PDA

View Full Version : Lakschade door standaard??



Morio66
25 mei 2010, 23:16
Had gelezen dat standaards met (schuimrubber) de lak kunnen beschadigen.
Ik heb zo'n (goedkoop) rek voor 5 gitaren, de gitaren steunen op schuimrubber. Nitro lak zou daar gevoelig voor zijn, maar ik weer niet of ik gitaren met nitro lak heb..(?)

Iemand?

snaarplukker
25 mei 2010, 23:21
Kijk op de site van de fabrikant naar de specs van je gitaar.;)

geert1976
25 mei 2010, 23:32
Maak je geen zorgen Morio,

Ik kan je zeggen dat geen van jouw gitaren nitrolak heeft;)

stikel
25 mei 2010, 23:33
In de winkel waar ik kom hangen veel gitaren aan de muur. Voorheen in rubberachtige ophangbeugels (als ze er erg lang in hangen is dat idd bij bepaalde lakken net onder de headstock zichtbaar). Tegenwoordig hangen ze daar in kurk. Trek je conclusie.

Groet Jan

Hoe het met staanders zit weet ik niet maar daar rusten ze op en hangen er niet aan met het hele gewicht.

Morio66
25 mei 2010, 23:43
Maak je geen zorgen Morio,

Ik kan je zeggen dat geen van jouw gitaren nitrolak heeft;)

Thanks ;) Zat het archief al te bekijken... heb geen Martin of Gibson e.d.


In de winkel waar ik kom hangen veel gitaren aan de muur. Voorheen in rubberachtige ophangbeugels (als ze er erg lang in hangen is dat idd bij bepaalde lakken net onder de headstock zichtbaar). Tegenwoordig hangen ze daar in kurk. Trek je conclusie.

Groet Jan

Hoe het met staanders zit weet ik niet maar daar rusten ze op en hangen er niet aan met het hele gewicht.

Zag de waarschuwing ook wel eens bij een "staander".

Mitch
25 mei 2010, 23:51
Ik heb inmiddels meer gitaren met nitro dan poly... Iemand aanraders voor goede standaards die geen zwarte plekken achterlaten?

pannekoek
25 mei 2010, 23:56
Ik heb inmiddels meer gitaren met nitro dan poly... Iemand aanraders voor goede standaards die geen zwarte plekken achterlaten?

men neme zwarte zwachtel/gaffartape, en bedekt daarmee je standaard. :)

geert1976
25 mei 2010, 23:57
Nitrolak is gevoeling voor de weekmakers die in het schuimrubber is verwerkt om het zacht en soepel te houden.

De weekmakers reageren met de nitro, waardoor er een soort van vlekjes ontstaan, die je niet meer wegkrijgt.

Een oplossing?, wellicht zoals Stikel aandraagt:kurk--> soepel en schuurt niet, mits goed bewerkt

HUESSEN
25 mei 2010, 23:57
Heb 2 gitaren met nitro lak,oude t-shirts over de standaards en klaar!

guitarkid
26 mei 2010, 10:59
Ik heb inmiddels meer gitaren met nitro dan poly... Iemand aanraders voor goede standaards die geen zwarte plekken achterlaten?

Hallo Mitch.

Ik heb al mijn standers "overtrokken" met stukken tuinslang. Gewoon het oude rubber eraf halen en vervangen. Werkt als en speer en laat de nitrolak van de gitaren intact.

Gr. C.

Les Paul R8
26 mei 2010, 11:07
Ik heb inmiddels meer gitaren met nitro dan poly... Iemand aanraders voor goede standaards die geen zwarte plekken achterlaten?

Over het algemeen is K&M prima voor gitaren met nitro. In mijn studio zijn alle standaards waar gitaren aan hangen van K&M en na ruim 2 jaar is er nog geen vlekje te zien.

Op de site van Thomann geven ze aan welke standaards wel of niet voor nitro worden aangeraden.

Mitch
26 mei 2010, 13:09
Nou, Thomann vond ik daar juist een tikkie vaag aan. Er wordt wel aangegeven "niet aangeraden voor nitro lak" maar soms ook weer niet en ik twijfel of het dan wel oké is.
Met een K&M standaard twijfel ik, ik heb mijn Standard een tijd in die standaard gehad en daarna op een ander en daarna zaten er vlekken op. Weet dus niet welke er voor verantwoordelijk is...
De truuk met de shirts is me duidelijk, zo staat -ie thuis al, maar ik wil op een podium ook mijn gitaren normaal en veilig weg kunnen zetten zonder na verloop van tijd vlekken te krijgen óf het shirtje eerst goed te leggen voordat ik mijn gitaar neerzet :mad:
Tuinslang is een idee, heb ik alleen niet.
Niks kant en klaars?

TIMBER
26 mei 2010, 13:27
maar ik wil op een podium ook mijn gitaren normaal en veilig weg kunnen zetten zonder na verloop van tijd vlekken te krijgen..


Nou die vlekken komen er niet met een uurtje in hoor.. gaat er meer om dat je de plank op/aan zo'n stander wegbergt en dus dagen zo niet weken contact heeft met de lak.

guitarkid
26 mei 2010, 13:34
Tuinslang is een idee, heb ik alleen niet.

Intratuin...?

Gr. C.

Plant
26 mei 2010, 13:45
... Zag de waarschuwing ook wel eens bij een "staander".

Klopt! Ik kocht ooit een goedkope stand van Stagg (alléén een stand hè, die is best goed ;) , verder heb ik er niks van). Daar zit een stickertje op met de waarschuwing:

Warning. The pigment in the tubing material may migrate into instruments finished with nitrocellulose lacquer.