PDA

View Full Version : Brom in snaar



BarryBarrel
27 mei 2010, 18:23
Hallo
Ik heb een heel irritant probleem. Ik heb een soort brom in de D snaar als ik de snaar speel. Vooral als ik er iets harder strum of pik dan hoor je in de na-tril zegmaar een vervelende brom. Ik dacht dat het kwam omdat mijn snaren oud waren maar nu heb ik er nieuwe opgezet en heb ik het probleem nog steeds. Weet iemand misschien wat dit is?

Alvast bedankt

Thiez
27 mei 2010, 18:39
Kan fretbuzz zijn. Dan raakt de snaar net een fretje ergens bij het trillen.

BarryBarrel
27 mei 2010, 18:53
ah bedankt voor de snelle reactie. Ik las net al iets over de fredbuzz bij elektrische gitaar. Maar hoe los ik dit op met een akoestische gitaar?

Thiez
27 mei 2010, 19:51
Waarschijnlijk zul je je topkam of kam in de brug moeten veranderen. Maar dit weet ik niet zeker. Heb zelf weinig ervaring met akoestische gitaren.

LaurentB
27 mei 2010, 21:49
Heb je een staalsnarige of nylonsnarige gitaar?

Bij een staalsnarige moet eerst gekeken worden of de kromming van de hals goed is, en eventueel bijgesteld met de trussrod, en dan eventueel het zadel (dat witte onderdeel op de klankkast) door een iets hogere vervangen worden. Bij een nylonsnarige gitaar kun je alleen dat laatste doen.

Morio66
27 mei 2010, 22:22
Vandaag mijn eigen fretbuzz gemaakt, brugkam van een el cheapo iets te fanatiek gevijld.. (nylon snarig)
fretbuz kan ook door de topkam komen of de stand van je hals..
allemaal al genoemd..
Wacht nog wat tips af of laat er iemand naar kijken.
Heb mijzelf avonden bezig gehouden met fretbuzz op een strat, was in 1 minuutje verholpen door een ervaren forumlid.