PDA

View Full Version : voetschakelaar versterker



djnenm
26 mei 2010, 18:26
Hey allemaal,

Op het moment ben ik op zoek naar een schakelaar om op me versterkers ( Fender Frontman 65R en Fender Stagelead ) van het clean naar distortion kanaal te schakelen. Nu ben ik vanmiddag naar MusicManiacs gegaan en dit verhaal voorgelegd toen kreeg ik het verhaal dat er verschillende weerstanden in die schakelaar zitten en dat het verschillend is. Erg merkwaardig verhaal vind ik zelf want volgens mij is het gewoon een schakelaar die schakelt tussen open en gesloten circuit.

Afijn ik kreeg een schakelaar mee, moet ik het pedaal de hele tijd indrukken wil ik op het 2e kanaal blijven... schiet niet op dus vandaag teruggegaan kreeg ik het boss fs-5u pedaal mee, deze doet het ook niet.

Ligt het aan mij of zitten zij nu fout?

( ps ik heb wel in de oefenruimte ooit een universele switch geprobeerd en die deed het gewoon goed.)

x19
26 mei 2010, 20:48
Dat zijn footswitchen met momentary switchen.
Vrij normaal dat dat niet werkt, zij zullen wel fout zitten.

Zoals je zelf zegt, gewoon een universele switch zoals die van marshall ofzo.
Kan ook niet moeilijk zijn om zelf te maken lijkt mij.

stikel
1 juni 2010, 03:13
Boss FS-5L moet je hebben. Die hoef je niet "vast " te houden. Gewoon een keer kort drukken en de te gebruiken functie wordt ingeschakeld en nog een keer drukken en de functie schakelt weer uit.

groet Jan

Plant
1 juni 2010, 09:00
Hey allemaal,

Op het moment ben ik op zoek naar een schakelaar om op me versterkers ( Fender Frontman 65R en Fender Stagelead ) van het clean naar distortion kanaal te schakelen. Nu ben ik vanmiddag naar MusicManiacs gegaan en dit verhaal voorgelegd toen kreeg ik het verhaal dat er verschillende weerstanden in die schakelaar zitten en dat het verschillend is. Erg merkwaardig verhaal vind ik zelf want volgens mij is het gewoon een schakelaar die schakelt tussen open en gesloten circuit.

Afijn ik kreeg een schakelaar mee, moet ik het pedaal de hele tijd indrukken wil ik op het 2e kanaal blijven... schiet niet op dus vandaag teruggegaan kreeg ik het boss fs-5u pedaal mee, deze doet het ook niet.

Ligt het aan mij of zitten zij nu fout?

( ps ik heb wel in de oefenruimte ooit een universele switch geprobeerd en die deed het gewoon goed.)

Dat verhaal van die weerstanden kan voor sommige typen goed kloppen. Als je b.v. een Ultra Chorus hebt, heb je 2 schakelaars: 1 voor distortion en 1 voor chorus. Maar dat gaat beide vanaf de schakelaar over twee draadjes met mono-jack aan het eind. Normaal kun je daar nooit 2 aparte dingen mee schakelen. Dus waarschijnlijk werken ze met schakelaars in serie met weerstanden er overheen om verschillende DC spanningniveaus te creëren en in de versterker met een speciaal circuit om de funkties te schakelen.