/waarom. In de 70s/80s waren dit soort versterkers meestal "gewoon 2e hands dingen".
Dat "wij" het nu (en meer dan terecht!) als waardevol beschouwen zorgt gelukkig dat dit soort dingen nauwelijks meer gebeuren maar ik maak hier nog wel het 1 en ander mee qua vreemdsoortige mods en reparaties.

Imo wel jammer, bf Tremolux is net wat warmer/soepeler dan een bf Bandmaster die je vaker tegenkomt en heeft ook ietsje minder vermogen.

matto
30 mei 2010, 00:55
Ik vind een tremolux net iets te "zwak" een de luxe reverb of vibrolux reverb prikt net even wat lekkerder door de herrie van een band heen.

fredv
30 mei 2010, 22:50
Set ziet er cosmetisch goed uit: mooie basis om te restaureren als je hem puur gebruikt om te spelen en niet gebruikt als verzamelaars- of beleggingsobject.

In ieder geval nog wel de blue molded caps aanwezig, gelukkig. Vraag ook foto's van alle potmeters en check of die origineel zijn, en vraag ook nog een foto van die choke/smoorspoel, om te checken of die wel origineel is. Om daarna weer een beetje op orde te krijgen, schat ik (om te beginnen) zo tussen de 300 en 500 euro in (maar misschien klinkt ie nu al te gek, en vind je dat niet nodig).

Als je hem voor 1000 euro zou kunnen krijgen, is het misschien niet slecht (wie geeft er een quote?). Ik zou er in ieder geval niet meer dan 1100-1200 euro voor geven.

Angel
31 mei 2010, 11:27
Ik denk dat je jezelf de vraag moet stellen:
Waarom koop je 'm?

A) Om op te spelen en te genieten van het geluid?
B) Om ooit te verkopen en er een financiele slag mee te slaan?
C) Een combinatie van A en B?




Het is de bedoeling om ermee te spelen, maar toch zeker ook geen bult te vallen indien ik hem ooit van de hand wil doen.

Angel
31 mei 2010, 11:29
Als je gewoon een piggyback zoekt om te verbouwen / om te bouwen , verklo..... koop dan een Bandmaster VM , die kost iets meer dan de helft en geeft je alle vrijheid.( en je houdt budget over.....)

Ik wil naast mijn volledige originele piggyback bassman nog een andere piggyback en daarom dacht ik dat de tremolux een goede aanvulling zou zijn.

matto
31 mei 2010, 12:26
Als ik de achterkant van de top en de foto van de kast nog eens bekijk dan zou de top wel geretolexed kunnen zijn.
Van het achterpaneel is aan de kant van de stekkeringang een stuk afgezaagd om het euro netdeel toegankelijk te maken.
Het lijkt ook wel of de top wat glimmeriger is dan de kast maar dat kan misschien ook door de foto komen.
Niet dat ie daar slechter van gaat klinken of zo maar voor de eventuele verkoopwaarde is het wel van belang.

jacky
31 mei 2010, 16:50
tolex van top is vrijwel zeker nieuw

box is 450 waard evt 500 max en een origineel topje doet 650 dus 1000 of 1100 zou nog gaan

wel erg jammer van die trafos

Angel
2 juni 2010, 13:02
Is het makkelijk en relatief goedkoop om een versterker van 110V om te zetten naar 220V?

Heb er een blonde bassman in de VS op het oog.

cluseau
2 juni 2010, 13:07
Is het makkelijk en relatief goedkoop om een versterker van 110V om te zetten naar 220V?

Makkelijk....ja

Goedkoop...tja, ligt aan de persoon. Trafo vervangen kost een paar centen. Even op internet shoppen voor een 220 trafo.

Frans.

Angel
2 juni 2010, 13:23
Makkelijk....ja

Goedkoop...tja, ligt aan de persoon. Trafo vervangen kost een paar centen. Even op internet shoppen voor een 220 trafo.

Frans.

Sorry voor mijn domme vragen, die omvormers die je online vindt. Zijn die te betrouwen, als voorlopige oplossing?

Kan je me een prijsindicatie geven hoeveel het ongeveer zou kosten om die te plaatsen?

cluseau
2 juni 2010, 13:31
Sorry voor mijn domme vragen, die omvormers die je online vindt. Zijn die te betrouwen, als voorlopige oplossing?
Schaam je niet voor je vragen, er zijn slechts domme antwoorden.
Zou niet voor een solidstate omvormer gaan maar voor een zuivere trafo, wel één nemen met ruim voldoende vermogen, zeker 1,5 maal het max opgenomen vermogen van je amp.

Kan je me een prijsindicatie geven hoeveel het ongeveer zou kosten om die te plaatsen?
Kun je zelf ook googelen, prijzen veranderen met de dag.

Frans.

Angel
2 juni 2010, 13:35
Schaam je niet voor je vragen, er zijn slechts domme antwoorden.
Zou niet voor een solidstate omvormer gaan maar voor een zuivere trafo, wel één nemen met ruim voldoende vermogen, zeker 1,5 maal het max opgenomen vermogen van je amp.


Ook niet als voorlopige oplossing? Kan ik er iets mis mee doen?



Kun je zelf ook googelen, prijzen veranderen met de dag.

Frans.

Van de omvormers wel, maar niet van de installatie.

cluseau
2 juni 2010, 13:44
Ook niet als voorlopige oplossing? Kan ik er iets mis mee doen?
Dat niet maar een schakelende voeding met een vintage amp? Laten we dat maar onder ons houden :seriousf:. Het kan natuurlijk wel maar.......




Van de omvormers wel, maar niet van de installatie.

Wat valt er te installeren? Stekker erin en blazen maar....

Frans.

Angel
2 juni 2010, 13:47
Wat valt er te installeren? Stekker erin en blazen maar....

Frans.

Sorry, maar ik bedoelde een nieuwe transfo.

cluseau
2 juni 2010, 13:56
Sorry, maar ik bedoelde een nieuwe transfo.

Ik kan niet voor anderen spreken maar zoiets moet toch zeker binnen een kleine twee uur gedaan zijn. Grofweg een uurtje werk maar hou voor jezelf een slag om de arm. Uurloon is afhankelijk van de techneut waar je naartoe gaat. Je kan zelf uitrekenen waar je ongeveer op uitkomt.

Frans.

Toaster
2 juni 2010, 18:44
Ik heb het ooit iemand in 20 minuten zien doen. Chassis los maken van het cabinet, boardje los, trafo los nieuwe derin en chassis weer in het cabinet....

Was sneller met zijn soldeer bout dan lucky luck met zijn revolver ;)

matto
2 juni 2010, 19:46
En ... deed ie het na de ombouw?:p

cluseau
2 juni 2010, 21:43
Ik heb het ooit iemand in 20 minuten zien doen. Chassis los maken van het cabinet, boardje los, trafo los nieuwe derin en chassis weer in het cabinet....

Was sneller met zijn soldeer bout dan lucky luck met zijn revolver ;)

Daarvan zeker ook nog 10min opgewarmd en bias afgeregeld, want dat hoort er wel bij als je een beetje serieus bent. Zal er ook wel netjes uitgezien hebben. :soinnocent:

Frans.

Toaster
2 juni 2010, 23:26
ja ok inderdaad biassen enzo maar het feitelijke ombouwen is voor een expert niet een dagtaak ofzo.