PDA

View Full Version : Wie experimenteert er graag met electronica??



timkermans
28 mei 2010, 16:57
Dag jongens,

ik heb naar aanleiding van mijn topic over het 'ontdikken van een humbucker' (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=135802) de beslissing genomen om zelf iets te zoeken om mijn probleem op te lossen...

Ik had een tip gekregen dat je zelf kan experimenteren door een toestelletje te laten maken waar je verschillende condensatoren kan insteken en zo proberen tot je iets leuks hebt gevonden....

Zoiets:http://www.amazon.com/Parts-Express-K38-Capacitor-Substitution/dp/B0002BBQMI

Ikzelf ben een ramp met de soldeerbout, maar misschien is er iemand die samen met mij wil spelen met condensators?

nico verduin
28 mei 2010, 17:54
Het nadeel van zo'n kastje is wel dat je een heleboel brom op pikt. Die draden liggen helemaal open. Zijn dan net antennes

Dirk_Hendrik
28 mei 2010, 18:28
Als coilsplitten niet goed genoeg is ga je met een condensator echt geen overtuigender SC sound maken.

timkermans
28 mei 2010, 19:43
Ik vind bijvoorbeeld dat de Lucille van Gibson een beter single coil geluid heeft dan mijn gesplitte humbucker... Wat gebeurt daar dan?

Het moet niet perfect zijn, gewoon wat minder dik, en meer hoog...

snaarplukker
28 mei 2010, 21:08
Ik heb een aantal kleine printjes gemaakt waar 5 condensatoren van verschillende waarden en een DIP-switch op zitten. Ik heb er al een in een tele gestopt en de condensator aangezet die naar mijn mening het beste klonk. Ik zal de volgende in mijn LP stoppen zodra ik deze gecoilsplit heb.

timkermans
28 mei 2010, 21:22
Super! Dat zou ik graag es horen...

Denk je dat je beter van een reeds gecoilsplitte sound vertrekt, en die dan een beetje 'oppeppen', of van een humbucker vertrekken, en dan een beetje verzwakken en hoog bijsteken?

BTW, PM sent!

timkermans
7 juni 2010, 14:02
Snaarplukker heeft me kostenloos enkele zelf ontworpen printjes opgestuurd voor te testen, waarvoor dank!

WIE WILT ZE INSTALLEREN en meewerken aan mijn experiment? Ik ben een gevaar voor de mensheid met een soldeerbout....

fredjuh
7 juni 2010, 16:02
Graag, als je niet 180km verderop zou wonen...

Coolcat
8 juni 2010, 09:19
Als je ermee tot hier komt wil ik dat wel nekeer doen ;) (28km)

timkermans
8 juni 2010, 09:30
Als je ermee tot hier komt wil ik dat wel nekeer doen ;) (28km)

Cool!

Pm me je GSM nummer en ik bel je es voor af te spreken... Neem al ff contact op met Snarenplukker, want hij heeft me een beschrijving gestuurd van hoe de prints werken, maar het was een beetje chinees...

snaarplukker
8 juni 2010, 11:14
Cool!

Pm me je GSM nummer en ik bel je es voor af te spreken... Neem al ff contact op met Snarenplukker, want hij heeft me een beschrijving gestuurd van hoe de prints werken, maar het was een beetje chinees...
Amai!!! Volgens mij toch in echt Algemeen Beschaafd Nederlands.;)

timkermans
8 juni 2010, 11:58
Voor mensen die weten wat een condensator is... Ik dus niet... elektronica is een groot misterie voor mij :-D

Mephistocles
10 juni 2010, 11:23
Als ik een tip mag geven: een humbucker hoort zo te klinken. Ik zou niet gaan rotzooien met elektronica, dat heeft weinig zin. Wat je namelijk doet door er een condensatortje bij te hangen is gewoon hetzelfde als een tonepot waar je niet aan kunt draaien (eigenlijk niet, bij een tonepot heb je nog weerstand naar de aarde, maar ik zou het ook niet zonder doen, dat is vragen om narigheid).

Ik denk dat jou probleem het best op te lossen is door je tonepot op je gitaar wat aan te passen, een treblebooster aan te schaffen, of gewoon de toonregeling op je amp en effecten op je gitaar aan te passen.

De ietswat meer fysiekere aanpassingen van je pickups uitproberen, zoals splitten en serieel en parallel, is leuk om mee te expirimenteren. Maar verwacht er niet te veel van. Ondanks dat ik een echte singlecoil-man ben, klinken de wat steverigere oversturinkjes het beste met humbuckers.

Ik zou zeggen: rommel niet te veel met je gitaar zolang je niet weet wat je ongeveer doet en rommel niet met je gitaar als je niet precies weet wat je wilt. Ga naar de muziekwinkel en probeer ns een treblebooster bijvoorbeeld.

timkermans
10 juni 2010, 11:32
Als ik een tip mag geven: een humbucker hoort zo te klinken. Ik zou niet gaan rotzooien met elektronica, dat heeft weinig zin. Wat je namelijk doet door er een condensatortje bij te hangen is gewoon hetzelfde als een tonepot waar je niet aan kunt draaien (eigenlijk niet, bij een tonepot heb je nog weerstand naar de aarde, maar ik zou het ook niet zonder doen, dat is vragen om narigheid).


Dus de BB King gitaar e.a. modellen hebben weinig zin? :-D Of zo'n Jaguar (dacht ik) ?

Er zijn genoeg gitaren met waanzinnige resultaten,maar ik denk dat er niet veel gewone mensen zijn die al ECHT geexperimenteerd hebben met die zaken, dus ik hoop met wat experiment tot een goed resultaat te komen....

Mephistocles
10 juni 2010, 11:50
Moet je zeker proberen. Als je tevreden met die aanpassingen bent, moet je het zeker doen.

Misschien moet ik mijn mening over die pickupaanpassingen toelichten: het is er niet voor gemaakt. Gebruik je een humbucker als singlecoil klinkt het nooit zo goed als een singlecoil. Meer aanpassingen en instellingen brengen meer knopjes met zich mee waarvan je de helft nooit gebruikt en waarvan je de helft live niet goed kunt bedienen. Daarom heb ik ook geen Jaguar.

Ik moet toegeven, ik ben nu weer bezig mn brain may-schakeling terug in mn strat te zetten. Ik miste m wel. En een les paul mod hoort in een LP. Maar coilsplitten? Nah... Als je niet van humbuckers houd moet je ze niet gebruiken.

aaronstonebeat
15 juni 2010, 12:43
Misschien is een varitone iets voor je?
Dan zet je niet alleen een condensator maar ook nog een spoel parallel met het element.

Een parallelle condensator vormt een laagdoorlaatfilter, een parallelle spoel vormt een hoogdoorlaatfilter. De combinatie geeft een filter dat een zg. 'mid scoop' levert.

In een passief circuit levert dat in het algemeen bruikbaardere geluiden dan alleen condensatoren. Werkt naar mijn ervaring heel goed in combinatie met humbuckers omdat die van zich al relatief veel middentonen produceren.

fredjuh
16 juni 2010, 08:58
Probeer eens een variabele weerstand (log potmeter met 2 aangesloten pinnnen) met een cap eroverheen in serie met je pickup. Werkt fantastisch! (probeer maar 1meg log en 1nF/500pF)
Die Varitone lijkt me ook mooi.