PDA

View Full Version : Eigen werk (pop-rock demo!)



tiopsa
27 mei 2010, 12:00
Gitaarmannen en vrouwen,

Op dit forum ben ik al jaren een lezer, geen poster..
Nu heeft het bandje waarin ik speel een nieuwe demo en aangezien dit forum veel luisteraars bezit met gouden oren ben ik wel eens benieuwd of jullie onze muziek kunnen waarderen. Muziek ambities hebben we niet echt, muziekmaken gaat bij ons vooral om de lol!

De demo is te vinden in de playlist op: http://icband.hyves.nl/

Luister eens, en als je zin hebt; laat een reactie achter.

Kritiek welkom, niet alleen opbouwend!

Fenderfan
28 mei 2010, 19:25
Is opzich wel aardig. Jullie hebben iets aparts maar er klinkt ook iets niet helemaal goed.
O.a. de zang is volgens mij een punt van aandacht. Stuur hem op zangles zou ik zeggen.
Als ik dit hoor kan ik namelijk niet horen of een zanglijn in b.v. KISS First zo uitgedacht is, of zo klinkt doordat er een slechte zanger bezig is.
Het laatste is hoogstwaarschijnlijk het geval.
Ik vind de zanglijnen overigens wel apart maar slecht betoont en niet strak genoeg gezongen.
Zangers/essen onderschatten hoe duidelijk alles uitgesproken moet worden en strak gezongen moet worden wil daar op plaat/live iets van blijven staan.
De uitspraak is overigens bovengemiddeld goed, maar kan beter. De zang is dus tenenkrommend te noemen.

Verder, als ik de zang even wegdenk, blijft er muzikaal gezien iets te weinig staan van dat wat eigenlijk wel potentie heeft. Het is leeg.
Dit kan in dit geval aan de opname kwaliteit liggen (gebrek aan bas e.d.)
Luister zelf nog eens kritisch naar de rol van elk individueel instrument en hoe deze ruimte opvullend bespeeld zouden kunnen worden. Lopende bas, andere soort riffs, drumfills etc...

tiopsa
30 mei 2010, 11:40
Fenderfan,

Bedankt voor je reactie, ook al is die overwegend negatief te noemen.
Dat je de zang onder de maat vindt kan ik me in vinden, ook al denk ik dat het 'aparte' wat jij noemt je mening een beetje kleurt. De zanglijn in 'Kiss First' is namelijk precies zo uitgedacht. Het rendement om zangles te nemen is voor ons echter te klein.

Verder denk ik dat de muzikale 'leegte' die je noemt te wijten is aan een gebrek aan speelvaardigheid, we zijn allemaal nauwelijks muzikaal geschoold en doen nagenoeg alles op gevoel. Toch is het laatste puntje wat je noemt denk ik erg interessant: de individuele rol van elk instrument. Ik denk dat vooral de drums en de bas wel een push kunnen gebruiken.

Zo zie je maar, ook negatieve kritiek is bruikbaar!

Dank.

(als iedereen er zo over denkt als bovenstaande kan ik me voorstellen dat dit topic zo weinig is beantwoord;) )

hezz
30 mei 2010, 13:01
Instrumentaal klinkt het best aangenaam, misschien wel nog wat tweaken in de mix-niveaus. Ik vind de zang veel te veel naar voren komen, terwijl die juist vrij zacht ingesproken lijkt te worden. De zang voelt af en toe alsof het op spraak-niveau gezongen wordt, ipv dat er wat meer power ontketend wordt. Misschien dat het daardoor een beetje plat klinkt.

Ibanez666
1 juni 2010, 11:53
Het rendement om zangles te nemen is voor ons echter te klein.



Hoe heb je dit rendement dan berekend?

tiopsa
1 juni 2010, 13:12
Hoe heb je dit rendement dan berekend?

Haha, die vraag had ik kunnen verwachten!
De band bestaat uit een drummer, bassist, gitarist en zanger/gitarist. We zijn allemaal student (niemand muziek georienteerd) en de band is puur ontspanning en hobby. We spelen allemaal op goedkoop spul (goedkope versterkers en gitaren, geen eigen geluidsset, e.d.) en het geld wat we af en toe verdienen met optreden (héél weinig) weegt absoluut niet op tegen de kosten van zangles. Het is dus vooral een financiële kwestie: veel geld betalen voor zangles om een hobby in stand te houden zit er gewoon niet in.

Ik begrijp heel goed waar je waarschijnlijk op doelt hoor: er valt meer uit te halen met zangles.

Snappie?
Geen moeilijke formules dus helaas...

Ibanez666
1 juni 2010, 13:39
Haha, die vraag had ik kunnen verwachten!
De band bestaat uit een drummer, bassist, gitarist en zanger/gitarist. We zijn allemaal student (niemand muziek georienteerd) en de band is puur ontspanning en hobby. We spelen allemaal op goedkoop spul (goedkope versterkers en gitaren, geen eigen geluidsset, e.d.) en het geld wat we af en toe verdienen met optreden (héél weinig) weegt absoluut niet op tegen de kosten van zangles. Het is dus vooral een financiële kwestie: veel geld betalen voor zangles om een hobby in stand te houden zit er gewoon niet in.

Ik begrijp heel goed waar je waarschijnlijk op doelt hoor: er valt meer uit te halen met zangles.

Snappie?
Geen moeilijke formules dus helaas...

Ben zelf heel slecht in formules, dus ben blij dat je er geen plaatste ;)

Maar goed, het rendement zoals je zegt is voor de band financieel misschien niet rendabel, maar je investeert daarnaast natuurlijk ook in je eigen persoonlijke muzikale ontwikkeling. En hobbies kosten nou eenmaal geld.

tiopsa
1 juni 2010, 15:00
Ben zelf heel slecht in formules, dus ben blij dat je er geen plaatste ;)

Maar goed, het rendement zoals je zegt is voor de band financieel misschien niet rendabel, maar je investeert daarnaast natuurlijk ook in je eigen persoonlijke muzikale ontwikkeling. En hobbies kosten nou eenmaal geld.

Je hebt gelijk, de zang zal (naar verwachting) beter worden na het volgen van zanglessen, maar dan heb je nog een bassist (ik) en een drummer die niet muzikaal geschoold zijn en in principe maar wat aanprutsen ;)

En de zin 'hobbies kosten nou eenmaal geld' gebruik ik nagenoeg altijd als excuus voor het aankopen van nieuwe hobbierommel!!! Op een gegeven moment werkt dat niet meer...

Ibanez666
1 juni 2010, 15:22
En de zin 'hobbies kosten nou eenmaal geld' gebruik ik nagenoeg altijd als excuus voor het aankopen van nieuwe hobbierommel!!! Op een gegeven moment werkt dat niet meer...


Ik heb geen excuus nodig om gear te kopen hoor!

tiopsa
2 juni 2010, 11:21
Ik heb geen excuus nodig om gear te kopen hoor!

Same here; daar zou ik ook flink op kunnen bezuinigen...
En toch ga ik met dat geld de zangles voor onze zanger niet betalen, ha! ;)


Misschien moeten we gewoon een 'cheesy contemporary digital voice' gebruiken in onze opnames en een flinke bak zangeffecten uit de kast halen...?

Slecht idee....

Ibanez666
2 juni 2010, 12:04
Jullie moeten gewoon lol hebben! En laten we niet vergeten dat het best leuk klinkt hoor :)

Fenderfan
2 juni 2010, 15:46
Tiopsa ... hoezo negatief?

Ik zeg dat jullie potentieel hebben, dat ik de zanglijnen origineel vind, maar slecht gezongen en muzikaal een beetje leeg vind.

Ik denk dat het woord potentieel voor iedere beginnende band het grootste compliment is.

tiopsa
2 juni 2010, 16:29
Tiopsa ... hoezo negatief?

Ik zeg dat jullie potentieel hebben, dat ik de zanglijnen origineel vind, maar slecht gezongen en muzikaal een beetje leeg vind.

Ik denk dat het woord potentieel voor iedere beginnende band het grootste compliment is.


Ok, excuses, dan heb ik het overwicht van je verhaal niet helemaal begrepen. Je gaat in je post van 'wel aardig' naar 'tenenkrommend', ook al geldt dat laatste voor de zang. Je noemde meer positieve dan negatieve aspecten, daardoor noem ik je post 'overwegend negatief'. Ik denk dat ik het woord 'potentie' dan heb onderschat.

Potentieel is absoluut een groot compliment! Dank daarvoor!