PDA

View Full Version : Nieuwe top?



Hendriks
27 mei 2010, 15:00
Ik ben opzoek naar een nieuwe top.
Ik speel in een coverband van CCR tot Anouk van Blues naar Rock.
Veel vermogen ben ik niet nodig (altijd mic voor de speaker) , mijn Peavey Classic 30 gaat al te hard (volgens andere bandleden).
De volgende topjes hebben mijn aandacht: Blackstar HT20 , Egnater Tweaker en Egnater rebel20 .
Ik ben geen tone purist en een goed clean is het belangrijksts , lichte voorkeur voor 6v6 eindbuizen .
Momenteel heb ik een 2x12 (celestion seventy 80) cabinet.
Een reverb zou mooi meegenomen zijn ,maar dat kan eventueel ook met een stompbox.
Zijn er meer mogelijkheden in deze prijsklasse (400-500)?

humbucker
27 mei 2010, 15:08
nieuw/tweedehands?

Hendriks
27 mei 2010, 15:12
nieuw/tweedehands?

Maakt niet uit.

Wat versterkers betreft ben ik nogal wispelturig , wat betreft gitaren hou ik het op telecasters .
Ik hoorde laatst een JCM 800 en vond het geweldig , de volgende dag hoorde ik een Deluxe Reverb en dan is dat weer geweldig , maw mijn smaak loopt nogal uiteen.

humbucker
27 mei 2010, 15:16
Die zijn allebei ook geweldig in hun eigen ding :D

Heel veel topjes zijn er niet rond de 400-500 euro. Je kan misschien ook eens kijken naar de vox nighttrain, maar dan moet je z'n "metallig" uiterlijk er wel bij nemen!

Hendriks
27 mei 2010, 15:19
Uiterlijk vind ik niet belangrijk . Wat mij in de Egnaters aantrekt is dat je kunt kiezen uit verschillende voicings (UK/USA) ,en volgens mij kan dat bij de Blackstar ook .

Rick trodat
27 mei 2010, 15:20
Zeer goede clean, acceptabel volume en best een aardige drive:
Fender super champ xd. Alleen is dit geen top, je kan em wel aansluiten op een 8 ohm cabinet.

Vox ac15 klinkt met alnico blue klinkt wel een stuk beter (alleen geen top)

Orange Tiny Terror head (klinkt vrij behoorlijk)

Maar kwalitatief is het niet het allerbeste natuurlijk. Hoewel die fenders jaren zonder problemen werken.

Rick trodat
27 mei 2010, 15:22
JCM 800 is heel vet natuurlijk, alleen gaan die veel te hard voor wat jij wilt.
Als je amerikaans en engels geluid wilt wordt bijna altijd rivera aangeraden. Maar goed dan is het net niet natuurlijk.

Tim ATY
27 mei 2010, 15:27
Ik zag een ander forum over Soldano en Jet City.. Jet City is een nieuw merk ontworpen door Mr. Soldano himself.. Ze hebben een 20 watt top die op Musik-produktiv te koop is voor 333 euro.. Good value! Ze hebben tegenwoordig sowieso veel van die geinige minitopjes zoals die Vox Nighttrain die ik nog nooit heb gehoord en volgens mij wel iets beperkter is, en de broertjes Terror van Orange, waar ik wel zeer van onder de indruk ben!

Hendriks
27 mei 2010, 15:32
Die Jet city schijnt clean niet zo geweldig te zijn .

Henri H
27 mei 2010, 15:47
Je budget is wat aan de lage kant voor een top + cab.
JCM 800 gaat niet alleen te hard, maar heeft ook geen geweldig clean.
Als je een JCM 800 2205 zou kunnen vinden, of de combo uitvoering (4212/4210), dan zou het clean met je (single coil) Telecasters nog best wel 's heel behoorlijk kunnen klinken.
Zo'n combo vind je waarschijnlijk wel voor die prijs (€500,-).
Een DSL 50 zou ook een optie kunnen zijn misschien, heeft een wat betere clean.
Nadeel is dat crunch en clean van de DSL niet voetschakelbaar zijn.

Edit: je bent welkom om mijn 2205 's te komen testen als je 's in de buurt bent.

Hendriks
27 mei 2010, 16:02
Ik heb al een cab , dus ben alleen een top nodig , de grootste zorg wat betreft de JCM800 is het volume .

Henri H
27 mei 2010, 18:34
Ja, 'k ben d'r bang voor dat ie te hard gaat, dat geldt ook wel voor de DSL.
Op zich vind ik het nog wel meevallen, als je hem op anderhalf kunt zetten klinkt ie nog goed, zet je hem op 1 dan wordt het toch minder, gaat heel dun en lelijk klinken.
Alles boven anderhalf klinkt gewoon goed, en vanaf stand 2 en een half tot 10 zit er eigenlijk niet heel veel volume verschil meer in, dus stand 3 à 4 is optimaal, maar dat gaat waarschijnlijk te hard.
Hoe dat bij een DSL zit weet ik niet precies, maar die moet toch ook wel behoorlijk hard hoor.
Misschien is zo'n Haze 40 nog wat? Ietwat boven je budget misschien, en ik weet niet of die een clean kanaal heeft.

Hendriks
27 mei 2010, 19:07
Hm , ik heb nog een JCM te koop zien staan en begin wel te twijfelen , op youtube een paar leuke clips gezien.
die Haze zal ik nog even checken.

bass blom
27 mei 2010, 19:51
haze topje heb ik even getest, te zwak i.m.o.
40 watt combo beter, maar die is er weer niet als top.
egnater rebel 30 zou ik liever hebben dan 20.

Hendriks
27 mei 2010, 20:09
De Egnater rebel 30 heeft ook nog eens eens een reverb, maar iets boven budget.

Fireburst
27 mei 2010, 20:46
Misschien het 'probleem' eens van een andere kant bekijken :

neem een cabinet met wat lager rendement, bv Marshall 4x10 (1965 denk ik, of ook JCM410), of pas je huidige cabinet aan.
Voordelen :
1) je huidige top zal minder luid klinken bij hetzelfde standje
2) je kàn nog wel hard als het moet, zet die buizen dan maar eens goed aan't werk
3) zo'n 4x10 is toch nog handzaam en te tillen, ingeval 2x12 : speakers met 3dB minder output of zo eens proberen?

't is maar een ideetje natuurlijk, je budget zou er ook wel bij varen.;)

G.G.
27 mei 2010, 20:57
Gezien je muziekstijl, budget, voorkeur voor 6V6 en het feit dat 30 watt teveel is, zou je eens kunnen kijken of je toevallig een tweedehands Madamp A15MKII ergens kan vinden (en natuurlijk eerst uitgebreid testen).

Je kan ze ook nieuw kopen, maar dan moet je hem nog zelf inelkaar knutselen. Kst je dan €300 + materiaal voor behuizing

Hendriks
27 mei 2010, 21:21
Gezien je muziekstijl, budget, voorkeur voor 6V6 en het feit dat 30 watt teveel is, zou je eens kunnen kijken of je toevallig een tweedehands Madamp A15MKII ergens kan vinden (en natuurlijk eerst uitgebreid testen).

Je kan ze ook nieuw kopen, maar dan moet je hem nog zelf inelkaar knutselen. Kst je dan €300 + materiaal voor behuizing

Heb ik ook al aan gedacht , dat bouwen is geen probleem , ik heb een "pro"in de familie.

Blijft de Madamp clean?

Metalheart
27 mei 2010, 21:28
een 2x12 heb je toch?

volgens mij zijn er heul veul toppies te koop rond dat geld...

feedback heeft volgende week veel voor weinig + uitverkoop, kreeg vandaag zo'n boekie in huis, stonden dacht ik veel van die 20 watter toppies in

G.G.
27 mei 2010, 21:58
Blijft de Madamp clean?

Ik vind van wel. Je zou Meneer I hier op het forum ook eens kunnen vragen. Misschien dat hij hem vaker op hoog volume getest heeft.

Hendriks
27 mei 2010, 22:19
Ik vind van wel. Je zou Meneer I hier op het forum ook eens kunnen vragen. Misschien dat hij hem vaker op hoog volume getest heeft.

Ok , schijnt ook nog een MV mod te zijn las ik ergens , lijkt mij ook handig.

Agent_Smith
27 mei 2010, 22:59
Je hebt PM :)

stikel
29 mei 2010, 02:50
Beste Hendriks,

Heb kort een rebel 30 combo + extra cab gehad. Hij viel mij thuis echter ietwat tegen. (vooral clean). Mocht gelukkig van de aardige winkelier ruilen. Het ligt volgens mij ook mede aan de door Egnater gebruikte speakers. Ik vond een Rebel 30 head enkele weken later op een Orange 2 x 12 veel mooier klinken. Bovendien als je via de tubemix een keuze maakt tussen beide buizensets daalt het vermogen van 30 naar 20 watts. Er is alleen vol vermogen als de tubemix precies in de midden staat, dus beide types buizen gemixt. Niet dat dat qua volume veel uitmaakt. Zelfs tussen 1 watt en vol vermogen zit nagenoeg geen volumeverschil. Wel is er iets meer headroom op vol vermogen. Lees maar eens wat dhr. Bruce Egnater daar zelf over schrijft. Voor mooi clean zou ik verder kijken en vooral op je eigen oren afgaan. Ben zelf na een aantal filmpjes (ik weet het zelf proberen) gecharmeerd van het Rivera clean (clubster combo met een 10 speaker !!! )met indien nodig een hele leuke scheur.

Groet Jan

Edit Let wel: De rebel 20 is in tegenstelling tot de rebel 30 een kanaals

big dooley
29 mei 2010, 03:09
een JCM800 is prachtig, maar dient inderdaad op serieus volume te staan, wil ie echt lekker klinken... clean vind ik ze ook niet geweldig, zelfs de 2205/2210-familie
de DSL is daar al stukken beter in... en met 4 modes in totaal lekker veel mogelijkheden, al zijn ze per kanaal niet schakelbaar (hoewel daar wel een mod voor is
tja en dan heb je de nieuwe JVM-series, dat zijn echt alleskunners, ik zit zelf in een coverband, en de 4 kanaals die ik heb kan alles... van amy mcdonald tot aan rage against the machine, met alles wat er tussen zit
100 watt lijkt overkill, maar de JVM kan ontiegelijk goed klinken op laag volume... beter dan de DSL in mijn optiek (heb ik 10 jaar gehad) clean is ie ook erg goed
verschil tussen 50 watt en 100 watt is nihil te noemen... 3dB max... gitaarspekers kunnen al zo'n verschil maken
mooist is nog de geemuleerde DI die erop zit... XLR snoer gelijk naar de mixer en verder niks, je hebt niet eens meer een cabinet nodig (wel de versterker op standby laten staan!!!!)

tja, alleen dat budget he??? :)

svdijk
29 mei 2010, 08:38
een JCM800 is prachtig, maar dient inderdaad op serieus volume te staan, wil ie echt lekker klinken... clean vind ik ze ook niet geweldig, zelfs de 2205/2210-familie
de DSL is daar al stukken beter in... en met 4 modes in totaal lekker veel mogelijkheden, al zijn ze per kanaal niet schakelbaar (hoewel daar wel een mod voor is
tja en dan heb je de nieuwe JVM-series, dat zijn echt alleskunners, ik zit zelf in een coverband, en de 4 kanaals die ik heb kan alles... van amy mcdonald tot aan rage against the machine, met alles wat er tussen zit
100 watt lijkt overkill, maar de JVM kan ontiegelijk goed klinken op laag volume... beter dan de DSL in mijn optiek (heb ik 10 jaar gehad) clean is ie ook erg goed
verschil tussen 50 watt en 100 watt is nihil te noemen... 3dB max... gitaarspekers kunnen al zo'n verschil maken
mooist is nog de geemuleerde DI die erop zit... XLR snoer gelijk naar de mixer en verder niks, je hebt niet eens meer een cabinet nodig (wel de versterker op standby laten staan!!!!)

tja, alleen dat budget he??? :)

+1, M'n JVM heb ik sinds begin 2007 (toen ze net uit waren), is de enige Marshall die qua high-gain sound aan m'n JCM800 2210 kan tippen, en nog 1001 andere dingen kan (behalve stofzuigen en koffie zetten dan).
Ik speel in een rock-coverband, en een Anouk tribute band, en heb van kristal-clean tot mega high-gain nodig, en dat doet 'ie allemaal met 2 vingers in de neus.
Bovendien blijft 'ie lekker open en helder klinken, 't wordt nooit een brei.

snaarplukker
29 mei 2010, 12:47
Een Bugera 6262 topje is dan wat je zoekt.;)

MjS
29 mei 2010, 12:55
+1 voor de Blackstar HT-20, heel veel waar voor je geld en klinkt op laag volume ook erg goed. Check ook wat van mijn samples in mijn thread, krijg je een beetje idee hoe hij kan klinken op laag volume (vooral de laatste 2 samples zijn wel aardig, rest niet zo goed opgenomen).

big dooley
29 mei 2010, 16:37
...Bovendien blijft 'ie lekker open en helder klinken, 't wordt nooit een brei.

das absoluut waar, als ik de hoeveelheid gain uit de DSL probeerde te krijgen, die de JVM op z'n slofjes er al uitbraakt, dan werd ie al gauw modderig...

heb hem trouwens van de week voor het eerst met een strat-achtig model beroerd, en ik moet zeggen, dat ie daar ook totaal geen moeite mee heeft...

het beste filmpje wat ik van de JVM 410H kan vinden is van een zekere canadees, die zich dolphinstreet noemt... hier gebruikt ie een stratkopie op de JVM...
let wel... de mastervolume staat hier behoorlijk laag en is opgenomen met een simpele camera...
(het scheelt, dat de beste kerel niet onverdienstelijk met 6 snaren overweg kan ook... :) )

http://www.youtube.com/watch?v=OzMpsrHUoN0

Hendriks
21 juni 2010, 15:22
Helaas is er van testen nog niets gekomen , ik heb een nieuwe baan en deze slurpt op dit moment al mijn vrije tijd op. Omdat ik toch voor de repetities een versterker nodig heb , heb ik op basis van youtube en revieuws een combo gekocht (2dehands) , een top koop ik wel als het wat rustiger word.

Ik heb nu een Mesa Boogie Studio 22 gekocht (ik moet hem deze week gaan halen) , laag wattage en een mooi clean gacen de doorslag.

Tips over leuke tops zijn nog steeds van harte welkom , want die gaat er zeker nog komen.

JeroenSchaaf
21 juni 2010, 15:30
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! is het de versie met EQ?

Hendriks
21 juni 2010, 15:32
Zonder de EQ , al een wat ouder type dacht ik.