PDA

View Full Version : Ibanez floyd rose vervangen? Welke?



Freakoutus
28 mei 2010, 08:29
Hallo,

Ik heb de laatste tijd gekeken of ik mn floyd rose ook wat in een beter stand kon krijgen zodat deze weer zwevende is, echter wil dit op geen enkele manier lukken.

Nu zit ik dus te denken aan een nieuwe floyd rose, omdat in de winkel mij verteld is dat ze niet veel meer er aan konden doen dan hem vast zetten.

Mijn vraag is, zijn de meeste floyd rose trems toepasbaar in elke gitaar? er zit nu een ibanez edge 3 in mijn Ibanez rgr320ex. Ik heb wel ervaring met het afstellen, alleen heb ik geen ervaring in welke floyd rose zou passen.

Graag hoor ik van jullie!

Bram+
28 mei 2010, 09:45
Vreemd verhaal van de winkel, maar goed, dan ben ik wel benieuwd wat er feitelijk aan de hand is met die tremolo.

Een Edge III kun je redelijk makkelijk vervangen voor een Ibanez Edge Pro of een 'Official' Floyd Rose.

Freakoutus
28 mei 2010, 09:57
het verhaal is als volgt:

In 2007 (model was er net) heb ik deze gitaar gekocht, met standaard 0,9 snaren dr op. Ik speelde toendertijd stevige metal, en wou die gitaar met 0,11 snaren hebben. Dus moest deze afgesteld worden. Na contact gehad te hebben met een muziekwinkel (ga geen naam noemen, hou niet van roddelen) was dit zeer makkelijk te realiseren werd mij gemeld. Na een week wachten was de gitaar klaar, maar het was toch niet zo makkelijk verlopen als dat het zou moeten. Hierdoor konden ze de klus niet goed kunnen klaren. Hierna ben ik naar een andere winkel gegaan. Zij konden mij melden dat de floyd rose niet in goede staat meer was (er was op dusdanige manier mee omgegaan dat er enorme slijtage aan bepaalde onderdelen was gekomen waardoor de tremolo niet meer naar achteren te bewegen was).

Dit is dus de reden waarom ik een andere floyd dr op wil. een official zat ik zelf al aan te denken dus dat komt goed uit dat die redelijk makkelijk er op kan.

Bram+
28 mei 2010, 10:10
Daar ben je klaar mee dan. Krijg je die nieuwe tremolo vergoed door die eerste winkel? :D

In ieder geval een wijze les voor iedereen: leer zelf je gitaar afstellen :soinnocent:

Freakoutus
28 mei 2010, 10:15
Nou ik heb eerst een tijd gespeelt zo met die standaard snaren. Daarna heb ik op de gitaar gespeelt zoals hij toen "kapot" uit de winkel kwam. Daarna is die andere winkel er mee bezig gegaan om te concluderen dat het niet pluis was. Doordat een ander er mee bezig is geweest, kreeg ik hem niet vergoed.

Ik heb inmiddels mijn gitaren zelf allemaal afgesteld incl. floyd rose enzo... Is zeker een aanrader voor elke gitarist om zelf dit te leren!

het is in ieder geval wel een klote verhaal, en misschien ook wat vaag omdat ik niet echt een tijdsindicatie had gegeven over wanneer wat gebeurde. Maar je zult snappen dat dit precies in zo'n volgorde is dat er nergens sprake is van garantie o.i.d.

Terminus
28 mei 2010, 17:12
Het enige wat er echt kan slijten aan een Floyd zijn de mesjes (schuine vlakken die tegen de twee schroeven waarmee hij 'vast' zit duwen). Alle andere onderdelen die te maken hebben of je hem op de goede plek kan krijgen slijten bijna allemaal niet en zijn wel te vervangen.

Wat is er eigenlijk precies kapot aan? Welk onderdeel is kapot van de trem?

Freakoutus
28 mei 2010, 17:54
Ik vond ook al dat er weinig kapot kon gaan, ik heb nog op internet gezocht en had een link waar stond dat de onderkant van de edge pro III gelijk moet staan aan de body en niet de bovenkant. In de winkel hadden ze overal zoiets dat de bovenkant van de trem juist gelijk aan de body moest staan. Ik geloof dat ik dat eerst maar eens moet proberen.

Arvoitus
28 mei 2010, 20:53
http://www.fretnotguitarrepair.com/images/floydrose.jpg
Niet dus, als je die zogenaamde pivots van de floyd rose aandraait terwijl je de snaren/spanning erop hebt zitten dan krijg je daartussen een enorme wrijving. En dan willen die mesjes nogal heel vlug verslijten.

Als dat gebeurt is dan is je gitaar helemaal niet meer stemvast. Je kan hem dan vast laten zetten OF een nieuwe erop laten zetten.

Terminus
28 mei 2010, 22:47
Niet dus, als je die zogenaamde pivots van de floyd rose aandraait terwijl je de snaren/spanning erop hebt zitten dan krijg je daartussen een enorme wrijving. En dan willen die mesjes nogal heel vlug verslijten.

Als dat gebeurt is dan is je gitaar helemaal niet meer stemvast. Je kan hem dan vast laten zetten OF een nieuwe erop laten zetten.

Je hebt nu als voorbeeld een OFR gebruikt die ook nog eens niet zweeft, is wel wat anders. Bij de Edge op mijn Ibanez (en volgens mij op een Edge III ook) zal je die dingen wat minder snel vastdraaien.

Maar als je bedoelt wat ik denk wat je bedoelt met de hoek van die trem zijn het echt prutsers. Je bedoelt dat hij zo staat:
http://i182.photobucket.com/albums/x256/ouija_bucket/ibanez-cut-edgeIII-linea.jpg
Maar dat ze hem zo hebben afgesteld dat het bovenste gedeelte (de rode lijn) vlak staat?

Bram+
29 mei 2010, 10:46
Daar worden ze inderdaad niet echt stemvast van. Afgezien van het feit dat ik Edge III sowieso zou vervangen, scheelt het sowieso wel een hoop ellende als ze goed afgesteld zijn. In algemene zin kun je wel zeggen dat een groot deel van de klachten over die dingen komen van het verkeerd afstellen, en eigenlijk niet alleen bij de Edge III maar bij alle double locking tremolo's.

Freakoutus
29 mei 2010, 13:09
Inmiddels heb ik hem goed afgesteld (snap niet dat er 2 bekende muziekwinkels hier in de omgeving dit niet voor elkaar konden krijgen) ik ga nu kijken hoe stemvast hij is, aangezien het nieuwe snaren zijn ga ik dit bekijken in de komende weken, ik moet nog een aantal dingen bestellen, dit doe ik pas over een maandje waarschijnlijk. Dus tot zolang heeft dit tremolo systeempje de tijd zich te bewijzen!:soinnocent:

Bram+
29 mei 2010, 14:44
(snap niet dat er 2 bekende muziekwinkels hier in de omgeving dit niet voor elkaar konden krijgen)
Ik snap het ook niet, maar ik begrijp het wel :D Muziekwinkeleigenaren zijn ook maar gewoon mensen, niet per se goede "guitar techs" en het komt helaas wel vaker voor dat mensen na een 'gratis afstelbeurt' van de winkel eigenlijk weer opnieuw kunnen beginnen met afstellen. Er zijn ook wel zaken waar ze het wel kunnen hoor, maar het ligt er waarschijnlijk ook maar net aan welke 'weekendkracht' jouw gitaar onder handen krijgt.

Freakoutus
29 mei 2010, 14:53
Helemaal waar Bram. Én zoals we al eerder aangegeven hebben: "leer je eigen gitaar afstellen".

Gelukkig heb ik dit zelf tot nu toe nog zover gekregen dat de gitaar goed bespeelbaar is:cheerup:, nu alleen nog kijken hoe het met de stemming van de gitaar gaat:rockon: