PDA

View Full Version : Eastman vs Taylor



Meanbone
26 mei 2010, 19:41
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar. Nu had ik altijd al als idee om een Taylor te gaan kopen. 414CE of 616CE.

Nu kwam ik alleen ook Eastman gitaren tegen. de 622CE/722CE/822CE(verschil in hout?) bij Feedback, welke een stuk prettigere prijs heeft. Hoe verhoudt een dergelijke gitaar zich tov de Taylors? Zowel qua geluid als kwaliteit.

Ik kan vrij weinig informatie over de Eastmans vinden.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten Anton

RolandT
26 mei 2010, 20:20
Ik heb zelf een Eastman 620, ik vermoed dat je de website (http://www.eastmanguitars.com/index.php)van eastman al hebt gevonden? Daar kan je een aantal reviews vinden.

Twelvebar
26 mei 2010, 21:22
Ik heb zelf een Eastman AC522. Eastman heeft zijn sporen al verdiend in de vioolbouw en ook de mandolines van Eastman staan erg hoog aangeschreven. De bouwkwaliteit is dik in orde, en het is absoluut waar voor je geld... daar hoeft het dus niet aan te liggen. Max Guitar in Nijmegen heeft veel Eastmans en ook Taylors hangen, ff vergelijken?

Meanbone
26 mei 2010, 21:44
Ik heb zelf een Eastman 620, ik vermoed dat je de website (http://www.eastmanguitars.com/index.php)van eastman al hebt gevonden? Daar kan je een aantal reviews vinden.

Daar had ik inderdaad al op gekeken. Het is voor mij alleen een relatief onbekend merk. (zoals Taylor, Martin en Takamine) Ik vroeg me dan ook af of deze gitaren in kwaliteit onderdoen voor elkaar. Of dat de vergelijking totaal niet opgaat.

Ik heb bij Feedback op de 622CE gespeeld. Deze speelde prima. Enige nadeel vond ik dat er geen slagplaat op zit, in tegenstelling tot Taylor.

northernlake
26 mei 2010, 22:07
Als de gitaar je bevalt dan zijn de kosten voor een slagplaat te overbruggen lijkt me?! Kun je ook nog iets kiezen wat je zelf mooi vindt.

Plant
26 mei 2010, 22:11
... Ik heb bij Feedback op de 622CE gespeeld. Deze speelde prima. Enige nadeel vond ik dat er geen slagplaat op zit, in tegenstelling tot Taylor.

Standaard geen slagplaat kan juist een voordeel zijn. Sommige fabrikanten laten deze namelijk weg omdat zo'n plaat op de mooie top het geluid negatief beïnvloed. En je hebt hele mooie dunne transparantie slagplaatjes die je nauwelijks ziet. Als je een gitaar zonder slagplaat koopt kun je zelf kiezen of je er een op wilt en zo ja wat je erop wilt.

vulvasonic
26 mei 2010, 22:51
Ik heb zelf een Eastman AC522. Eastman heeft zijn sporen al verdiend in de vioolbouw en ook de mandolines van Eastman staan erg hoog aangeschreven. De bouwkwaliteit is dik in orde, en het is absoluut waar voor je geld... daar hoeft het dus niet aan te liggen. Max Guitar in Nijmegen heeft veel Eastmans en ook Taylors hangen, ff vergelijken?

In dat geval is de kans zeer groot dat ik afgelopen zaterdag op een Eastman heb gespeeld. Ik vond 'm matig (de paar Taylors die ik probeerde trouwens ook). Ik had 'mijn sound' gevonden in een Gibson met gelamineerde zijkantjes (rond de 650 euro). De Eastman moest rond de 450 kosten. Ik had het gevoel dat de verschillende frequentiegebieden elkaar in de weg zaten. Het klonk wat rommelig. Tot ik iemand anders er op hoorde spelen. Kwestie van techniek, denk ik. De Eastman klonk bij hem vol en breed. Mooi warm laag en voldoende definitie. De Gibson klonk ineens heel dun en schel.

M.a.w., zorg dat je ze zelf kunt gaan testen en ervaar het verschil. De eigenaar van MG Nijmegen was zelf vol lof over de kwaliteit van de Eastmans en dat met name dat ene goedkope model, waarvan ik je helaas de naam niet kan geven. Na morgen (of overmorgen) weet ik misschien meer, want dan ga ik er weer langs. :)

rijsberman
26 mei 2010, 23:00
Tot ik iemand anders er op hoorde spelen. Kwestie van techniek, denk ik. De Eastman klonk bij hem vol en breed. Mooi warm laag en voldoende definitie. De Gibson klonk ineens heel dun en schel.

Een akoest klinkt erg anders, afhankelijk van hoe je er voor of achter zit. Bass en treblle verdeelt zich bij verschillende gitaren verschillend. Er op spelen kan dus arg anders voor jou klinken dan voor een ander.

Kortom, wat jij beschrijft hoeft dus niet aan de techniek van die ander te liggen.

vulvasonic
26 mei 2010, 23:08
Kortom, wat jij beschrijft hoeft dus niet aan de techniek van die ander te liggen.

Dat realiseerde ik me eigenlijk ook op het moment dat ik het schreef. Sterk punt. Het gaat natuurlijk ook om de projectie. En inderdaad zal de gitaar anders klinken als je er voor staat, of wanneer je er op speelt.

Sjeeses, dat maakt het eigenlijk nóg moeilijker. Ik merk echt aan alles dat ik een enorme leek ben op het gebied van de acoustische gitaar. :D

LaurentB
26 mei 2010, 23:19
Ik leg de gitaar dan wel eens plat op mij schoot en speel er dan op. Maar hoe dan ook, het is heel belangrijk hoe een gitaar voor de bespeler klinkt. Als-ie alleen goed klinkt voor de toehoorder, daar word je ook niet blij van.

Meanbone
26 mei 2010, 23:22
Dat realiseerde ik me eigenlijk ook op het moment dat ik het schreef. Sterk punt. Het gaat natuurlijk ook om de projectie. En inderdaad zal de gitaar anders klinken als je er voor staat, of wanneer je er op speelt.

Sjeeses, dat maakt het eigenlijk nóg moeilijker. Ik merk echt aan alles dat ik een enorme leek ben op het gebied van de acoustische gitaar. :D

Het vervelende is dat ik nog geen winkel heb gevonden, welke zowel een Eastman 622CE heeft als een Taylor 414 CE. Bij Feedback op een Taylor 214CE gespeeld en op een Taylor 314CE. De 214CE speelde in dit geval een stuk lekkerder. De Eastman vond ik weer net iets beter dan de 214CE. Vandaar ook mij vraag over de ervaringen met de 414CE tov de Eastman. Ik denk dat ik maar moet verder zoeken naar een zaak die beide gitaren op voorraad hebben, want het gaat er uiteindelijk idd om hoe je de gitaar vindt spelen in de winkel en niet uitgaan op de reviews (al dan niet onafhankelijk advies)

rijsberman
26 mei 2010, 23:22
Helpt voor een muur of glaswand gaan spelen niet? Dat het geluid naar je reflecteert?

vulvasonic
26 mei 2010, 23:53
Helpt voor een muur of glaswand gaan spelen niet? Dat het geluid naar je reflecteert?

Het testen deed ik in een afgesloten ruimte met een 'glazen' wand. Daar hangen bij MG Nijmegen alle 'duurdere' acoustische gitaren. Toen die andere figuur (de eigenaar van MG Nijmegen) er op speelde, bevonden we ons in de grote open ruimte van de winkel. Nóg een verschil dat meespeelt dus.


@Meanbone; bel Max Guitars Nijmegen eens op, want daar hebben ze meerdere Eastmans en meerdere Taylors. Misschien wel toevallig net de twee modellen die je wilt vergelijken.

Twelvebar
27 mei 2010, 00:49
In die ruimte klinken de meeste gitaren erg goed, op zichzelf is dat natuurlijk fijn maar wellicht is het niet echt representatief voor de ruimte waarin je de gitaar thuis veelal zult bespelen (oftewel: je hebt er precies niets aan dat het daar zo mooi klinkt :) ). Ik weet niet of ze de Furch D40 nog hebben hangen, maar dat is ook een te gekke dreadnought die je zeker eens moet proberen (@vulvasonic). Ook de masterbilt serie van Epiphone is erg goed voor het geld, al heb ik uit principe niet bijzonder veel zin om met een Epiphone op schoot te zitten...

vulvasonic
27 mei 2010, 01:12
Sowieso, een Epiphone van 600 euro......, dat voelt gewoon, nou ja..., niet goed. :seriousf:

Ik kan er niet omheen. Soms wint mijn scrotum het van mijn oren en mijn verstand. :D

RolandT
27 mei 2010, 07:58
. Enige nadeel vond ik dat er geen slagplaat op zit, in tegenstelling tot Taylor.De Eastman komt wel met een slagplaat maar die zit in de koffer. moet je er dus zelf opkleven (als je wil). Ik heb dit niet gedaan vind het mooier zonder.
http://www.10pont.net/620b.jpg

Twelvebar
27 mei 2010, 10:36
Sowieso, een Epiphone van 600 euro......, dat voelt gewoon, nou ja..., niet goed. :seriousf:

Ik kan er niet omheen. Soms wint mijn scrotum het van mijn oren en mijn verstand. :D

wat nou soms :sssh:

freddy
27 mei 2010, 13:01
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar. Nu had ik altijd al als idee om een Taylor te gaan kopen. 414CE of 616CE.

Nu kwam ik alleen ook Eastman gitaren tegen. de 622CE/722CE/822CE(verschil in hout?) bij Feedback, welke een stuk prettigere prijs heeft. Hoe verhoudt een dergelijke gitaar zich tov de Taylors? Zowel qua geluid als kwaliteit.

Ik kan vrij weinig informatie over de Eastmans vinden.

Alvast bedankt voor de reactie.

Groeten Anton

Bij Kees Dee heb je de meeste kans om te vergelijken tussen Eastman en Taylor,ik moet zeggen dat Eastman voor het geld zeer goed kwaliteit neerzet.Persoonlijk vond ik het hout bij Taylor een klein beetje mooier.Wat het geluid betreft dat is zo persoonlijk dat je daar onmogelijk een advies aan iemand over kan geven,gebruik je oren en neem de tijd.
Verder heeft Taylor een paar troeven waar je rekening mee kan houden bv. de NT neck die uniek is in de akoestische gitaarbouw, je kan er vrijwel zeker van zijn dat deze nooit de bekende knik bij het overgaan van hals naar body zal gaan vertonen wat van andere merken zeker niet kan gezegd worden ook niet van de zeer dure.Vanaf 2003 hebben Taylors ook een gelaserd bovenblad wat deze gitaren luider doet klinken,helaas hangt er een duurder prijskaartje aan en ieder moet voor zichzelf maar uitmaken of hij het geld hiervoor wil neertellen.Dus Eastman zeer goede gitaren voor het geld,Taylor duurder met vooral onovertroffen bouwkwaliteit,ik heb zelf een Taylor 410 die ik zeer goed vind klinken maar ik heb ook Taylors in handen gehad waaronder zeer dure die me niet konden bekoren, dus zeker naar een winkel gaan waar je veel keuze hebt en je rustig kan testen dit om teleurstellingen te voorkomen,ik wens je veel sucses.
P.S.kijk ook eens naar Blueridge

Meanbone
27 mei 2010, 19:02
Bij Kees Dee heb je de meeste kans om te vergelijken tussen Eastman en Taylor,ik moet zeggen dat Eastman voor het geld zeer goed kwaliteit neerzet.Persoonlijk vond ik het hout bij Taylor een klein beetje mooier.Wat het geluid betreft dat is zo persoonlijk dat je daar onmogelijk een advies aan iemand over kan geven,gebruik je oren en neem de tijd.
Verder heeft Taylor een paar troeven waar je rekening mee kan houden bv. de NT neck die uniek is in de akoestische gitaarbouw, je kan er vrijwel zeker van zijn dat deze nooit de bekende knik bij het overgaan van hals naar body zal gaan vertonen wat van andere merken zeker niet kan gezegd worden ook niet van de zeer dure.Vanaf 2003 hebben Taylors ook een gelaserd bovenblad wat deze gitaren luider doet klinken,helaas hangt er een duurder prijskaartje aan en ieder moet voor zichzelf maar uitmaken of hij het geld hiervoor wil neertellen.Dus Eastman zeer goede gitaren voor het geld,Taylor duurder met vooral onovertroffen bouwkwaliteit,ik heb zelf een Taylor 410 die ik zeer goed vind klinken maar ik heb ook Taylors in handen gehad waaronder zeer dure die me niet konden bekoren, dus zeker naar een winkel gaan waar je veel keuze hebt en je rustig kan testen dit om teleurstellingen te voorkomen,ik wens je veel sucses.
P.S.kijk ook eens naar Blueridge

Bedankt voor je info. Ik heb ook even zitten kijken naar Blueridge. Ik geloof alleen niet dat zij gitaren hebben in dezelfde klasse (die eastman en taylor) met een cuttaway en element. Of vergis ik me?

freddy
27 mei 2010, 19:17
Ik heb inderdaad nog geen gitaren gezien van Blueridge met een cutaway dus daar heb je een punt,wat het element betreft ik heb ook niet gekozen voor het ES systeem van Taylor omdat daar heel wat problemen over bekend waren, ondertussen schijnen deze problemen tot het verleden te behoren.
Ik heb zelf speciaal een Taylor gekocht zonder het ES systeem en heb er een Fishman matrix infinity laten inbouwen waar ik zeer tervreden over ben.
Eastman werkt ook met Fishman dacht ik,daar moet je zelf even goed over nadenken en zeker uittesten.

Meanbone
27 mei 2010, 22:37
Vanavond op een blueridge gespeeld. 1 van de duurdere (type 180)
Speelde lekker, maar vond het niet een heel vol geluid, dus ik denk dat deze gaat afvallen. Binnenkort maar eens bij KeesDee gaan kijken dan.

bluegate
29 mei 2010, 23:43
Ik heb vandaag bij Feedback wat getest, en een Eastman 312CE gekocht.

Aangezien ik voornamelijk elektrisch speel, was mijn budget beperkt tot
max. 1100 euro incl. element of kosten voor element plaatsen.

Ik speel graag beetje fingerstyle dus zocht het in de OM modellen.
Getest: Taylor 214e & 214ce, Eastman 312ce, 622, 722
De 622 & 722 waren zonder element en vielen eigenlijk af (budget),
maar de 622 vond ik de beste van alle geteste gitaren.

Dus uiteindelijk een tweestrijd tussen de Taylor 214.. & Eastman 312..

Taylor:
Wat een twinkelkast is dat! Niet perse negatief, maar ik vond het teveel
van het goede. Beetje kil
Zeer heldere toon waardoor in mijn beleving het laag achterbleef.
Ook versterkt was dit het geval, veel van de DGBE snaren maar EA bleven
achter.
Speelbaarheid was redelijk tot goed.
Afwerking is beter dan Eastman (lijmresten, kleine imperfecties in hout
& lak...)

Eastman:
Lekkere sound, sprak veel meer aan.
(waarschijnlijk door de volledig massieve top, back & sides)
Speelde iets minder lekker dan de 622, maar beter dan de 722.
Verder kon ik met mijn beperkte techniek direct lekker spelen.
Geluid nodigde ook echt uit om te blijven spelen.
Versterkt helaas hetzelfde als bij de Taylor, maar minder erg.
Veel DGBE en iets zachter de EA snaren.
Goede koffer bijgeleverd!

Na vier uren op 0.12 spelen doen mijn vingertjes pijn en kijk ik alleen
nog maar naar mijn aanwinst...
:seriousf:

jos geers
30 mei 2010, 18:00
hoi heb zelf een eastman gekocht bij case benelly die hebben ook taylors.
Wat me opviel bij de eastman is de goede bespeelbaarheid. qua kwaliteit zijn denk ik beide merken vergelijkbaar. ik vindt zelf de gladde hals van een eastman lekkerder spelen in vergelijk met de matte ietwat stroeve taylor hals.
Qua prijs kwaliteit zit je volgens mij goed bij eastman en de taylor is vlgs mij gewoon een meer gevestigd merk nou succes met je keuze.
jos