PDA

View Full Version : Les Paul



Wazakindjes
26 mei 2010, 12:54
Ik ben van plan om zelf een Les Paul gitaar te bouwen. Nu weet ik niet helemaal zeker welke houtsoorten ik moet hebben. Ik dacht zelf aan hieraan:

Body: Elzen
Neck: Cocoboro
Fretboard: Ebben
Top: Padouk

Of hebben jullie betere/andere ideeen?
Als ik nog iets vergeten ben kan dat, ik zit nu nog op school en moest aan het eind nog even snel dit berichtje typen.

Alvast bedankt.

st.robot
26 mei 2010, 12:59
1 van de vrijheden van zelf gitaren bouwen is dat je helemaal zelf kan kiezen waaruit je je gitaar bouwt. dus de houtsoorten die jij voorstelt kunnen perfect (alleen weet ik niet zeker of cocobollo wel geschikt is als halshout) maar vergeet niet dat hout een invloed heeft op de klank van de gitaar.

een gibson les paul wordt gemaakt uit
mahonie body
esdoorn top
mahonie neck
pallisander of ebben toets

elzen wordt veelal bij fender gebruikt i.s.m. singlecoils, je kan er perfect een les paul mee bouwen, maar dan denk ik dat de klank iets feller/bijtender wordt dan van een mahonie les paul.

maar jij bent de ontwerper, je kan kiezen wat je wil

grtz

Wazakindjes
26 mei 2010, 17:09
Ik heb die houtsoorten gekozen omdat ze voornamelijk een warme klank geven of de midden/hoge tonen versterken. Met behulp van dit topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=36918.

Bij nader inzien lijkt het me beter om voor de body toch voor Mahonie Swietenia te gaan. En misschien voor de neck ook Padouk. En fretboard wordt misschein Cocoboro. Dan wordt het dus zo:

Body: Mahonie Swietenia
Neck: Padouk
Fretboard: Cocoboro
Top: Padouk

Volgens mij zijn het allemaal vrij roodachtige houten, right? En nog even voor de zekerheid: is de top hetzelfde als headstock? Ik zou niet weten wat het anders moet zijn namelijk. :3 Btw, heeft iemand hier misschien nog geheel toevallig een stel mallen voor een LP? :3
Trouwens, ik zeg wel dit en dat hout, maar is het wel betaalbaar? XD

Ello
26 mei 2010, 19:05
De "top" is de bovenlaag hout die je op de body kunt lijmen om een bepaalde look / hout-structuur te krijgen. M.n. bij (semi) transparante lakken.

De "headstock" is de kop, dus waar de stem-mechanieken in gaan.

Of het betaalbaar is hangt helemaal af van je budget. BTW, fretboards worden heel vaak gemaakt van ebben of palissander.

Wazakindjes
26 mei 2010, 20:10
Ah zo. Dan wordt het dus dit:

Body: Mahonie Swietenia
Neck: Padouk
Fretboard: Cocoboro
Headstock: Padouk

Top is niet echt nodig denk ik, de hout zelf heeft als een mooie kleur. Also, ik weet dat het vooral palissander of ebben is, maar misschien ziet dit er ook wel gaaf uit. =D
Ehm... Budget is op het moment een paar 100 euro. :3

oknarb180
26 mei 2010, 20:55
Volgens mij zijn het allemaal vrij roodachtige houten, right? En nog even voor de zekerheid: is de top hetzelfde als headstock? Ik zou niet weten wat het anders moet zijn namelijk. :3 Btw, heeft iemand hier misschien nog geheel toevallig een stel mallen voor een LP? :3
Trouwens, ik zeg wel dit en dat hout, maar is het wel betaalbaar? XD

Hey,

Interesant, een Les Paul.
Tja, dure houtsoorten? Geen idee.
Hangt af wat je budget is en wat je doel is met de gitaar.
Misschien toch nog even verder verdiepen en snuffelen op het forum. Ook hoe je de constructie wilt gaan maken. En wat je er allemaal voor nodig hebt.
Bedenk wat je wilt, zoek uit wat je nodig hebt, maak een plan, koop je materialen en ga dan bouwen. Da's het makkelijste manier om je eerste gitaar te realiseren.

vr.gr.

Branko

Wazakindjes
26 mei 2010, 21:07
Budget: op het moment een paar 100 euro. :3
Doel: Spelen, misschien nog gebruiken in een bandje. :3 Ligt eraan wat voor bandje het wordt.

Yoshida
26 mei 2010, 21:28
OK ik geef je een headstart.
Houtsoorten kan je erg goed kopen (en zelf uitzoeken) bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Dit is een groothandel in vrijwel alle denkbare houtsoorten (ja zelfs vuren ;) ) met een 'hobbyzolder' voor reststukken. Zeer de moeite waard zelfs als je er uren voor moet rijden. Ik ken geen vergelijkbare handelaar die zo toegankelijk is.
Mallen kan je bij verschillende webwinkels kopen *KuchGuitarSuppliesKuch* of je kan medebouwer Cocobolo een vriendelijk mailtje sturen.

Naar mijn ervaring laat mahonie zich erg fijn en snel bewerken en kan je het tevens goed afwerken. In alle opzichten mijn favoriete houtsoort maar mijn ervaring is redelijk beperkt. Daarnaast ben ik een conformist en hoop ik dat jij iets creatiever bent.

Wazakindjes
26 mei 2010, 23:07
Bedankt voor de tips. Cocobolo heeft dit topic al gezien en zelf contact gezocht over de mallen. Aardige vent. :3 Arnhem is wel te rijden, maar ik zoek het eerst dichterbij. :3

Raikko
26 mei 2010, 23:13
Ik ben in Rotterdam geweest bij de westhaven houthandel. Die hadden ook wel redelijk wat en ik was niet zo heel veel kwijt voor een paar mooie stukken hout :blast:

Grtz

rijsberman
26 mei 2010, 23:19
De Amsterdamse Fijnhouthandel (kan je m.i. net zo'n verhaal over vertellen als over de Arnhemse) is niet veel dichterbij dan de Arnhemse, is 't wel?

Is er in de omgeving van het Antwerpse niet zo'n zaak?

Wazakindjes
26 mei 2010, 23:36
In Rotterdam wel, according to Raikko. De rest is niks. Ik weet alleen niet hoe groot die zaak is.

Yoshida
27 mei 2010, 06:24
In Rotterdam wel, according to Raikko. De rest is niks. Ik weet alleen niet hoe groot die zaak is.

In Zwolle moet er ook één zijn, maar ik vraag me af of je daar zomaar binnen kan lopen om in hun 'afvalbak' (lees rommelzolder) te frutselen.
Voor je eigen beeld zou je wat websites af kunnen struinen.

Wazakindjes
27 mei 2010, 17:20
Rotterdam is de dichtstbijzijnde volgens mij. :3 Ik denk dat het deze is: http://www.westerhouthandel.nl/Header-menu/Home.html. Ze hebben alleen mahonie. :\

Yoshida
27 mei 2010, 19:19
Rotterdam is de dichtstbijzijnde volgens mij. :3 Ik denk dat het deze is: http://www.westerhouthandel.nl/Header-menu/Home.html. Ze hebben alleen mahonie. :\

Toch wat verder rijden dan, ik weet dat ik niet de enige gitaarnetter ben die door de A.F. loopt als een peuter op LSD door een snoepwinkel. ;)

Raikko
27 mei 2010, 19:38
Toch wat verder rijden dan, ik weet dat ik niet de enige gitaarnetter ben die door de A.F. loopt als een peuter op LSD door een snoepwinkel. ;)

whahaha, coole vergelijking xD

Wazakindjes
27 mei 2010, 19:48
Teehee. :3 Ik kijk nu hier: http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/Muziekinstrumenten.htm. Even rondkijken wat voor leuks ze allemaal hebben. :3 Zitten een paar nice houtsoorten bij.

Body: Khaya Mahogany (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/mahogany.jpg - de onderste)

Neck: Bubinga (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/bubinga.jpg)

Fretboard: Snakewood (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/letterhout.jpg)

Top: Geen/weet nog niet.


Hoe denken jullie erover? :3

D3nnis
27 mei 2010, 20:06
Fretboard: Snakewood (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/letterhout.jpg)


Jahaaa, dat vind ik ook enorm gaaf om te zien!
Maar als het om betaalbaar hout gaat, moet je dit niet hebben ;-)

Wazakindjes
27 mei 2010, 20:09
Damn. Rio Palissander (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/palisander.jpg - onderste) is zeker ook duur? Omdat het verboden en uit de handel enzo is? Of is het dan JUIST goedkoop?

Yoshida
27 mei 2010, 20:10
W00t

Overzichtelijke site. ;)
Ik zeg gewoon doen, áls je handig met hout bent. Dure stukkies om te verprutsen. Maar mooi spul en naar mijn bescheiden mening redelijk geschikt. (misschien op bubinga voor de neck na; het is vrij belangrijk dat je hier hout voor hebt met een rechte draad. Waarom hiervoor ook niet gewoon mahonie?)

D3nnis
27 mei 2010, 20:15
(misschien op bubinga voor de neck na; het is vrij belangrijk dat je hier hout voor hebt met een rechte draad.

Maar dit is ook een kwestie van zoeken denk ik. Binnen dezelfde houtsoort is er nog steeds enorm veel variatie.

Yoshida
27 mei 2010, 20:26
Maar dit is ook een kwestie van zoeken denk ik. Binnen dezelfde houtsoort is er nog steeds enorm veel variatie.

Ben ik het mee eens. Ik heb inderdaad twee stukken mahonie in een gitaar verwerkt; één met een schitterende vlam, en de ander met een kaarsrechte draad. Ik dacht even dat de getoonde stukken de werkelijke handelsitems waren.

Wazakindjes
27 mei 2010, 20:30
Body: Khaya Mahogany (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/mahogany.jpg - de onderste)

Neck: Bubinga (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/bubinga.jpg)

Fretboard: Rio Palissander (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/palisander.jpg - de onderste)

Top: Geen/weet nog niet.

Zo dan? Ik kan als neck altijd nog Khaya pakken, maar misschien vind ik wel een stuk geschikte Bubinga. Over Rio had ik nog een vraag. Het is verboden te verhandelen, is het hierdoor goedkoper of duurder?

jan jansen
27 mei 2010, 20:32
Jahaaa, dat vind ik ook enorm gaaf om te zien!
Maar als het om betaalbaar hout gaat, moet je dit niet hebben ;-)

Das idd heel mooi spul.Ik heb nog een aantal liggen,waarvan zoiezo 1 op een gitaar komt in aanbouw.Kost wat,maar heb je ook wat...,


:cheerup::cheerup::cheerup:

Cocobolo
27 mei 2010, 20:35
Over Rio had ik nog een vraag. Het is verboden te verhandelen, is het hierdoor goedkoper of duurder?
als het verboden is, zal de prijs nooit lager worden maar alleen maar hoger. Maar ik weet niet of het verboden is het te verhandelen. Ik neem aan dat het verboden is om het in te voeren, maar als het hier al is mag je het gewoon (ver)kopen lijkt me. Ik heb zelf een hele partij honduras rosewood, en dat is meen ik ook niet meer te importeren. Maar ik heb het wel gewoon kunnen kopen.

Wazakindjes
27 mei 2010, 20:38
Ja, verboden in te voeren bedoel ik. :P
Maargoed, wat vind je van die laatste opsomming van houtsoorten? Geschikt voor zowel de klank als de portemonnee? :3

Yoshida
27 mei 2010, 20:45
Klank is subjectief en tevens afhankelijk van de kunde van de bouwer, en nog meer van de gebruikte pickups, versterker etc. Budget is eveneens subjectief (althans de argumenten waarmee het verantwoord word; zie bovenstaand).

Heb je eerder met hout gewerkt? En als je door de fijnhouthandel loopt, weet jij dan te bepalen of je makkelijk met een bepaalde houtsoort kan werken? Het is geen ruimtevaarttechnologie, maar als je zwaar leunt op de subjectieve eigenschappen dan kan ik zeker aanraden om te experimenteren op een manier die jij je denkt te kunnen veroorloven.

Wazakindjes
27 mei 2010, 21:09
Budget is een paar honderd euro. :3 Heb niet vaker met hout gewerkt. Met de klank van het hout bedoel ik in algemene lijnen. Wat versterkt het hout en wat juist niet. :3

Cocobolo
27 mei 2010, 21:13
....Maargoed, wat vind je van die laatste opsomming van houtsoorten? Geschikt voor zowel de klank als de portemonnee? :3

Mahonie lijkt me prima. En heel betaalbaar. Het rosewood voor de toets is ook goed te betalen omdat een toets niet bepaald een groot stuk hout is. Het bubinga heb ik geen ervaring mee. Ik zou het je niet kunnen zeggen. Als je het lamineert (dus bijvoorbeeld 2 of 3 stroken) dan denk ik dat het (met halspen en eventueel carbon strips) altijd moet lukken.

Je had gisteren mij een vraag gesteld over padouk, en over het bruin worden. Als je de gitaar na het spelen niet in de zon zet (of terug in de koffer!) dan geeft het volgens mij geen probleem, dan zal het zeer lang heel mooi rood blijven. Bovendien kun je het met het stainen ook nog extra rood maken (kijk maar naar de achterkant van mijn mini waar Fred zo mooi een rode kleur op heeft gezet (het hout is mahonie)).

Wazakindjes
27 mei 2010, 21:28
Hm. Wat voor houtsoorten zou je adviseren? Gezien het feit dat ik geen houtbewerkingservaring en een niet zo heel groot budget heb? :3 Blijkbaar zijn de houten die ik steeds kies toch aardig duur. :P

oigun
27 mei 2010, 22:58
Ik zou beginnen met een mahonie body met een plain-maple top.Is bij veel houthandels gewoon te krijgen en niet overdreven duur. Een toets kan je bij guitarsupplies oid kopen. Let er wel op dat je niet een keiharde en loodzware mahoniesoort koopt.

Wazakindjes
28 mei 2010, 16:43
Body: Khaya Mahogany (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/mahogany.jpg - de onderste)

Neck: Bubinga (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/bubinga.jpg)

Fretboard: Rio Palissander (http://www.fijnhout.nl/3%20Houtinfo/Geschikte%20houtsoort/muziek%20foto/palisander.jpg - de onderste)

Top: Geen/weet nog niet.

Zo dan? Ik kan als neck altijd nog Khaya pakken, maar misschien vind ik wel een stuk geschikte Bubinga.

Als Rio Palissander ook redelijk duur is, gebruik ik wel Rosewood. Zijn dit allemaal houten geschikt voor zowel klank (in grote lijnen bekeken :P) als portemonnee (remember, few 100 euros :3)?

Ello
28 mei 2010, 17:06
Rosewood (palissander) is uitermate geschikt voor je fretboard.

Wazakindjes
28 mei 2010, 17:10
Ja, dat wist ik al. :P En de rest? :3

Wazakindjes
29 mei 2010, 20:20
Ik bedacht me net iets. :3 Als ik nou 2ehands meubelstukken koop bestaande uit de gewenste houtsoorten, scheelt dat waarschijnlijk geld. :3 Of niet? D:

Raikko
29 mei 2010, 22:23
Dat kan wel, maar dan moet je denk ik goed zoeken want de meeste meubels zijn tegenwoordig fineer....Ik heb bv nog wel een oude tafel in de kamer staan die van massief hout is, maar ik vond het zonde om die te gaan slopen;)

Zatar
29 mei 2010, 22:32
Waarom hebben ze de kringloopwinkel uitgevonden denk je? ;) Of de rommelmarkt (pas dan wel op voor de échte rommel...)

En euhm ... als je geen compressor hebt even googlen op koelkast compressor. Kan je al meteen een spuitinstallatie maken voor weinig geld ;)

espike
29 mei 2010, 22:49
M.b.t. je hout keuzes: voor mij zijn padouk en mahonie qua klank aardig uitwisselbaar. zelf heb ik een les paul gemaakt (waar ik nog steeds een paar fatsoenlijke foto's van moet plaatsen ) met een padouk/honduras mahonie hals, en padouk body maple top. het padouk blijft mooi rood imo, als je de gitaar niet recht in de zon zet, en gewoon met een uv beschermende lak afwerkt. dit laatste kan natuurlijk van alles zijn, ik heb nu voor nitro gekozen, maar een volgende doe ik waarschijnlijk met bootlak. gewoon omdat het kan, en t spul gemaakt is om sterk te zijn, en uv beschermend is.
Hout bij de fijnhout handels is wel duur btw. zo is alleen een fretboard al snel 30 euro (ebben) de rest weet ik even niet meer

Wazakindjes
29 mei 2010, 23:31
Body: Khaya Mahogany

Neck: Bubinga

Fretboard: Rio Palissander/Rosewood

Top: Padouk

Zo dan? :3 Dan krijg ik als het goed is een mooi (donker)rode gitaar. Right? :3 Nu nog de prijslijst zien te vinden. XD
Oja, ik zal die lak ook eens proberen te vinden. :3 Goeie tip, thanks. =D

Mattia
30 mei 2010, 08:45
Re: palisandersoorten heb je redelijk wat keuze.

Rio palisander (D. nigra) mag niet over de grens vervoerd worden, en is derhalve moeizaam te vinden en duur. Het 'klassieke' rosewood.

Indisch palisander (D. latifolia) kent veel variate, prima houtsoort, voor een rosewood relatief zacht. Mag verhandeld worden, alles uit India is enkel voorgezaagd (in 'onderdelen') verkrijgbaar.

Madagascar palisander (D. Baronii en een andere) is zoals de meeste soorten beschermd, maar mag gewoon verhandeld worden. Geen individueel papierwerk nodig voor de eindgebruiker als je over de grens wil, maar ik bewaar netjes alle bonnen, omdat het ongetwijfeld zal veranderen.

Cocobolo (D. retusa) is een zuid-amerikaanse variant, prachtig, heel hard, heel resonant, velen zijn er allergisch voor. Zelfde situatie als voor de madagascar variant.

Honduras (D. stevensonii), idem Cocobolo en Madagascar.

Wazakindjes
30 mei 2010, 12:51
Ok, dan wordt het dus een rosewood fretboard. Ik dacht al wel dat Rio duur zou zijn. Nu nog ergens zien te vinden wat de prijzen zijn. :\ Ik heb op Google gezocht, maar ik kreeg alleen wat eigenschappen en dergelijke. Nergens een prijs. :\

pueblo
30 mei 2010, 13:19
madinter al gezien?
http://www.madinter.com/b2c/index.php?page=pp_productos.php&tbusq=1&ref=MED&md=1

spaanse webshop die niet echt duur is, ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik denk wel dat enkelen van hier dat wel hebben

Wazakindjes
30 mei 2010, 14:30
Ik heb voor de grap Padouk (1000x100x70 mm) opgezocht:

SubTotal (€) 25,00
Shipping costs 39,50
Insurance 2,00
VAT 10,64
Total (€) 77,14

Dan betaal je meer voor de verzending dan voor het hout zelf. Toch bedankt. :3

jan jansen
30 mei 2010, 15:24
Ik heb voor de grap Padouk (1000x100x70 mm) opgezocht:

SubTotal (€) 25,00
Shipping costs 39,50
Insurance 2,00
VAT 10,64
Total (€) 77,14

Dan betaal je meer voor de verzending dan voor het hout zelf. Toch bedankt. :3

Ik weet niet of je het hier over normaal padouk hebt,maar das toch wel goedkoper te verkrijgen...toch...?hier in NL...,

JJ

Wazakindjes
30 mei 2010, 15:45
madinter al gezien?
http://www.madinter.com/b2c/index.php?page=pp_productos.php&tbusq=1&ref=MED&md=1

^ Ik heb hem op die site opgezocht. Ik denk wel dat het hier in NL goedkoper is ja. In Arnhem waarschijnlijk. :P

Wazakindjes
1 juni 2010, 19:06
Body: Khaya Mahogany
Neck: Bubinga
Fretboard: Rosewood
Top: Padouk

Weet niemand iets over de prijs en kwaliteit van deze houten? :C

forceps
1 juni 2010, 19:30
www.af.nl

:)

Wazakindjes
2 juni 2010, 16:37
http://www.af.nl/voorraad/massief/bubinga/prijslijst.html

... Dat is fucking duur. D:

Raikko
2 juni 2010, 17:38
http://www.af.nl/voorraad/massief/bubinga/prijslijst.html

... Dat is fucking duur. D:

Dat is per kubieke meter hea! Als je even uitrekent hoeveel m3 jij nodig heb kom je uit op ongeveer 80 euro ofzo.....

Wazakindjes
2 juni 2010, 19:21
Een kubieke meter klinkt zo... weinig. XD

jan jansen
2 juni 2010, 20:49
Een kubieke meter klinkt zo... weinig. XD

1 meter bij 1 meter bij 1 meter is veel meer....,(LxBxH)

:blast::seriousf::blast:

JJ

forceps
2 juni 2010, 21:43
in een kuub passen 3000 blikjes bier (van 33 cl).

Misschien dat dit wat bijdraagt aan de beeldvorming ;)

oknarb180
2 juni 2010, 22:22
Body: Khaya Mahogany
Neck: Bubinga
Fretboard: Rosewood
Top: Padouk

Weet niemand iets over de prijs en kwaliteit van deze houten? :C
Ik schat ca. 150 euro hout totaal!
Als je pech hebt duur kachelhout.
Ik lees nu diverse posts over prijs, kwaliteit en wijzigen van houtsoorten (dat bedoel ik overigens niet verkeerd hoor!!!), maar ik zou zeggen, ga eens bij ze langs en zoek een paar geschikte stukken voor je project, en dan weet je de uiteindelijke prijs. Wordt het te duur, dan kun je altijd nog goedkoper stukje hout uitzoeken. Keuze genoeg!


http://www.af.nl/voorraad/massief/bu...rijslijst.html

... Dat is fucking duur. D:


Ja joh, zelf een gitaar bouwen doe je niet uit goedkoopte.
En als je dan toch veel tijd en energie in een gitaar wil steken, doe het dan goed en beknibbel niet op de materialen die je wilt gebruiken. Als je het goed doet, dan heb je straks een goede gitaar naar je wens en dan maakt het natuurlijk niet uit of ie uiteindelijk 300, 400 of 500 euro heeft gekost. Ter info, mijn eerste zelfbouw (een PRS) koste me totaal 600 euro aan materialen (all-in!), ruim een jaar over gedaan (nog geen 50 euro per maand), maar ik heb er wel een erg prettig spelende en goed klinkende gitaar aan overgehouden en ik speel er regelmatig op!

Just my 2 cents!

vr.gr.

Branko

Wazakindjes
2 juni 2010, 23:27
Ik schat ca. 150 euro hout totaal!


Dat valt nog mee. :3 De pickups kosten dan waarschijnlijk rond de 180 euro. De draden zijn niet zo heel duur, right? =3 De tuning pegs zijn dan wel duur (had ik niet verwacht O.o zo'n 40 euro ofzo?) De frets en nut zijn denk ik niet zo duur, maar ik kan het mis hebben. Zo even snel bij elkaar geteld en alles kom ik uit op 400 euro. Misschien meer. Het kan natuurlijk ook een heel stuk minder zijn, mijn pa kan misschien al dat hout ergens regelen, ook al werkt hij met andere houtjes. :3

RS-Rik
3 juni 2010, 05:11
heb je teveel geld ofzo?

Bij de AF vragen ze voor een bodystuk Mahonie Swietenia voor een LP bijna 150 euro. Een nekplankje en een mooi toetstje zijn ook 50 a 100 euri


Of misschien was ik er net op een slecht moment

Wazakindjes
3 juni 2010, 20:29
heb je teveel geld ofzo?

Lol, JUIST niet. XD Ik moet nog zien hoe ik dat voor elkaar ga krijgen. :3

oknarb180
3 juni 2010, 21:33
Het kan natuurlijk ook een heel stuk minder zijn, mijn pa kan misschien al dat hout ergens regelen, ook al werkt hij met andere houtjes. :3

Dan zou ik daar gebruik van maken!

vr.gr.

Branko

snaarplukker
3 juni 2010, 22:02
in een kuub passen 3000 blikjes bier (van 33 cl).

Misschien dat dit wat bijdraagt aan de beeldvorming ;)
Mogen het er 3030 zijn? Op een slokje na 3031.;)

snaarplukker
3 juni 2010, 22:15
Hm. Wat voor houtsoorten zou je adviseren? Gezien het feit dat ik geen houtbewerkingservaring en een niet zo heel groot budget heb? :3 Blijkbaar zijn de houten die ik steeds kies toch aardig duur. :PEhh....steigerplankenhout?;)

Wazakindjes
3 juni 2010, 23:56
Ehh....steigerplankenhout?;)
... lame. XD Ik vraag me wel af hoe die gaat klinken trouwens. XD

Wazakindjes
8 juni 2010, 10:04
Dat valt nog mee. :3 De pickups kosten dan waarschijnlijk rond de 180 euro. De draden zijn niet zo heel duur, right? =3 De tuning pegs zijn dan wel duur (had ik niet verwacht O.o zo'n 40 euro ofzo?) De frets en nut zijn denk ik niet zo duur, maar ik kan het mis hebben. Zo even snel bij elkaar geteld en alles kom ik uit op 400 euro. Misschien meer. Het kan natuurlijk ook een heel stuk minder zijn, mijn pa kan misschien al dat hout ergens regelen, ook al werkt hij met andere houtjes. :3

Klopt deze prijsbenadering? En ook dat het hout zo rond 150 euro gaat kosten? :3

McVenco
8 juni 2010, 12:17
Ben even kwijt welke houtsoorten je wilt gebruiken, maar het zou wel goedkoper kunnen hoor. Ik was zelf 65 euro kwijt voor een 1-piece elzen bodyblank, 20 euro voor een maple plank voor de hals en nog eens 10 euro voor een dun plankje maple voor de toets.

Op de afgelopen gitaarbuildersmeeting zag ik een paar mooie planken korina liggen voor 40 euro, en een ebben toetsje voor iets van 20. Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar in het algemeen geldt dat hoe ruwer het hout, hoe goedkoper. Koop dus een ongeschaafde plank in plaats van een verlijmde en geschaafde bodyblank, scheelt je zo een paar tientjes...

Raikko
8 juni 2010, 12:41
Je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar in het algemeen geldt dat hoe ruwer het hout, hoe goedkoper. Koop dus een ongeschaafde plank in plaats van een verlijmde en geschaafde bodyblank, scheelt je zo een paar tientjes...

Klopt, ik had een ongeschaafde plank hout mahonie voor 12 euro. Deze was 110 x 15 x 5½ cm. Volgens mij is dat redelijk weinig geld, toch?:)

Wazakindjes
8 juni 2010, 17:20
Koop dus een ongeschaafde plank in plaats van een verlijmde en geschaafde bodyblank, scheelt je zo een paar tientjes...

Wordt veel hout tegenwoordig niet al "voorgeschaafd" verkocht? D:

oknarb180
8 juni 2010, 22:01
Hey,

Mijn eerste gitaar (ik heb m'n financien er eens op nagezocht, de dubbele boekhouding!)
Ruwe 1-piece body (Kahya mahonie) € 35,--
Ruwe balk (Kahya mahonie) voor 2 halzen € 15,-- (er ligt er nu nog 1 in de kast te wachten)
Indisch palisander toets € 10,--
Quilt maple top (AAA) € 70,--

kortom, totaal 130 euro aan hout voor m'n eerste gitaar.
Dus 150 euro lijkt me nog steeds een goede gok!

Met electronica kun je de knip ook leeg krijgen. Hangt er helemaal vanaf wat je wilt en in welke kwaliteit.

Zoals eerder vermeld, je kunt doen en laten wat je zelf wilt wanneer je zelf een gitaar gaat bouwen. Joh, gewoon hout zien te scoren (zoals het jou het beste schikt!!!) en lekker aan de gang gaan.

Je zou nu bijvoorbeeld al kunnen beginnen met het maken van een MDF-mal voor de body en neck.

vr.gr.

Branko

Wazakindjes
8 juni 2010, 23:55
Ik zoek eigenlijk nog wat 1:1 tekeningen van een LP. :3 Ik beschik over AutoCAD. :3

Zatar
9 juni 2010, 10:51
Er cirkelt zo'n pdf op internet rond met bouwtekeningen ... zie eens hier...
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121523

Wazakindjes
9 juni 2010, 16:55
Ik heb gewoon zomaar plans gevonden voor 4 gitaren en wat uitleg over de elektronica. Danke sehr monsieur. :3

Broodjekaas
12 juni 2010, 01:33
Over de steigerplanken: Ik ken iemand die een telecaster met steigerplanken heeft gemaakt. Daarnaast geen electromagnetische pickups, maar een westerngitaarbrug met een piezoelement. Verder had hij nog een hals liggen en wat tuners, dus resultaat: een vrijwel gratis, uniek en mooi klinkend gitaartje.
De body zou volgens hem wel een jaartje meegaan voordat hij een nieuwe zou moeten frezen.
(er mag trouwens wel bij gezegd worden dat hij eigenaar is van een muziekwinkel, maar dit schrijf ik zo klein en onopvallend dat je het niet leest)

Mocht je hetzelfde willen proberen, dan moet je wel zorgen dat je steigerplanken hebt die goed droog zijn, en weinig "werken"

Wazakindjes
12 juni 2010, 12:36
Hm, nu heb ik zin om een steigerplankenhout-gitaar te maken. XD In principe kan ik hem ook gewoon verven hoe ik zelf wil, toch? En dat kan waarschijnlijk met gewone verf en daarna lak erover doen? :3 En dan nog iets, met weinig werken bedoel je gewoon dat hij niet teveel uitzet en krimpt? :P
Nu nog een ontwerp. >: D

Wazakindjes
15 juni 2010, 09:20
Ik kwam toevallig net een topic tegen genaamd "Originele houtsoorten". Daar heeft Charlotte deze link gepost: http://www.stijlvorm.nl/houtsoorten.htm

Wat ik ervan begrijp, moet ik voor mijn Les Paul vooral lichtere houtsoorten hebben, right?

Ik heb even Google en Wikipedia gebruikt, en ik zal even aangeven wat ik eruit gehaald heb.

Body: Khaya Mahogany - geschikt (het zit ook in Gibson LP gitaren)
Neck: Bubinga - geschikt (http://www.af.nl/werkstukken/muziekinstrumenten/pel_custom/)
Fretboard: Rosewood - geschikt (veel gitaren hebben dit)
Top: Padouk - geschikt (het is middelzwaar tot zwaar, dus compenseert goed met Khaya qua cons & pros, klinkt ook ongeveer als Maple)

Ik heb ook op http://www.af.nl/werkstukken/muziekinstrumenten/pel_custom/ gevonden dat Padouk ook geschikt is voor de neck. Misschien doe ik dat ook wel. :3 Dan krijg ik een prachtig mooie donkerrode gitaar, alleen de body neigt wel meer naar bruin. Valt er iets mee te doen waardoor deze meer rood wordt? Dan lijkt het allemaal een geheel zeg maar. :P

Wazakindjes
21 juni 2010, 16:20
Hurr. Iemand? D:

Ello
21 juni 2010, 16:37
Valt er iets mee te doen waardoor deze meer rood wordt?
Rood verven?

Wazakindjes, moet je niet gewoon een keer de stoute schoenen aantrekken en gaan beginnen? Zou het echt veel uitmaken of je nou mahonie X of mahonie Y gebruikt? Ik bedoel, als je een gitaar in de winkel koopt weet je ook alleen globaal wat voor hout er (als het goed is) gebruikt is, en kun je ook niet die ene boom uitkiezen.

Cocobolo
21 juni 2010, 16:56
Rood verven?

Wazakindjes, moet je niet gewoon een keer de stoute schoenen aantrekken en gaan beginnen? Zou het echt veel uitmaken of je nou mahonie X of mahonie Y gebruikt? Ik bedoel, als je een gitaar in de winkel koopt weet je ook alleen globaal wat voor hout er (als het goed is) gebruikt is, en kun je ook niet die ene boom uitkiezen.

Ik heb ook het gevoel dat je er op deze manier niet uit gaat komen en gewoon iets moet kiezen en beginnen. Je hebt 8 pagina's aanwijzingen over houtsoorten, als je niet op het geld let dan kun je daar uitstekend mee uit de voeten.Als het geld wel belangrijk is, dan kun je het beste pas beslissen als je in de houthandel staat. Recent had je het ineens over steigerplanken, ook prima natuurlijk ;) Gewoon iets bouwen, er van leren, en weer een volgende bouwen. Vele bouwers hier gaat het niet (alleen) om het resultaat maar minstens zoveel om de lol van het bouwen. Ik zou nu snel beginnen, het bouwen gaat namelijk het makkelijkst in de zomer (lekker buiten frezen/schuren/lakken :cheerup: )

Danieldg
21 juni 2010, 17:32
heb je teveel geld ofzo?

Bij de AF vragen ze voor een bodystuk Mahonie Swietenia voor een LP bijna 150 euro. Een nekplankje en een mooi toetstje zijn ook 50 a 100 euri


Of misschien was ik er net op een slecht moment

Hun hout is die prijs waard. Het mahonie dat ze verkopen is van de 'old growth' generatie: bomen die in het regenwoud gekapt zijn, lang geleden. De bomen hebben moeten vechten voor eten en zonlicht, waardoor ze trager groeiden. Als resultaat heb je een boom met zeer dichte jaarringen. Ook is de kleur van het hout zeer donker. Dit bepaalt allemaal de prijs. Zoek maar eens wat info op over 'old growth honduran mahogany'.

Het palissander dat ze verkopen is van Braziliaanse origine, en mag niet meer gekapt worden. Het is zeer moeilijk te vinden, en mag niet internationaal verzonden worden. Op de Amerikaanse fora verwijzen ze ernaar als 'Braz'. De prijzen daarvan liggen in de buurt van 100 dollar voor een toetsje.

Vandaar dat de prijzen zo hoog zijn. Uiteraard zijn de goedkopere stukken Afrikaanse mahonie en Indische palissander even goed/beter, maar het is de mythe-vorming errond die de prijs zo doet stijgen.


Voorts raad ik Wazakindjes aan er gewoon aan te beginnen, zoals de anderen hier al gezegd hebben. Een goede bron voor informatie betreft LP-bouw is het My Les Paul forum: http://www.mylespaul.com/forums/luthiers-corner/


Een uitstekend plan kan je hier vinden: http://www.bartlettwoodworking.com/body/plans.html

Fotootje van het plan:
http://img526.imageshack.us/img526/4159/dcam4897.jpg

Yoshida
21 juni 2010, 20:58
Gewoon iets bouwen, er van leren, en weer een volgende bouwen. Vele bouwers hier gaat het niet (alleen) om het resultaat maar minstens zoveel om de lol van het bouwen. Ik zou nu snel beginnen, het bouwen gaat namelijk het makkelijkst in de zomer (lekker buiten frezen/schuren/lakken :cheerup: )

+1 en dan nog een paar duizend. Als je het virus eenmaal te pakken hebt denk je tijdens het bouwen alweer aan een volgend project. Leg de lat in het begin alleen niet te hoog. Begin met iets eenvoudigs dat al veel elementen van een Les Paul bevat, zoals een Flying V of een SG. Archtops komen wel een keer (als je dat echt wil) wanneer je kennis hebt gemaakt met verschillende gereedschappen, bouwmethodes, houtsoorten ET CETERA. Ieder project is per definitie een studiemodel.

Wazakindjes
22 juni 2010, 17:38
Hurr. :3 Ik kan nog niet beginnen want ik moet eerst even iemand met gereedschap vinden. :P Bovendien heb ik op het moment nog niet zoveel centjes. Ondertussen kan ik dus informatie blijven winnen. =D

Over de bouwplannen, ik heb er al eentje. :3 Die andere link is wel handig btw, thanks. =D

o0rollo0o
22 september 2010, 15:02
Gaat hard met de bouw zie ik, zeker na die 8 pagina's lang gevraag en nog meer gevraag naar houtsmaakjes.