PDA

View Full Version : bas spelen schadelijk voor je oren?



AntY
26 april 2003, 14:02
ok ik heb nu dus een nieuwe versterker

naar mijn id speel ik niet op een te hard volume, maar ik sta wel redelijk laag ge-equalized.

nou beginnen mn ouders te zeuren, hij staat zo hard, je sloopt je oren, t hele huis trilt enz... terwijl het volume maar op 1/10 staat!

wanneer is bas spelen schadelijk voor je oren? dat de deur trilt als ik speel is toch logisch bij zulke lage tonen? of is t echt schadelijk voor je oren?

kokteejl
26 april 2003, 14:11
ik speel geen bas maar bij mij trilt het hele boeltje ook...volgens mij is het slecht als je zo'n druk op je oren voelt

basswasp
26 april 2003, 14:15
Volgens mij is het puur afhankelijk van het volume, als het niet te hard gaat, kan het niet schadelijk zijn. Als het huis meetrilt is het waarschijnlijk schadelijker voor het huis dan voor je oren...

bathmutz
26 april 2003, 14:23
ligt volgens mij ook aan je versterker, die van mij staat normaal op 0,5 van de 10 volume. :smile:
dat is al erg hard.
kheb hem 1 keer op 3 gehad, ja das heel hard! lekkere scheurgeluiden in je trommelvliezen. :grin:

BathMutZ

Ruud
26 april 2003, 14:38
Hmm, ik kan goed merken dat ik slechter ben gaan horen de laatste paar jaren, Komt natuurlijk ook wel heel erg van al dat disco en kroegbezoek.. Maar ik ben aan een kant dover dan aan de andere kant, volgens mij moet dat wel door de band komen, altijd met mijn rechteroor naar de drummer gestaan (dus aan die kant wel een oordop in), en links naar de speaker van onze zanginstallatie.. tja, soms speel je zonder doppen..
En bassen zelf, als ik een beetje / half uurtje bas krijg ik al last van m'n gehoor, en nog niet eens bij echt harde vorlumes.. ligt volgens mij inderdaad erg aan de toonsoort

MikeDirnt
26 april 2003, 14:53
Met deze vraag loop ik ook al een half jaar rond. Toen ik net bas speelde voelde ik na elke keer een half uurtje spelen op geen eens zo'n hoog volume en dof gevoel in me oren. Oke dat kon ik dus wel aan. Tot dat ik een keer 3 uur lang naast me versterker stond. Sinds toen heb ik tot de dag van vandaag nog een raar gevoel in me oor. En elke keer als ik speel komt het gevoel weer even terug en zakt het langzaam weg.

ff on-topic. Ik denk dat bas spelen op normaal volume schadelijker is als gitaar spelen, omdat de golven van een bas krachtiger zijn, en dus ook de organen van je oor behoorlijk laten trillen, net zoals dat jij de deur hoort trillen, vangen die organen die trillingen ook op. Ik speel altijd met oordopjes in.

Ik ben ervoor naar de kno-arts gegaan, en die zei dat het slecht voor je oor was op langer termijn. Ze hadden een gehoor test gedaan en die was perfect. Ik ga binnenkort weer heen om te testen of ik achteruit ben gegaan, als dat zo is komt het door het bassen.

AntY
26 april 2003, 15:31
ja maar is het niet overdreven om als je thuis oefent al oordoppen voor het volume in te doen? en hoeveel watt hebben jullie versterkers?

dikkie dik
26 april 2003, 16:24
*zucht, waarom moet je voor thuis oefenen zoveel volume hebben?? als je jezelf kan horen is het toch goed??? ook al klinkt het geluid kut met het oefenen. Mooi geluid is pas echt nodig met optredens. en dan kan het ook voor jezelf handig zijn dat je wat volume hebt, want dan kun je je amp als monitor gebruiken voor jezelf.


ja, als je dingen te hard zet , is het slecht voor je oren. als je de bas door je maag kan voelen. dan staat hij te hard. dan is het al slecht voor gehoor.

skabouter
26 april 2003, 17:54
ik ken het, ik merk ook dat ik dover wordt. speel zo`n 10 uur per week in de band (excl gigs) en meestal zonder doppen.
thuis ook nog eens veel uur per week, maar wel aanzienlijk zachter. thuis heb ik niet zo`n behoefte aan hard.

maar ik speel bas, en gitaar. en volgens kunnen je oren beter tegen het lage zoemen van een bass, dan tegen de gierende scheurende hoge tonen van een gitaar. ik denk dat je met bass niet zo snel echt gehoor problemen krijgt, maar eerder met gitaar.

is hier geen medisch student(e) aanwezig om het uit te leggen ?

hoofd
26 april 2003, 18:08
Das ook stom, oefenen zonder oordopjes. Als er iets is waar ik zuinig op ben, dan zijn het mijn oren. Zelfs thuis gebruik ik af en toe oordopjes (als ik ff hard wil scheuren :grin:).

Laus
26 april 2003, 18:10
Ik ben geen medisch student... maarreh...

De middentonen van gitaar en drums zijn vele, en echt vele, malen schadelijker dan het laag van een bas. Dat VOEL je vooral ipv dat je het hoort.

Het is algemeen bekend dat mensen die naar houseparties gaan vaak een lichte beschadiging in laag en ultra hoog hebben. Terwijl mensen die vaak naar metalconcerten vaak een veel ernstiger beschadiging in het middengebied hebben. Vooral geluidsmannen hebben daar irritant vaak last van.

Als je van het zelf bassen een druk op je oren voelt zou je kunnen overwegen om er wat ultralaag uit te halen. Het is niet per definitie schadelijk. Als je maar je oren regelmatig een dag of 3 rust gunt(ECHT rust dus!).

Tevens zet je zelf je eigen basversterker toch niet snel te hard. Het voelen blijft belangrijker. Als ie maar goed te horen is. Je zal ongetwijfelt merken dat het volume recht voor je speaker veel harder is dan als je op je box zit. Kwestie van nadenken dus waar je gaat zitten/staan.

AntY
26 april 2003, 18:55
nou ja ik ken zat medisch studenten, zal t eens vragen.

maar bedoel jij nou eigenlijk dat je beter op je combootje kan gaan zitten dan ervoor gaan staan?

en concreet de vraag: wat is hard:

als ik met mn 130W combo op standje 1/10 een uur per dag speel, kan dit kwaad doen op de lange termijn?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: AntY op 2003-04-26 18:55 ]</font>

bassopotmus
26 april 2003, 19:04
Dude, als je eens vaker op podia's staat dan kun je deze vraag beter stellen want alles is eigenlijk slecht.
Je koptelefoons van de walkman bv. die zijn echt een van de ergste doofheidsveroorzakers

Clunk
26 april 2003, 19:20
is speel zelf meestal met oordopjes...
ik vind het wel schadelijk voor me oren, zelfs met die dingen, als ik een dag geoefend heb, hebbik twee dagen een piep in me oor :grin:
naja.. misschien overdrijf ik een beetje,
maar als je naar een concert van korn ofzo gaat voel je die bas je hart zowat uit het ritme stoten, dus dat zalt nog mee...
kheb ook een 80wattertje , dus dat valt best nog wel meej..
laatst sloeg die focking drummer van ons zo hard op zon 19 inch bekken dat is gewoon ff de weg kwijt was... vaag effect geeft dat, kwas meteen duizelig (ja, ik stond net naast zn drumstel toen ie dat deed..)
en die gitaren kunnen btw ook gruwelijk irritant zijn...
naja, je verneukt je oren anders wel als je naar de disco gaat ofzo.. kan mij eigenlijk best wel schelen, maar kijk, schadelijk is het zowiezo als je op hoog vol. speelt...
want als je gaat giggen wil je ook boven de menigte uitkomen, of niet?

AntY
26 april 2003, 19:50
ja maar giggen doe ik nooit en oefenen elke dag, das eengroot verschil

Ruud
26 april 2003, 20:26
En als je oordoppen neemt, neem dan goeie, das veel beter voor je gehoor, die gele schuimpjes die dempen alles veel te veel en ongelijk waardoor je je eigen geluid echt bagger hoort, laat staan de hele band.

Heb ook van die in je oor gegoten doppen, zitten alleen industriefilters in (dempen gesprekstonen nauwelijks, hoge tonen enorm), die werken dus voor de bas/ band absoluut niet.. heb ze een beste tijd gebruikt en daarmee hek ook mijn gehoorbeschadiging opgelopen (je draait er 1 minder diep in, om toch nog goed geluid te hebben..,en ja, dus slecht voor je gehoor..
Ik gebruik nu van die Alpines, (van die lamellendopjes), die werken echt fantastisch. Dempen alles even hard en niet zo resoluut als die gele schuimdingen. Dus voor het geluid zijn ze echt fantastisch, de hele band gebruikt ze bij ons..
maarja wij oefenen ook in een betonkelder, en als je daar goed geluid wilt hebben moet je alles hard zetten, zacht klinkt niet.

Clunk
26 april 2003, 20:56
GELIJK HEB JE!
OPEN DIE AMPS!!!!

waar koop jij eig die oordopjes van jouw/?
want ik heb nu dus ook steeds van die gele...
die ik iedere week uit de fabriek moet jatten :S
die zijn eig best irriterend.. maar oke..
beters iets dan niets :smile:

AntY
26 april 2003, 21:07
en wat kosten die dopjes trouwens?

basswasp
26 april 2003, 21:16
Alpines zijn idd goed! De drummer en ik gebruiken ze en de gitarist in de toekomst waarschijnlijk ook (klaagt nu elke oefensessie minimaal 2x dat ie doof wordt). Mijn Alpines heb ik gekocht bij Bob de Jong in Leeuwarden, maar daar zullen jullie wel niet zoveel aan hebben.

AntY
26 april 2003, 22:36
http://pub137.ezboard.com/ftinnituscommunitymessageboardfrm8.showMessage?top icID=472.topic

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?s=&amp;postid=950499#post950499

basswasp
26 april 2003, 23:35
Deze sites kreeg ik al over Msn van AntY, maar inmiddels heb ik ze beide voor een groot gedeelte doorgelezen en ik moet echt zeggen: bedankt!

piezo
27 april 2003, 11:21
Op den duur krijgen bijna alle muzikanten gehoorschade maar de snelste manier om het op te lopen is: over een KOPTELFOON spelen

Bastijn
27 april 2003, 12:25
das kut, want ik speel vaak ook snachts, met koptelefoon dus.
overdag speel ik op een normaal volume, maar toch merk ik dat ik slechter hoor dan voordat ik begon te bassen

bassopotmus
27 april 2003, 12:26
Op 2003-04-26 22:36, schreef AntY:
http://pub137.ezboard.com/ftinnituscommunitymessageboardfrm8.showMessage?top icID=472.topic

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?s=&amp;postid=950499#post950499


Volgens mij gaat die eerste absoluut niet over gehoor verlies, meer over het beeindigen van je eigen leven....

Ik vat de link niet en zie niet waaron dit een relevante pagina moet zijn.

bedankt voor die 2de, veel inf

bassopotmus
27 april 2003, 12:31
Sorry om nog maar ff op het topic te komen, wat hier staat is wel in een grote band met veel watts aan lawaai. Ik ben van mening dat als je gewoon op je kamertje met redelijk vollume oefent(oefend?) er geen direct gehoor probleem kan onstaan.
Ik weet iig wel als ik vaker ga jammen, dus echt met wat vollume, dan gaan bij mij de oordopjes in, en die Alpines krijg je gewoon bij elke goede muziekzaak.

AntY
27 april 2003, 12:50
de eerste link is een w3ebcommunity over tennitis, de gehoorbeschadiging waarbij je 24h per dag piepen in je oren hooort. sommige worden dr blijkbaar zo gek van dat ze maar gaan suiciden

bassopotmus
27 april 2003, 13:18
forgive me, ik la shet maar snel door.
Bassopotmus gat zijn gehoor binnenkort laten testen en mishcien wat custom fitted plugs kopen, lijkt me mishcien wel verstandig, want je rijd ook geen motor zonder een helm, toch?
Ik denk aan -15db

kokteejl
27 april 2003, 14:18
Op 2003-04-27 12:50, schreef AntY:
de eerste link is een w3ebcommunity over tennitis, de gehoorbeschadiging waarbij je 24h per dag piepen in je oren hooort. sommige worden dr blijkbaar zo gek van dat ze maar gaan suiciden


damn :s :s :s dat moet de hel zijn :s :s :s
ik heb da soms ook maar dan voor ene minuut ofzo...shit...

AntY
27 april 2003, 14:26
en elke keer dat je een band rehearsal, disco enz heb gehad, en je oren tuten, heb je permanente schade aan je oren gedaan... komt NOOIT, maar dan ook NOOIT meer goed. en op een gegeven moment kom je over de grens, en zal je nooit meer stilte kennen.... brrrr!

MikeDirnt
27 april 2003, 14:31
De KNO arts vertelde tegen mij, alles in je lichaam trekt na verloop van tijd weer bij. Het rare gevoel in je oor slijt wel weg. Maar ik weet niet wat mijn prioriteit nou is... Bas spelen en plezier erin hebben. Of me gehoord sparen en niet bas spelen.

AntY
27 april 2003, 14:33
gewoon veilig bas spelen....

skabouter
27 april 2003, 15:55
want je bent een rund als je met je volume stunt !:)

bassopotmus
27 april 2003, 16:19
Tjah mensen toch wat om over na te denken...zeker voor live shows en zeker voor jams, of oefenuurtjes.

Mischien vraag ik ze maar aan me ouders, onder het motto, spaar je zoons zijn oren.

Ik kan trouwens meepraten wat het is om een gehoorbeschadigibng te hebben, denk er nu pas aan. in mij jeugd jaren, ahhah, neej toen ik een klein kindje was heb ik vaak buisjes gekregen, zeker 7/8 keer in beide oren, mischien vaker als ik eraan denk dat ik ook wel eens in een enkel oor eetje kreeg.
anyways, elke keer als ze dat doen snijden ze in je trommelvlies en nu heb ik wat erge litteken vorming. Ik hoor nu iets van 60% aan een oor en 80 aan een ander oor.
ik heb danook vaak weinig last van te harde instalaties, mischien goed, maar denk van niet, ik krijg weinig signaal door van dat het allemaal wat zachter mag.
maar in een rumoerige ruimte versta ik anderen niet of slecht. Das eigenlijk wat ik eraan over heb gehouden, gelukkig geen piep die nooit meer weggaat.

piezo
27 april 2003, 18:54
Bij doorgaand hard geluid wordt eerst de gevoeligheid van je gehoor aangepast door een spiertje dat ik meen aan de stijgbeugel en dus aan het ovale venster trekt waardoor de overdracht van geluid naar het klokhuis vermindert. Als dat spiertje net als alle spiertes na verloop van tijd moe wordt en verslapt, krijgen je gehoorcellen dus teveel te verwerken en raken dan overwerkt. Dat veroorzaakt het fluiten van je oren na een flinke dosis lawaai. Als je te vaak teveel lawaai om je heen hebt raakt dat spiertje steeds sneller vermoeid.
Zorg dus dat je na max. een uur lawaai een half uur stilte in acht neemt. Langdurigheid is een grotere gehoorkiller dan de hardheid van het geluid zelf.

Ken je ook dat je ineens zowat een halve minuut lang een duidelijke en snel afnemende fluittoon in je oor hebt. Dat is het afsterven van een gehoorcelhaartje. Wordt nooit meer vervangen, dat haartje!!!!!

Bastijn
27 april 2003, 20:15
ok dat wordt dus tijdens een optreden/concert ff een half uurtje wegsnieken om het uur....

MikeDirnt
27 april 2003, 21:05
Meen je dat serieus over dat afsterven van dat haartje ? want dat heb ik redelijk vaak. Ik heb trouwens geen gehoor verlies. Maar wel een vervelend gevoel in me oor, net of er een prop in zit. Nog meer mensen die dit hebben?. Volgens de dokter is dit een beschadigd gehoord beentje (thnx Tough Confession :wink: ) Ik heb er best wel moeite mee dat ik dit heb... Gehoor is HEEL erg belangrijk voor mij...

bassopotmus
27 april 2003, 21:46
mensen kopen die ear plugs dus!@@!!

niels_r
27 april 2003, 22:07
Op 2003-04-27 14:31, schreef MikeDirnt:
De KNO arts vertelde tegen mij, alles in je lichaam trekt na verloop van tijd weer bij. Het rare gevoel in je oor slijt wel weg. Maar ik weet niet wat mijn prioriteit nou is... Bas spelen en plezier erin hebben. Of me gehoord sparen en niet bas spelen.


Mij is altijd verteld dat je gehoor alleen maar minder kan worden en niet meer kan herstellen als het beschadigd is.

Als je gewoon op je kamer zit te spelen, kan dat toch geen kwaad voor je gehoor? Lijkt me zwaar overdreven om dan doppen in te doen terwijl je in het weekend in cafés/discotheken rondloopt.. en ga me niet vertellen dat er dan iemand (personeel uitgezonderd) doppen in heeft :wink:

MikeDirnt
27 april 2003, 22:20
Ik heb zelf een tijd op me 20 wat :wink: )

Ruud
27 april 2003, 22:28
Die alpines kosten volgens mij iets van 20-30 euro, is wel duur voor wat van die rubber dingetjes, maar ze werken echt fantastisch goed.. en ja, als je je gehoor er mee spaart, dan is 20-30 euro maar een schijntje, moet je kijken wat gehoorapparaten kosten,...

Laus
28 april 2003, 01:45
ik wil alleen nog eens weten waar je die andere alpine filters los kan krijgen. Die musicsafe dempen wel, redelijk genoeg. Maar toch zou ik nog wel filters willen hebben voor nog meer demping en juist meer demping. Ik wil sowieso meer demping op de frequenties van bekkens enzo.

Venomer
28 april 2003, 09:55
Ik gebruik ook Alpine dopjes, gekocht bij een audicien.

Iedereen zou oordoppen moeten gebruiken. De oren zijn het belangrijkste gereedschap voor iemand die muziek maakt!

Mijn ervaring is dat ik mijn basspel juist beter hoor als ik met doppen in een band speel, omdat de hoge tonen het sterkst gedempt worden. Je wordt dus minder overstemd door de gitaren en hoort de bas relatief harder.

sniekie
28 april 2003, 15:02
ik heb zlef een 400 watt combo en die gaat vaak voor de helft open als we spelen. ik heb van die aangemeten doppen ze zijn handig als je alen jezelf wil horen, zelaten naar mijn mening wat te weinig hoog door maar ze dempen el 20 decibel, je kan ze ook nog aflaten stellen dan dempen e nog meer of minde. ze zijn alleen wel erg duur

De Teng
28 april 2003, 18:42
Nou, hier een medisch student dan maar even. :smile:

Maar deze kennis is nog van het VWO, blijkbaar leer je er meer dan je denkt. Het aantal foon is bij de hoge en lage tonen minder, dat wil zeggen dat je ze veel later op hetzelfde volume hoort, met als resultaat dat je de verhoudingen wat omhoog schroeft.

De hoge tonen zijn het schadelijkst aan je gehoor en het proces is irreversibel, oftewel je komt niet meer van je gehoor schade af! Goede oordopjes bij hoger volume is de oplossing, die houden vooral de hoge tonen tegen en ook de ultra lage, want die zijn door de druk ook niet goed, maar dat kan iedereen beredeneren lijkt me.

basswasp
28 april 2003, 21:01
? Ik dacht juist dat lage tonen het schadelijkst waren... Van lage tonen kon je meer hebben, maar waren op den duur schadelijker. Hoge tonen kon je minder snel hebben, maar waren iets minder schadelijk.

Maarja, wie ben ik om tegen een Medisch Student in te gaan? :smile:

MikeDirnt
28 april 2003, 23:50
Ik ben dat gehoor beetje zat aan het krijgen :wink: elke keer als ik denk dat het slecht gaat met me oren zeg ik niet bassen... niet bassen... maar dat hou ik niet lang vol. Gehoor heb je nodig, maar ik denk er over me gehoor, na je dood heb je er vrij weinig meer aan. Dus maak er gebruik van.

Clunk
29 april 2003, 13:49
uhh ja!
ik denk dat me opa er ook zo over dacht..
alleen die hoort nu weinig meer :smile:
(en leeft nog! jaja :smile: )
uh... ik ben er liever een beetje zuinig meej :smile:
maar niet zo ultra..
maar me oren hebben nog wat jaren te gaan joh! noh! :grin:

4-string guitar
2 mei 2003, 17:35
Wat je in ieder geval moet proberen te vermijden is om die luidspreker recht op je oren te zetten. Zet hem wat verder weg en desnoots de andere richting uit. Er is echter een geluk, je hoge tonen verdwijnen het eerst. Dus wat dat betreft hebben we toch het goede instrument uitgekozen.

jamar
3 mei 2003, 10:08
Oke, Dames en Heren,
Geluid vanaf 80 Decibel is schadelijk voor het gehoor bij een verblijfstijd van 8 uur per dag 40 uur per week . Bij verdubbeling van de geluidsdruk neemt het aantal Decibellen met 3 toe. De verblijfstijd neemt dan met de helft af. Dat levert het volgende tabelletje op:
80 deciBel 8 uur
83 deciBel 4 uur
86 deciBel 2 uur
89 decibel 1 uur
92 decibel 0,5 uur
95 decibel 15 min.
98 decibel 7,5 min
102decibel 3,75min.

Jullie zien dus dat wanneer je in een band speelt en je op hoge volumes speelt de kans op gehoorbeschadiging heel reeel is of nog liever gezegd je krijgt een gehoorbeschadiging. Dus als je nog lang muziek wil blijven maken moet je zeker gehoorbescherming gebruiken. Doe je dat niet dan kun je er voor 99% zeker van zijn dat je over een tijdje sociaal invalide wordt.
Dus als je nog lang muziek wilt maken en horen schaf een paar goede gehoorbeschermers aan. Er zijn voor muzikanten speciale gehoorbeschermers die het geluid zodanig filteren dat je in alle frequenties hoort zoals zonder doppen maar wel een stuk zachter.
En last but not least: Gehoorschade door lawaai is ONHERSTELBAAR!!!!
Ik ben ook muzikant en vind muciceren het mooiste en leukste wat er is. Ik zou het echter vreselijk vinden als ik die mooie muziek niet meer zou kunnen horen.

P.S. Lawaai went niet. Als je denkt dat je aan het lawaai begint te wennen betekent dat dat je al gehoorschade hebt opgelopen.

bassopotmus
3 mei 2003, 11:20
achter enkele punten waren we al, maar thanks dus mensjes, staan we vaak voor lawaai doppies in maar

De Teng
6 mei 2003, 15:47
Bedenk ook dat je 80 dB zomaar te pakken hebt. Een voorbijrijdende auto kan zo luider zijn.