PDA

View Full Version : klachten die het gitaarspelen beïnvloeden...



pasqual
25 mei 2010, 22:22
bij bovenstaande doel ik op klachten/aandoeningen die negatieve invloed hebben op het gitaarspelen. als voorbeeld noem ik tunnelsyndrome of ( in mij geval ) tennis-ellebogen en golf-ellebogen ( jawel, allebei- zowel rechts als links ).
in mijn geval heb ik het dan over tennis/golf ellebogen wat een irritatie van de aanhechting van de pezen/spieren is op de bovenkant ( tennis ) en onderkant ( golf ) van de elleboog, wat aanvoelt als een ontsteking. dit is ontstaan als gevolg van mijn werk: ik werk als kraanmachinist op een hydraulische telescoopkraan ( google;);) ) waarbij ik nogal veel repeterende bewegingen maak met mijn handen/armen. als je dit maar lang genoeg doet ( 12 jaar ondertussen ) kan dit resulteren in bovengenoemde klachten. om hier vanaf te komen zijn er tal van mogelijkheden/therapieën waar de meningen nogal over verdeeld zijn. ik kan je in ieder geval verzekeren dat het mijn gitaarspel behoorlijk beïnvloed: met soleren is mijn linker onderarm "snel" vermoeid wat ten koste gaat van snelheid en variatie. gelukkig blijft het gevoel en expressie wél goed. ik ben het laatste jaar anders gaan spelen waarbij ik nu meer de nadruk leg op mijn spel door het "interresanter" te maken. ik heb wel goede hoop dat dit goed gaat komen. vooralsnog heb ik vooral enorm stijve onderarmen en gevoelige ellebogen. schijnbaar is het zo dat een lange periode van rust géén optie omdat na de rustperiode de pijn nóg erger gaat terugkomen. blijven bewegen en rekken/strekken is de remedie.

nog erger is bijvoorbeeld "carpal tunnelsyndrome" waar o.a. johny Winter last van had waardoor hij ongeveer een jaar uit de running is geweest. hierbij is het vrijwel onmogelijk om nog gitaar te spelen. moet enorm frustrerend zijn!!

verder heb je ook nog RSI: dit omvat natuurlijk meerdere klachten maar ik kan me voorstellen dat dit ook lastig is met gitaarspelen.

anyway: wie heeft nog meer soortgelijke klachten en wat kun je er aan doen ( therapie/operatie? ).

ik ben benieuwd;)

groeten Pasqual.

pentafox
26 mei 2010, 10:14
Vanaf februari heb ik last van een tennisarm (elleboog). Behoorlijk pijnlijk kan ik zeggen. Gitaarspelen stond gelijk op hold. Drie weken diclofenac geslikt maar mocht niet baten. Terug naar de huisarst en besloten om een brace te gaan dragen en fysiotherapie te gaan volgen. Bij het aanmeten van de brace zei de orthopeed dat gitarspelen natuurlijk funest is/was voor dit euvel. Kon hem wel wat doen....
De brace heeft wel effect, maar fysio is volgens mij de beste behandeling. Blijven bewegen (de pijngrens niet echt overschrijden) en rek- en strekoefeningen doen. Gaat langzaam wat beter inmiddels. De pijn is er nog, maar de kracht komt weer terug. Kon eerst niet eens een vuist ballen, laat staan gitaarspelen (linkerarm = halsarm). Ook het strekken van de arm ging gewoon niet.
Oorzaak: Gitaarspelen, aldus de arts. Over een lange periode (meer dan 20 jaar) regelmatig de spieren/pezen onder een semi-constante spanning houden leidt tot verkapseling bij de peez aanhechtingen. Terug kijkend moet ik zeggen dat ik al lange tijd een stram gevoel had in mijn elleboog tijdens het gitaar spelen. Vooral bij barree akkoorden.
Ondertussen oefen ik weer wat regelmatiger, maar het kan nog wel een tijdje duren voor dat de klachten helemaal weg zijn. De optredens (tegen het advies van de arts in) die ik de laatste twee maanden gehad heb waren niet echt een pretje. Gelukkig waren dat geen lange avonden, maar korte optredens van circa een uur.

rijsberman
26 mei 2010, 11:31
Ik heb last van de buren. Die klagen als ik mijn versterker een beetje opentrek. Nu heb ik daar vooral 's avonds na 23:00 tijd voor, misschien dat dat er ook wat mee te maken heeft. Maar die klachten beinvloeden het gitaarspelen bij mij wel, helaas.

beruk
26 mei 2010, 12:19
Ik had een ganglion in mijn linker pols (slaghand) die op mijn duim en wijsvingerzenuw drukte:
http://www.netterimages.com/images/vpv/000/000/003/3730-0550x0475.jpg
Kwam door overbelasting, na de operatie geen problemen meer behalve pijn als ik snel speel, dat doe ik niet al te vaak dus mijn handen zijn daar niet aan gewend.

the sure thing
26 mei 2010, 12:23
... in het verleden ook wel eens last gehad van spierspanningen in mijn linkerhand (ook vooral bij barree akkoorden). Totdat iemand mij erop attendeerde dat ik tijdens het gitaarspelen bijna geen adem haalde (te geconcentreerd op het spelen). Sindsdien bewust blijven ademhalen tijdens het spelen (oefenen) en dat helpt voor een groot deel!

pasqual
26 mei 2010, 21:54
zo te lezen ben ik dus niet de enige met klachten.
@Rijsbergman: ik vind het enorm vervelend voor je, sterkte...:seriousf::seriousf:
@Pentafox: zo te lezen gaat het bij jouw een stuk verder als bij mij. klopt het dat je er al veel langer mee rondliep zonder naar de dokter te gaan? ik heb ook 3 weken met een brace gelopen en heb 'm toen heel ver weg geworpen omdat de pijn alleen maar erger werd. ik heb in ieder geval gelezen/gehoord dat een brace, zwachtels en fixatie de klachten op den duur alleen maar erger maken omdat ( schijnbaar ) blijven bewegen/rekken/strekken toch de oplossing is. hier heb ik mijn hoop dan ook op gevestigd. overdag doe ik indien mogelijk rek en strek oefeningen en s'avonds doe ik excentrische oefeningen met een gewicht van 5 kilo vanuit de polsen. ik moet er niet aan denken dat ik het advies krijg om de gitaar maar ff te laten staan en voor een triangel te gaan;).
lees hier maar eens: http://www.tenniselleboog.nl/
@Beruk: is dit een vergroeiing van het bot in de pols? lijkt me pijnlijk:(.
en snelheid is ook niet alles, dus er is hoop:)
@the sure thing: is dit een gevolg van pijn bij het vasthouden van een akkoord? misschien ook eens verder kijken? het komt toch ergens vandaan lijkt mij...

anyway, al bedankt voor de reacties en groeten Pasqual.

pentafox
26 mei 2010, 23:42
@Pentafox: zo te lezen gaat het bij jouw een stuk verder als bij mij. klopt het dat je er al veel langer mee rondliep zonder naar de dokter te gaan.......

Ja dat klopt; al langere tijd moest ik tijdens gitaarspelen soms even mijn arm strekken om de stramheid wat tegen te gaan. De tricker voor de ontsteking was flinke fysieke arbeid (hout sjouwen voor mijn houtkachel..:-)). Dit heeft waarschijnlijk kleine scheurtjes veroorzaakt in mijn spieren/pezen. Het lichaam kan daar flink op reageren en een ontsteking is het gevolg.
De brace heb ik ca. 4 weken gebruikt met goed resultaat. Je moet hem niet te strak om je arm dragen. In combinatie met fysio zijn de klachten al sterk verminderd. Maar ik ben er nog niet....
Zaterdag voorlopig even het laatste optreden (U2 band) en eind september de draad maar weer oppakken met theaterwerk (Project SWET in Leek). Tussentijds nog wel reperteren uiteraard...:-)

beruk
27 mei 2010, 09:19
@Beruk: is dit een vergroeiing van het bot in de pols? lijkt me pijnlijk:(.
en snelheid is ook niet alles, dus er is hoop:)


Nee, is gewrichtssmeer dat is gaan lekken en uithard (even heel plat gezegd). Tijdens de operatie wist de chirurg me te adviseren dat ik maar nooit stratenmaker moest worden (geen zwaar belastbare pols gewrichten) :seriousf:.
Was ook een belangrijke reden om mijn jazzert te verkopen: klonk alleen goed m.i met .12 flatwounds en een zwaar plectrum, dát kon mijn pols weer niet aan.

Fireburst
27 mei 2010, 20:24
... in het verleden ook wel eens last gehad van spierspanningen in mijn linkerhand (ook vooral bij barree akkoorden). Totdat iemand mij erop attendeerde dat ik tijdens het gitaarspelen bijna geen adem haalde (te geconcentreerd op het spelen). Sindsdien bewust blijven ademhalen tijdens het spelen (oefenen) en dat helpt voor een groot deel!

+1, echt 100% hetzelfde zelfs. Het niet-ademen was "adem inhouden en dan lichtjes kreunend uitademen" bij mij, de spierspanningen waren het gevolg van echt verkrampt zitten spelen. Heel je lichaam is opgespannen, buikspieren en zo incluis. Niet echt gezond dus en nu ik wat 'losser' speel zijn de klachten ook weg.

Mijn tip : als je wat verkrampt speelt omdat je elke barrée PERFECT wil nemen, speel eens wat losser. Ik focus bij barrée-akkoorden nu meer op de toonhoogte (?) van het akkoord oftewel ik 'verzorg' de barrée meer bij de E-A-D-G snaren dan wel de D-G-B-e snaren als jullie begrijpen wat ik bedoel. Een volle barrée over 5 of alle 6 snaren speel ik omzeggens nooit.
Misschien dat iemand hier wat aan heeft.:hippie:

Fenderfan
28 mei 2010, 18:55
Ik vind het altijd extreem lastig mijn pilsje te drinken terwijl ik aan het spelen ben. Wat ik ook probeer, het lukt gewoon niet. Daar zouden ze eens iets aan moeten doen...

Nathalie
28 mei 2010, 19:23
Ik heb vanaf m'n 16de last van RSI (ondertussen bijna 8 jaar :sssh:)
Gekregen door een combinatie van veel op de pc te werken (muispols) en uren aan een stuk klarinet te spelen (zowel thuis als bij een orkest), wat zeer belastend is voor duimen, polsen en de onderarm spieren. Ik kon op het laatste geen 5 min meer spelen of ik hield het niet uit van de pijn!

In het begin dan ook een aantal maanden alles moeten stilleggen, geen klarinet meer mogen spelen (hierdoor ook de droom moeten opgeven om als professional met muziek bezig te zijn), ontstekingsremmers moeten slikken, ijs moeten leggen...niets hielp.
Vervolgens overgeschakeld op fysio en elektrodentherapie, met de verplichte frikties (erg pijnlijk trouwens), maar heeft ook geen soelaas gebracht.
Na drie jaar van dokters en kinesisten aflopen was ik het zat, kost een hoop geld en bracht toch niets op.
Heb toen eerst nog een extra stapje teruggenomen en ben langzaam aan terug begonnen met lichte vingeroefeningen, max. 15 minuutjes per dag. Heb daarnaast wat spierversterkende oefeningen gedaan, want door telkens een aantal maanden te moeten rusten, verslappen de armspieren wel wat :makeup:
En dan vooral op mijn houding beginnen letten en onmiddellijk rusten als ik voelde dat de nest begon te verkrampen.
Inmiddels gaat het veel beter, maar ik moet nog steeds goed opletten wat ik doe, ik ben namelijk graag met muziek bezig en als ik eenmaal een instrument vastneem (of dat nu klarinet, sax of gitaar is) dan ben ik meestal voor een paar uur vertrokken.
Ik merk wel dat ik in mijn gitaarspel moeilijkheden ondervind in mijn linkerhand, mijn pols durft nogal makkelijk te verkrampen, maar ik denk ook dat ik dit met het nodige geduld wel kan oplossen :)

J.B.
28 mei 2010, 21:54
Ik heb last van eer raar soort eelt. Is begonnen op m'n voeten waardoor ik soms nauwelijks kan lopen... nu zijn mijn vingertoppen zo opgezwollen van al het eelt dat ik bends, slides en vibrato vaak nauwelijks klaarspeel. Snel spelen heb ik al opgegeven.

pasqual
28 mei 2010, 22:43
@Nathalie: jouw klachten a.g.v. van RSI lijken een beetje op wat je ervaart met tennis/golf ellebogen omdat je dat namelijk ook in je polsen en onderarm spieren en pezen voelt. niet zo erg zoals jij het omschrijft. ik heb shockwave therapie gehad maar dat werkt ( bij mij ) in ieder geval niet. ik heb momenteel baat bij rekken/strekken en excentrische oefeningen van de polsen ( met gewichtjes de spieren versterken ). misschien af en toe dit topic eens bezoeken en je progressie vermelden en hoe je dat doet?

@J.B.: bedenk maar dat snel spelen niet altijd van toegevoegde waarde is. belangrijker is gevoel en creativiteit. ligt natuurlijk ook aan je stijl.

@Fenderfan: een helm met een blikje bier eraan waar je je bier met een rietje uit drinkt?

groeten Pasqual.