PDA

View Full Version : Gelijkrichter vervangen Vox AC15



TimS
27 mei 2010, 11:25
Ik ben op zoek naar een Vox AC15 en nu heb ik een combo gevonden van de handwired serie. 1 probleem: de eigenaar heeft de buizen gelijkrichter vervangen door een solid state gelijkrichter. Nu ben ik wel beniewd wat dit ongeveer kost, de versterker is namelijk wel aan de prijzige kant.

Volgens mij krijg ik wat er origineel in zat gewoon bij, dus het zou alleen om het aansluiten gaan, niet de onderdelen.

cluseau
27 mei 2010, 11:51
Ik ben op zoek naar een Vox AC15 en nu heb ik een combo gevonden van de handwired serie. 1 probleem: de eigenaar heeft de buizen gelijkrichter vervangen door een solid state gelijkrichter. Nu ben ik wel beniewd wat dit ongeveer kost, de versterker is namelijk wel aan de prijzige kant.

Volgens mij krijg ik wat er origineel in zat gewoon bij, dus het zou alleen om het aansluiten gaan, niet de onderdelen.

Wil je nu weten wat de mod gekost heeft of wat het kost om het ongedaan te maken?

Frans.

TimS
27 mei 2010, 12:37
Oh sorry, zat weer te ver vooruit te denken tijdens het typen ;)

Ik wil graag weten hoeveel het ongeveer kost om de buizen gelijkrichter weer in te bouwen :)

cluseau
27 mei 2010, 12:43
Oh sorry, zat weer te ver vooruit te denken tijdens het typen ;)

Maakt niet uit, ik wist niet wat je bedoelde.

Ehhh zeker EZ81 he, buisje dus, ff openmaken en de mod netjes verwijderen. Hoeft niet veel te kosten hoor.

Frans.

TimS
27 mei 2010, 13:00
Maakt niet uit, ik wist niet wat je bedoelde.

Ehhh zeker EZ81 he, buisje dus, ff openmaken en de mod netjes verwijderen. Hoeft niet veel te kosten hoor.

Frans.
Waar moet ik dan aan denken? Rond de 50-100 euro?

cluseau
27 mei 2010, 13:05
Waar moet ik dan aan denken? Rond de 50-100 euro?

ff via PM afhandelen.

Frans.

guitarnijboer
27 mei 2010, 13:38
Het hangt er vanaf wat de vorige eigenaar heeft gedaan. Je hebt namenlijk adaptertjes die je zo in de buisvoet kan steken waarin twee diodes en soms ook een weerstand zitten. Dit is een kwestie van uittrekken en buisje er in.

In het andere gaval zitten er twee diodes over het buisvoetje gesoldeerd. Deze kun je 1. desolderen (wel zo netjes) of 2. gewoon doorknippen. Dat laatste kan ook iedereen.

Al met al dus een fluitje van een cent. :soinnocent:

humbucker
27 mei 2010, 14:50
Offtopic: Wat is het nut van deze mod eigenlijk? En kan iemand nog eens kort even uitleggen wat een gelijkrichter juist weer doet, ben een behoorlijke noob op elektronica gebied! :)

cluseau
27 mei 2010, 14:55
Offtopic: Wat is het nut van deze mod eigenlijk? En kan iemand nog eens kort even uitleggen wat een gelijkrichter juist weer doet, ben een behoorlijke noob op elektronica gebied! :)


Gelijkrichter doet voor elektriciteit wat een fietsventiel doet voor lucht.
Hij laat de spanning maar naar een richting door. Het resultaat is een spanning welke pulserend van laag naar hoog gaat maar dus niet constant aanwezig is. Wel hebben we bereikt dat de spanning niet meer negatief wordt. Om nu van het pulserend effect af te komen wordt er een buffer geplaatst welke in de spanning voorziet als de puls even weg is. De ELco dus....

Het nut:
Een buis heeft aanzienlijk meer inwendige weerstand dan een silicium diode. Het spanningsverlies is in een buis dan ook groter. De voedingsspanning zal bij gebruik van een silicium diode iets hoger zijn en daardoor iets meer headroom genereren.

Een silicium diode heeft geen gloeidraad wat de belasting van de voedingstrafo ten goede komt.

Een silicium diode is direct na inschakelen beschikbaar. (nadeel voor de elko's)

Frans.

humbucker
27 mei 2010, 15:12
Fijn, top uitleg! :ok:

1 vraagje nog: heeft dit ook veel invloed op de klank? Of is dit verwaarloosbaar?

cluseau
27 mei 2010, 15:22
Fijn, top uitleg! :ok:

1 vraagje nog: heeft dit ook veel invloed op de klank? Of is dit verwaarloosbaar?


Persoonlijk krijg ik de indruk van iets meer compressie bij gebruik van een buis hoewel nauwelijks hoorbaar als je ook goede elko's hebt. Klank is van zoveel factoren afhankelijk. Makkelijker kun je ervaren dat een silicium gelijkrichter strakker klinkt. Of je daar van houd is een ander verhaal. Wil je het verschil snel kunnen horen kun je een oude 6L6 tegen de muur kwakken en in de lege voet een paar diodes solderen. Je kunt ze dan ter plekke omprikken zonder je soldeerkunsten te moeten demonstreren. Wel ff goed afkitten of vol gieten met kunsthars.

Frans.

edit
Als je de wisseltruc toepast houd dan wel in de gaten dat de bias instelling wel eens te hoog kan worden (geld niet voor auto bias amps).
/edit