PDA

View Full Version : (Akoestisch) gitaar opnemen => welk programma??



Kjiratsiekoedel
26 april 2003, 15:05
Ik wil mijn gitaarspel gaan opnemen.

Ik gebruik dit:
klassiek gitaar => opklikelement => powermixer (500W :grin:) => line out/koptelefoon (dus geen 500W op een geluidkaart)=> PC

Maar dan heb ik een probleem:
Ik heb Cubase VST32, kan ik hieermee opnemen??? Ik snap er geen hol van. Ik zoek namelijk een (vrij) simpel programma. Met hooguit 50 functies i.p.v. 234345. Wat is het programma voor mij?? Of hoe kan ik cubase simpel benaderen?

Kjiratsiekoedel
26 april 2003, 16:23
Ik heb nu Cool Edit 2000, dat snap ik wel.

En nu het volgende:
Er zit een enorme ruis overheen. De opname lijkt wel een opname van een storm en dan nog distortion erover en op de achtergrond iemand die gitaarspeelt, hoe dit op te lossen?

dingo
22 juli 2003, 22:59
waarschijnlijk neem je op via je boxen en dat is niet goed
om goed op te nemen moet je een mixer hebben en die
hoeft niet duur te zijn(bij feedback voor 50 euro)
dan heb je maar 1 kanaal maar dat is genoeg voor wat je wilt bereiken
de mixer sluit je aan je pc en je gitaar aan je mixer
en raggen maar (om op te nemen gebruik je gewoon \sound forge of
iets anders wat opneemd\ en klaar

Lize
23 juli 2003, 02:24
Opnemen via je boxen? Dat snap ik niet.

Sowieso zijn koptelefoonuitgangen over het algemeen beroerd qua geluidskwaliteit. Verder is je signaal te zacht, je zou kunnen kijken of je de ingang van je geluidskaart nog een beetje kunt opkrikken, maar dat levert vaak ook geen al te beste kwaliteit op. Heeft je geluidskaart geen aparte microfooningang? Waarschijnlijk zou dat schelen, tov een line-ingang, een micingang is gewoon gevoeliger. Misschien kun je dan zelfs direct je pick-up opnemen, maar waarsch is dat weer te weinig signaal. Als koptelefoonuitgang op een mic-ingang geen goed genoeg resultaat geeft, zul je inderdaad een actieve mixer of een voorversterkertje moeten kopen.

bert k
23 juli 2003, 10:15
Lize,
Cool Edit is een goed advies. Fijn en niet al te lastig programma. En, heel fijn, er zit een uitgebreide help-functie bij. Ik gebruik Cool Edit Pro, is wat nieuwer dan 2000. Het kan alles wat Cubase kan, behalve MIDI opnemen.

Kjiratsidinges, (f***ing nick..)
als de eerdere adviezen niet werken, kijk dan eens bij de samplerate. Misschien staat die te hoog. Misschien kan je geluidskaart hem niet aan.

Ic3gl0vE
23 juli 2003, 12:51
Ik heb Cubase VST32, kan ik hieermee opnemen???

Tuurlijk, je klikt gewoon de track aan waar je wilt opnemen en dan druk je op de record knop, of op de * knop op je toetsenbord. Cubase is wel fijn hoor... de basis is heel simpel. Het programma is alleen zo verrekte duur :(

dingo
23 juli 2003, 13:58
opnemen via je pc boxen (dat is ook mogelijk \o ja? ja!\
maar daar heb je geen reet aan want dan heb je je probleem
met ruis terug
dus probeer iets als een mixer aan te schaffen
Succes

Super Slinky
26 juli 2003, 14:28
Ik neem niet op via de computer maar via een harddisc recorder. Volgens mij is dat het zelfde principe. Ik plug de akoestische gitaar gewoon rechtstreeks in. Je moet dan even kijken of hij binnen komt enhoe hard je hem zet. Het geluid kan je horen via je boxen of via de koptelefoon. Om interferentie te voorkomen is via de koptelefoon beter. Even letten op de EQ van de gitaar, als die geregeld kan worden, anders kun je het later inregelen na de opname. Je kiest een spoor uit en je zet eventueel een metronoom aan in het programma. Het is een mooi direct en warm geluid. Ik werk somswel met een lichtere programmaversie van Cubase op de computer, namelijk Cubasis als ik bijvoorbeeld een toetsen arrangementje maak. Dat programma was zeker niet duur (160 gulden in die tijd) en zeer simpel en effectief om mee te werken.