PDA

View Full Version : Speaker Break-In?



VanMeekeren
25 mei 2010, 20:01
Heren,

Bij een tussenuurtje YouTuben, kwam ik via via bij dit filmpje.
Een man heeft een simpel ideetje om een speaker (die nieuw gekocht is) in te laten breken. Tegen zo'n apparaat kun je niet spelen volgens mij.

http://www.youtube.com/watch?v=fIRffx48KVc&feature=related


Van Meekeren

the sure thing
25 mei 2010, 21:22
Heren,

Bij een tussenuurtje YouTuben, kwam ik via via bij dit filmpje.
Een man heeft een simpel ideetje om een speaker (die nieuw gekocht is) in te laten breken. Tegen zo'n apparaat kun je niet spelen volgens mij.

http://www.youtube.com/watch?v=fIRffx48KVc&feature=related


Van MeekerenDit maakt wel een teringherrie! Wel een OK oplossing lijkt me!

Ik heb andermans tip vaak opgevolgd: een CD speler op repeat en de CD speler aan een versterker hangen, waar ook de speaker aan hangt. Ik heb een 10W tranistorversterkertje die ik voor dit soort doeleinden gebruik.

Puerco
26 mei 2010, 10:25
6.3 volt AC is een veilige methode voor een 15Watt 8Ohm speaker maar voor een speaker die meer vermogen aankan zal het wat lang duren.
HIER (http://www.unclespot.com/speakerbreakin.html) vind je een methode (+calculator) om voor een gegeven vermogen en impedantie het benodigde voltage te berekenen om dit vlot te doen.
Komt overigens oorspronkelijk van DEZE (http://www.webervst.com/sptalk.html) pagina met nog meer info over speakers.

the sure thing
26 mei 2010, 11:14
6.3 volt AC is een veilige methode voor een 15Watt 8Ohm speaker maar voor een speaker die meer vermogen aankan zal het wat lang duren.
HIER (http://www.unclespot.com/speakerbreakin.html) vind je een methode (+calculator) om voor een gegeven vermogen en impedantie het benodigde voltage te berekenen om dit vlot te doen.
Komt overigens oorspronkelijk van DEZE (http://www.webervst.com/sptalk.html) pagina met nog meer info over speakers. He Puerco, super!!!!!

Puerco
26 mei 2010, 11:25
Ik zie alleen nu dat er geen tijden bijstaan, bij het gebruik van deze methode is dit een goede richtlijn:
Light = 2 to 3 hours

Medium = 8-10 hours

Full = 18-20 hours

Zwaardere speakers zoals G12H30 kunnen wat langer nodig hebben, lichtere speakers komen wat eerder los.
Als de speakers parallel geschakeld zijn gebruik je gewoon de tijd en voltage voor één speaker maar als ze in serie staan moet de tijd verdubbeld worden (niet het voltage). Zie ook DIT (http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=14&t=28480&start=0&st=0&sk=t&sd=a) topic op Metro forum.

Thijssie
26 mei 2010, 12:31
Ben ik nou te simpel of zo, maar ik zie het nut hier echt niet van in.

Nieuw cab en/of speakers => Hup, aan de PA in de oefenruimte met een cdtje in de repeat. Volume, op gehoor; zo hard mogelijk zonder dat er iets stuk gaat.
En gewoon de volgende dag terugkomen en van je resultaat genieten :D

Dat is toch veel simpeler dan dat gepiel met batterijtjes, berekeningen mbt het vermogen en ander (overbodige) hulpmiddelen.

Of zie ik iets over het hoofd?

bass blom
26 mei 2010, 12:35
gewoon een paar oefenavonden heb je toch ook hetzelfde?

Thijssie
26 mei 2010, 12:39
gewoon een paar oefenavonden heb je toch ook hetzelfde?
Ja, natuurlijk.

Maar uit ervaring weet ik dat als je een nieuw cab hebt gemaakt, je ook meteen de volgende repetitie een zo goed mogelijk geluid wilt hebben. En dan een aantal repetities "wachten" is dan juist NIET wat je wilt....

marc_o
26 mei 2010, 12:59
Ik zie hier het nut dus echt niet van in.
Okay, je hangt 'm eraan, en dan issie " ingespeeld" whoeoeoeoeoeoeoe, wat ruig.....en wij horen dat ook ALLEMAAL!

Mensen, ga toch gewoon spelen, dan is het heel misschien ook nog leuk.....gitaarspelen KAN plezier veroorzaken!

bass blom
26 mei 2010, 14:18
precies, gewoon spelen, niet miepen.
wat dacht men van buizen?
oei, die moet je ook inspelen.
en daarna gaan ze heel langzaam dood :D
een gitaar moet toch ook ingespeeld worden?
of huren we daarvoor ook al polen/chinezen in? :seriousf:

big dooley
26 mei 2010, 15:35
wat een gedoe... je kan er toch ook gewoon 230Vac aan hangen??? dan "break" je ze wel :D:D:D

http://www.youtube.com/watch?v=D7bR2GMLdCI

marc_o
26 mei 2010, 15:39
precies, gewoon spelen, niet miepen.
wat dacht men van buizen?
oei, die moet je ook inspelen.
en daarna gaan ze heel langzaam dood :D
een gitaar moet toch ook ingespeeld worden?
of huren we daarvoor ook al polen/chinezen in? :seriousf:


En als we dan toch bezig zijn, nodig je vrienden uit om je nieuwe vriendin in te neuken
:ok:

altheka
26 mei 2010, 19:57
Ik weet het niet hoor maar ik heb het idee dat jullie niet serieus zijn :???:

Puerco
26 mei 2010, 20:14
Ik weet het niet hoor maar ik heb het idee dat jullie niet serieus zijn :???:

Ach laat ze, zo gaat het altijd met dit soort onderwerpen. Voor de rest zijn ze best lief hoor :hippie:
Overigens is bovengenoemde methode ook niet mijn favoriete manier om speakers in te spelen, ik heb goede ervaringen door er een paar uur lang met een basgitaar over de versterker met nieuwe speakers te spelen. Door de lage dreunen komen de speakers echt snel los met name de wat stevigere speakers zoals V30 of G12H30. Met name de G12H30 HERITAGE uitvoering (55hz) is eigenlijk oorspronkelijk gemaakt voor bas dus dat gaat best.

sjaak1990
26 mei 2010, 20:31
Ik had wat verschillende ruis files oa. pink noise. Op mn audio versterker aangesloten, hard gezet, veel kussens ervoor en wat zwaars ervoor en toen weggegaan de hele dag. Dat een paar dagen achter elkaar en voila de speakers waren een stuk soepeler. Het volume was nog behoorlijk beschaafd door de stapel spullen ervoor en het was leuk want elke dag klonk mn cab een stuk beter!

Mitch
26 mei 2010, 21:50
Een man heeft een simpel ideetje om een speaker (die nieuw gekocht is) in te laten breken.
In een huis of wat? En krijg je dan een speaker met een strafblad of zo? In te breken....Engels en Nederlands zijn echt twee verschillende talen hoor. :dontgeti:
Inspelen, inwerken, inspelen...

Als je geduldig bent is het totaal overbodig natuurlijk, maar ach. Het kan allemaal wel.

Plant
26 mei 2010, 22:29
Ik zie hier het nut dus echt niet van in.
Okay, je hangt 'm eraan, en dan issie " ingespeeld" whoeoeoeoeoeoeoe, wat ruig.....en wij horen dat ook ALLEMAAL!

Mensen, ga toch gewoon spelen, dan is het heel misschien ook nog leuk.....gitaarspelen KAN plezier veroorzaken!

Dit is een verschijnsel dat overgenomen word van de audio 'high-end' wereld. Daar komen ook dit soort verhalen vandaan. Apparatuur moet 'inspelen', anders klinkt het niet. Zelfs transistorversterkers, CD-spelers (converters)... noem maar op. Er zijn zelfs 'demagnetisatie-CD's in de handel om al je apparatuur en kabels te demagnetiseren waardoor je ineens een veel beter geluid krijgt :stop: Nou, pas maar op dat je je speakers niet demagnetiseert :soinnocent:

Met speakers zou het nog kunnen dat ze na enige tijd iets anders gaan klinken omdat je daar met conusophanging materiaal te maken hebt wat door de beweging soepeler word. Buizen gaan anders (maar is dat dan ook beter?) klinken omdat die door gebruik 'slijten' / verouderen. Maar voor de rest zit er een hoop larie tussen waar producenten allerlei middelen voor verkopen en die worden daar onterecht heel rijk van. Daar is het dus goed voor.

Mitch
26 mei 2010, 22:49
Dat speakers ingespeeld meoten worden is geen mythe hoor. In het begin zijn ze stug in de respons en het hoog kan een stuk pinniger zijn. Verschilt per speaker hoe snel dit is verdwenen, maar da's geen fabeltje hoor.

Midwolda
26 mei 2010, 22:55
Ach laat ze, zo gaat het altijd met dit soort onderwerpen. Voor de rest zijn ze best lief hoor :hippie:
Overigens is bovengenoemde methode ook niet mijn favoriete manier om speakers in te spelen, ik heb goede ervaringen door er een paar uur lang met een basgitaar over de versterker met nieuwe speakers te spelen. Door de lage dreunen komen de speakers echt snel los met name de wat stevigere speakers zoals V30 of G12H30. Met name de G12H30 HERITAGE uitvoering (55hz) is eigenlijk oorspronkelijk gemaakt voor bas dus dat gaat best.

Ik heb net een G12H30 gekocht en aangesloten, volgens de verkoper istie zo goed als nieuw.
Ik heb er zelf nog maar even over gespeeld, maar de oude speaker (HH Invader 12" 30W 8Ohm)
klonk volgens mij veel ronder, mellower, minder "nieuwe-snaren-geluid".
De G12H30 is scherper, meer hoog, minder break-up (en ook harder, meer dB/m's).
Komt dat toonverschil door de nieuwigheid of zijn die speakers gewoon zo verschillend?

Edit: thanks Mitch, je beantwoord mijn vraag al terwijl ik nog zit te typen... ;)

marc_o
26 mei 2010, 22:57
Dat speakers ingespeeld meoten worden is geen mythe hoor. In het begin zijn ze stug in de respons en het hoog kan een stuk pinniger zijn. Verschilt per speaker hoe snel dit is verdwenen, maar da's geen fabeltje hoor.


Dat is absoluut zo. Maar dat luie, alsof het anders niet goed zou komen houdinkje stuit me tegen de borst. Inspelen....het woord 'spelen' zit er zelfs al in....en als ik dit forum mag geloven, spelen we erg graag.....dat is leuk, naar het schijnt....12 uurtjes later is je speakertje klaar...taraaaa!!

Mitch
26 mei 2010, 23:18
Je HH zal ook minder rendement hebben, dus ook wat eerder opbreken maar het verschil in hoog zou nog aardig bij kunnen trekken. Ik heb zo ook voor een hele nette prijs een vrijwel nieuwe Heritage H30 kunnen kopen omdat -ie zo pinnig was :D

hansli
26 mei 2010, 23:20
Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik heb eens een handleiding van Celestion gelezen waarin ze uitleggen dat de speakerrand, die van geïmpregneerd linnen is, voor gebruik soepel gemaakt moet worden door er lage tonen door te laten gaan, zodat er langzamerhand flinke uitslagen gemaakt kunnen worden.
Dat zal vast ook wel gaan met heel lang er hard op spelen, maar volgen Celestion zelf kun je beter iets als uit het filmpje doen.

Dus............

(Hier hebben we het trouwens jaren geleden ook al eens over gehad op dit forum, wellicht zoek ik het even op en edit de link er later bij.......)

marc_o
26 mei 2010, 23:57
Ik kan het zo snel niet vinden, maar ik heb eens een handleiding van Celestion gelezen waarin ze uitleggen dat de speakerrand, die van geïmpregneerd linnen is, voor gebruik soepel gemaakt moet worden door er lage tonen door te laten gaan, zodat er langzamerhand flinke uitslagen gemaakt kunnen worden.
Dat zal vast ook wel gaan met heel lang er hard op spelen, maar volgen Celestion zelf kun je beter iets als uit het filmpje doen.

Dus............

(Hier hebben we het trouwens jaren geleden ook al eens over gehad op dit forum, wellicht zoek ik het even op en edit de link er later bij.......)


Ik ga het eens navragen als ik het niet vergeet, mijn maat is de importeur van Celestion.

VanMeekeren
26 mei 2010, 23:58
In een huis of wat? En krijg je dan een speaker met een strafblad of zo? In te breken....Engels en Nederlands zijn echt twee verschillende talen hoor. :dontgeti:
Inspelen, inwerken, inspelen...

Als je geduldig bent is het totaal overbodig natuurlijk, maar ach. Het kan allemaal wel.

Jongen.. wat kan jij je aanstellen..

Daar nog bovenop: Zelfs al zijn het twee verschillende talen; in deze context betekend het precies hetzelfde en kan ik dit gerust zo stellen.

Laat de taal-grapjes liever over aan BertK

Mitch
27 mei 2010, 09:26
Ik maak helemaal geen taalgrapje; er komt een steeds grotere overlap tussen de talen en de aglicismes worden onderhant zó normaal dat de Engelse betekenis soms meer voor de hand ligt dan de Nederlandse. Zo ook in jouw post. Beetje de omgekeerde wereld. Mijn post was meer algemeen bedoeld dan persoonlijk dus trek het je niet aan a.u.b. :)