PDA

View Full Version : EMG 60/81 of 60/85



Freakoutus
27 mei 2010, 11:35
Hallo,

binnenkort ga ik mijn ibanez upgraden met een setje 60/81 of 60/85 (waarschijnlijk ga ik voor 60/81).

Nu is mijn vraag niet wat jullie smaak is. Mijn vraag gaat over quick connect. Ik koop beide pickups los van elkaar (beide hebben een quick connect setje erbij). Bij de zakk wylde set die ik kocht zat meteen al een blokje (soort van moederbordje), dit blokje komen vrijwel alle kabeltjes op uit. Zit dit blokje ook bij beide pickups?

hopelijk snappen jullie wat ik bedoel, weet het even niet beter te verwoorden. Sorry!

Edit: ik weet het, de titel klopt niet. moet nog wakkeer worden haha

Alvast bedankt

dml
27 mei 2010, 12:28
Ja, als je beide elementen los koopt (60 en 81 is echt een supercombinatie!!), zit bij elk element zo'n aansluitblokje. Geweldig hoe compleet EMG de elementen tegenwoordig levert.

Di Stefano
27 mei 2010, 12:32
Ja het zit er bij.

Freakoutus
27 mei 2010, 12:38
Geweldig! bedankt voor jullie reactie. Ik ben ook enorm te spreken over EMG. Ik heb in mn zelf build LP zakk wylde's in zitten. Deze ging ik dus vergelijken met mijn andere gitaar, deze heb ik uiteindelijk meteen in de hoek gezet omdat die pickups van mn zelf gemaakt gitaar vele malen beter en ook enorm veel strakker zijn!

Ook de quick connect vind ik een zeer fijn systeem, op deze manier kan je zeer gemakkelijk wisselen van pickups wanneer je dit nodig vind:punk::mmmm:

Tankman
27 mei 2010, 13:17
Om even een topic te kapen. Nu we het toch over de 81/60 combi hebben. Ik hoor af en toe verhalen over het feit dat het geen zin heeft om deze in bijvoorbeeld mijn PRS Tremonti SE te bouwen, omdat er niks meer van de tone van het hout etc overblijft. Zijn dit fabeltjes? We hebben het over een gitaar met mahonie body en nek.

Van Dattum
27 mei 2010, 13:34
Om even een topic te kapen. Nu we het toch over de 81/60 combi hebben. Ik hoor af en toe verhalen over het feit dat het geen zin heeft om deze in bijvoorbeeld mijn PRS Tremonti SE te bouwen, omdat er niks meer van de tone van het hout etc overblijft. Zijn dit fabeltjes? We hebben het over een gitaar met mahonie body en nek.

Fabeltje.... Ik heb zelf een Strat+ en een zelfbouw superstrat met eenzelfde EMG set erin. De Fender is van elzenhout met een esdoorn hals uit 1 stuk, de superstrat van mahonie, esoorn hals met ebben toets. De Fender klinkt strakker en feller, de superstrat zwaarder.
Het geluid van een gitaar begint met het hout en de constructie, ook met EMG's....

Actieve elementen drukken echter wel hun stempel op het geluid. Strak, helder, hoge output... Maar ze worden/werden gebruikt door heel uiteenlopende gitaristen van David Gilmour/Mark Knopfler tot high gainers als Steve Lukather en Mark Tremonti tot metallers als Zakk Wilde....

Terminus
27 mei 2010, 16:59
Om even een topic te kapen. Nu we het toch over de 81/60 combi hebben. Ik hoor af en toe verhalen over het feit dat het geen zin heeft om deze in bijvoorbeeld mijn PRS Tremonti SE te bouwen, omdat er niks meer van de tone van het hout etc overblijft. Zijn dit fabeltjes? We hebben het over een gitaar met mahonie body en nek.

Niet alleen is het een fabeltje, het is fysiek onmogelijk. Een EMG is ook gewoon een element, actief of niet.

Sanderltd
27 mei 2010, 17:26
Wat vaak wordt geroepen is dat emg's "steriel" en "schel" klinken. Dit is mijn inziens onzin. De enige pickup van emg die echt herkenbaar strak en feller klinkt is de emg 81. Die pickup heeft een erg eigen karakter en je herkent hem vaak meteen. Maar dit betekent niet meteen dat hij steriel of karakterloos hoeft te klinken. Veel gitaristen vergeten ook wel eens dat hun gitaar nog een volumeknop heeft waarmee het karakter van zo'n 81 ook aan te passen is...

Wat betreft de andere emg's, vooral de 60 en de 85; die klinken allesbehalve zoals een 81. Deze 2 klinken veel warmer en voller. Vooral de 60 vind ik een prachtig element en kan érg veel.
Dus zeker niet "niet de moeite". ;)