PDA

View Full Version : Straplocks?



Guitarik
28 mei 2010, 15:12
Met mijn gitaar heb ik nooit problemen gehad dat mijn strap losschiet, door optimaal gebruik te maken van 2 Grolschbeugels. Nou heb ik onlangs een nieuwe strap gekocht die iets dikker en nog wat stug is. Achter op de body heb ik nog steeds een Grolsch-lock zitten. Voorop de body is dit geen succes. Geen probleem, want de strap blijft goed zitten. Door het bewegen van de strap draait de schroef van de strap-knop echter steeds los. Dit is irritant!

Kent iemand straplocks of een ander systeem waarmee de strap vrij kan draaien en de schroef goed vast blijft zitten?

barno
28 mei 2010, 15:32
hier komt de ondergewaardeerde tandenstoker in play. schroef deruit, tandenstoker derin, schroef derin en goed vastdraaien.

hezz
28 mei 2010, 15:39
Misschien moet je even een langere schroef kopen en dus wat meer ruimte creeren tussen de body en strapbutton. Persoonlijk haat ik officiele straplocks, ze zijn lelijk en steken uit.

Ik zelf zweer bij metalen sluitringetjes van de bouwmarkt: supergoedkoop, je strap kan er absoluut niet langs en ze zijn niet te dik dus je strap heeft ook nog eens genoeg beweegruimte. Dit sluit dus aan bij jouw probleem, al mijn straps kunnen in ieder geval vrij bewegen!

Ik heb het dus over deze gevalletjes; je doet ze onderlangs de strapbutton aan, gevolgd door de strap zelf en schroeft het geheel dan in de body. Zelfde principe dus als Grolsch beugels, maar dan onderlangs ipv bovenlangs.

http://www.kuldipsingh.net/catalog/catalog/images/SLUITRING.JPG

Je hebt ze in verschillende maten dus neem je strapbutton mee zodat je weet welke onderlangs passen.

YannickH
28 mei 2010, 15:44
dat snap ik dus niet he!
dure gitaren, dure versterkers dat kunnen ze allemaal kopen, maar straplocks...HOOO!

Hankey
28 mei 2010, 15:46
Ik ben al jarenlang tevreden gebruiker van Schaller straplocks. Ik heb ze op al m'n elektrische gitaren (en bas) zitten en heb er nog nooit problemen mee gehad. Met de Schallers kan de strap probleemloos draaien ten opzichte van de strapbutton op je gitaar...

Plaatje ter illustratie:

http://images.guitarcenter.com/products/full/Schaller/633015130868788765.jpg

hezz
28 mei 2010, 16:01
dat snap ik dus niet he!
dure gitaren, dure versterkers dat kunnen ze allemaal kopen, maar straplocks...HOOO!

Wie heeft het hier over dure gitaren en versterkers? Dat terzijde, waarom zou je? Ik vind ze maar overpriced, niet handig en lelijk. Een jaar of twee geleden had ik precies dat setjes die hierboven gepost is ook eens gekocht, ik vond ze na een tijdje helemaal niet zo praktisch of veilig. Doe mij maar een metalen ringetje wat veel beter z'n werk doet... voor 15/20x zo weinig geld.

De enige situatie waarin ik me kan voorstellen dat zo'n straplock handig is, is als je maar een enkele strap gebruikt voor meerdere gitaren. Al zit je dan nog wel te kloten om elke keer de hoogte te verstellen...

Ik quote FF maar even:

Mijn Jaguar is zo eens gevallen - ondanks schaller straplocks. De oplossing? Tape! Het is niet mooi, maar het werkt wel. Bijkomend voordeel is dat de strap niet meer draait ten opzichte van de gitaar, dus hij zit ook nooit meer vervelend gedraaid.

@ Bram +: het ging bij mijn Jaguar mis ondanks lucifers én lijm.

j3r03n
28 mei 2010, 16:19
dat snap ik dus niet he!
dure gitaren, dure versterkers dat kunnen ze allemaal kopen, maar straplocks...HOOO!

Dure gitaren, dure versterkers dat kunnen we allemaal kopen, maar dan gaan we ze niet verkloten met lelijke uitstekende straplocks ;)

Verder zou ik graag hiernaar (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=126011) verwijzen. Daar staan de voor en nadelen van allerlei opties (grolschrubbers, merken straplocks, groot en klein, de heilige tandenstoker etc.) uiteengezet en wordt ook jouw probleem al beschreven.

Jilles
28 mei 2010, 16:25
Gewoon een bigsby b70 op je gitaar plempen, dan valt het uitsteken bij de kont van de gitaar niet meer op. Die straplock aan de achterkant van je gitaar ziet toch niemand! :supercool:

hezz
28 mei 2010, 16:32
Die straplock aan de achterkant van je gitaar ziet toch niemand! :supercool:

Nee precies... die voel je alleen maar als die aan het eind van de avond lekker tussen je ribben hangt :D

Jilles
28 mei 2010, 16:40
't Leed dat gitaarspelen heet..:dontgeti:

Il_Falco
28 mei 2010, 19:08
Planet waves strap locks: heb ze nu al bijna een jaar.Geen enkel probleem. niet loskomen, niet ronddraaien en ik haal ze na elke repetitie van de gitaar :)

Midwolda
28 mei 2010, 20:35
Ik ben al jarenlang tevreden gebruiker van Schaller straplocks. Ik heb ze op al m'n elektrische gitaren (en bas) zitten en heb er nog nooit problemen mee gehad. Met de Schallers kan de strap probleemloos draaien ten opzichte van de strapbutton op je gitaar...

Plaatje ter illustratie:

http://images.guitarcenter.com/products/full/Schaller/633015130868788765.jpg

Tijdje geleden kocht ik van iemand een LP Studio waar die dingen al op gemonteerd zaten,
precies hetzelfde systeem maar dan van het merk Boston. Iets goedkoper, vermoed ik.
Ik zie er niet echt het voor- of nadeel van in. Ze zitten niet echt in de weg, maar mooi vind ik ze niet.
Maar ja, dat zijn die rode Grolsch dingen ook niet.

Kuhrtje
28 mei 2010, 20:49
Ik gebruik ook die van Schaller..
Ik vind die dus echt super fijn! Gaan nooit los. Steken misschien wat raar uit, maar daar kijken mensen echt niet zo naar hoor. Het gaat toch om de gitaar, toch niet om de straplocks ;)

Fenderfan
28 mei 2010, 20:51
Ik heb deze twee strap-ons op mijn gitaar zitten. Doen het prima. Maar steken ook wat raar uit.
http://i786.photobucket.com/albums/yy147/Fenderfan/strap-on%20guitar%20locks/de_gitarist1.jpg

j3r03n
28 mei 2010, 21:16
Ja, dat bedoel ik dus. Je kunt wel zeggen dat t om de gitaar gaat, maar zoals je kunt zien zijn die straplocks oerlelijk.

bass blom
28 mei 2010, 21:17
ik vind ze ook lelijk, maar nadat ik een paar weken geleden mijn nieuwe custom nog net vast had heb ik ze er wel gauw op gezet.

Kuhrtje
28 mei 2010, 21:28
ik vind ze ook lelijk, maar nadat ik een paar weken geleden mijn nieuwe custom nog net vast had heb ik ze er wel gauw op gezet.

Ja dat had ik eerst bij mijn Special II ook.. Toen ze er maar opgezet..

Bij mijn Nieuwe custom moest ik ff wachten voordat ze weer opvoorraad waren in het goud.. Dus toen ook net optijd nog vast kunnen houden. Dan merk je ook meteen dat die gitaar een stuk zwaarder is dan die Special II.. Krijg er soms zelfs beetje last van in mn rug haha..

bass blom
28 mei 2010, 21:43
4,6 kilo mijn nieuwe.. 4,8 de oude :dontgeti:
je moet er wat voor over hebben, maar ik voel het zeker in mijn rug na een avond rammen :crazyhappy:
ik heb btw geen shallers maar een goeiekope imitatie.

Guitarik
29 mei 2010, 11:44
Hey thanks!

De esthetische factor doet mee, maar niet zo zwaar. De tandenstoker zit er al een hele tijd in en dat ging altijd goed, maar met deze nieuwe strap draait de schroef gewoon los. Die schroef zit goed vast, maar na elke speelbeurt draait-ie een slagje losser. Enige wat relevant is, is dus dat de strap vrij kan draaien. Ik zal eens naar die Schallers kijken.

Straplocks of grolsch-locks of wat dan ook zijn trouwens absoluut geen overbodige luxe. Ik heb ook al eens meegemaakt dat tijdens het spelen de strap ineens losschiet. Als je je gitaar niet stevig vasthebt op dat moment heb je toch wel een probleem. Met die Grolsch-rubbers is dat dan weer goed en goedkoop op te lossen, tot nu!

HaroldA
29 mei 2010, 12:34
Plaatje ter illustratie:

http://images.guitarcenter.com/products/full/Schaller/633015130868788765.jpg

Ik heb het al heel vaak gezegd en ik doe het hier nog maar een keer: deze zijn alles behalve veilig!!!

Ik en een maat van mij hebben allebei al een keer gehad dat het moertje waar de band mee vast zit los gedraaid was. Niet vertrouwen dus!!!


De straplocks van Dunlop zijn dan 1000x beter: (geen moertje!)

http://www.stewmac.com/product_images/1lg/0246/Dunlop_Straplok_System_Detail.jpg

ER!K
29 mei 2010, 12:54
Ik heb het al heel vaak gezegd en ik doe het hier nog maar een keer: deze zijn alles behalve veilig!!!

Ik en een maat van mij hebben allebei al een keer gehad dat het moertje waar de band mee vast zit los gedraaid was. Niet vertrouwen dus!!!


De straplocks van Dunlop zijn dan 1000x beter: (geen moertje!)

http://www.stewmac.com/product_images/1lg/0246/Dunlop_Straplok_System_Detail.jpg

Hoe werken die van Dunlop dan? gewoon erin klikken?

HaroldA
29 mei 2010, 13:01
Hoe werken die van Dunlop dan? gewoon erin klikken?

Nee, ze hebben zo'n "borg veer ding" :???: (linksboven)

http://wildwestguitars.com/dunlop/straplok_gold.jpg

Kost een partij moeite en gefrunnik om 'm er op te krijgen, maar gaat dan ook nooit meer los! (tenzij je weer een partij moeilijk gaat frunniken ;))


Er bestaan ook verzonken bevestigingen (flush mount), maar daarvoor moet je wel in je gitaar gaan boren:

http://www.suncreekmusic.com/images/dun-flush-mount-straplock.jpg

ER!K
29 mei 2010, 13:05
lijkt me toch iets te ingewikkeld :seriousf: ik zoek eigenlijk iets wat er makkelijk weer af te halen is, omdat ik mn gitaar altijd vervoer in zn koffer, en daar past precies de huidige strapbutton in.. [/topic hijack]

HaroldA
29 mei 2010, 13:12
lijkt me toch iets te ingewikkeld :seriousf: ik zoek eigenlijk iets wat er makkelijk weer af te halen is, omdat ik mn gitaar altijd vervoer in zn koffer, en daar past precies de huidige strapbutton in.. [/topic hijack]

De strap is wel simpel los te halen door het knopje in te drukken!

Het enige wat nu echt veilig is is dat de band nooit van het te-verwijderen-deel los kan komen, wat bij de Schaller wel zo is.

EuroCinema
29 mei 2010, 13:16
Ik heb net de straplocks laten verwijderen van 2 gitaren. Ik vind het lelijke dingen, de moertjes raken idd los en met een goeie band en een normale strapbutton zit het echt wel vast. Tenzij je natuurlijk een enorme rockshow doet met gesmijt en gespring.

HaroldA
29 mei 2010, 13:19
Ik heb net de straplocks laten verwijderen van 2 gitaren. Ik vind het lelijke dingen, de moertjes raken idd los en met een goeie band en een normale strapbutton zit het echt wel vast. Tenzij je natuurlijk een enorme rockshow doet met gesmijt en gespring.

Ik gebruik zelf alleen nog maar de Grolsch straplocks. Het feit dat je band zo ver van de body van de gitaar af zit vind ik irritant en de Grolsch beugel rubbers zorgen ervoor dat je band niet zo makkelijk draait.

Maar: als ik straplocks zou gebruiken dan zijn het die van Dunlop! (heb nog wel 2 setjes hier liggen)

Scrollcock
29 mei 2010, 15:13
zelf maak ik gebruik van straplocks van cola doppen. Ziet er niet lelijk uit, kost geen drol en is simpel te maken.

http://www.youtube.com/watch?v=IPDI-m3cTUg&feature=related

hier een simpele uitleg,

Mart

Guitarik
29 mei 2010, 15:30
Nou jullie berichten kwamen allemaal te laat, want ik heb net de Schallers gehaald en erop gezet. Ziet er solide uit dus het zal wel goed komen.

Probleem was ook nooit dat de band losging, maar dat de schroef losging.

Mukkez
29 mei 2010, 16:18
Nou jullie berichten kwamen allemaal te laat,

Of jij hebt iets te snel gekocht? :???:
Een topic starten, maar niet de antwoorden afwachten :P

Kuhrtje
29 mei 2010, 16:46
Ik heb het al heel vaak gezegd en ik doe het hier nog maar een keer: deze zijn alles behalve veilig!!!

Ik en een maat van mij hebben allebei al een keer gehad dat het moertje waar de band mee vast zit los gedraaid was. Niet vertrouwen dus!!!


De straplocks van Dunlop zijn dan 1000x beter: (geen moertje!)

http://www.stewmac.com/product_images/1lg/0246/Dunlop_Straplok_System_Detail.jpg

Dit had ik bij de band van het broertje van mn vriendin. Die gewone stoffenband.. Zelf heb ik een lerenband en dat moertje zit echt stevig vast.. Je moet die ook niet met de hand aandraaien maar gewoon met gereedschap.. Gaat echt niet snel los.. Iig op mijn lederen band niet.

Hankey
29 mei 2010, 21:26
Ik heb het al heel vaak gezegd en ik doe het hier nog maar een keer: deze zijn alles behalve veilig!!!

Ik en een maat van mij hebben allebei al een keer gehad dat het moertje waar de band mee vast zit los gedraaid was. Niet vertrouwen dus!!!


De straplocks van Dunlop zijn dan 1000x beter: (geen moertje!)

http://www.stewmac.com/product_images/1lg/0246/Dunlop_Straplok_System_Detail.jpg

Je moet ze ook gewoon goed vastdraaien, dan heb je nergens last van. Die van mij zitten al jaren op al m'n gitaren en ik heb nog nooit gehad dat ze los kwamen te zitten...

Al zullen die van Dunlop ook best hun werk kunnen doen. Ik heb echter ooit voor de Schallers gekozen omdat die af-fabriek om m'n Godin zaten en aangezien ik ze perfect vind werken heb ik ze vervolgens ook op de rest van mn elektrische gitaren (en bas) gemonteerd...

vinni
30 mei 2010, 00:12
Heb jaren Schallers gehad.
Maar ze slijten wel. Je kon het koper (of legering) bij mij duidelijk zien.
Op zich niet zo erg....maar als ik mij gitaar bewoog piepte het door frictie.
Nu overgestapt op Ernie Ball Superlocks.
Me happy again....:blast:
Vinni

mario88
30 mei 2010, 03:08
http://www.axesrus.com/Knobs/StrapPins/StrapLocks/Marvel/MarvelStrapLocksFront.jpg
Ik heb deze op mn schecter zitten, vind ze erg lekker, nemen niet te veel ruimte in en steekt weinig uit.
Op me epi lp heb ik die Dunlop zitten, maar als ik een nieuwe gitaar koop komen er toch weer Marvel straplocks op

titzenpitzer
30 mei 2010, 09:59
Ik heb het al heel vaak gezegd en ik doe het hier nog maar een keer: deze zijn alles behalve veilig!!!

Ik en een maat van mij hebben allebei al een keer gehad dat het moertje waar de band mee vast zit los gedraaid was. Niet vertrouwen dus!!!


De straplocks van Dunlop zijn dan 1000x beter: (geen moertje!)


Ik heb 6 jaar de Schaller straplocks gebruikt, en geen probleem ondervonden. Tkomt erop aan het moertje stévig vast te draaien hé ;)

Midwolda
30 mei 2010, 10:01
En anders doe je er toch een druppeltje rode Loctite tussen? :soinnocent:

titzenpitzer
30 mei 2010, 10:04
Haha, ik was ooit in een 2dehandswinkel aan het jagen op -1985 keyboards en een oude kerel vertelde me dat je lossende moertjes inderdaad kon fixen met een druppel secondelijm. Als jet weer los wilt gaat dat probleemloos (met een tang dan wel, natuurlijk)

Guitarik
31 mei 2010, 22:27
Of jij hebt iets te snel gekocht? :???:
Een topic starten, maar niet de antwoorden afwachten :P

De eerste berichten had ik natuurlijk wel gelezen he. Anders was ik niet met die Schallers teruggekomen.
Ik heb ze goed aangedraaid en het oogt solide.