PDA

View Full Version : Gebruik pots/condensators/weerst. SC size humbuckers??



rammybully
27 mei 2010, 18:00
Zoals ik ook in mijn andere post schrijf wil ik een set OBL 450L inbouwen in mijn strat. Dit zijn SC size humbuckers!

Ik raadpleeg natuurlijk ook internet naar allerlei wiring schema's, maar twijfel over de juiste elektronica.

Voor de duidelijkheid. Ik ga 1 vol.pot 1 tonepot en 1 mini-switch installeren.
Er zit een boekje bij dat aangeeft dat ik 500k pots moet gebruiken, op de tonepot 0,02mf condensator moet maken en tussen de tone en volume pot een 3k ohm weerstand(??)

Welke elektronika kan ik het best gebruiken?
Wat voor funtie heeft de weerstand en wat gebeurd er als ik hem niet installeer?

Iemand advies?:strat:

Chris Winsemius
29 mei 2010, 11:34
Zoals ik ook in mijn andere post schrijf wil ik een set OBL 450L inbouwen in mijn strat. Dit zijn SC size humbuckers!

Ik raadpleeg natuurlijk ook internet naar allerlei wiring schema's, maar twijfel over de juiste elektronica.

Voor de duidelijkheid. Ik ga 1 vol.pot 1 tonepot en 1 mini-switch installeren.
Er zit een boekje bij dat aangeeft dat ik 500k pots moet gebruiken, op de tonepot 0,02mf condensator moet maken en tussen de tone en volume pot een 3k ohm weerstand(??)

Welke elektronika kan ik het best gebruiken?
Wat voor funtie heeft de weerstand en wat gebeurd er als ik hem niet installeer?

Iemand advies?:strat:

Zonder het schema/diagram te zien vermoed ik dat die weerstand wordt gebuikt om eventueel te veel hoog verlies of 'n te zompig geluid als de tone-regelaar op 0 staat te beperken.

Als je dat niet wilt gebruiken: gewoon doen en mocht het dan te zompig zijn op 0 en/of het regelbereik niet super zijn: investeer dan in een goede condensator, OrangeDrop, Paper in Oil, etc.

Meestal geldt 500k pot-waarde en 'n 0.02 of 0.022 cap als standaard voor humbuckers maar ga vooral af op je eigen oren; iedere gitaar en speler is anders.