PDA

View Full Version : Waarom komt het zo vaak voor dat groepen niet op tijd beginnen?



soup
26 mei 2010, 22:32
Buiten het opbouwen van spanning kan er toch weinig fout lopen qua opbouw en dergelijke dus waarom?


Max 5 min. vind ik wel oke, voor een groep als Metallica is 10min redelijk al heb ik wel eens een tijdje op hun moeten wachten.

skanky
26 mei 2010, 23:35
Buiten het opbouwen van spanning kan er toch weinig fout lopen qua opbouw en dergelijke dus waarom?


Max 5 min. vind ik wel oke, voor een groep als Metallica is 10min redelijk al heb ik wel eens een tijdje op hun moeten wachten.

9 van de 10 keer is het de band die gewoon te laat uit de kleedkamer komt. Ik maak het als geluidstech continu mee, dan sta ik allang klaar maar is de band er nog niet. Ook wij als geluidstechnici irriteren ons dan aan het wachten.

budje
27 mei 2010, 08:06
de traditionele reden is vaak dat de sfeer goed is en dat de zaaleigenaar er om vraagt omdat dat goed is voor de drankverkoop... Tenminste, dat maar ik vaak mee bij kleine gigs. Of dat bij grote stadionacts ook zo is... geen idee

LordOfLager
27 mei 2010, 09:46
de traditionele reden is vaak dat de sfeer goed is en dat de zaaleigenaar er om vraagt omdat dat goed is voor de drankverkoop... Tenminste, dat maar ik vaak mee bij kleine gigs. Of dat bij grote stadionacts ook zo is... geen idee

Bij kleine gigs - zeker zo.. Maak je zelfs mee bij pauzes, dat de zaaleigenaar vraagt of je nog wat langer wilt wachten omdat het zo lekker gezellig is (en hij dus behoorlijk wat meer verkoopt)

EuroCinema
27 mei 2010, 11:22
Yep, ons wordt ook regelmatig gevraagd om nog even te wachten voor we opgaan. Meestal komen mensen binnen op of om het moment dat de band begint. Het is voor de zaal prettig als die allemaal hun jas hebben opgehangen en een drankje hebben voor de band begint. En voor de band is het leuker als de zaal wat voller is als ze opkomen.

Grote toerende bands spelen in enorme zalen/stadions die soms akoestische nachtmerries zijn, dan kan de soundcheck verschrikkelijk uitlopen. Ik heb weleens meegemaakt dat Prince 1,5 uur te laat begon in Ahoy'. Maar dat was wel de enige keer dat ik daar geweldig geluid heb meegemaakt. Liever dat dan stipt om 21:00 een ongedefinieerde bak galm.

Verder is het ook een beetje een hype-truc van nieuwe gitaarbandjes. Veel te laat beginnen zodat iedereen puur van opluchting al heel hard gaat juichen als je opkomt. En zodat je stiekem maar een klein uurtje kan spelen (eerste cd, weinig materiaal) en toch tot 11:15 kan doorgaan. En dan op het einde altijd die feedbackende gitaren om er een punt aan te breien als de liedjes op zijn. Er zijn altijd wel weer verse 16-jarigen die het voor het eerst zien :seriousf:

rijsberman
27 mei 2010, 11:36
Afgelopen december startte Rammstein stipt op tijd, de supportact startte en stopte ook keurig volgens schema. Als je je goed voorbereidt kan 't best natuurlijk.

Madcow
27 mei 2010, 13:37
Dat is wel ruig van Rammstein omdat zij zoveel moeten regelen en afstellen voor elk optreden.

rijsberman
27 mei 2010, 14:21
Daar hebben ze personeel voor, denk ik. En die kunnen het ook 's middags.

skanky
27 mei 2010, 14:46
Vergeet niet dat Rammstein alles zelf mee heeft, dus ook de PA.
Verder werken ze met digitale tafels dus hebben ze gewoon total recall.
Ze hoeven dus alleen kleine aanpassingen te doen, dat scheelt een heleboel tijd.
Ik denk dat ze ook gebruik maken van virtual soundcheck. Dan nemen ze een multitrack recorder mee waar alle kanalen los op staan. Dan kan je dus soundchecken zonder dat de band aanwezig is. Je moet dan alleen wel zorgen dat de microfoons precies op dezelfde plek staan. Daarna doen ze nog 1 of 2 nummers als de band er is et voila, klaar met de soundcheck.

bert k
27 mei 2010, 15:19
Bovendien werken dat soort grote acts allemaal met in-ear monitoring. Dat betekent ook geen soundcheck meer voor de monitors. Gewoon standaard setup laden en klaar. Monitors vreet altijd tijd bij een soundcheck.

skanky
27 mei 2010, 15:45
Bovendien werken dat soort grote acts allemaal met in-ear monitoring. Dat betekent ook geen soundcheck meer voor de monitors. Gewoon standaard setup laden en klaar. Monitors vreet altijd tijd bij een soundcheck.

Rammstein gebruikt wel monitors, l'acoustics fm115. Maar voor monitors uitfluiten heb je de band ook niet nodig, dat kan tegelijk met het inregelen van het systeem.

bert k
27 mei 2010, 16:30
Nee, maar het kost wel tijd, je moet het per zaal/stadion opnieuw doen. Maar goed, het is geen rocket science, als je op tijd begint komt het altijd goed.