PDA

View Full Version : klachten die het gitaarspelen beïnvloeden...



pasqual
25 mei 2010, 22:22
bij bovenstaande doel ik op klachten/aandoeningen die negatieve invloed hebben op het gitaarspelen. als voorbeeld noem ik tunnelsyndrome of ( in mij geval ) tennis-ellebogen en golf-ellebogen ( jawel, allebei- zowel rechts als links ).
in mijn geval heb ik het dan over tennis/golf ellebogen wat een irritatie van de aanhechting van de pezen/spieren is op de bovenkant ( tennis ) en onderkant ( golf ) van de elleboog, wat aanvoelt als een ontsteking. dit is ontstaan als gevolg van mijn werk: ik werk als kraanmachinist op een hydraulische telescoopkraan ( google;);) ) waarbij ik nogal veel repeterende bewegingen maak met mijn handen/armen. als je dit maar lang genoeg doet ( 12 jaar ondertussen ) kan dit resulteren in bovengenoemde klachten. om hier vanaf te komen zijn er tal van mogelijkheden/therapieën waar de meningen nogal over verdeeld zijn. ik kan je in ieder geval verzekeren dat het mijn gitaarspel behoorlijk beïnvloed: met soleren is mijn linker onderarm "snel" vermoeid wat ten koste gaat van snelheid en variatie. gelukkig blijft het gevoel en expressie wél goed. ik ben het laatste jaar anders gaan spelen waarbij ik nu meer de nadruk leg op mijn spel door het "interresanter" te maken. ik heb wel goede hoop dat dit goed gaat komen. vooralsnog heb ik vooral enorm stijve onderarmen en gevoelige ellebogen. schijnbaar is het zo dat een lange periode van rust géén optie omdat na de rustperiode de pijn nóg erger gaat terugkomen. blijven bewegen en rekken/strekken is de remedie.

nog erger is bijvoorbeeld "carpal tunnelsyndrome" waar o.a. johny Winter last van had waardoor hij ongeveer een jaar uit de running is geweest. hierbij is het vrijwel onmogelijk om nog gitaar te spelen. moet enorm frustrerend zijn!!

verder heb je ook nog RSI: dit omvat natuurlijk meerdere klachten maar ik kan me voorstellen dat dit ook lastig is met gitaarspelen.