PDA

View Full Version : ontwerp tekenen met autocad



st.robot
25 mei 2010, 19:33
hey iedereen,

Ik zou graag het ontwerp van mijn gitaar in autocad tekenen. Nu kan ik al goed met dit programma werken ivm mijn studie. dus het tekenen van neck en alle dingen die vast staan (en waar ik de maten van weet) kan ik tekenen. het probleem zit bij de bodyvorm. Deze is niet echt gedefiniëerd, ik heb de body ooit met de hand getekend en nadien ingescand om dan met photoshop te 'overtekenen'.

nu is mijn vraag of er mensen zijn die weten of je met autocad iets kan importeren en zo de buitenvorm in autocad kan krijgen?

Ik hoop dat de vraag duidelijk is. als er mensen zijn die andere manieren weten om een duidelijk/fatsoendelijk plan te tekenen hoor ik het ook graag

grtz

Thiez
25 mei 2010, 19:47
Bij autocad kun je alleen teken-bestanden importeren. Er zijn wel programmas waarmee je van een zwartwit foto zelf de contouren kan laten zoeken maar dit werkt niet altijd even handig.
Wat ik meestal doe ik gewoon een foto in autocad plakken en deze door middel van polyline om gaan trekken zo nauwkeurig mogelijk. Wanneer je deze vorm hebt ga je door middel van polyline acrs enz enz de vorm mooi vloeiend en strak maken.
Vervolgens meet ga je hem scalen tot je de juiste maat hebt.

Normaal had je op www.guitarbuild.com wel autocad tekeningen van gitaren maar deze site is helaas verdwenen.

danielw
25 mei 2010, 20:25
he st.robot.

heb je er een foto van? en de exacte afmetingen?
dan kan ik m in solid edge wel binnen halen en overtrekken en er daarna eendxf van maken voor je.

gr danielw

st.robot
25 mei 2010, 20:25
hey thiez,

thx, maar hoe plak ik een foto in autocad? ik heb geprobeerd gewoon een jpeg-bestand te plakken (ctrl+c en dan in autocad ctrl+v) maar dan zit ie te klagen over foute dng-bestanden. zo goed ken ik het programma nu ook weer niet

grtz

danielw
25 mei 2010, 20:30
hoe dat in a-cad kan weet ik niet. ik solid edge wel.
als je mij de foto stuurt wil ik het wel voor je proberen.

mijn mail via pm

gr daniel

st.robot
25 mei 2010, 20:33
he st.robot.

heb je er een foto van? en de exacte afmetingen?
dan kan ik m in solid edge wel binnen halen en overtrekken en er daarna eendxf van maken voor je.

gr danielw

hey daniel, ik heb er wel een foto van, maar de exacte afmetingen niet. het zou herschaalt moeten worden a.d.h van de grootte van de neckpocket

hier heb je een jpeg-afbeelding
http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/bodyrobot.jpg

ondertussen heb ik hem al wel in autocad gekregen, dus ik wil zelf ook wel ff proberen. maar als jij het met solid-edge snel kan fixen mag het wel :crazyhappy:

bedankt al allemaal!!

grtz

danielw
25 mei 2010, 20:49
en dan ziet ie er ineens zo uit haha.
ik liet me ff gaan http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/bodyrobot2.jpg
of zo
http://i275.photobucket.com/albums/jj308/danielwouters/bodyrobot3.jpg

st.robot
25 mei 2010, 20:55
whohoo, :seriousf: da's snel, ik heb 'm net in a'cad kunnen overtrekken. maar solidedge heeft precies wel een snellere functie. looks nice

thx daniel

danielw
25 mei 2010, 21:01
alsjeblieft :ok:

nu nog ff met de goede maten

groetjes daniel

Kim Wilson
25 mei 2010, 22:50
Een plaatje in Autocad kun je gewoon importeren via Image. Bij acad 2010 kan dat in de xref-manager. In deze versie kun je overigens ook mooi met PDF werken. Als je een vector-pdf hebt, kun je daarop snappen. Ideaal.

st.robot
25 mei 2010, 22:52
ik heb autocad 2011, en ik kon uiteindelijk een prentje invoeren door het eerst te kopiëren en dan bij plakken in a'cad de optie "invoegen als bmp" te kiezen. zo kon ik dan de lijnen overtrekken. maar het resultaat van daniel met solid edge was beter.

ik zal wel 'n plaatje posten als ik de hele gitaar getekend heb (kan nog wel ff duren met die examens)

grtz

espike
26 mei 2010, 07:30
Adobe had ooit een programma: streamline, daarmee kon je jpg's omzetten naar vectoren. Jaren terug heb ik dat gebruikt om in 3d studio max te zetten, wat zonder al te veel issues naar autocad exporteert.
Nou is dit jaren terug, ik verwacht dat illustrator dit tegenwoordig ook kan, en dat je in autocad waarschijnlijk ook el een vector based pdf in kan lezen.

Kim Wilson
26 mei 2010, 09:15
Je kunt een vector-pdf niet importeren, maar wel als referentie erachter hangen en de snappoints (endpoints, midpoints) daarvan gebruiken.

Squier4ever
26 mei 2010, 09:17
Je kunt ook een pdf in illustrator omzetten naar dwg.... :-)

interessander
26 mei 2010, 09:52
Adobe had ooit een programma: streamline, daarmee kon je jpg's omzetten naar vectoren. Jaren terug heb ik dat gebruikt om in 3d studio max te zetten, wat zonder al te veel issues naar autocad exporteert.
Nou is dit jaren terug, ik verwacht dat illustrator dit tegenwoordig ook kan, en dat je in autocad waarschijnlijk ook el een vector based pdf in kan lezen.

Zo dat is oud, was wel een handig programmaatje inderdaad, en heel klein volgens mij.
Illustrator kan dit ook inderdaad, maar beide zullen niet het gewenste resultaat geven (happen in de lijnen etc.) Een tekening goed overtekenen met zo min mogelijk control points is het beste. Ik werk zelf in Rhino en daar kun je PDF's ook goed importeren, maar voor tracen van vrije vormen vind ik illustrator toch fijner.

st.robot
26 mei 2010, 12:51
ik heb even een uurtje aan het kloten geweest en momenteel ziet het er zo uit:
http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/acadbody.jpg

altijd wel handig om een beetje met zo'n programma te kunnen werken. kan je een mooi beeld vormen van hoe het er uit zo zien. dit wordt het volgende project waarschijnlijk: wraparound brug en 2 p100's op een full mahonie-body, mahonie nek en rosewood fretbord. ik zit alleen nog wat te twijfelen aan de posietie van de pickup-schakelaar.

bedankt daniel (en de anderen) voor de service ;)

grtz

st.robot
26 mei 2010, 16:42
vandaag was een slechte studiedag, maar m'n tekening is toch "af"
deze 2 wil ik deze zomer graag bouwen (als ik de tijd heb), ik zal er tegen dan nog wel een topic van openen (bovenste moet nog wel voorzien worden van slagplaat)

http://i697.photobucket.com/albums/vv335/st-robot/acadbody2.jpg

grtz

danielw
27 mei 2010, 06:20
he, ziet er goed uit man!!

gr daniel

Yoshida
28 mei 2010, 18:34
AutoCAD is ook voor mij onontbeerlijk om een goed ontwerp te maken.
Voor vloeiende bochten werkt de Fillet functie heel goed, ook tussen twee arcs. Daarnaast kan je een slordige tekening redelijk goed overtrekken met een polyline die helemaal uit arcs bestaat (snap nearest gebruiken bij een driepuntsboog). Het zal niet overal millimeterprecisie zijn maar wel een stuk netter dan het origineel.

st.robot
28 mei 2010, 19:01
tja, voor de toepassingen die ik nodig heb (gebouwen, wegen, betonnen elementen, verbindingselementen) is alles vrij recht-op-recht en anders zijn de maten aangegeven. dus het gebruik van arcs en polylines zijn mij niet heel bekent, ik weet wel hoe ze te gebruiken. maar ik ken de kneepjes van het vak niet zal ik maar zeggen. Toch moet ik zeggen dat het overtrekken van de tekening op zich al wel een goed resultaat gaf

grtz

Yoshida
28 mei 2010, 21:53
tja, voor de toepassingen die ik nodig heb (gebouwen, wegen, betonnen elementen, verbindingselementen) is alles vrij recht-op-recht en anders zijn de maten aangegeven. dus het gebruik van arcs en polylines zijn mij niet heel bekent, ik weet wel hoe ze te gebruiken. maar ik ken de kneepjes van het vak niet zal ik maar zeggen. Toch moet ik zeggen dat het overtrekken van de tekening op zich al wel een goed resultaat gaf

grtz

lol :)
Mijn werk is nog meer rechttoe rechtaan, woningbouw. En ik werk niet eens met AutoCAD maar met Revit.
't is gewoon een kwestie van experimenteren... nieuwe tools leren gebruiken om leuke dingen mee te maken. Net bouwen toch? ;)