PDA

View Full Version : Tips voor een noob ?



Jeroen^^
27 mei 2010, 17:37
Oke kort samengevat: ik heb een paar maanden gitaar gespeeld en na veel frustratie daarmee ben ik daarna over gegaan op de bas. Hardstikke leuk allemaal maar het begint nu wel te jeuken om de gitaar weer op te pakken. Nu wil ik het deze keer goed aanpakken en vraag ik jullie dus om tips. Weet iemand een goed boek/website om akkoorden te leren ? En het liefst met simpele liedjes er bij zodat je ook de dingen die je leert kunt gaan gebruiken in echte muziek.

De persoon met het beste antwoord krijgt een koekje dat in Hattem af te halen is :cheerup:

Wiellem
27 mei 2010, 17:55
Les nemen.


Kan je in het begin door de zure appel doen heen bijten en je legt in ieder geval zeker een goede basis voor je verdere carrière als gitarist :)

Jeroen^^
27 mei 2010, 18:02
Les nemen.


Kan je in het begin door de zure appel doen heen bijten en je legt in ieder geval zeker een goede basis voor je verdere carrière als gitarist :)


Laat het budget en de tijd helaas niet toe. Ben op het moment veel van huis en ook op verschillende tijden pas weer in de buurt , ben bang dat les geen optie is.

cerpintaxt
27 mei 2010, 19:45
Hier op het forum staat ook heel nuttige informatie en ze hebben bij de lokale muziekwinkel vast wel een boekje dat je in de wondere wereld van gitaarspelen helpt. google is trouwens ook heel erg handig in dit soort gevallen er staat echt belachelijk veel over gitaarspelen op internet

Jeroen^^
27 mei 2010, 20:01
Hier op het forum staat ook heel nuttige informatie en ze hebben bij de lokale muziekwinkel vast wel een boekje dat je in de wondere wereld van gitaarspelen helpt. google is trouwens ook heel erg handig in dit soort gevallen er staat echt belachelijk veel over gitaarspelen op internet

Dat is ook een beetje het probleem , er is zo belachelijk veel te vinden dat ik een beetje de weg kwijt ben. Maar er is geen methode die iemand hier aanraad ? :???: dan ga ik zelf wel verder zoeken :P

B0UDEWIJN
27 mei 2010, 20:16
Dat is ook een beetje het probleem , er is zo belachelijk veel te vinden dat ik een beetje de weg kwijt ben. Maar er is geen methode die iemand hier aanraad ? :???: dan ga ik zelf wel verder zoeken :P

Je loopt wel erg hard van stapel, 3 uur na het openen van een topic 2 reacties en er is alweer niemand die iets aanraadt....

Zelf vind ik 'Rock Discipline' van John Petrucci erg interessant, maar ik weet niet of die erg geschikt is voor beginners.
Verder is bij de gemiddelde muziekwinkel wel een goed lesboek te vinden, dus daar zou ik gewoon eens binnen lopen:ok:

D-string
27 mei 2010, 20:34
Zelf vind ik http://www.justinguitar.com/ een goede plek om te starten. Zelf ben ik direct begonnen met lessen, maar heb ook regelmatig op deze site gekeken voor aanvullende uitleg van de besproken onderwerpen of om alvast dingen te bekijken/leren waarna ik in mijn lessen hierover vragen kon stellen.

Om het direct leuk te maken kun je beginnen direct kijken bij:
http://www.justinguitar.com/en/ST-000-SongsTAB.php

ga dan naar easy songs 1,2 & 3. Vervolgens leer je elke keer de akkoorden die je nodig hebt voor het liedje.. en zo groei je langzaam in de informatie en krijg je van zelf de behoefte om meer erbij te leren als je het nodig hebt voor het volgende liedje.

Succes en vooral veel plezier (want zonder plezier kom je er niet).

terrasbeest
27 mei 2010, 21:08
+1 voor Justin.

Jeroen^^
27 mei 2010, 21:15
Je loopt wel erg hard van stapel, 3 uur na het openen van een topic 2 reacties en er is alweer niemand die iets aanraadt....

Zelf vind ik 'Rock Discipline' van John Petrucci erg interessant, maar ik weet niet of die erg geschikt is voor beginners.
Verder is bij de gemiddelde muziekwinkel wel een goed lesboek te vinden, dus daar zou ik gewoon eens binnen lopen:ok:

Wat voorbarig ja , was ook niet zo bedoeld ;)

Dank voor de tips tot nu toe !

D-string
28 mei 2010, 00:26
En kun je Wild Thing al spelen? :soul:

A - A - D - D - E - E - D - D - A - A - D - D - E - E - D - D - Wild thing, I think I love you - replaced G - A - replaced G - A - But I wanna know for sure - replaced G - A - replaced G - A -

:blast:

-=JEROEN=-
28 mei 2010, 01:20
Tip 1: geduld
Tip 2: geef je het nu al op, ik zei toch: geduld
Tip 3: nee je bent er nog lang niet, zie tip 1

:hippie:

Don Capo
28 mei 2010, 09:45
En als ik zijn posts zo doorlees gaat het hem sowieso al niet worden...


GEDULD!!! Mooi woord. Gitaarspelen kost jaren, geen uren. Er is geen methode die je in een dag of twee gitaar leert spelen, iedereen die anders beweert liegt.

-=JEROEN=-
28 mei 2010, 12:33
Sommige mensen vergissen een liedje leren spelen met gitaar spelen.

Een liedje kan ik je in een uurtje leren (mits je een beetje aanleg hebt voor muziek).

Jeroen^^
28 mei 2010, 14:11
En als ik zijn posts zo doorlees gaat het hem sowieso al niet worden...


GEDULD!!! Mooi woord. Gitaarspelen kost jaren, geen uren. Er is geen methode die je in een dag of twee gitaar leert spelen, iedereen die anders beweert liegt.

Mijn posts ? Hoezo ?

Dat ik er jaren aan kan besteden weet ik , dat ben ik ook van plan. Alleen zou ik het wel erg tof vinden als wat ik probeer ook daadwerkelijk resultaat heeft. Daarom vraag ik ook naar tips voor boeken zodat ik kan gaan oefenen en daadwerkelijk vooruitgang kan gaan boeken.

Jeroensnake
28 mei 2010, 15:18
ik heb een paar maanden gitaar gespeeld en na veel frustratie daarmee ben ik daarna over gegaan op de bas.

Wat was het, dat voor frustraties op de gitaar zorgde? Had je daar op de bas geen last van?

M Kactus
28 mei 2010, 16:09
En welke richting wil je uitgaan ? Wil je pop spelen, rock, metal, blues ? En slaggitaar of sologitaar ? Dat zijn allemaal belangrijke dingen.

Eerst en vooral is het zinnig om een leuk liedje te zoeken, op youtube te kijken hoe anderen het spelen en zo verder te gaan. Er zijn sites met tabs waar je ook veel uit kunt leren. De meeste technieken heb ik in het begin uit blaadjes als de Total Guitar gehaald, maar ik had wel al een (zeer geringe) muzikale achtergrond.

Dus youtubefilmpjes van je favoriete haalbare liedjes, tijdschriften als Total Guitar/Gitarist/Acoutic Guitar, ev. met bijbehorende CD-rom en websites als 911tabs.com en ultimate-guitar kunnen je al op weg helpen. En voor blues is Blues You Can Use een erg leuke.

Jeroen^^
28 mei 2010, 16:36
Wat was het, dat voor frustraties op de gitaar zorgde? Had je daar op de bas geen last van?

Op gitaar zocht ik vooral waar ik moest beginnen , simpele liedjes met 3 akkoord wisselingen gingen al aardig lastig door het wisselen van akkoorden wat ik niet onder de knie kreeg. Maar ik hoop door de extra kracht en behendigheid in mijn vingers van het bassen wat makkelijker de akkoord wisselingen op te pakken. Maar het liefst wel met een les methode zodat iemand je eigenlijk bij de hand neemt in de wondere wereld van het gitaar spelen.

Op bas had ik hier veel minder last van , omdat het enkele noten zijn die je speelt wat het wisselen makkelijker maakte.


En welke richting wil je uitgaan ? Wil je pop spelen, rock, metal, blues ? En slaggitaar of sologitaar ? Dat zijn allemaal belangrijke dingen.

Eerst en vooral is het zinnig om een leuk liedje te zoeken, op youtube te kijken hoe anderen het spelen en zo verder te gaan. Er zijn sites met tabs waar je ook veel uit kunt leren. De meeste technieken heb ik in het begin uit blaadjes als de Total Guitar gehaald, maar ik had wel al een (zeer geringe) muzikale achtergrond.

Dus youtubefilmpjes van je favoriete haalbare liedjes, tijdschriften als Total Guitar/Gitarist/Acoutic Guitar, ev. met bijbehorende CD-rom en websites als 911tabs.com en ultimate-guitar kunnen je al op weg helpen. En voor blues is Blues You Can Use een erg leuke.


Wat rock , blues en singer/songwriter achtige dingen wil ik spelen dus veel slag maar af en toe solo zal ik ook niet uit de weg gaan.

Wat zijn voor rock , blues en singer/songwriter goede songs om mee te beginnen volgens jou ?

Ik ga even kijken naar het blues boekje dank je !

Jeroen^^
28 mei 2010, 16:45
Verwijder deze post maar ..

M Kactus
28 mei 2010, 17:54
Op gitaar zocht ik vooral waar ik moest beginnen , simpele liedjes met 3 akkoord wisselingen gingen al aardig lastig door het wisselen van akkoorden wat ik niet onder de knie kreeg. Maar ik hoop door de extra kracht en behendigheid in mijn vingers van het bassen wat makkelijker de akkoord wisselingen op te pakken. Maar het liefst wel met een les methode zodat iemand je eigenlijk bij de hand neemt in de wondere wereld van het gitaar spelen.

Op bas had ik hier veel minder last van , omdat het enkele noten zijn die je speelt wat het wisselen makkelijker maakte.

Wat rock , blues en singer/songwriter achtige dingen wil ik spelen dus veel slag maar af en toe solo zal ik ook niet uit de weg gaan.

Wat zijn voor rock , blues en singer/songwriter goede songs om mee te beginnen volgens jou ?

Ik ga even kijken naar het blues boekje dank je !

In het begin lijkt het alsof je het nooit vlug zult kunnen, maar dat is dus echt niet zo. Daar hoef je zelf niks meer voor te doen dan: Herhalen. Na een tijdje wat sneller, maar in het begin hoeft zelfs dat niet. Herhalen trekt sporen in je hersenen waardoor het een automatisme wordt.

En met beginnersliedjes staat het forum hier vol. Er is een heel topic met songs waarmee iedereen begonnen is, er zijn bergen topics met aanraders voor beginners. Dingen van Nirvana, Green Day en The White Stripes komen nog al vaak naar voren, net als Kings of Leon. Die zijn altijd leuk om te doen. Tracy Chapman met Fast Car, de liedjes van de eerste cd van Tom McRae zijn ook fijn voor de singer/songwriterliedjes en de akoestische/elektrische cd de Foo Fighters, In Your Honor, is al iets pittiger, maar zeker ook te doen. Materiaal genoeg dus!

Jeroen^^
28 mei 2010, 18:45
In het begin lijkt het alsof je het nooit vlug zult kunnen, maar dat is dus echt niet zo. Daar hoef je zelf niks meer voor te doen dan: Herhalen. Na een tijdje wat sneller, maar in het begin hoeft zelfs dat niet. Herhalen trekt sporen in je hersenen waardoor het een automatisme wordt.

En met beginnersliedjes staat het forum hier vol. Er is een heel topic met songs waarmee iedereen begonnen is, er zijn bergen topics met aanraders voor beginners. Dingen van Nirvana, Green Day en The White Stripes komen nog al vaak naar voren, net als Kings of Leon. Die zijn altijd leuk om te doen. Tracy Chapman met Fast Car, de liedjes van de eerste cd van Tom McRae zijn ook fijn voor de singer/songwriterliedjes en de akoestische/elektrische cd de Foo Fighters, In Your Honor, is al iets pittiger, maar zeker ook te doen. Materiaal genoeg dus!


Ik ga er naar kijken , dank je !

Nathalie
28 mei 2010, 19:34
Ik ben zelf op aanraden van m'n gitaarleraar begonnen met de boekjes van Slaggitaar (1 en 2) van uitgeverij de haske.
Er zit ook een cd'tje bij waarbij je telkens het ritme kan beluisteren, met daarnaast ook een kort stukje waar je de oefening dan op kan spelen.
Daarnaast heb je bijvoorbeeld ook boekjes zoals rocktime van muziekuitgeverij IX IJ ZET-HUIZEN, dat zich richt op noten- en ritmeleer, ook met telkens korte, meestal bekende, liedjes

Dancing Lobster
28 mei 2010, 21:14
Zelf vind ik http://www.justinguitar.com/ een goede plek om te starten. Zelf ben ik direct begonnen met lessen, maar heb ook regelmatig op deze site gekeken voor aanvullende uitleg van de besproken onderwerpen of om alvast dingen te bekijken/leren waarna ik in mijn lessen hierover vragen kon stellen.

Om het direct leuk te maken kun je beginnen direct kijken bij:
http://www.justinguitar.com/en/ST-000-SongsTAB.php

ga dan naar easy songs 1,2 & 3. Vervolgens leer je elke keer de akkoorden die je nodig hebt voor het liedje.. en zo groei je langzaam in de informatie en krijg je van zelf de behoefte om meer erbij te leren als je het nodig hebt voor het volgende liedje.

Succes en vooral veel plezier (want zonder plezier kom je er niet).

Deze dus! Hij legt alles echt stap voor stap uit, en heel duidelijk :)
Op die manier kan je perfect slaggitaar leren op eigen houtje, en dat vormt volgens mij een perfecte basis om later te gaan tokkelen en tabs te spelen :)

Ik zou gewoon met de beginnerscourse beginnen: http://www.justinguitar.com/en/BC-000-BeginnersCourse.php :)

terrasbeest
28 mei 2010, 23:58
Speel gewoon nummers man,meespelen met het ' origineel' , hele generaties hebben het zo al geleerd. Toonladders en theorie bvb krijgen pas een betekenis als je hoort en voelt waarover het echt gaat : de muziek die je aan het spelen bent.Ik ben niet echt vertrouwd met Justin, maar ik heb het wel eens bekeken. Er zit structuur in z'n lessen,en het is duidelijk uitgelegd.

Goeie tips hier trouwens.

Jeroen^^
1 juni 2010, 16:44
Bedankt allemaal voor de tips :) ik ga er naar kijken !