PDA

View Full Version : Welke versterker moet ik kopen?



MarcoGravemaker
26 mei 2010, 09:23
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede versterker. Ik heb een budget van rond de 800 euro.

Ik zoek een versterker waarop je rock (AC/DC, Bon Jovi, Guns n Roses, Toto enz…) maar ook metal kan bespelen (Iron Maiden, Metallica enz…).

Ik heb een Fender Standard Stratocaster maar wil in de toekomst ook nog een Gibson Les Paul, SG of Flying V kopen.

Ik zat te denken aan een Marshall, Fender of Randall amp. Ik heb nog niet zoveel ervaring met versterkers en wou dus jullie hulp vragen om mij te helpen de beste versterker te zoeken die bij mijn muziek stijl en budget past.

Ik zat zelf al te denken aan een Randall RX120DHS maar ik weet niet als dat een goede versteker is.

Mvg, Marco

deefke666
26 mei 2010, 09:32
voor dat budget zou je wel een goeie amp moeten vinden denk ik,
is tweedehands ook een optie of moet het persé een nieuwe zijn....
als tweedehands geen probleem is dan zijn de verschillende mogelijkheden ineens een heel stuk groter....

volgens mij is marshall inderdaad geen slechte keuze voor je muziekstijl,
ik laat de types ,bij gebrek aan persoonlijke ervaring, aan anderen over ;)

je kan ook een kijken naar een engl thunder of screamer, of één van de nieuwe blackstar amps...

bij een fender ga je volgens mij nog een overdrive of distortion erbij moeten nemen om aan je geluid te komen

grtz d

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 09:42
Ik zou eigenlijk een nieuwe amp willen kopen.;) Bedankt voor de informatie.:)

Mvg, Marco

Paragon
26 mei 2010, 09:46
Ik weet dat de Blackstar HT serie wel mooi klinkt, in jou budget kun je dan zelfs voor de 100watt head gaan met 4x12 er onder, maar ik weet niet hoe luid jij hem wil laten gaan, als je alleen maar thuis speelt is een 4x12 100watt natuurlijk overkill. Zelfs voor kleine gigs kan ik dan beter een kleine 20-40 watt buizen aanbevelen. Verder zijn er natuurlijk heel veel marshalls, alleen heb ik van al die modellen niet zo een verstand.

Paragon

deefke666
26 mei 2010, 09:52
als hij nieuw moet zijn zou ik inderdaad zeker eens naar die blackstar ht en venue reeks kijken ja....
ik heb nu de ht5 en ik ben er echt heel tevreden over....
ik ga zeker de nieuwe reeks testen en ik weet nu al dat ik het waarschijnlijk niet ga kunnen laten om er eentje mee naar huis te nemen :seriousf:

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 09:56
Ik ga de amp thuis en in een band gebruiken.;) Dus hij moet wel boven de drummer uitkomen.

Mvg, Marco

deefke666
26 mei 2010, 10:04
dan zou ik voor minstens een 40 watter gaan....
ik heb een engl thunder combo en die komt er makkelijk bovenuit....

wil je een combo of een head & cab.....????

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 10:08
Ik zou het liefste een head & cab kopen, maar een combo is ook wel mooi.;)

Mvg, Marco

Thiez
26 mei 2010, 10:14
Ik denk dat als je nieuw wilt kopen de blackstar idd een goede keuze is. Marshall zijn nieuw boven je budget als je top + cabinet wilt nieuw.

Of misschien een laney GH serie?

deefke666
26 mei 2010, 10:17
er is een forumlid dat pas zo'n ht20 head gekocht heeft met een 1/12 cab van een ander merk....
hij heeft er ook sound samples van opgenomen...
je kan daar eens naar luisteren

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 10:35
Is de Marshall MA50H een goede head voor mijn stijl?

Mvg, Marco

Il_Falco
26 mei 2010, 10:44
De Ma50 heeft niet de voicing om metal te spelen. Verre van zelfs.

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 10:48
Oke, bedankt. Weet ik dat ook weer.:) Past de Randall RX120DHS wel bij mijn stijl of is dat weer te metal achtig?

Mvg, Marco

deefke666
26 mei 2010, 10:48
ik heb die nooit zelf gehoord,
maar het beste wat je volgens mij kan doen is zoveel mogelijk amps in je budget proberen en degene kiezen die jou het meeste ligt...
neem je eigen gitaar mee en ga een paar namiddagen testen....

ik heb wel al gemerkt dat als je op een forum om meningen vraagt dat veel mensen hun eigen versterker aanprijzen, die dan soms om hele andere vereisten is gekocht dan de vereisten die de ts heeft,
of dat je anders regelmatig "goeie" raad krijgt van mensen die misschien de dingen die ze aanprijzen niet eens zelf hebben gehoord....
advies geven is meestal wel met de beste bedoelingen maar ze kloppen ook niet altijd

dus bottom line is zowiezo altijd zelf gaan testen want wat voor de ene het ultieme geluid is, is voor jou misschien wel afgrijselijk en andersom...

Thiez
26 mei 2010, 10:58
Idd gewoon zelf veel uitproberen. De MA serie van marshall vond ik zwaar tegenvallen. Beetje dun en levenloos. Niet echt een buizenbak.

Laney zit beetje in de marshall sferen opzich maar net wat goedkoper qua prijs. En blackstar in principe hetzelfde alleen wat veelzijdiger wat betreft sounds.

Je kan ook eventueel een london city DAE proberen. Gebasseerd op de marshall plexi maar goed te krijgen tegen redelijk lage prijzen.
EDIT: je wilde geen 2e hands. dan is london city geen optie.

Tim ATY
26 mei 2010, 11:56
Ik heb zelf nog nooit de kans gehad om zo'n Laney uit te proberen, maar ik heb wel een keer een goede review er over gelezen in de Gitarist geloof ik, dat was geloof ik de GH50L of een nieuwe versie daarvan.. Klonk als veel amp voor weinig geld, maar zoals ik al zei helaas zelf nooit kunnen ervaren. Ik heb een poosje terug bij wijze van experiment de Orange Dual Terror eens aan de tand gevoeld bij Feedback. Het is een 30 watt buizen broodrooster (ik weet het, het ziet er niet echt superstoer uit ofzo) maar wat voor geluid daar uitkomt voor 600 euro is erg vet. Je kan hem live dan gebruik op 30 watt, maar voor thuis of oefenruimte kun je hem schakelen naar 15 of 7 watt. Op die 7 watt heb ik hem helemaal over de kop laten scheuren daar bij Feedback in Eindhoven. Een medewerker kwam voorbij het hokje om eens nieuwsgierig te kijken wat er zo stond te loeien, en toen ik wegging pakte hij gelijk een soortgelijke Les Paul uit het rek om het ook eens te proberen :P qua rock zit je daar sowieso goed, zonder al te veel hi-gain overkill, en de clean mag er ook zijn. Voor 250 euro kun je vaak wel een 4x12 marshall 1960 kopen, 2ehands, kom je in totaal op 850 en heb je een setje dat genoeg spreiding en vermogen heeft voor in een oefenruimte of op een podium.

Paragon
26 mei 2010, 12:09
er is een forumlid dat pas zo'n ht20 head gekocht heeft met een 1/12 cab van een ander merk....
hij heeft er ook sound samples van opgenomen...
je kan daar eens naar luisteren

+1, hier is de link btw van dat topic: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=135628&highlight=blackstar
Hij had een aantal combinaties van HT serie combo's en heads uitgetest ook op verschillende cabs, dus is wel waard om even door te lezen.

Paragon

jannest
26 mei 2010, 12:37
je moet 10 van deze kopen

http://www.feedback.nl/gitaar-versterkers/orange/cr-pix-12-l

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 14:01
Bedankt iedereen voor de informatie.:) Ik weet nu nog steeds niet zeker welke ik zal kopen.

Tot nu toe heb ik de volgende 4 amps uitgekozen;

Orange Dual Terror
Blackstar HT Studio 20H
EGNATER REBEL-30 112


Mijn vraag is nu ook. Welke jullie zouden kopen in mijn geval. En als er een betere amp is kun je dat natuurlijk ook melden.;)

Mvg, Marco

kidrock
26 mei 2010, 14:22
Je zou ook kunnen kijken naar de Egnater Rebel 30. 2 kanaals. Van clean tot high gain. Een losse head+Cab wordt denk ik te duur voor je, maar een combo steekt net een beetje boven je budget uit, maar misschien nog te doen. Oordeel zelf maar:

http://www.thomann.de/nl/egnater_rebel30_112.htm

Tim ATY
26 mei 2010, 14:47
Ah, ik zie dat je m'n suggestie in je overwegingen hebt gezet..! Die Britse gain er in is heerlijk, en denkt dat ie je mogelijk wel aanspreekt, ga hem zeker eens proberen! Ik heb geen ervaring met je andere selecties, maar succes met de keuze, probeer zo veel mogelijk uit zodat je niet later er achter komt dat je misschien een andere keuze had gemaakt, voordat je in Neerlands' politiek-achtige smoezen vervalt als "Tja, met de kennis van toen.."

kidrock
26 mei 2010, 15:02
Wat je misschien ook aan je lijstje kunt toevoegen is de nieuwe Peavey 6505 combo. Ik heb de combo persoonlijk niet geprobeerd (want die is ook maar net uit), maar ik ben wel bekend met de 6505 en 6505+ tops. Ik vind zelf de clean een beetje tegenvallen, maar de overdrive channel vind ik daarentegen wel bruut! Dus als je zelf niet zoveel waarde hecht aan clean, dan zou ik m zeker uitproberen.

http://www.thomann.de/nl/peavey_6505_112_combo.htm

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 15:24
Sorry, maar ik heb liever een amp waarbij de clean wel goed is.;)

Mvg, Marco

JeanPaul du Vinnie
26 mei 2010, 15:41
Oke, bedankt. Weet ik dat ook weer.:) Past de Randall RX120DHS wel bij mijn stijl of is dat weer te metal achtig?

Mvg, Marco
Niet doen. Ik heb 'm zelf nog even gehad. Geen slechte versterker, maar met jouw budget kan je (tweedehands?) veel mooier materiaal kopen. Deze Randall ga je heel snel beu zijn (is op zich niet veel meer dan een luide startersversterker in een imposante behuizing) en dan is het ook weer geld in het water.

Kijk liever uit naar een mooie buizenhead met een Marshallkast eronder. Een Marshall 1960 kan je al hebben voor 300 euro, en dan houd je nog een mooie som over voor een veel betere buizenversterker.

En wil je toch Randall of een transistorenhead, kijk dan eens uit naar de RG100ES. Da's een model uit de jaren tachtig dat vrij vaak op marktplaats.nl komt en dat je al voor 200 euro kan hebben. Veel waar voor het geld, goeie kwaliteit en hij doet zowel rock als metal.

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 15:44
Oke, bedankt voor de informatie.

Mvg, Marco

big dooley
26 mei 2010, 15:51
Sorry, maar ik heb liever een amp waarbij de clean wel goed is.;)

Mvg, Marco

voor wat marshall betreft ben je dan aangewezen op de DSL/TSL en de JVM... een DSL combo of head incl cabinet (2x12 bijvoorbeeld) zou wel te vinden moeten zijn voor 800... DSL heeft voor pure metal wel wat "hulp" nodig in mijn optiek, zij het een boostpedaaltje of hetere pickups... een JVM heeft dat niet nodig, die kan bijna alles

JCM900 schijnt ook een redelijk clean kanaal te hebben...
de JCM800 2-kanaals heeft een fantastische scheur, maar het clean is op deze amp zonder modificatie wat minder....

wat de sound betreft van allen, dat is allemaal persoonlijk... ikzelf ben al tevreden als er buizen inzitten en er marshall opstaat... de rest doen de vingertjes wel

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 16:17
voor wat marshall betreft ben je dan aangewezen op de DSL/TSL en de JVM... een DSL combo of head incl cabinet (2x12 bijvoorbeeld) zou wel te vinden moeten zijn voor 800... DSL heeft voor pure metal wel wat "hulp" nodig in mijn optiek, zij het een boostpedaaltje of hetere pickups... een JVM heeft dat niet nodig, die kan bijna alles

JCM900 schijnt ook een redelijk clean kanaal te hebben...
de JCM800 2-kanaals heeft een fantastische scheur, maar het clean is op deze amp zonder modificatie wat minder....

wat de sound betreft van allen, dat is allemaal persoonlijk... ikzelf ben al tevreden als er buizen inzitten en er marshall opstaat... de rest doen de vingertjes wel

Bedankt voor de informatie!:)

Mvg, Marco

kidrock
26 mei 2010, 17:11
Ik denk wel dat als je de eis "perse nieuw" laat varen, dat er veel meer betere opties zijn met jou budget. Just my 2 cents ;)

big dooley
26 mei 2010, 17:26
Ik denk wel dat als je de eis "perse nieuw" laat varen, dat er veel meer betere opties zijn met jou budget. Just my 2 cents ;)

oh, is dat een eis? dan heb ik daar overheen gelezen...
maar inderdaad, ik ga uit van tweedehands versterkers... je hebt dan veel meer keus

MarcoGravemaker
26 mei 2010, 19:35
Dat is geen eis.;) Ik zou alleen liever een nieuwe willen kopen zodat ik zeker weet dat er niks mee aan de hand is. Maar als jullie een goede tweedehandse amp zien mag je dat natuurlijk ook melden.;)

Mvg, Marco

kidrock
26 mei 2010, 20:25
Dat is geen eis.;) Ik zou alleen liever een nieuwe willen kopen zodat ik zeker weet dat er niks mee aan de hand is. Maar als jullie een goede tweedehandse amp zien mag je dat natuurlijk ook melden.;)

Mvg, Marco

Oke... misschien is "eis" een te sterk benaming, maar je gaf wel aan dat je liever nieuw wilde, dus vandaar...

Door je blik te verruimen naar de 2de hands markt, behoren merken als Mesa, Engl, (de betere) Marshall tot de mogelijkheden. Toen ik "Marshall" ff snel intypte op Marktplaats, kwam ik als eerste een Marshall TSL 602 combo tegen voor 800 eurie en nieuw! Misschien iets voor jou?

Maar er zijn uiteraard veel meer amps die je 2de hands voor dat geld kan kopen.

Thiez
26 mei 2010, 20:33
Engl en mesa zullen misschien nog wel buiten budget vallen vrees ik. Die zijn toch vaak 1000+ nog. Of je moet idd toevallig net ergens tegenaan lopen. Iemand die setje voor weinig geld weg doet.

Ik denk dat marshall zeker wel top versterkertje voor je is. en zoals paar keer gezegt als zou ik ook zeker de laney keer uitproberen als je de kans hebt. Ik vond het voor de prijs zeker een geweldige versterker (GH50L), zou er alleen geen laney cabinet bij nemen. die zijn wat minder.

JeanPaul du Vinnie
26 mei 2010, 21:14
Bwo, een Mesa DC of F-serie kan je normaal al hebben voor 500 euro hoor, tweedehands. Allebei dingen die perfect geschikt zijn voor de genres die de topicstarter wil doen.

Fireburst
26 mei 2010, 22:07
+1, maar 500 is dan wat krap denk ik.

Een caliber50+ combo : moet zeker lukken voor 500 euro.

MarcoGravemaker
27 mei 2010, 18:00
Bedankt allemaal voor de reacties en informatie!:)

Mvg, Marco