PDA

View Full Version : EMG81 + 85 in RG321



Slammers
26 mei 2010, 20:44
Ik zou graag andere pick-ups in mijn Ibanez RG321 willen plaatsen. Dit omdat dit de sound wel gaat verbeteren IMO. Ik heb een aantal elementen beluisterd en deze klinken toch wel het beste voor mij denk ik. Maar misschien hebben jullie nog opties? Ik wil gewoon een lekkere metal sound.

Alleen nu nog een vraagje of het inbouwen. Ik kan wel met een soldeerbout en schema's omgaan en ben redelijk technisch, maar hoe gaat het inbouwen ongeveer in zijn werking? En is het een beetje te doen? Alvast bedankt!

Madcow
26 mei 2010, 20:48
EMG'S zijn top!! Ik heb ze zelf in me Cort M600. Lekker geluid. Maar check ook eventjes de Semour Duncan Blackouts!!

Slammers
26 mei 2010, 20:50
Gaat het de sound duidelijk verbeteren? Het klinkt nu wel lekker, maar het is het gewoon nog net niet. Mijn versterker is een Peavey Bandit 112.

Gothra
26 mei 2010, 21:02
Hey, die ibanez is van basswood gemaakt toch? Ik heb zelf een ibanez rg170 van basswood waar ik EMG's in heb zitten. Klinkt egt ontzettend goed! Ik heb alleen wel de 85 in de brug gedaan en de 81 in de nek positie. Klinkt toch wat beter vind ik!

Slammers
26 mei 2010, 21:17
Nee die van mij is van mahonie als ik het goed heb. Maar is het inbouwen beetje te doen? Wat ik me afvroeg is waar je de batterij gaat laten. Bij een stratocaster heb je aardig wat ruimte onder de slagplaat, maar bij deze heb je een klein klepje aan de achterkant met een vakje die redelijk vol zit al. :chicken:

Ik zie trouwens ook EMG HZ's. Wat is het duidelijke verschil tussen die en de 81 & 85? Op het 't feit na dat de ene actieve zijn en de andere passieve.

Steven Otto
26 mei 2010, 21:37
Ik vind EMG HZ vlakker klinken. Als je dan toch bij passieve elementen uitkomt, zou ik niet voor EMG HZ's gaan.

my 2 cents.

Jasper.
26 mei 2010, 21:40
Ik heb het setje in mijn RG320FM-AM Klinkt erg lekker. Vooral met veel treble en bass en de mids aardig terugdraaien. :)

Slammers
26 mei 2010, 21:46
Mooi. Ik ga wel voor de 2e handse, omdat ik nieuw te duur vind. 2 mensen gebeld en beide verkocht. Staat nog 1 setje op MP, maar die neemt niet op. Morgen nog eens proberen.

Bram+
26 mei 2010, 21:50
Nee die van mij is van mahonie als ik het goed heb.
Dan heb je een RG321MH neem ik aan. Er bestaat namelijk ook een RG321 en die is van basswood en daarom noemen ze die van mahonie de RG321MH. EMGs worden overigens in zowel mahonie als basswood gitaren veel gebruikt. RG cavities zijn doorgaans groot genoeg voor een extra batterijtje.

Standaard alternatieven voor de EMG81 en EMG85 zijn Seymour Duncan Blackouts (ook actieve pickups en veelal bejubeld) en EMG's nieuwere 81X en 85X.

Slammers
26 mei 2010, 22:01
Ja ik heb de MH. En werd zojuist teruggebeld en heb een setje kunnen bemachtigen. Ben reuze benieuwd hoe ze gaan klinken.

Gothra
26 mei 2010, 22:05
Dan heb je een RG321MH neem ik aan. Er bestaat namelijk ook een RG321 en die is van basswood en daarom noemen ze die van mahonie de RG321MH. EMGs worden overigens in zowel mahonie als basswood gitaren veel gebruikt. RG cavities zijn doorgaans groot genoeg voor een extra batterijtje.

Standaard alternatieven voor de EMG81 en EMG85 zijn Seymour Duncan Blackouts (ook actieve pickups en veelal bejubeld) en EMG's nieuwere 81X en 85X.

Dat de cavities groot genoeg zijn zou ik niet snel zeggen! Bij die van mij moet ik m er echt in proppen om de cover erover heen te kunnen doen

Slammers
26 mei 2010, 22:13
Haha oke. Moet passen lijkt me.

Slammers
28 mei 2010, 13:32
Voglens mij mis ik de helft om aan te sluiten. Ik heb 1 volume en 1 tone potmeter gekregen. Ook nog 1 output jack en dat batterijding met kabeltje. En verder 2 pick-ups met maar 1 kabeltje. :???:

Laat bovenstaande maar zitten. Volgens mij ben ik er al uit en wordt er nog wat toegestuurd. Alleen heb ik een 5-way switch en heb ik een 3-way switch nodig. Kan ik die 5-way gewoon op een bepaalde manier aansluiten dat hij 2 standen niet gebruikt of is dat onmogelijk?

Mesjoggah
28 mei 2010, 19:36
je kan de switch zo aansluiten dat de buitenste standen als kill switch fungeren of gewoon bedraden zodat de buitenste stand dezelfde schakeling is als een standje terug.

Slammers
28 mei 2010, 22:16
Heb je toevallig een schema of iets hoe ik het dan aan moet sluiten?

Slammers
29 mei 2010, 11:46
Nog een andere vraag, heb een 3-way switch besteld. Maar in het schema gebruiken hun deze:

http://i48.tinypic.com/w9gn42.jpg

Alleen is het bij die van mij gewoon 1 rij van 8 puntjes niet zo laag en hoog. Wat is dan de volgorde van 1 t/m 8? :???:

Gothra
29 mei 2010, 13:02
je kan de switch zo aansluiten dat de buitenste standen als kill switch fungeren of gewoon bedraden zodat de buitenste stand dezelfde schakeling is als een standje terug.

Volgens mij kan dit inderdaad, maar k heb hier ook een keer gelezen dat je dan je switch verneukt

Slammers
29 mei 2010, 18:55
Ja heb het ook ergens gelezen, maar zou die opstelling dan toch maar voor een paar dagen gebruiken, want dinsdag ofzo komt die 3-way switch al. Maar ben nieuwschierig hoe ze klinken dus probeer er achter te komen hoe ik ze met een 5-way aan de praat kan krijgen?

Slammers
30 mei 2010, 12:52
Heb het schema gebruikt zonder schakelaar voor even. Maar ze willen het nog niet doen.

Heb even ene foto gemaakt voor de duidelijkheid. Dit is zoals ik het gesoldeerd heb (nog niet netjes, maar is om even te testen) :

http://i50.tinypic.com/whfh2w.jpg

En dit is het schema wat ik gebruikt heb (heb de kleuren van de draden even dezelfde kleur gegeven als die bij mij):

http://i50.tinypic.com/20gij9i.jpg