PDA

View Full Version : Engl E315 Gigmaster



Thiez
26 mei 2010, 10:18
Er is het een en ander over gepost in het powerball topic maar hij is nu op de markt.

http://www.thomann.de/nl/engl_e315_gigmaster_head.htm

Het lijkt me zeker wel gaaf dingetje. Lekker compact maar genoeg power voor een repetitie en klein optredentje.

Edit: uiteraard ook nog de combo versie: http://www.thomann.de/nl/engl_e310_gigmaster_combo_110.htm

tommus42
26 mei 2010, 11:13
Mooi ding! Vooral die midboost en powersoak!

Bl44t44p
26 mei 2010, 11:37
Hehe, zo klein maar zo'n bruut uiterlijk. Vet :D!

RoelSmoel
26 mei 2010, 14:56
:cheerup::cheerup::cheerup::cheerup:

Liquid_Metal
26 mei 2010, 15:28
Vet, en ook best een mooi prijsje. Die zou ik zéker verkiezen boven de Blackstar, alleen al omdat het ENGL is :cheerup::seriousf:.
Nee serieus, lijkt me wel gaaf. Alleen vind ik het jammer dat ze er geen 6V6 (of 6L6 maar da's teveel output?) in hebben gestopt. Vind ik toch meer ENGL-buizen. Ik ga eens wat youtuben, het lijkt me een interessante amp.
Ik had een klein beetje in het hoofd om een ENGL Fireball aan te schaffen, maar mijn rack heeft genoeg power. Voorlopig heb ik geen tweede amp nodig, maar wie weet...

marc_o
26 mei 2010, 16:29
http://www.youtube.com/watch?v=OBxAerqnwrs

Thiez
26 mei 2010, 18:36
Vet, en ook best een mooi prijsje. Die zou ik zéker verkiezen boven de Blackstar, alleen al omdat het ENGL is :cheerup::seriousf:.
Nee serieus, lijkt me wel gaaf. Alleen vind ik het jammer dat ze er geen 6V6 (of 6L6 maar da's teveel output?) in hebben gestopt. Vind ik toch meer ENGL-buizen. Ik ga eens wat youtuben, het lijkt me een interessante amp.
Ik had een klein beetje in het hoofd om een ENGL Fireball aan te schaffen, maar mijn rack heeft genoeg power. Voorlopig heb ik geen tweede amp nodig, maar wie weet...

Ik heb niet heel veel verstand van buizenversterkers. Maar volgens mij had 1 6l6 buis nog wel gekunt maar waarschijnlijk wilde ze push pull poweramp waarvoor 2 buizen nodig zijn zover ik weet.

Ik vind de powersoak wel super. Lekker voor thuis en dan met repetitie en kleine optredens gewoon full power. Ook de poweramp uitgang achterin is wel handig gedaan.
Het lijkt me echt een heel praktisch versterkertje. Lekker handzaam. Ben echt heel benieuwd naar de sound.

RoelSmoel
1 juni 2010, 22:10
Hmm.. Volgende week al @ Thomann..

RoelSmoel
8 juni 2010, 20:37
Voor de luie mensen, die niet graag op links klikken etc, maar dit wel interesseert:
De Head: http://i926.photobucket.com/albums/ad110/RoelSmoel/246407.jpg
Met als specs (van de officiële Engl-site):
Front panel:
2 channels: Clean and Lead;
two Gain control knobs: Input Gain and Lead Drive;
EQ: Bass, Middle, Treble;
Mid Boost sound option: switchable via front panel button or via footswitch;
Channel switching via front panel button or via footswitch;
Lead Volume control:
Master Volume control;
Stand By switch;

Rear panel:
1/4” Stereo jack for connecting a Z-4 footpedal: Channel switching and Mid Boost;
F.X. Loop: Send - Return;
Line Out: frequency compensated and balanced, featuring a speaker simulation;
Poweramp Output 8 ohms and 1 x 16 ohms for several speaker options;

15 Watts output power, 2 x EL84 power tubes;
build in Power Soak featuring four setting options: full power, 5 watts, 1 watts, zero power (e.g. for recording purpose);

Waarvan er ook een combo is:
http://i926.photobucket.com/albums/ad110/RoelSmoel/246405.jpg
Deze heeft alleen als extra feauture dat er een Celestion G10N-40 10" speaker in zit.
En er is ook nog een losse speakerkast:
http://i926.photobucket.com/albums/ad110/RoelSmoel/246408.jpg
Die als speaker een Celestion G10N-40 10" speaker heeft.

Dit alles schakelbaar (mid-boost en channel switching) met een Engl Z4 footswitch:
http://i926.photobucket.com/albums/ad110/RoelSmoel/z4.jpg

Voor de styling van de producten in elk geval al een 10+;)

En nee.. Ik werk niet voor Engl, of een of ander gitaarblad waarvoor ik een review moet schrijven, voordat mensen dit zullen gaan denken!

Ik wacht in spanning af.........

Boekel Amps
9 juni 2010, 10:28
Is nog niet leverbaar hoor !! Helaas.... Maar als hij er is kan ik wel weer een review maken als daar liefhebbers voor zijn.

RoelSmoel
9 juni 2010, 11:58
Is nog niet leverbaar hoor !! Helaas.... Maar als hij er is kan ik wel weer een review maken als daar liefhebbers voor zijn.

Eind van de maand.. Iemand van de gitaarzaak had gebeld naar Engl.

Arvoitus
9 juni 2010, 13:21
Is nog niet leverbaar hoor !! Helaas.... Maar als hij er is kan ik wel weer een review maken als daar liefhebbers voor zijn.

Dat zou super zijn :)!

fret1979
28 juni 2010, 08:23
erg benieuwd naar de hoeveelheid gain van dit monstertje.

hoeveelheid gain = hoeveelheid gas. :zz:

RoelSmoel
7 juli 2010, 16:40
Ik heb er vandaag even over gespeeld (gisteren laat in de middag aangekomen), maar ik vond er niet veel bijzonders aan, de combo dan..
Het klinkt allemaal veel te lief, wel heel mooi afgewerkt enzo, de amp dan, maar van de klank was ik niet echt kapot..

Misschien dat Boekel Amps wel een uitgebreide review kan plaatsen? Ik had het na 10 minuten weer gezien en heb 'm netjes terug gezet waar hij stond;)

iWishmaster
7 juli 2010, 17:05
Heb 'em even kort gehoord bij Guitarking: lief kan hij klinken, maar zodra je het volume flink open draaid (over de helft) komt er met stevig wat gain en treble best wel een aggressieve sound uit. Misschien niet zo 'metal' als de Fireball, maar zeker niet te lief. Clean is 'ok', niet schokkend veel headroom, maar kan net met een drummer mee *denk ik*! Al met al wat minder kil als ik gewend ben van Engl, maar ik was ook weer niet echt enorm onder de indruk eerlijk gezegd. De prijs is wel prima: 500 euro voor een topje, 2 kanaals, midboost (beide voetschakelbaar), effects loop en ingebouwde power soak. Best leuk speelgoed vond ik.

RoelSmoel
9 juli 2010, 16:57
Vandaag de head binnengekomen, beduidend beter, mits de goede cab.

Heb even een klein filmpje gemaakt
http://www.youtube.com/watch?v=awrMTa14l2E

Niet kijken naar wat of hoe ik het speel, maar luisteren hoe de amp klinkt, had helaas geen beter materiaal om op te nemen, de Zoom Q1 was alleen nog maar een dummy van..

RoelSmoel
11 juli 2010, 17:55
Mensen, hallo, samples:makeup:

Wanhopige schop dus..

Thiez
11 juli 2010, 20:26
Heb jij nou een blackstar of een engl ampje? of beide?

Ik sluit me wel aan bij de comment op het filmpje. Je hoort niet goed wat je allemaal speelt maar het klinkt zeker als een engl. Lijkt me best gaaf ampje. en nog redelijk veelzijdig voor zo een klein ampje.

RoelSmoel
11 juli 2010, 20:36
Heb jij nou een blackstar of een engl ampje? of beide?

Ik sluit me wel aan bij de comment op het filmpje. Je hoort niet goed wat je allemaal speelt maar het klinkt zeker als een engl. Lijkt me best gaaf ampje. en nog redelijk veelzijdig voor zo een klein ampje.

Alleen de Blackstar, Engl komt er misschien later dit jaar bij.
Binnenkort als de Zoom Q3 er weer is maak ik eens een sample met beter geluid en beeld.

Death2AllButMetal
24 september 2010, 19:21
Zijn er al mensen die een Gigmaster gekocht hebben?
Zoja, hoe bevalt ie?

RoelSmoel
24 september 2010, 19:32
Zijn er al mensen die een Gigmaster gekocht hebben?
Zoja, hoe bevalt ie?

Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar.

RoelSmoel
26 januari 2011, 19:52
Heb 'm vanmiddag even in huis gehad, en even een korte (goede) indruk heeft dat dingetje bij mij kunnen opwekken:
Hoe hij eruit ziet
Voor mij zoals elke andere Engl, op een enkele na, zwarte plaat, drukknopjes etc, gewoon heel degelijk.

Hoe hij klinkt?
Hier gaat het natuurlijk om:)
Wat een machtige sound kan uit zo'n klein ding komen. Toch een beetje moeilijk clean te krijgen, maar die overdrive? WOW! Een bepaalde korrelige oversturing, die ik bij vrijwel elke Engl herken, en erg waardeer, de equalizer reageert goed, wat mij wel opviel is dat als ik de treble iets na 2 uur zette, de amp een flinke trebleboost kreeg, voor sommigen heel fijn, voor mij helaas toch iets te schel.
Ik heb erop gespeeld met een strat, een Les Paul en mijn EvH.
Verder.. De powersoak, werkt ideaal, alleen erg jammer dat deze het alleen doet op een 8 ohm speaker(kast).
De combo en de head met de bijpassende 1x10" kast klonken erg dun, lief en klein, maar zodra er een 12" speaker onder wordt gegooid, bij voorkeur 2 of meer, dan wordt het echt een beest:chicken:
Midboost.. Ook redelijk bruikbaar, voor een solo wat meer ballen te geven is deze ook goed.

Nouja.. Voor mij niet echt slechte dingen aan deze versterker, andere mensen kunnen hier natuurlijk anders over denken:)

macwilliams
26 januari 2011, 20:12
Dus je vind de head aanzienlijk beter bruikbaar?
De blackstar gaat het veld ruimen en de gigmaster gaat deze vervangen?

RoelSmoel
26 januari 2011, 20:16
Dus je vind de head aanzienlijk beter bruikbaar?
De blackstar gaat het veld ruimen en de gigmaster gaat deze vervangen?

Dat durf ik niet te zeggen.
Ik ben ondertussen ook aan het kijken naar Thunder en Screamer.

macwilliams
26 januari 2011, 20:20
Thunder is dat een combo van 50w?

Tankman
26 januari 2011, 20:26
Nou moet je oppassen dat je niet, net als toen met je Blackstar, je helemaal blind staart op 1 merk. Ik heb zelf ervaring met de Screamer 50 combo en de Invader head en ik ben het met je eens, Engl maakt gewoon super spul, maar ga vooral ook andere versterkers testen.

Probeer ook eens een Koch Twintone II of een Studiotone. Vergeet de Classic 30 van Peavey niet, ook als head te krijgen. Test ook eens een Hughes & Kettner. Ik vind dat namelijk een zwaar ondergewaardeerd merk.

Ik snap dat je alleen bij Arons wilt kopen. Ik koop eigenlijk ook nergens anders dan mijn werkgever. Maar ga ook bij de concurrent kijken en testen. Ik ben zo ook bij Dijkman, Dirk Witte, Feedback,Alphenaar, Musicmaniacs en Just Music allemaal geweest om uit te testen. Ik had toendertijd een lijst met 12-15 versterkers die ik uitvoerig had getest en aan de hand daarvan mijn keuze gemaakt, de 6505+ combo dus.

Dat lijstje was erg handig. Ik had er een tabel van gemaakt met wat criteria aan welk de versterker moet voldoen. Een bepaald drive geluid waar ik van houd, footswitchable kanalen, effects loop, reverb, 12 inch speaker, mogelijkheid tot extra speaker cabinets aansluiten en het cleane geluid. Ieder gaf ik een cijfer. Had ik meteen een voerzicht van wat wel en niet werkte, want na 12-15 versterkers vergeet je soms de subtiliteiten nog.

Gewoon gitaar op je rug, eigen kabel mee en een keertje op rondreis gaan!

Mitch
26 januari 2011, 20:28
Jawel, sinds jaar en dag. Aardig ding, met als klein nadeel een gedeelde gain op clean en crunch.

RoelSmoel
26 januari 2011, 20:28
Blindstaren wil ik ook niet doen.
Ik ben dan ook van plan om richting andere zaken te gaan, Guitarking, Max Guitar, Feedback, eventueel Musicstore en Musik-Schmidt. En dan uiteraard bestellen bij de lokale gitaarboer, zoals het hoort:D

Thiez
26 januari 2011, 21:52
Thunder vond ik een beetje tegenvallen. De screamer (heb ik zelf ook pas sinds vorige week geprobeerd) vind ik een stuk lekkerder klinken.

marc_o
26 januari 2011, 22:16
Vind ze beide niet zo lekker, maarja, als je van een HT-5 afkomt is het wel een stapje de goede richting op..

Jasper.
26 januari 2011, 22:19
Ik zat vanmiddag toevallig ook wat filmpjes van de gigmaster te kijken. Lijkt me erg interessant voor een low watt ampje. Als je niet al te veel lawaai mag maken.
Maar ik mag aardig lawaai maken dus ik hoef er niet een. Hoewel de GAS wel wat begint op te komen.

macwilliams
26 januari 2011, 23:47
Ik heb er een uit de eerste(?) serie thunder gehoord, had een speaker wissel ondergaan en er werd met een jaren tachtig telecaster van squier op gespeeld. En dat was een kraakhelder geluid die wel wat droger dan andere amps klinkt maar met een beetje reverb er over.:ok:

Thiez
27 januari 2011, 16:47
Vind ze beide niet zo lekker, maarja, als je van een HT-5 afkomt is het wel een stapje de goede richting op..

Wat vond je niet gaaf aan de screamer?

Thiez
27 januari 2011, 16:48
Ik heb er een uit de eerste(?) serie thunder gehoord, had een speaker wissel ondergaan en er werd met een jaren tachtig telecaster van squier op gespeeld. En dat was een kraakhelder geluid die wel wat droger dan andere amps klinkt maar met een beetje reverb er over.:ok:

Dat is idd wat ik minder vond aan de thunder. Hij klinkt wat droger dan de screamer. Screamer vind ik een erg lekker rockversterkertje. Lekkere crunch, de meest losse versterker van engl denk ik.

marc_o
28 januari 2011, 13:09
Wat vond je niet gaaf aan de screamer?

Het geluid is niet wat ik zoek.
De Thunder, Screamer en Sovereign hebben allemaal een voor mij vervelende sound in het mid, het bekende Englsausje wat ik persoonlijk niet mooi vind. Ik vind het een saai en tweedimensionaal geluid.

Heb de Sovereign 5 jaar met heel wat plezier gebruikt hoor, daar niet van. Lekker veel brukbare opties en een degelijk allround geluid waar ik eigenlijk best heel tevreden mee was totdat.....ik een goede Rivera hoorde...ik kon gewoonweg niet meer tevreden zijn met die sound. (later had ik dat overigens weer toen ik mijn huidige top hoorde, Bogner XTC...exit Rivera's)
Laatst een gig gedaan met de Screamer...ach, leuk voor een keertje, maar blij dat ik 'm zelf niet heb.

Is en blijft een smaakverhaal. Over de opties en bouwkwaliteit en service van Engl niets dan lof.

Ik heb ook 10 jaar een Savage 120 gehad en daar zaten toch wel wat toffere sounds in hoor...

marc_o
28 januari 2011, 13:09
Dat is idd wat ik minder vond aan de thunder. Hij klinkt wat droger dan de screamer. Screamer vind ik een erg lekker rockversterkertje. Lekkere crunch, de meest losse versterker van engl denk ik.


Dan zou ik als ik jou was zeker eens de classic testen....die klinkt naar mijn mening gewoon echt wel goed!

Thiez
28 januari 2011, 13:24
De classic is zeker een mooie amp! Maar die mist wat voor de muziek die ik speel. Ik ben tot dusver erg tevreden over mijn blackmore. Er zullen vast wel versterkers zijn die beter in mijn straatje liggen en die ik gaver vind. Maar goed, ik mag niet klagen met mijn blackmore.
Dus de komende tijd zal de blackmore nog wel blijven waarschijnlijk. Zowizo kom je er volgens mij momenteel niet vanaf, staan er redelijk wat te koop op marktplaats.

marc_o
28 januari 2011, 13:29
De classic is zeker een mooie amp! Maar die mist wat voor de muziek die ik speel. Ik ben tot dusver erg tevreden over mijn blackmore. Er zullen vast wel versterkers zijn die beter in mijn straatje liggen en die ik gaver vind. Maar goed, ik mag niet klagen met mijn blackmore.
Dus de komende tijd zal de blackmore nog wel blijven waarschijnlijk. Zowizo kom je er volgens mij momenteel niet vanaf, staan er redelijk wat te koop op marktplaats.


De Blackmore is zeker een goede amp, persoonlijk is dat denk ik mijn favoriet uit de Engl-stal, samen met de classic.

Thiez
3 augustus 2011, 18:55
Inmiddels ook een 30 watter. En moet zeggen dat die niet verkeerd klinkt.
http://www.youtube.com/watch?v=J_BTphUqUyU&feature=player_embedded

ER!K
3 augustus 2011, 19:08
Inmiddels ook een 30 watter. En moet zeggen dat die niet verkeerd klinkt.
http://www.youtube.com/watch?v=J_BTphUqUyU&feature=player_embedded

Ik wacht hier al op sinds de aankondiging op de Musikmesse, ben blij dat er eindelijk een goede demo van is verschenen, want begon al bijna mn interesse te verliezen. Prijs lijkt me ook wel goed opzich. Binnenkort maar eens een rondje door wat muziekwinkels doen om uit te testen :)